Är min sadelstolpe körd?

johnnyw93

Medlem
Är min sadelstolpe körd?
Tjenare! Skulle tvätta rent cykeln igår kväll och märker till min stora förvåning att min sadelstolpes (Deda superleggero kolfiber börjat flagna? Ett knappt millimeter tjockt lager som alltså gått bort där jag spänner åt stolpen... Använt momentnyckel på 5nm så rätt förvånad att detta händer.

Tror ni detta fortfarande går att köra på eller bör man bespara bakdelen chansen till ovälkomna kolfiberbitar redan nu och beställa en ny?

Screenshot 2024-06-26 at 08.34.30.png

Allt gott!

Är min sadelstolpe körd?
Jag kan meddela att det är klart obehaglig känsla att sätta sig på sadeln och inte få någon respons pga att sadelstolpen går av ;)

Är min sadelstolpe körd?
Blir en klassisk thomson alu stolpe för säkerhetsskull! rätt skoj att denna orimligt dyra stolpe går sönder istället för en 300kr aliexpress kolfiber som hållt i över 2 år...

Är min sadelstolpe körd?
självklart kör jag horisontellt överrör på allt som inte är ren mtb :) men bekvämt är det inte tyvärr.
Så ska det låta. Menar du att det skulle vara mindre bekvämt utan flexet i stolpen? Ja ja, bekvämlighet är för kälkborgare utan smak. Noterar att du medvetet är okonventionell och skriver med gemen i början av meningar, bryter interpunktionsregler o s v, så du förstår säkert vad jag är ute efter.

Är min sadelstolpe körd?
Så ska det låta. Menar du att det skulle vara mindre bekvämt utan flexet i stolpen? Ja ja, bekvämlighet är för kälkborgare utan smak.
långt utstick ger förvånansvärt mycket komfort.

typiskt tankies att nöja sig med enbart det estetiska. vi anarkister kräver allt genast, både skönhet och bekvämlighet, nu och med detsamma. därför har vi raka överrör och stora däck.

bryter interpunktionsregler o s v

Screenshot_20240626-114320_Firefox.jpg

Senast ändrad:
Är min sadelstolpe körd?
Med tanke på att stolpen är långt ifrån lodrät så gissar jag att belastningen från när du sitter på sadeln är värre än 5-6 Nm från klämman. Du har inte dragit för lite så att stolpen har råkat glida?

Är min sadelstolpe körd?
Blir en klassisk thomson alu stolpe för säkerhetsskull! rätt skoj att denna orimligt dyra stolpe går sönder istället för en 300kr aliexpress kolfiber som hållt i över 2 år...
Har haft en sådan och den var inte direkt bekväm. Inte ens med ”slopat” överrör. Men det var många år sedan och de kanske flexar en aning numera?

Tillbaka
Topp