Är ni nöjda med era skalpeller? (Cannondale scalpel carbon)

jocke_tuffing

Aktiv medlem
Ni som har ovan, är ni nöjda med dom?

Jag har tidigare haft en cannondale scalpel carbon 2 från 2016.
När den funkade var den toppen men jag hade mycket problem med den.
Gaffeln var den bästa jag haft.
Gaffeln säckade ihop (inte pga av läckande luft) två gånger. Svindyrt att fixa.
Sen hade jag glapp i baktriangeln som dömdes ut att vara glapp i lagerskålarna som inte gick att laga helt.

Men... 2021-modellen är ju schyst alltså. Har dom bättrat sig eller fick jag ett måndagsexemplar?

Tacksam för input.

Ni som har ovan, är ni nöjda med dom?

Jag har tidigare haft en cannondale scalpel carbon 2 från 2016.
När den funkade var den toppen men jag hade mycket problem med den.
Gaffeln var den bästa jag haft.
Gaffeln säckade ihop (inte pga av läckande luft) två gånger. Svindyrt att fixa.
Sen hade jag glapp i baktriangeln som dömdes ut att vara glapp i lagerskålarna som inte gick att laga helt.

Men... 2021-modellen är ju schyst alltså. Har dom bättrat sig eller fick jag ett måndagsexemplar?

Tacksam för input.
Hade också en 2016, liknande problem. Bytte till en 2018 och fick svingen utbytt tre gånger. Sen sprack framtriangeln.

Men Lefty är den bästa gaffel jag använt, superb.

När vi ändå är i farten. Vad betyder detta klistermärke som sitter på Lefty Ocho? Någon som vet?

Bilagor

• Screenshot_20220116-100432_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220116-100432_Samsung Internet.jpg
    141 KB · Besök: 186
Hej på er,

Någon fler som har problem med att inte nytttja hela fjädringsvägen på leftyn? Jag har en Scalpel Hi-modoch har modererat med olika tryck men har svårt att använda mer än drygt 80mm utan att det ska bli jättesvampigt. Jag utför reset inför i princip varje runda så där ligger inte problemet. (Gaffeln är den uppdaterade varianten med en 2:a)

Jag har läst lite om att byta alternativt ta bort volume reducern men har inte testat det än. Vad säger expertisen?

Hemligheten är väl att ha lite för lite lufttryck så gaffeln bottnar då och då under en cykeltur = nållagren nollställs automatiskt = problem solved

Jag tog bort alla förutom en tokens i min lefty. Jag tror det blev betydligt mer slagländ, det är vad RBS sade iaf :D

Hemligheten är väl att ha lite för lite lufttryck så gaffeln bottnar då och då under en cykeltur = nållagren nollställs automatiskt = problem solved

Jag tog bort alla förutom en tokens i min lefty. Jag tror det blev betydligt mer slagländ, det är vad RBS sade iaf :D
exakt det är dit jag vill komma dvs att automatiskt nollställa med någon bottning per runda. Men då ska jag alltså prova ta bort tokens och se vad som händer. Gissar man behöver trycka i betydligt mer luft då kammaren blir större. Men ärt det bara att skruva ut "botten" på leftyn och plocka ut dom?

exakt det är dit jag vill komma dvs att automatiskt nollställa med någon bottning per runda. Men då ska jag alltså prova ta bort tokens och se vad som händer. Gissar man behöver trycka i betydligt mer luft då kammaren blir större. Men ärt det bara att skruva ut "botten" på leftyn och plocka ut dom?
Ta bort tokens var för att kunna maximera slaglängden om jag inte fått allt om bakfoten. Pratade med Racing bike sweden förra året som rekommenderade att ta bort och testa för att utnyttja gaffels fulla potential.

Mer luft krävs nog, har tidigare haft runt 120 PSI men nu bottnar jag ut med det.

Processen är supersmidig. Du måste lägga cykeln upp och ned. Tömma luften. Skruva av ventillocket. Sedan behöver du en sån här (tror det var 24mm) hylsa som tar bort själva ventilen i sig. Det går absolut inte med en skiftnyckel eller liknande för det provade jag först och då förstör du bara allting.

Sen bottar du ut gaffeln och tokens hamnar i botten och du kan plocka ut de med en liten pincett eller krokliknande verktyg. De är gjorde i vit plast och väldigt kladdiga. Sen bara skruva tillbaka ventil och allt är klart :) Du behöver inte dra åt ventilen för kung och fosterland, bara lite snyggt hand-tajt.

Ta bort tokens var för att kunna maximera slaglängden om jag inte fått allt om bakfoten. Pratade med Racing bike sweden förra året som rekommenderade att ta bort och testa för att utnyttja gaffels fulla potential.

Mer luft krävs nog, har tidigare haft runt 120 PSI men nu bottnar jag ut med det.

Processen är supersmidig. Du måste lägga cykeln upp och ned. Tömma luften. Skruva av ventillocket. Sedan behöver du en sån här (tror det var 24mm) hylsa som tar bort själva ventilen i sig. Det går absolut inte med en skiftnyckel eller liknande för det provade jag först och då förstör du bara allting.

Sen bottar du ut gaffeln och tokens hamnar i botten och du kan plocka ut de med en liten pincett eller krokliknande verktyg. De är gjorde i vit plast och väldigt kladdiga. Sen bara skruva tillbaka ventil och allt är klart :) Du behöver inte dra åt ventilen för kung och fosterland, bara lite snyggt hand-tajt.
Stort tack för input och utförlig beskrivning! Blir perfekt "helgjobb" ??

Jag är nog tappad bakom flötet.

Intet ont anande har jag cyklat över 100 mil på min Scalpel utan att "reseta" leftygaffeln.
Har aldrig ägt en så bra XC-cykel som krävt så lite och varit så konsekvent.

Undrar hur bra det skulle blivit om jag gjort rätt?! ??

Just det. Jag har ju en Oliver på min gravel också. Som jag inte ens låser. ?

Senast ändrad:
Finns det någon som har en förklaring för vad detta är?

Tekniskt låter det rätt flummigt att nollställa ett lager.
Lefty invändigt är konstruerad runt ett fyrkantigt rör. Dvs en rektangel har fyra sidor och därför fyra individuella nållager.

När gaffeln komprimeras så rör sig nållagren upp och ned mellan inner och ytterben inuti gaffeln.

Om gaffeln aldrig bottnar ut så hamnar nållagren i "spel" eftersom de åker upp och ned individuellt och lagren kommer alltid röra sig nedåt med tiden.

Det som händer när nållagren rör sig nedåt i gaffeln är att det påverkar frigången på gaffeln, både travel och rebound påverkas. En lefty är kapabel till 100mm travel, med nållager ur spel så kan detta påverkas markant, vi pratar om upp till halverad effekt.

Jag kan givetvis ha fått allt runt bakfoten så skjut mig inte

Lefty invändigt är konstruerad runt ett fyrkantigt rör. Dvs en rektangel har fyra sidor och därför fyra individuella nållager.

När gaffeln komprimeras så rör sig nållagren upp och ned mellan inner och ytterben inuti gaffeln.

Om gaffeln aldrig bottnar ut så hamnar nållagren i "spel" eftersom de åker upp och ned individuellt och lagren kommer alltid röra sig nedåt med tiden.

Det som händer när nållagren rör sig nedåt i gaffeln är att det påverkar frigången på gaffeln, både travel och rebound påverkas. En lefty är kapabel till 100mm travel, med nållager ur spel så kan detta påverkas markant, vi pratar om upp till halverad effekt.

Jag kan givetvis ha fått allt runt bakfoten så skjut mig inte
Tack nu börjar det likna nåt.

Men vad menas med att nållager hamnar i/ur ”spel”? ☺?

Tack nu börjar det likna nåt.

Men vad menas med att nållager hamnar i/ur ”spel”? ☺?
Min uppfattning är att lagren kan röra lite olika på sig och när något lager närmare sig botten så försämras travel. Vilket åtgärdas med en reset som skjuter tillbaka alla lager högst upp och till samma nivå. Men vågar inte svära på detta.

Fram till Ocho så är lagren individuella, men på denna bild på en Ocho ser det ut som de förfinat finessen lite med att koppla ihop varje nållager vilket skulle kunna vara en förklaring till ovan, att separata lager kanske rör på sig lite olika

1340636635885-sqmohftwypaw-145298b.jpg

cannondale-lefty-ocho-tech-delta-cage-needle-bearings-985591.jpg

Bilden klarnar mer och mer. Men jag förstår ändå inte varför travel skulle påverkas av nållagrens position.

Skulle man kunna tänka sig att dom hamnar i ett läge så att dom inte längre rullar utan istället att kontaktytorna glider? Då blir ju friktionen mycket större och leftyn blir sämre.

Jag har problemet med att jag endast får ut cirka 60mm slaglängds på min Ocho från 2021. Jag tömde den på luft och då bottnade den förstås. Jag ska framöver testa med 17% mindre psi än tidigare och se om det gör någon skillnad. Jag har också kollat av vajern till lockout:en inte var för hårt spänd.

Jag har problemet med att jag endast får ut cirka 60mm slaglängds på min Ocho från 2021. Jag tömde den på luft och då bottnade den förstås. Jag ska framöver testa med 17% mindre psi än tidigare och se om det gör någon skillnad. Jag har också kollat av vajern till lockout:en inte var för hårt spänd.
Svarar mig själv. Tömde gaffeln på luft. Dunkade den tre gånger i botten. Fyllde med 130psi (mot tidigare 150psi). Får nu 80mm slag utan vidare problem.

Det är väl sagt att de nyare modellerna av leftys inte kräver en 'hård' reset utan att dess design förhindrar migrerande lager.
Jag håller mig till mina XLR gafflar som jag byggde om ifrån 26" till 29", så nöjd med dess funktion och känsla.

Även Ochon behöver en reset ibland. Men vissa gafflar klarar sig bättre än andra från att lagren glider och hamnar ur position. Eftersom de tre lagren i Ocho sitter ihop så är det inte lika vanligt att det händer som det va tidigare.

Angående att inte få ut full slaglängd, så sitter det tokens i gaffeln. Eller Ramp Clamps som de heter hos Cannondale. Tar du ut dom så blir gaffeln mindre progressiv och du når djupare i slaget.

Även Ochon behöver en reset ibland. Men vissa gafflar klarar sig bättre än andra från att lagren glider och hamnar ur position. Eftersom de tre lagren i Ocho sitter ihop så är det inte lika vanligt att det händer som det va tidigare.

Angående att inte få ut full slaglängd, så sitter det tokens i gaffeln. Eller Ramp Clamps som de heter hos Cannondale. Tar du ut dom så blir gaffeln mindre progressiv och du når djupare i slaget.
Hur många sitter det i den?

Ska vara helt ärlig med att jag inte lyckats ta mig för att göra det än så jag får skämmas lite. Blev lite nojig efter då jag var på LBS i annat ärende och ramlade in på ämnet. där det pratades om oljebyte osv i samband med att man öppnar gaffeln men kanske bara var säljsnack?

Tillbaka
Topp