Är ramen körd då vevlagergängan ser ut att vara utsliten?

DrEnglund

Ny medlem
Hej allsmäktiga Happymtb.

Sonens Scott med fyrkantslager började bete sig underligt. När grabben trampade så såg jag att klingorna rörde sig i sidled. Konstaterar att lagret går att plocka bort utan att man behöver gänga ur det. bara att dra rakt ut.... Dessvärre ser lagrets gängor ganska välbevarade ut.

Går detta att lösa för en billig penning?

Lagret är ett Shimano BB-UN 26, 68 mm och märkt BC1.37x24

Har ni någon erfarenhet?

De finns men det ser ut att vara slitet. I gängorna på lagret var det ganska mycket metalliskt material.

Har tyvärr ingen bild men jag är tveksam till om det skulle klargöra. Lite gängor finns kvar och det känns som om det blir bättre en bit in där lagrets gängor inte når.

Går det dra ur "lagerkoppen" på båda sidorna eller bara på frisidan (dvs. plastkoppen).
Det är ju inte helt ovanligt att plastbiten flyter bort om man har lite klös i benen, och då kan mycket väl ramen vara helt okay.
(Och det är bara att dra dit en ny bb-kassett eller något bättre.)

mcTfr3Gvv9zi8pwQh0d5NAQ.jpg

Det är hela "lagret" som går att dra ut ur ramen. Plastdetaljen sitter fint på plats.

Lagret har väl inte varit åtskruvad ordentligt så att den glappat upp gängan. Tyvärr så tror jag inte att det går att rädda den ramen.

Det går att engångsfixa med kemisk metall skulle jag vilja påstå. Peta i ett BB70 eller nått annat outslitligt så är det en rätt säker lösning ändå.

Tjena!

Det finns fyrkantslager som gängar i sig själva.. Tror det är skeppshult som har dom i sitt sortiment..

Troligtvis finns det tillräckligt med gängor kvar för att kunna dra i ett nytt lager. Har gjort det några ggr ( ej mina), finns det bara tre-fyra gängvarv kvar längst in så verkar det sitta, med lite hjälp av gänglåsning.

C-dale skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns även vevlager för sabbade gängor.
> T.ex
> http://www.sjscycles.co.uk/prestine-threadless-68m
> m-sealed-bearing-bottom-bracket-for-frames-with-da
> maged-threads-prod16505/
>
> Googla threadless bottom brackets för fler
> förslag mm.
>
> /S

Tjena!

Precis den varianten jag menade..

Där ser man. Alltid lär man sig nåt nytt. Jag hade sett det som ett bra tillfälle med ny cykel :D

Tillbaka
Topp