Är Shimanos Mtb-nav dåliga?

AndreasVH

Aktiv medlem
Har ett par Mavicfälgar liggande som jag tänkte kunde användas till mitt Hellasbudgetbygge.

Kollar man runt lite går det ju att köpa ett par XT-nav för sisådär en femhunka, men när jag frågar Internet blir det minst sagt blandade recensioner. Väldigt många berättar om hur naven rasar på nolltid och det låter ju inte så skoj. Det där med lagerspänningen brukar ju nämnas också, men är det kanske det som är anledningen till att en del har problem?

Åsikter och erfarenheter av XT, SLX och kanske även Deore-nav?

Jo, det är lite meck. Speciellt drivsidan bak behöver regelbunden service för fettet blir snabbt dåligt. Det där med lagerspänningen lär man sig ganska snabbt.

På Deore är kontaktytan mot ramen för liten, gäller utförandet med QR, vilket gärna gör att det blir flex så bromskivorna tar i när man trycker på. Dessutom går axelns gängor direkt mot dropoutsen och det leder till nötning plus att hjulet då gärna hamnar i lite olika position varje gång det monteras, vilket också påverkar skivbromsarna.
Så vitt jag kan se så är dessa problem lösta på XT som har en bättre konstruktion, skulle jag tro.

Frid!

Senast ändrad:
Jag har precis servat mina SLX nav. I bakre navet fanns 3 grova svarta hårstrån och lite smuts. Någon asiat på fabriken som har slarvat? Rengjorde allt och fettade in med den där gröna tuben med röd teflon smörja. Det är avsevärt bättre rull nu.

Tack för svar! Vid köp får det väl kanske bli att komplettera med några uppsättningar kulor så man har liggande. Konnycklar och fett har jag.

På m788 går bodyn lätt sönder, för mig sprack två på två år. Fick nya på garanti, men jobbigt hursom.

Kopierar rakt av från en annan tråd, om att justera Shimanos lager:

Läs och lär: http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

Ett av de bästa mektips jag stött på någonsin - hur man lätt justerar lagerspänningen perfekt med kompensation för kraften från snabbspännet. Man spänner alltså fast hjulet i ena sidan på utsidan av ramen när man justerar lagren. Ser coolt ut.

Hjullager ska vara något förspända, alltså lite lite lite mer än att precis få bort glappet. http://sheldonbrown.com/brandt/cone-adjustment.html (Läs speciellt stycket om hur man gör när man snurrar hjulet och kollar om lagret kanske är för hårt justerat.)

Den kraft man lägger på kulorna när man gör så är väldigt lite belastning jämfört med vad de får ta när man faktiskt använder cykeln. Om man inte förspänner lagret, om glappet bara precis är borta eller det tillochmed är lite glapp, tas all belastning när hjulet rullar upp av bara en enda kula åt gången i varje lager, i princip, och lagret/konan både nöts snabbare än det ska, och snurrar dessutom faktiskt tyngre under belastning också. I ett rätt justerat, förspänt, lager tas belastningen upp av flera kulor åt gången.

Lagret nöts snabbt om lagret justeras för hårt också, och det är ett vanligare fel. Justerar man bort glappet när hjulet är löst, blir det åt _helvete_ för hårt när hjulet spänns fast med ett snabbspänne.

Snabbspännen ska spännas åt hårt dessutom, inget mesande, man ska behöva använda hela handen för att orka spänna åt det, inte bara fingrarna. Det ska börja ta emot när spännet står rakt ut.

Swoop skrev:
-------------------------------------------------------
> På m788 går bodyn lätt sönder, för mig sprack
> två på två år. Fick nya på garanti, men
> jobbigt hursom.

+1

Verkar även hända på SLX.

Ska du bara hoja lite och ibland skulle jag säga att XT är prisvärt. På min "huvudcykel" som jag inte vill ska bli stående pga hjulras skulle jag aldrig köra Shimano, då är det Hope, Dt eller King som gäller. Fast det är såklart ett helt annat prisläge

Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Lagret nöts snabbt om lagret justeras för hårt
> också, och det är ett vanligare fel. Justerar
> man bort glappet när hjulet är löst, blir det
> åt _helvete_ för hårt när hjulet spänns fast
> med ett snabbspänne.

Nej, det stämmer inte generellt. Jag servade två Deore lager för ca en månad sedan & efter att läst ditt förra inlägg i ämnet så ägnade jag en del tid åt att experimentera. Det var snarare så att om glappet precis var borta så blev lagret lagom förspänt när hjulet monterades och man drog åt snabbspännena ordentligt. :)
Jag, förmodar dock, att det kan skilja mycket beroende på lagrets konstruktion.

Frid!

^Ah, kollade du genom att snurra på hjulet och se hur det stannade?

För mig blir det genomgående alldeles för hårt om det är tajt justerat med hjulet löst, och rätt justerat är det ett märkbart glapp när axeln inte är fastspänd. Man brukar faktiskt också göra en snabbkoll med snabbspännet 45 grader ut, då ska det kännas ett glapp i hjulet i sidled som försvinner när spännet stängs. Du kanske har ett dåligt snabbspänne eller drar åt för löst...?

Kopierar från en annan tråd...:

Det är ett dåligt snabbspänne. De med en stor, utanpåliggande excenter är inte att lita på - de enda som fungerar bra är de med en mindre innesluten excenter, typ Shimano. Vet inte vad du har, men ser den ut som den övre på bilden så släng den åt h-e och skaffa ett bättre. Ett bra snabbspänne håller fast ett fixed-hjul. Sedan ska även ett bra snabbspänne dras åt hårt, det ska typ börja ta emot när vippan står rakt ut och det ska vara så man verkligen måste använda handflatan för att spänna åt, inte bara fingrarna.

filename=quick_releases.gif

filename=hubadj_close.jpg

Nejdå, jag kör med Shimamos egna spännare med invändig kam så det nyper åt bra nog. Applicerade enligt gällande metodik dessutom.

Det borde ju snarare hänga ihop med materialkvalitet cch tjocklek i axel & konor.

Med skivbromsar så behövs en viss förspänning, speciellt om man gillar att stå upp & bryta.
På racern jag servade senast valde jag en lägre förspänning.

Frid!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp