Är storlek 56 för litet?

Är storlek 56 för litet?
Hej,

Nu har jag ev. chansen att få köpa en Trek 5000 (2007) storlek 56.
När jag testade en Cannondale Caad 9 i affären så var storlek 56 eller 57 rätt för mig men är måttangivelsen olika beroende på märke? Kommer 56:an på Treken bli för liten för mig? Jag är 184cm och har 90cm i grenmått.
Någon som har koll på läget? Har ju hört att man hellre ska köpa en mindre ram än en som är på gränsen till för stor men jag vill ju inte köpa en FÖR liten heller. Jag har inte möjlighet att se cykeln innan köp.

Tack på förhand!

/Simon

Är storlek 56 för litet?
Menar du det.. Hmm.. för när jag var på väg att införskaffa en Radon 6.0 så rekomenderade Bike-discount.de mig att jag skulle ta 58.. Väldigt förvirrande detta med storlekar.
Men att den skulle bli för stor känns väl knappast troligt??

Senast redigerad av en moderator:
Är storlek 56 för litet?
AHhh!! Du besvarade just en fråga jag försökt få svar på så himla länge..Det är alltås längden på överröret som är avgörande? Vad gäller Treken vet jag inte vad den har för längd men ditt svar förklarade varför Bike-discount.de ville att jag skulle ha en 58 för när jag kollar på Radonens geometri så är överröret 56 fast den är i storlek 58.

Är storlek 56 för litet?
orm skrev:
-------------------------------------------------------
> jag är 183 med 89 i grenmått, gillar min 56:a
> skarpt.

Vilken cykel har du?

Är storlek 56 för litet?
okej...då till den stora frågan...En sprillans Radon RPS 6.0 med105 rakt igenom eller en begagnad TREK 5000, 2007 års modell (dock nyskick) och Ultegra bak och resten 105??
Vad välja!? Samma pris på båda..Att Treken är helcarbon verkar inte ha någon större betydelse eftersom den fortfarande väger i princip lika mycket som Radonen. Radonen 8,8kg Treken 8,2kg.
Ni får välja! ;)

Är storlek 56 för litet?
ssiimmoonn skrev:
> AHhh!! Du besvarade just en fråga jag försökt
> få svar på så himla länge..Det är alltås
> längden på överröret som är avgörande? Vad
> gäller Treken vet jag inte vad den har för
> längd men ditt svar förklarade varför
> Bike-discount.de ville att jag skulle ha en 58
> för när jag kollar på Radonens geometri så är
> överröret 56 fast den är i storlek 58.

du kan ju höja o sänka sadeln några cm, det är jobbigare att köpa nya styrstammar me olika längd + att det kan ändra hur hojen uppför sig, vilket inte höjden på sadeln gör. så ja, längden på överröret äre viktigaste även om man kanske inte vill ha en allt för lång sadelstolpe.

men jag tror en 56 är lagom för dig.

Är storlek 56 för litet?
Håller ni andra med eller? Det ska alltså bli en Radon? Inget som talar för Treken? Det var ju trots allt en cykel som 2007 kostade 23000:- och som sagt är knappt använd.

Är storlek 56 för litet?
jag är 179 och åker "56" Columbus, så det är frågan du kan säkert ha en 58 med.

Längden är som jensen säger viktigast, dessutom brukar en större ram bli lite högre i styrhuvudet vilket egentligen inte spelar så stor roll, men man behöver inte lika många spacers så det blir ju snyggare. Beror lite på hur ramen ser ut med, om den ena är väldigt slopad o den andra mer klassisk.

jag fick t ex inte plats på en M Wilier Cento, men sitter förträffligt på kompisens Addict i M som inte är lika slopad o lite längre tror jag.

Kolfiber kan ju vara bekvämare på vägen än alu, men en bra alu-ram är ju att föredra över en dålig kol, Men så är troligen inte fallet här.

= pruta lite på treken, i värsta fall får du köpa en längre styrstam. 6hg är mycket pengar i efterklokhet.

Är storlek 56 för litet?
Jag är 185cm, har en Scott scale 56:a och hade innan en Crescent 1600 i storlek 58:a.
Jag märker inte så jättestor skillnad, tror att det kommer funka kanon med båda.

Är storlek 56 för litet?
ssiimmoonn skrev:
> Hej,
>
> Nu har jag ev. chansen att få köpa en Trek 5000
> (2007) storlek 56.
> När jag testade en Cannondale Caad 9 i affären
> så var storlek 56 eller 57 rätt för mig men är
> måttangivelsen olika beroende på märke? Kommer
> 56:an på Treken bli för liten för mig? Jag är
> 184cm och har 90cm i grenmått.
> Någon som har koll på läget? Har ju hört att
> man hellre ska köpa en mindre ram än en som är
> på gränsen till för stor men jag vill ju inte
> köpa en FÖR liten heller. Jag har inte
> möjlighet att se cykeln innan köp.
>
> Tack på förhand!
>
> /Simon
Du har ganska långa ben i förhållande till överkroppen.
Jag är 186cm med 90cm i grenmått och åker på en cannondale strl.58. Tycker att längden är bra men skulle vilja ha en lägre ram. Låter som en 56:a skulle passa dig bra på längden.
Trenden är att åka på en mindre ram än vad man gjorde för 6-7 år sedan. Många av storleksguiderna är lite gammla och rekommmederar en större ram än dagens trend i sverige.
Olle

Är storlek 56 för litet?
Välj Trek:en! Som sades tidigare, 600g gör mer än vad man först kan tro. Det där med storleken är ju jättesvårt, men du kan flytta sadeln lite bakåt eller skaffa en ~10mm längre styrstam. Personligen gillar jag en lite kortare ram OCH kortare styrstam, fast det är döden för min stackars gubb-rygg.

ssiimmoonn skrev:
> Ok rent storleksmässigt är det alltså vilket
> som vad jag väljer. Men om man kollar på
> specarna för cyklarna, vilken är då att
> föredra?
> http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/2007/archive
> /5000
> http://www.bike-discount.de/shop/k94/a14313/rps-60
> -sm-2009.html

Är storlek 56 för litet?
Jag skulle välja Treken, känns sjysst med en kolfiberram, den är snygg och lite lättare tydligen.
Storleksmässigt kan man ju justera relativt mycket med sadelsetback och styrstamslängd.
Reachen på styret gör en del på längden också.

Är storlek 56 för litet?
Det dær ær ju næra nog hoppløst om man inte får se och prova innan det ær køpa-dax tycker jag.
Kør på en 54" Basso nu, i oc før sig med rætt så lång styrstam, men den trivs jag kanonbra på, inte kænt mig så sugen på større någon gång...fast det kanske ær dærfør jag inte ær snabbare runt Vættern... :D Trodde først att den skulle vara før liten, men efter grundlig provcykling ændrade jag mig.

Kan ju vara jag som ær kort mellan benen också kanske, innan min nuvarande skogscykel kørde jag 17" i skogen, lång sadelstolpe så funkade det vældigt bra, små cyklar ær smidiga cyklar...

Är storlek 56 för litet?
ssiimmoonn skrev:
> Det är alltås
> längden på överröret som är avgörande? Vad
> gäller Treken vet jag inte vad den har för
> längd men ditt svar förklarade varför
> Bike-discount.de ville att jag skulle ha en 58
> för när jag kollar på Radonens geometri så är
> överröret 56 fast den är i storlek 58.

För att krångla till det hela är det inte enbart längden som är det viktiga utan även sittvinkeln, dvs sadelstolpsröretsvinkel.
En brantare sittvinkel ger mer framstick (reach på engelska) och tvärtom.

Här är en bild från Cervelo som visar vad jag menar
geoSLC.png

Sittvinkeln BRUKAR variera mellan 72 och 74 grader och beroende på hur högt du har sadeln kan det ge en variation i framsticket på flera cm.
Du får mäta din sitthöjd, plocka fram geometrikunskaperna och räkna.

captain8track skrev:
> Kolfiber kan ju vara bekvämare på vägen än
> alu, men en bra alu-ram är ju att föredra över
> en dålig kol

Stämmer inte.
Tester med maskerade cyklar har visat att rammaterialet inte spelar ngn som helst roll för bekvämligheten hos cykeln.
Däremot KAN andra prylar på cykeln spela stor roll
Förutom de självklara däcken även hjulen, sadel, stolpe styre och tapp.

Men allra viktigast för komforten är förstås att sittställningen passar cyklisten.

/Håkan

Är storlek 56 för litet?
Helt fantastiskt vilken hjälp jag får här på forumet! Är mycket tacksam!
Såg att länkarna inte blev bra i förra inlägget eftersom jag skrev från min Iphone här kommer de igen om någon vill titta.

TREK 5000
http://www.trekbikes.com/int/en/bikes/2007/archive/5000

RADON RPS 6.0
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a14313/rps-60-sm-2009.html

Men det verkar då bli till att välja Treken.. Bara en som förespråkat Radonen framför den hittills.
Jag ska försöka finna på Geometrin på Treken under dagen. Kanske har de den om man mailar direkt till TREK.

Är storlek 56 för litet?
Utan att veta tycker jag det ser ut som att treken har ett sånt där kort styrhuvud, vilket med en person som har långa ben i förhållande till överkropp borde kunna ge ett ganska rejält drop, förutsatt att inte gaffeln är helt okapad med en rejäl trave spacers. Eller?

Är storlek 56 för litet?
Varför har du inte möjlighet att se cykeln innan köp? Ska du få den skickad till dig? Det kan ju vara värt en del besvär att ta sig till säljaren bara för att försäkra sig om att det blir rätt.

Är storlek 56 för litet?
Cykeln befinner sig i andra änden av landet.. För långt helt enkelt för att det ska bli ekonomiskt.
Jag har mailat TREK för att få ut en Geometri över cykeln. Hoppas jag får svar under dagen så jag får klarhet i hurvida den kommer passa eller ej.

Är storlek 56 för litet?
Jag kör en Madone 58cm, 185cm lång, 93cm benlängd vilket betyder att jag fått byta till en längre stolpe än den Trek skickar med. Utan att veta din armlängd och bara utgå ifrån din totala längd och benlängd så skulle jag säga att du skulle ha en 58cm när vi pratar Trek.

Geometrin är ju snarlik på gamla 5000-serien och Madone-preformance, dock har 5000 något lägre front än preformance men något högre än PRO. Närmast motsvarande cykel idag från Trek är Madone 4.5.

Trek 5000 2007 stl 56cm
Topprör: 56,1cm
Sadelrör: 56cm
Sadelrörsvinkel: 73,5grader
Styrrörsvinkel: 73,8grader
Styrguvud: 17,0
Standover: ~79cm

Är storlek 56 för litet?
Rock skrev:

>
> Trek 5000 2007 stl 56cm
> Topprör: 56,1cm
> Sadelrör: 56cm
> Sadelrörsvinkel: 73,5grader
> Styrrörsvinkel: 73,8grader
> Styrguvud: 17,0
> Standover: ~79cm

Cannondale CAAD 9
Topprör: 56cm
Sadelrör: 54cm (Center till topp av topprör)
Sadelrörsvinkel: 73,5grader
Styrrörsvinkel: 73grader
Styrguvud: 15,5
Standover: 80,1cm

Se där ja! Tack så mycket för din input Rock. Tydligen är ju toppröret 56,1cm. Detta i princip samma mått som Cannondalen jag provcyklat. Annars verkar det som sklijer modellerna mest åt vara Längden på sadelröret, styrhuvud och lite granna på på Standover. Hmm....Håler folk med Rock om att 56 kanske blir för litet? Dina ord väger ju tungt eftersom du själv cyklar på en Cannondale.

Är storlek 56 för litet?
Japp det gör vi. Men jag har provcyklat en Cannondale för att känna in min storlek och för att ha en cykel som jag kan jämföra ramgeometrin på (på Cannondale Caad 9 passade storlek 56 för mig)eftersom jag främst tittar på beg. marknaden eller import från tyskland och då inte alltid har chansen att provcykla.

Är storlek 56 för litet?
Annars finns det ju någon Cannondale CAAD8 på Blocket. Kanske kan vara lättare då du redan provat det märket. Nu kanske Caad8 skiljer sig ifrån 9:an?

Är storlek 56 för litet?
eller nej föressten! jag tittade fel... de verkar överensstämma ganska bra faktiskt! Dock är fortfarande problemet att den kostar 2000:- mer än min budget klarar av. Får höra om han kan tänka sig att gå ner ännu mer i pris.

Är storlek 56 för litet?
Häng inte dig för mycket på sadelrörslängden c-t på c-dale. Röret sticker upp ganska mycket över toppröret ca:3cm. Dessa 3cm har ingen betydelse på ramgeometrin. Tror att en 58:a mäter 61cm ct. Olle

Är storlek 56 för litet?
Har du kikat in http://www.canyon.com/tools/pps.html ?

Med dina mått skall du ha ca 575,5 mm effektiv topplängd enligt Canyon. Men då du har lite kortare överkropp får man nog gå ner en storlek vilket ger en eff topplängd på 565 mm. Då blir nästa problem att du kommer få ett jädra drop från sadel till styre, vilket betyder att du ska välja en cykel som har ett högt frontrör. Värt att tänka på är att du inte heller vill ha för korta vevarmar med tanke på dina långa ben.

Sammanfattning:
Du ska ha en kort cykel med hög front. Men med tanke på dina ben vill vi inte ha en för liten cykel då vevarmarna kan uppfattas som korta.

Alt 1,
Begagnad trek, stl 56:
Ganska bra på längden men för låg i fronten.
Lösning = stapla på med spacers och vinka styrstammen uppåt allt vad det går. Dock finns det fortfarande risk att vevarmarna upplevs som för små för dina ben.

Alt 2,
http://www.canyon.com/_se/roadbikes/specs.html?b=1818 i storlek 60.
Passar dina ben bra, dock blir den något lång vilket du kompenserar med en kortare styrstam. Den är högre i fronten vilket gör att droppet inte blir lika stort som i fallet ovan, utan mer lagom. Ett mycket bättre alternativ om du frågar mig.

Alt 3,
http://www.bike-discount.de/shop/k94/a15902/aerial-black-white-print-2010.html?mfid=41 i storlek 60.
Ungefär samma som ovan fast passar din överkropp något bättre (då cykeln är något kortare). Det bästa alternativet storleksmässigt men sämre komponenter.

Tyvärr finns in Radonen kvar i storlek 60 vilket hade varit den bästa kompromissen (men en lite kortare styrstam). Men här hade jag kört på alt 2.

Är storlek 56 för litet?
Ojojoj! Bra svar där! Tyvärr ligger ju canyonen nästan 3000:- över budget. Till det priset kan jag hitta massor av alternativ. Och då är jag alltså tillbaka på frågan mellan Radon 58 eller Trek 56. Vissa säger att treken är bättre alternativ för att det är bättre komponenenter och carbon. Andra säger Radonen för att den verkar passa mina mått bättre. Aningen förvirrad hehe! Jag pendlar hela tiden mellan de två.

Är storlek 56 för litet?
OM radonen passar dina mått bättre så vore det kanske dumt att köpa treken. Sen vet jag inte vem som säljer treken men att handla på distans känns väl tryggare om man köper av ett företag. Ett annat alternativ kan ju vara att vänta tills det dyker upp en lämplig cykel nära där du bor. Det kanske dröjer ett tag men du hinner kanske spara ihop lite pengar till och det är ju inte riktigt säsong nu iaf.

Är storlek 56 för litet?
Jo det är sant. Nu blev jag faktiskt precis av med en del huvudbry...Jag fick inte Treken. Säljaren hittade någon som gav mer för den. Känns nästan skönt att den är ute ur spelet. Då kan jag faktiskt köpa en Radon med gott samvete eller vänta in ett tag till som du säger. Dock har ju Radonen Rea just nu så det vore ju snopet att missa den. Men det blir nog en Radon 58 helt enkelt. En bra kompromiss mellan storlek och komponenter.

Är storlek 56 för litet?
HåkanC skrev:
> ssiimmoonn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är alltås
> > längden på överröret som är avgörande?
> Vad
> > gäller Treken vet jag inte vad den har för
> > längd men ditt svar förklarade varför
> > Bike-discount.de ville att jag skulle ha en 58
> > för när jag kollar på Radonens geometri så
> är
> > överröret 56 fast den är i storlek 58.
>
> För att krångla till det hela är det inte
> enbart längden som är det viktiga utan även
> sittvinkeln, dvs sadelstolpsröretsvinkel.
> En brantare sittvinkel ger mer framstick (reach
> på engelska) och tvärtom.
>
> Här är en bild från Cervelo som visar vad jag
> menar
> http://happypics.zapto.org/albums/userpics/10053/g
> eoSLC.png
>
> Sittvinkeln BRUKAR variera mellan 72 och 74 grader
> och beroende på hur högt du har sadeln kan det
> ge en variation i framsticket på flera cm.
> Du får mäta din sitthöjd, plocka fram
> geometrikunskaperna och räkna.
>
>
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kolfiber kan ju vara bekvämare på vägen än
> > alu, men en bra alu-ram är ju att föredra
> över
> > en dålig kol
>
> Stämmer inte.
> Tester med maskerade cyklar har visat att
> rammaterialet inte spelar ngn som helst roll för
> bekvämligheten hos cykeln.
> Däremot KAN andra prylar på cykeln spela stor
> roll
> Förutom de självklara däcken även hjulen,
> sadel, stolpe styre och tapp.
>
> Men allra viktigast för komforten är förstås
> att sittställningen passar cyklisten.
>
>
> /Håkan

det beror ju lite på hur ramen är utformad, jag märker att min kol ram är bekvämare än min alu ram.

Prova en roubaix mot en addict båda är kolhojar och skiljer sig enormt mycket.

Så ja, jag skulle tro att en t ex fin cannondale ram är både styvare och därmed bekvämare än en ebay carbon ram.

sen får tyskjävlarna säga vad dom vill, men att en radon alu-ram slår en trek carbon ram kan man nog fet glömma. För att inte glömma den psykologiska aspekten

Är storlek 56 för litet?
Va! stl.60 känns helt galet. ok. om man skall ha den till fikaturer men som träningsredskap/tävlingsmaskin blir det för stort. Träna bålen så klarar du en lägre front. Man vill inte sitta upprätt när man ligger i bocken. Mitt tips till dig är att du går till cykelhandlaren och provar 56,58,60 av ett märke så har du något att gå efter och kan känna skillnaden. Kolla även hur cykeln ser ut när den är rätt inställd. De kan ge dig en vink om storleken är rätt.
Olle

Är storlek 56 för litet?
magura skrev:
> Va! stl.60 känns helt galet. ok. om man skall ha
> den till fikaturer men som
> träningsredskap/tävlingsmaskin blir det för
> stort. Träna bålen så klarar du en lägre
> front. Man vill inte sitta upprätt när man
> ligger i bocken. Mitt tips till dig är att du
> går till cykelhandlaren och provar 56,58,60 av
> ett märke så har du något att gå efter och kan
> känna skillnaden. Kolla även hur cykeln ser ut
> när den är rätt inställd. De kan ge dig en
> vink om storleken är rätt.
> Olle

Ja, jo 60 känns lite väl att ta i. Jag har ju redan provat ut storlek hos cykelhandlare och kom då fram till att 56 eller 58 var min storlek när det gällde den cykeln (Cannondale Caad9, kände inte så jättestor skillnad på cyklarna, kanske att 56 var liiite skönare än 58). Så jag har hela tiden haft denna som utgångspunkt när jag kollat på andra märkens ramgeometri.

Är storlek 56 för litet?
Utan att på något sätt vara ironisk så är det fortfarande för mig mycket svårt att förstå hur en cyklist kan överlåta sitt cykelval på medlemmarna i ett diskussionsforum. Att köpa en cykel för 25000:- och däröver utan att veta om den passar? Om det skall köpas nya golfklubbor, löparskidor, slalompjäxor eller joggingskor så läggs det ofta ner mycket mer tid på detta köp trots att dessa varor oftast endast kostar en bråkdel av vad en cykel gör. Kan inte handlaren ge dig någon som helst hjälp och vägledning?

Det sägs också ofta generellt att man skall välja den mindre storleken om man är tveksam. Överväg konsekvenserna noga. Överväg också vad du skall ha cykeln till.

Jag orkade i varje fall inte läsa igenom hela tråden så jag kanske repeterar vad som redan sagts. Se detta som en liten summering i så fall.

Stl 56, 57 eller vad det nu månde vara är ingen hjälp när du skall jämföra ramgeometrier mellan olika tillverkare. Som nämnts är överrörets längd den parameter du måste kika på först utifrån vad du vet utifrån de cyklar som passar dig.

Sedan kommer sadelrörsvinkeln in i bilden som också nämnts ovan den kan ha stor påverkan, inte bara på räckvidden utan även sadelns position i förhållande till vevaxelcentrum.
Ex. Är du en cyklist som sitter långt bak i förhållande till vevaxelcentrum och har en cykel med brant sadelrörsvinkel så kan du får problem med sadelinställningen. Du bör därför väga in denna parametern också då du jämför.

Nu till styrhuvudets höjd. Här kan det skilja 1-2cm centimeter mellan modellerna. För kort styrhuvud innebär att styret hamnar för långt ned. Hur lågt du placerar ditt styre beror på hur tränad du är som cyklist och vilken bålstyrka du har. De allra flesta som hamnar hos mig har ett avstånd på 3-5 cm mellan sadel och styre.

Ja men detta kan man väl shimsa upp med distanser? Jo det går men betänk då att styrvinkelns inverkan medför att du krymper avstånd mellan sadel och styre ju mer du höjer styret. Ok, men en längre styrstam då? Det går men det börjar bli svajigt när vi närmar oss 140mm. Om du nu valde en mindre ram för att den skall vara styvare får nog börja tänka på vad det är du skall skruva dit för prylar.

De tre parametrar som nämnts ovan tittar jag på först och främst när jag väljer en passande ramgeomteri. Sedan finns det ytterligare parametrar att beakta men för att ta in dessa i jämförelsen krävs att du känner till eller provat ut din sittposition exakt.

Mitt absoluta råd till dig är att inte hasta iväg utan sitt ner i lugn och ro och jämför geomtrierna mellan de olika cyklarna. Jag kan lova dig att du tjänar på det i längden. I bästa fall om du köper fel så får du köpa på dig ny styrstam och sadelstolpe för några tusingar totalt. I sämsta fall hamnar cykeln till någons glädje på blocket efter en säsong.

Benny

Är storlek 56 för litet?
Tack Bagarn för ditt inlägg. Nu är det ju inte så att jag ska köpa en cykel för 25.000 utan har en budget på max 8.000:-. I den här prisklassen har jag ganska snabbt förstått att om jag ska få ut någon kvalité så är det begagnat eller "fultysk" som gäller. Båda alternativen ger mig inte alltid chansen att få prova cykeln inför köp. Dock har jag varit hos handlare och provat ut en storlek som passar mig och har därefter startat den här tråden för att få vägledning i vad jag ska tänka på när jag jämför ramgeometrin mellan cyklarna. Jag är väldigt novis vad gäller detta och försöker lära mig så mycket jag kan inför mitt köp så att jag minimerar risken för att just vilja sälja cykeln efter en säsong.
Om jag hittar en beg. i närheten av där jag bor så åker jag självklart dit och provcyklar först, men så har tvärr inte fallet varit hittills.

Dina råd därefter var dock väldigt bra! Och dessa tackar jag för! Jag kan som ingenting om cyklar och vet knappt vad ramstyvhet är för något men jag lär mig! Tack vare kloka inlägg som dina!

/Simon

Är storlek 56 för litet?
Hej Simon,

tack för att du tog inlägget positivt, det var min avsikt.

Min uppfattning är att just du representerar den kategorin som är cykelsportens viktigaste och vanligaste.

Du har 8.000-10.000 kr att spendera på din första lvg-cykel men du har inte en susning om vad du skall handla för något. Det finns som jag ser det två vägar:

1. Du får en schysst cykel och inom fem år kommer du att köpa en ny cykel som kostar 2-3 ggr så mycket och du vet precis vad du vill ha.

2. Cykeln hamnar i garaget/förrådet sedan på Blocket tills någon plockar fram den ngn gång, dammar av den och provar.

Cykelsporten mår bra av glada cyklister på vägarna, det är positivt och du blir ett föredömme för alla som är nyfikna på sporten och som vill testa. Men det finns fortfarande många cyklister där ute som cyklar med alltför krökta ryggar och nackar med förvridna ansikten och detta beror inte på mjölksyra. De ser inte ut att ha så kul ut och det tycker jag är synd. För hos många acossoieras fortfarande sporten med värk och obehag vilket definitivt inte behöver vara fallet.

Och om nu någon frågar dig:

-varför står denna cykeln här?
-äh, jag provade en gång att cykla racercykel men det var så jobbigt för nacken och ryggen. Men testa ni den gärna.

Kanske överdriver jag lite nu men jag tänker på min dotter som tycker cyklar är spännande. I sämsta fall har jag bara en cykel ståendes i vardagsrummet, i bästa fall tre och ett riktställ. Jag är alltid glad när jag kommer hem från en cykeltur. Och varje gång jag cyklat ett motionslopp har jag med mig hem en fin guldpeng i silkesband som hon får av mig och som sedan hamnar på gossedjuren.

Ok, det blev en liten anekdot av det här men till saken. Själklart kan du få en bra cykel för 8.000 kr. Du får ingen dålig cykel i den prisklassen. Fokusera på en bra geomteri och bortse från komponenterna. Det du ger avkall på är vikt och i viss mån slitstyrka på vissa komponenter. Men du kommer aldrig att slita ut dom, bortsett från slitdelarna såklart. Ta dig tid att jämföra geometrierna utgående från vad du upplevde på din provtur, skaffa dig kunskap. Som nybörjare råder jag dig att välja en ram med högt styrhuvud givet samma överrörslängd.

Är storlek 56 för litet?
Tack så mycket för dina råd! Jag tar dem med mig när jag fortsätter min jakt på cykel. Jag vill ju inte bli den som magasinererar den efter en säsong ;) det optimala är förståss om jag lyckas få tag i en beg. Cannondale (vilket jag faktiskt kanske har men han vill vänta ett tag innan han säljer den för mitt pris). All väntan gör mig dock nojig att jag kanske missar utförsäljningen av Radonen och så står jag kanske där plötsligt utan möjlighet till någon cykel alls :/ men det dyker väl alltid upp något förr eller senare.

Tillbaka
Topp