Är webshopen "Kraken" (www.staykraken.com) seriösa?

Putteman

Aktiv medlem
Jag har googlat runt lite efter utförsäljning utav cyklar, och hittat en tysk sida som heter "Kraken".

http://www.staykraken.com

Dom har nästan orimligt mycket cyklar och modeller på hemsidan, och verkar ha alla storlekar osv. Allt till typ -30% eller liknande. Sidan ser dock seriös ut i övrigt tycker jag.

Är det någon som har nån erfarenhet utav dom, eller är det att betrakta som nån sorts bluffsida? Om det är ett bra ställe att handla på så får vi såklart pusha dom lite här.

Det finns inget annat om dem online, de har på tok för bra priser, deras adress går till någon by ute på vischan så nja, skulle aldrig handla något där. Deras betalningsvillkor känns lite spännande också, varför klassas wire transfer som "limited time discount" och vad innebär det?

"Payment Conditions

Except in special conditions requiring a special agreement, payment conditions are as follows:

a) Order payment by bank card ( Mastercard, Visa) **
b) Order payment by wire transfer *
c) Order payment by Paypal **
d) Order payment by COD **

Any of these payment options must first be authorized by our financial department.

*Limited time discount
**Country restrictions apply"

Rödflagg.

Frågan är om de är ute efter dina personuppgifter snarare än dina pengar... Man kan ju betala med PayPal och de har ett rätt massivt köparskydd, men att man (för att skaffa ett inlogg hos dem) måste skicka färgkopia på pass/körkort samt ”proof of residence” som ska vara kopia på elräkning etc. där adress framgår känns lite fishy! Det är dock inte ovanligt med de kraven utomlands, men första gången jag hör om det när det ska handlas inom EU.

Ang att man får rabatt om man betalar genom banköverföring istf med kort eller Paypal så är det upplägget inte ovanligt i Tyskland. Detta då det är billigaste sättet för dem att ta emot betalningen (både kortföretag och paypal tar som bekant avgifter).

Har dock inget att säga om detta företag, men postade länkar tyder väl på att man ska dra öronen åt sig.

Senast ändrad:
ooms sa:
Ang att man får rabatt om man betalar genom banköverföring istf med kort eller Paypal så är det upplägget inte ovanligt i Tyskland. Detta då det är billigaste sättet för dem att ta emot betalningen (både kortföretag och paypal tar som bekant avgifter).

Har dock inget att säga om detta företag, men postade länkar tyder väl på att man ska dra öronen åt sig.

Jag sparade nyligen ca 20% på en flygbiljett genom att betala med banköverföring. (den var väldigt billig, så kortets inbyggda reseförsäkring var ointressant i detta fall)

ceel sa:
ooms sa:

Jag sparade nyligen ca 20% på en flygbiljett genom att betala med banköverföring. (den var väldigt billig, så kortets inbyggda reseförsäkring var ointressant i detta fall)

"Flykraken"? =)

Pinsamt, men jag tog risken och beställde en cykel. Nu är det helt tyst från dem och jag har helt säkert blivit lurad (betalade med banköverföring...).

Varning, beställ inget från staykraken.com!

CykelPendlare123 sa:
Pinsamt, men jag tog risken och beställde en cykel. Nu är det helt tyst från dem och jag har helt säkert blivit lurad (betalade med banköverföring...).

Varning, beställ inget från staykraken.com!

Spännande! Hade du betalat med PayPal så går de in och ersätter dig i de fall varan inte kommer fram...

En generell reflektion om den digitala handeln... Om första tanken är att det är en bluff/fake/oseriös site. Då har du antagligen också rätt. Vilket gör att man ska lämna siten och aldrig igen klicka sig tillbaka. En annan sak man kan göra om intresset ändå är att där vill jag lägga mina surt förvärvad pengar, då kan man kontakta distributören i det land web-handeln finns registrerad/placerad, i det här fallet Tyskland, de om någon bör ha koll vilka de skickar sina produkter till. Som sagt, första tanken är ofta den rätta.

Tillbaka
Topp