Åre 2012-tråden

Westman

Aktiv medlem
Åre 2012-tråden
Nytt år, ny tråd.

Vilka ska upp och när? Posta gärna skvaller, peptalk och bilder i tråden! Jag är uppe v27 (plus helgen v26).

Öppettider under säsongen: http://www.skistar.com/sv/Are/Sommar1/Liftarnas-oppettider/

Inspiration och bilder från 2011-tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1523579
filename=tusen2.jpg

Senast ändrad:
Åre 2012-tråden
V.27 - bike festival!

Nån som ska upp v.29/30? Skulle gärna delat lite boende.. Tänkte ta en sväng förbi när jag ändå ska norrut på semestern.

Åre 2012-tråden
Någon som kan berätta lite om Pilgrimsloppet i Åre?
Hur många brukar köra? Vad är det för typ av spår? Är stora Pilgrim lämpligt för nybörjare = första tävling?

Det finns inte så mycket info på Årebikefestival hemsidan tycker jag. Vor bra att få veta lite mer
Hedda

Åre 2012-tråden
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Är på plats och deppar ihop över stängd
> högzon.
> Derp.

Rätt åt er. Sitta där och försöka sukta oss andra. Inte mer än rätt att ni också får lida lite.

Åre 2012-tråden
Mårten skrev:
> Är på plats och deppar ihop över stängd
> högzon.
> Derp.

Vadå stängd? Det var massa skidåkare som åkte upp med kabin i fredags! ;-)

Åre 2012-tråden
Ska man alltså ta med sig brädan? Ungefär var är snögränsen? Jag kan huda om det skulle vara så, glassigt med sommaråkning om snön är ok och inte genomröten

Åre 2012-tråden
marran skrev:
> Ska man alltså ta med sig brädan? Ungefär var
> är snögränsen? Jag kan huda om det skulle vara
> så, glassigt med sommaråkning om snön är ok
> och inte genomröten

Finns det nån webcam som kan skvallra lite om snöförhållandena, typ från kabinbanans toppstation/restaurangen?? :)

Åre 2012-tråden
Vecka 32 blir det ett besök i Åre. Känner mig sjukt laddad för detta! Har inte cyklar i Åre sedan 2008 så det ska bli ett kärt återseende! Vilka leder får jag inte missa? Misstänker att det tillkommit några sedan jag var där.

Åre 2012-tråden
Östra är ju alltid totalt kaosad av regnet varje år... precis som den ska vara! :D

Jag ska dit V28, och V29 blir jag i Östersund så det blir nog ett par enstaka endagsturer upp till Åre om vädret tillåter.

Åre 2012-tråden
cruxet skrev:
> Jag åker upp på måndag och stannar till slutet
> på augusti. Ska man ta skidor med sig? Hur mycket
> fallhöjd får man?

Jäklar, lycka till med sommarsäsongen!

H. skrev:
> Dags att börja hetsåka:
> http://kingoftheslope.vattenfall.se/

Kul app!

Åre 2012-tråden
Hey! Spenderar sommaren i Östersund, räknar med att vara i Åre 2 dagar i veckan. Resten blir väl i backen på frösön för o träna upp lite flås.

Har bil men inge bra sätt att transportera flera cyklar på. Men om du vill ha någon att dela benzan med så får du gärna höra av dig.

//Wille

Åre 2012-tråden
Från Hummeln och neråt var jag ändå impad av hur bra backarna klarade sig i regnet. Det byggda blev ju nästan greppigare än när det var torrt, och bräcke, nelson osv blev "intressanta" men inte läskigare än när dom är snustorra.

Kommer lite bilder så småningom!

Åre 2012-tråden
Håller med om att de byggda hade fint grepp. Var nog mest i getrappet och liknande som man kunde köra i sidleds. Nelson blir det att testa imorn förmodligen.

Åre 2012-tråden
ze93 skrev:
> Håller med om att de byggda hade fint grepp. Var
> nog mest i getrappet och liknande som man kunde
> köra i sidleds.Nelson blir det att testa imorn
> förmodligen.

Kör hårt! Inga dödsdrop eller liknande, men den är ändå utmanande. Själv hittade jag en (tyckte jag då) genial innerlinje som rätade ut en av de brantare kurvorna, men det resulterade i ett jag for rakt ut i skogen i nästa.. :)

Getrappet är annars en favorit, helt klart.

Lillskeden skrev:
> Östra Stjärnstigen är totalt sönderregnad och
> det är brakebumps i många spår.

Visst var östra sjukt eroderad, men ändå kul på något konstigt vis tyckte jag. Tuff på AM-hoj dock, och lösa stenar är aldrig bra.

Brakebumpsen i övre Flinbanan, och biten ner till Hummeln, borde dom verkligen se till att bygga bort. Dålig första intro för eventuella nybörjare som nästan ofelbart tar VM6an upp!

Senast ändrad:
Åre 2012-tråden
Jag är uppe tills på torsdag, sen hem till Sthlm över helgen men sen kommer jag upp i fyra veckor till! Missar dock avalanche i år :(

Kör gärna någon Hellas-style-tur nån dag istället för DH hela tiden. Hojta! Cruxet nämnde topptur här om dagen.. Har varit sugen på Bydalen men känner inte till stigarna där, men det kanske vore en kul dagsutflykt

Vilka köttar DH på onsdag? Jag hakar gärna på

Åre 2012-tråden
Var uppe och körde med garpa i helgen. Bortsett från snön på skutan så var det torrare än jag trodde att det skulle vara, men förstår att det har regnat en del sen jag åkte hem i söndags. Getrappet var riktigt rolig hela helgen!

Här är ett par bilder från i helgen.

Olof Attacking Hällrajd by Magnus Källström, on Flickr

Månskogen by Magnus Källström, on Flickr

Olli Alanko (Åre Downhill Open 2012) by Magnus Källström, on Flickr

Jon Lindgren (Åre Downhill Open 2012) by Magnus Källström, on Flickr

Jakob Thunell (Åre Downhill Open 2012) by Magnus Källström, on Flickr

Tillbaka
Topp