Åre är beroendeframkallande!!

Tobe

Aktiv medlem
Hemkommen från ett par dagars utförsåkande i Åre! Jag vill redan tillbaka och logga fler utförsåk! Helt otroligt kul att blåsa på nerför knixiga stigar och hoppa och ha sig. Med facit i hand så skulle jag vilja ha en renodlad DH-cykel, men det är lite svårt att motivera att köpa en sån för ett par veckor om året... Eller så får jag äta mer havregrynsgröt så att jag orkar trampa en sån best uppför! =D

Jag vill minnas att jag läst någonstans att det går att hyra cyklar (Stinkys?) i Åre. Stämmer det, och om det det gör det, "finns det så att det räcker"?

Jag syftar på hur det är retsen av sommaren och inte på själva ÅMM-veckan.

/Magnus

2427 filer, 5,76GB...

Det är The_TNT:s, mina och Emils bilder och det är inte alla.. ;)

Ska försöka få ut några av mina strax.

42Hz Skrev:
-------------------------------------------------------
> 2427 filer, 5,76GB...
>
> Det är The_TNT:s, mina och Emils bilder och det är
> inte alla.. ;)
>
> Ska försöka få ut några av mina strax.
>
> //Harri - En dålig dag på cykeln i skogen är
> alltid bättre än en bra dag på jobbet!

Ser framemot bilderna!

42Hz Skrev:
> 2427 filer, 5,76GB...

Med de jag hade kvar i kameran blir det:

2763 och 6,91 Gb...

Visst var Åre fint men jag hade gärna sett mer singeltrack för Epicändamål än att "bara" ta liften upp till toppen och blåsa utför 900 meter fallhöjd för att ta liften upp till toppen och blåsa...

Åk inte till Åre utan skydd för knän, armbågar, axlar och rygg (förutom hjälm och fullfingerhandskar). Nu går det fint att åka utan allt detta men risken är stor att naturen biter tillbaka, speciellt från toppen av Kabinbanan.

Extremebutiken i Åre centrum hyr ut cyklar, vet inte hur många eller till vilket pris.

Doktor Englund Skrev:
> Vi vill ha bilder NU!

Bjuder på två teasers, kommer inte hinna fixa några bilder förrän nästa vecka iaf.

AreTeaser1.jpg

AreTeaser2.jpg

Fins bilder! ..ser fram i mot mer!

Man kan hyra Kona Stinky i Åre för ca 400/dag... 500 för Deluxe tror jag det var sen .. inte riktigt säker.

Tobe:
Jag tycker inte att det verkar som om havregrynsgröt varje morgon hjälpte... ;-)

Men visst är Åre kanon. Vi satsar redan på att återkomma nästa sommar för en favorit i repris! Hoppas vi ses igen då alla trevliga happy-människor jag träffat i år.

För övrigt är jag rätt nöjd med att för första gången ha lyckats hoppa över styret och springa istf att göra en riktig faceplant :-)

Senast redigerad av en moderator:
Vad jag har fattat så är transportvägarna upp till och kring åreskutan XC-banorna, vilket bara består av grusväg.

Hasse Skrev:
> Går det bara att cykla utför i åre eller finns det
> bra cykel led där??.

Som man läste på inbjudan verkade de finnas en del men vi lyckades då inte hitta mycket mer än grusvägarna tyvärr.. Det verkar finnas cyklingsbara vandringsleder men hur populärt det är med cyklister på dessa vet jag ej.

Vi fick dock ett stigtips av personen i kassan vid Hummelstugan men vi upptäckte att den sträckan gick igenom bygarbetsplatsen som inte fick beträdas, så det får bli en annan gång.

Well det finns en hel del möjligheter att rulla "xc"-stig på skutan, mestadels nedanför trädgränsen... hittade ni inte ledkartan, för där finns det mesta med... synd att vi inte kom på att tipsa er lite mer aktivt när vi mötes men ni vet hur det är när man är riktigt adrenalinpumpad o bara vill gravitaitons-surfa för allt vad däcken håller... o när vi mötes på söndagen så hade jag två testhojar att averka på några åk på berget så det vart lite kort o stressat... hade vart kul att rulla lite ihop... nåja kul att ni gillade berget o vi hoppas alla på att det blir ännu bättre nästa år...

Tobias Årefacit: Fettvurpa ala faceplant med styret in genom öppningen på hjälmen o "fläskkind" som resultat + knäckt Lassboram tyvärr...

Tobias i Frost på jobbet... Skrev:

> Tobias Årefacit: Fettvurpa ala faceplant med
> styret in genom öppningen på hjälmen o "fläskkind"
> som resultat + knäckt Lassboram tyvärr...

Ajajaj. Inga schyssta bilder på fläskkinden?

feffemannen Skrev:
> Tobbe! Inte ett ord om hojen, vad ar detta? Kom
> igen nu... men jag fick iaf se den pa bild! Tackar
> for det...

Har bild på din ram också någonstans i gömmorna ;)

Jag återkommer med ord om hojen när jag testat den i normal terräng, Åre är så extremt att det var svårt att känna hur hojen är. Konstigt nog. Men det känns dj-vligt bra så länge inte gaffeln är med och stör, den är inte i klass med bakdämpningen. Ska bli skoj att testa på 'normal' singeltrack.

Ojojoj, snacka om att man blir sugen. Nästa sommar hoppas jag på att elda upp dit också. Men kan ni ge några tips redan nu på lämpliga nybörjarspår och gärna rätt långa spår som inte är allt för branta. Dom som var på filmen såg ju ut att vara roliga. Alltså filmen som 42Hz gjort och ligger i denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php?1,55156
Hjälm har jag och fullfingerhandskar jag jag snart. Tycker ni att jag ska skaffa andra skydd också innan en resa dit?

> Tycker ni att jag ska skaffa andra skydd
> också innan en resa dit?

Mina knäskydd och de lånade armbågsskydden satt inte ivägen, min axel önskar jag hade haft något åt den också...

Har du inte kamelbak bör du kanske fundera på ryggskydd också, sitter inte ivägen fast du har kamelbak iofs..

Fanns tydligen någon slags jacka med armbågs-, axel- och ryggskydd för 1.600,-. Det ska nog införskaffas nästa gång jag åker till Åre för att bomba utför.

Nu går det att åka långsamt utför också, men risken är stor att man börjar dra på och då går det lätt väldigt illa i den karga fjällmiljön eller bland träden.

Skydd är inget krav men en stark rekommendation, är min åsikt.

[Freeride] EriC Skrev:
> *Väntar fortfarande på fler bilder* ;-)

Bjuder på två till, fler hinner jag inte på en vecka...

Fotat av Emil ett styck volt:
AMMVolt.jpg

Grabben på bilden är 16 och har därmed inte förstått att det gör ont med sådana här stunts än ;)

Själv höll jag mig väldigt moderat men dristade till detta under premiärturen av Pricken (även denna fotad av Emil):
AMMProvkorPricken.jpg

...vilket var enormt skönt, speciellt som man landar så gött på bakhjulet utan inverkan från min mesiga BLACK...

the_TnT> Pricken? Så gulligt... puttinutti då. (Nädå, jag är fortfarande inte ens lite avundsjuk) ;-)

Edit: kanske även ska tillägga att jag tycker att den är riktigt snygg. Är det en anodiserad? Lite svårt att se på bilderna.

Senast redigerad av en moderator:
TBone Skrev:
> Jag vill minnas att jag läst någonstans att det
> går att hyra cyklar (Stinkys?) i Åre. Stämmer det,
> och om det det gör det, "finns det så att det
> räcker"?
>
> Jag syftar på hur det är retsen av sommaren och
> inte på själva ÅMM-veckan.
>
Ja, i Extrem butiken vid torget kan man hyra Stinky's i varierande storlekar. Stinky 395:-/dag Stinky Delux 595:-/dag. De har lite skydd oxå för 200:- så fick man hjälm, benskydd och ryggskydd.

Vet inte hur det räcker men under tisdagen(sista ÅMM dagen) så fanns det ett gäng i alla fall. Normalt tror jag det är rätt lite folk i Åre på sommaren, så det borde vara lugnt!

Jag hyrde en Stinky delux sista dagen, f-n vad kul det var!

/Anders

Snygga bilder! Speciellt bilderna från karbinbanaeturen. Och otroligt fin cykel! Såg faktist den live en gång. Hajjade till, inte varje dag men ser en 5-spot med Saint vevar. Maveric gaffeln som Daner visade, hade nog inte varit helt fel för en sådan cykel.

Tillbaka
Topp