Året runt-pendlare som klarar grus/skog samt barnstol.

Smejks

Medlem
Tjenare!

Kort version:
Vill ha hjälp att välja/få tips om ny cykel, antagligen gravel.

Jag behöver:
Snabb på asfalt men bra i skogen (grus, större sten etc.)
Kunna montera barnstol (På ramen under sadelstolpen)
Vara okej även vintertid.
Brett växelregister.

Vill gärna ha:
Hydrauliska bromsar.
Cykelglädje.
Möjlighet till skärmar och väskor, väskor speciellt om bockstyre.

Vill inte ha:
Onödigt lull-lull eller betala för ett hippt märke.
Jag vill bara tycka att det är kul att cykla, och kunna cykla runt i skogen med min son utan att oroa mig för ekrar och fälgar.

Lång version:

Jag började pendla till jobbet (blott 6km enkel väg) på en biltema-cykel, fick sedan chansen att köpa en Nishiki Pro SLD billigt av en vän vilket förvandlade cyklingen från ren transport till stort nöje (och då har jag förstått att Pro SLD ändå bara är en sisådär cykel). Cyklar i regn och blåst, även om bilen är ledig!

Nu är dock "problemet" att jag älskar att cykla på skogsvägar på fritiden vilket hjulen egentligen inte tål, speciellt då min son på 20kg utöver mina 80kg sitter i en Hamax-stol där bak. Jag kommer dessutom med största sannolikhet snart flytta längre från jobbet med mer skogsväg emellan.

Jag befinner mig således just nu i en djungel av val:

1. Köpa en för mig dyr (12-16k) gravelcykel, typ Specialized Sequoia/Diverge, Grail 6.0 etc:
Dyrt, men jag vet redan hur mycket en fin cykel kan göra för antalet cykeltimmar. (Nishikin har nog fyrdubblat min cykling). Värt pengarna bara i insparad bensin och slitage av bil, busskort samt välbehövlig träning!

2. Inse att en dyr fin cykel är bortkastad på en lönnfet 33-årig pappa som pendlar kort avstånd och egentligen kanske mest är en statusgrej. Kanske en gammal tung billig """MTB""" med 18 växlar gör jobbet tjänligt för mig?

3. Köpa en lite billigare gravelcykel (7-12k Scott, Genesis, Felt, Kona etc). Som kanske håller kortare tid eller kräver mer servive (lägg till i beräkningarna att jag är komplett inkompetent i verkstaden. Kan knappt pumpa prestaventil, svär när jag byter slang.)

Är väldigt tacksam för alla tips och förslag!
Vill helst ha billiga tips och tror budget-klassen passar mina behov bäst, men kan självklart acceptera om allt under 10k är smörja. Speciellt då tiden är knapp då min son snart växer ur sin stol (max 25kg) och vi gärna vill cykla i skogen så mycket som möjligt innan dess.

Smejks sa:
Nu är dock "problemet" att jag älskar att cykla på skogsvägar på fritiden vilket hjulen egentligen inte tål, speciellt då min son på 20kg utöver mina 80kg sitter i en Hamax-stol där bak. Jag kommer dessutom med största sannolikhet snart flytta längre från jobbet med mer skogsväg emellan.

Vad har du för problem med hjulen? Går det ekrar ofta? Ett alternativ kan ju vara att du köper nya sjysstare hjul bara, kanske slanglöst, med rejäla mtb eller cx däck och drar på din Nishiki.

edit: ...om det finns plats i gaffeln och ramen.

Senast ändrad:
Salabaladala sa:
Vad har du för problem med hjulen? Går det ekrar ofta? Ett alternativ kan ju vara att du köper nya sjysstare hjul bara, kanske slanglöst, med rejäla mtb eller cx däck och drar på din Nishiki.

edit: ...om det finns plats i gaffeln och ramen.

Ja, ekrarna går lite för lätt, och de smala däcken skär rätt ner i gruset.
Jag borde faktiskt kolla upp om jag kan få i bredare hjul, har bara antagit att det inte går. Antagligen mycket p.g.a. att jag är helt inställd på att byta cykel då jag misstänker att min ram är för stor för mig. Får i dagsläget ofta ont i skuldrorna och jag kan inte höja styret mer, och sänker jag sadeln blir det jobbigare att trampa.

Tack för tipset, kan ju stå ut med andra däck medans jag sparar till fincykel även om komforten är sådär.

Vill du prompt ha bockstyre? Annars går det säkert att hitta någon helstel 29" som du kan köra med schyssta däck som ger både komfort i skogen och hyfsat rull.

Luthman Photography sa:
Vill du prompt ha bockstyre? Annars går det säkert att hitta någon helstel 29" som du kan köra med schyssta däck som ger både komfort i skogen och hyfsat rull.

Absolut inte viktigt med bockstyre.
Har du några exempel på vad jag ska kika efter?

Kul att du upptäckt cykelglädjen!

Jag skulle gå på plan 1 och lägga lite mer pengar på en vettig cx/gravel. Lite mer pengar ut initialt men det har du in i ökad livslängd OCH glädje.

Jag själv gillar fasta skärmar och kör en orejsig cx med lätta, fasta skärmar och hamax samt lätt pakethållare för sidoväska. Pendlar ca 50% grus genom skog och 50 asfalt och tycker det funkar bra. En 29" XC-mtb skulle funka nästan lika bra.

Westman sa:

Jag skulle gå på plan 1 och lägga lite mer pengar på en vettig cx/gravel. Lite mer pengar ut initialt men det har du in i ökad livslängd OCH glädje.

Jag själv gillar fasta skärmar och kör en orejsig cx med lätta, fasta skärmar och hamax samt lätt pakethållare för sidoväska. Pendlar ca 50% grus genom skog och 50 asfalt och tycker det funkar bra. En 29" XC-mtb skulle funka nästan lika bra.

Låter trevligt! Vad är det för någon du har? Har du bild på den? Mest för skojs skull! :)

Smejks sa:
Westman sa:

Låter trevligt! Vad är det för någon du har? Har du bild på den? Mest för skojs skull! :)

Cyklar på en Rose Pro DX Cross med 105-grupp och Fulcrum 29" MTB-hjul. Lätta skärmar och en väldigt lätt pakethållare.
(https://www.rosebikes.se/tubus-fly-evo-pannier-rack-641614) Stora plattforms-SPD så jag kan trampa hjälpligt med den även med vanliga skor. Har oftast ett Chariot-fäste på bakaxeln också. Mycket hoj för pengarna och rätt optimal pendlarhoj och vinterträningshoj tyckte jag när jag köpte den. Det tycker jag nog fortfarande. Gaffeln är väl stum och hade gärna haft en med lite mer flex, annars är jag nöjd. Idag skulle jag valt hydrauliska skivbromsar, fanns bara mekaniska till lvg när jag köpte denna. Kör på Racing Ralph cx 33mm däck nästan året om och tycker dom funkar kanon sett till grepp/rullmotstånd/vikt, byter till ett Schwalbe Marathon winter m dubbar fram när det är is-säsong.

Den lever ett rätt oglamoröst liv rent fotomässigt så har inte så mycket bildmtrl på den. Hittade en i alla fall, fast utan Hamaxfäste när bilden togs. Framstänkan har gått av mitt under gaffeln så sticker inte ut något framåt.

roseprodxcross.jpg

Senast ändrad:
Nishiki brukar ju levereras med ganska smala däck vilket jag antar tyder på att de inte rymmer alltför breda däck...?

Eftersom du verkar använda cykeln mycket så har du nog glädje av en dyrare cykel. Bara värdeminskningen för ett år på en hyffsat ny bil blir ju mer pengar än din övre gräns för cykel-budgeten. Ett års SL-kort blir ju bara det 10k.

Det finns dock två nackdelar med en dyrare pendelcykel:
-Service blir inte billigare utan snarare dyrare, slitdelar på dyrare cyklar håller oftast ungefär lika länge som på billigare cyklar och de blir dyrare att byta. När man pendlar varje dag i alla väder så slits saker ganska snabbt.
-Hur förvaras cykeln hemma och på jobbet? Jag skulle inte våga ställa en 16k cykel utomhus vid jobbet. Dock jobbar jag ju i centrala sthlm.

Ett annat tips: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nuroad-race-blue-n-black-775934

nu105.jpg

2019 Cube Nuroad Race med Shimano 105 (nya versionen) och hydrauliska skivbromsar för ca 14.500 SEK
Levereras med 35mm-däck men ska enligt uppgift kunna ta upp till ca 40-42mm. Fästen för skärmar och pakethållare.

Finns även en billigare Nuroad för strax över 10 tusen https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nuroad-pro-black-n-red-775936
men då får man tråkiga vajer-skivbromsar och något "sämre" växlar. I övrigt likvärdig med den dyrare tror jag.

Senast redigerad av en moderator:
Du skrev att t ex en Genesis inte håller lika länge som en Spez. Min har gått över 4 000 mil.
Det handlar om cykelvård, oavsett märke. Tro mig.

Ja som många varit inne på tycker även jag att du antingen borde gå upp till ca 13-15000 om du ska ha en hyfsad gravel/cx/bockstyrecykel. Annars kan du ju få en med rakt styre och bra utrustning för mindre pengar. Mtp barnstol och lättare skogskörning skulle jag nog satsa på det.

Planetx brukar alltid ha bra priser sett till utrustningen. Vissa klagar på leveransstrul (men det har jag aldrig drabbats av). Tex denna är schysst utrustad för småpengar och dessutom i stål vilket kan vara en fördel med tanke på barnstolsfästet: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBHOL...lan-sram-apex-1-flat-bar-disc-urban-road-bike

Har själv en Specialized Diverge som rullar varje dag i ur och skur, med barnstol. Det funkar utmärkt och det är för det mesta väldigt roligt att ta turen både till och från jobbet. Det är viktigt att det är kul att cykla. Speciellt när man ligger i sängen på morgnen och väger sina alternativ (bil/cykel/buss) en grå februari-morgon. Både cykel och övrig utrustning spelar in. Med bra grejer blir det nästan bara roligare när vädret ger motstånd.

Jag röstar på alternativ ett. Lägg pengarna på en schyst gravel med fästen för skärmar och allt det du kan tänkas behöva för att göra den funktionell, samtidigt kul. Men tänk på att märket i sig inte avgör vilka komponenter som följer med.

Värt att nämna är att alla cyklar kräver service när de rullar dagligen i ur och skur - den saken förändras inte av huruvida du lägger 7k eller 16k på din cykel. Som nämnt innan kostar dock delarna mer när du går upp i högre komponent-grupper. Vill man inte lägga tid och energi på underhåll kan man överlåta det till en cykelhandlare, det kostar oftast inte mer än struntsummor jämfört med vad det kostar att äga, köra och serva en bil.

Hahahahahaha! En grushoj med barnstol... Tack Merida m.fl som lyckats få Svenssons att göra likhetstecken mellan äventyrshojar och damtralla.

Bromic sa:
Det är viktigt att det är kul att cykla. Speciellt när man ligger i sängen på morgnen och väger sina alternativ (bil/cykel/buss) en grå februari-morgon. Både cykel och övrig utrustning spelar in. Med bra grejer blir det nästan bara roligare när vädret ger motstånd.

Det är exakt detta jag och mitt bankkonto vill höra ;)

Värt att tänka på är att man kan ju välja billigare slitdelarna än vad man kör i övriga komponenter. Själv bygger jag en pendlare på sram red 10-delat. Tiagra-kassett och kmc-kedja blir inte dyrare för det (bara tyngre och lägre bling-faktor).

Jag pendlar på en gammal hybrid med bockstyre, skärmar, pakethållare och barnstol. Med barn mm på cykeln är det absolut ingen nackdel med en geometri som blir ganska riktningsstabil och heller inte ger alltför aggressiv körställning. Använder den även för lite cykelträning vintertid och det är helt ok även om geometrin då kunde ha varit roligare.

Tänk på att det beroende på modeller och montering kan vara besvärligt att ta på och av sidoväskor när barnstolen sitter på. Det är också väldigt praktiskt om cykeln kan stå stabilt och pålitligt på de platser där barnet ska på/av ofta. Går inte det att fixa så vill man ha ett bra cykelstöd.

CW sa:
Hahahahahaha! En grushoj med barnstol... Tack Merida m.fl som lyckats få Svenssons att göra likhetstecken mellan äventyrshojar och damtralla.
Nänu, passarej! Coolt jue!

Före:
damtralla.JPG

Efter:
damtralla2.JPG

Skämt åsido, ett varningens ord om man tänker gå denna väg. GTn blev ohyggligt baktung, så när jag hoppade av cykeln så var jag tvungen att hålla i den ordentligt så att den inte slog en bakåtvolt pga bakvikten.

Murdock sa:
CW sa:
Nänu, passarej! Coolt jue!

Före:

Efter:

Skämt åsido, ett varningens ord om man tänker gå denna väg. GTn blev ohyggligt baktung, så när jag hoppade av cykeln så var jag tvungen att hålla i den ordentligt så att den inte slog en bakåtvolt pga bakvikten.
Definitivt! Man ska passa sig i branta uppförsbackar! Hade svårt att få ner framhjulet i marken i en uppförsbacke en gång. Jävlar vilken panik jag hade! Man vill ju aldrig i ramla med barnet på! Lyckades till slut men sedan dess hoppar vi båda av om vi ska upp för allt föt branta backar.

Instämmer det är bitvis vanskligt i backar och andra situationer. En tvåring väger ju ungefär som en instegs-gravel. Något man får ta i beaktning. Ur säkerhetsaspekt, i takt med att viktförhållandet mellan barn och cykel ändras kommer jag nog gå över till cykelvagn. Det ger också mer mångsidighet, tillåter dagsturer etc.

Och för att svara CW. Visst, det är inte så snyggt med det är fästet för stolen man måste ha på ramen, och hela ekipaget blir lite knasigt och okonventionellt. Stilbrott på flera nivåer. Men jag får cykla en roligare cykel och det vinner över allt det där.

Nu vet jag inte hur stora barn trådskaparen hade men jag skulle vilja slå ett slag för front monterade barnstolar!
Thule yepp tex
Eller kanske en kids ride shotgun om barnet är större!

Balansen på ekipaget blir mkt bättre så det roligare för både pappa och barn.

Vi har haft båda dessa och de har givit oss mkt nöje och mysiga stunder

Med vänlig hälsning, Martin

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp