Åretruntpendlare - Kol, stål eller aluminium?

Har initialt bara ett par saker som jag ser som förbättringsmöjligheter och det är dels växeln som jag redan känner kommer behöva bytas ut till något bättre. Den gör sitt jobb, men jag har bättre känsla i min 25 år gamla LX som sitter på en av mina andra cyklar.
Bra med återkoppling
Men hur kan du vara så säker på att de problem du upplever endast beror på just bakväxeln och inte installationen, vajer+hölje eller reglaget?

Bra med återkoppling
Men hur kan du vara så säker på att de problem du upplever endast beror på just bakväxeln och inte installationen, vajer+hölje eller reglaget?
Mina upplevda problem med bakväxeln är kanske än så länge mestadels känslomässiga och grundar sig nog mycket i att jag tycker att den ser ut och känns billigt byggd. Funktionen är inom rimliga gränser för en cykel som är nyss uppackad ur kartong.
Tänker att växlarna kommer behöva finjusteras lite mer när allt satt sig ordentligt och jag gjort några mil på cykeln, så jag ska ge det någon vecka eller två innan jag gör några stora åtgärder. Eventuellt kommer jag över det.

Apropå skärmar:

Undrar om de bytt till en rymligare framgaffel, för vi har ju diskuterat att det är trångt på Hyde och Editor? Den här har ju 55-622 och ändå ser det ut att finnas luft. På min Editor var det på håret att få plats med 35-622 dubbdäck under framskärmen ...

Bakre stänkskärmen var dessutom svår att montera pga Cubes specialfäste vid övre delen av bakstagen. Det slutade med att jag satte ett buntband där för att fixera SKS-skärmen.

Apropå skärmar:

Undrar om de bytt till en rymligare framgaffel, för vi har ju diskuterat att det är trångt på Hyde och Editor? Den här har ju 55-622 och ändå ser det ut att finnas luft. På min Editor var det på håret att få plats med 35-622 dubbdäck under framskärmen ...

Bakre stänkskärmen var dessutom svår att montera pga Cubes specialfäste vid övre delen av bakstagen. Det slutade med att jag satte ett buntband där för att fixera SKS-skärmen.
Jag monterade SKS Bluemels Style 65mm och de fick plats utan problem även om det var precis på håret i gaffeln.
Jag har för mig att de angav olika maxbredd på de tidigare modellerna, där den som heter "Race" hade en smalare maxbredd. Från modellåret 2025 verkar den modellen tagits bort och alla modeller har en angiven maxbredd på 58mm.

Jag kliade mig i huvudet ett tag när jag försökte begripa hur de tänkt att det övre fästet skulle användas, men det slutade att även jag satte ett par buntband där. Det kändes nästan som om det funkat utan det fästet, så det kommer förmodligen funka bar.

Okej, här kommer några bilder ändå. Är ingen vidare fotograf men det får duga för stunden.

Så här ser den ut för tillfället. Kittad med skärmar och styrväska för transport av hunden.
IMG_2034.jpeg

Skärmarna är SKS Bluemels Style som har en lite mer kantig profil, vilket jag tycker ser helt okej ut.
IMG_2035.jpeg

Bra med plats i gaffeln så de 65mm breda skärmarna får plats.
IMG_2040.jpeg

IMG_2039.jpeg

Bonusbild utan hundkorg.
IMG_2042.jpeg

Istället för den skumma ringklockan flyttade jag över min kopparfärgade Crane E-ne från gamla cykeln. Jag är nöjd med både ljud och utseende:

Jag fick ont i tumlederna av handtagen, så de bytte jag till runda i skum. Dessutom sågade jag av några centimeter av styret. 660 mm var för brett för stadscykling och -parkering, tycker jag.

---

Fasen - det är ju kolfibergaffel på din!
Jag tycker faktiskt att handtagen är oväntat bekväma. Problemet med ringklockan är att den även agerar låsning till högra handtaget så om jag plockar bort den så sitter det handtaget löst. Som sagt en väldigt märklig design.

Kolgaffel stämmer.

Okej, här kommer några bilder ändå. Är ingen vidare fotograf men det får duga för stunden.

Så här ser den ut för tillfället. Kittad med skärmar och styrväska för transport av hunden.
Visa bilaga 728550

Skärmarna är SKS Bluemels Style som har en lite mer kantig profil, vilket jag tycker ser helt okej ut.
Visa bilaga 728552

Bra med plats i gaffeln så de 65mm breda skärmarna får plats.
Visa bilaga 728553
Visa bilaga 728554

Bonusbild utan hundkorg.
Visa bilaga 728551
Riktigt läcker den är! Fundarar på att köpa en själv nu när jag ser den. Fattar dock inte varför de kör QR bak och axel fram. Verkar som de kör ramen från förra året men bytt ut gaffeln inför detta år.

Jag hade försökt att få framskärmen längre framåt, så att överdelen är vågrät eller pekar svagt nedåt. Vid blötföre kommer mycket vatten följa med däcket och spruta rakt fram. Sedan skulle jag montera en egolapp för att skydda fötterna från sprut.
Bra input. Borde vara en enkel åtgärd.

Riktigt läcker den är! Fundarar på att köpa en själv nu när jag ser den. Fattar dock inte varför de kör QR bak och axel fram. Verkar som de kör ramen från förra året men bytt ut gaffeln inför detta år.
Ja, jag gillar den mer för varje dag faktiskt. Helt plötsligt ser jag fram emot att få cykla till jobbet och hemresan som går via hunddagiset och är dubbelt så lång är ännu roligare.

Jo, det hade varit bättre om de kört genomgående även bak. Kommer säkert på någon uppdaterad modell om ett par år.
Plockar iofs av bakhjulet väldigt sällan så det är väl egentligen inget jag tänker på, men ändå liksom.

Tillbaka
Topp