Allroad sa:
Mathias sa:
Så kom den då. Trelock 760 I-Go Vision. Restad från fabrik sedan mitten av oktober. Ska återkomma med lite längre text och ett test när jag kört den några dagar. Initialt känns den mer gedigen än Ixon. Gillar redan skarpt displayen som talar om batteri i procent och kvarvarande lystid samt vilket ljusläge man har valt. Displayen ska även ha ett digital vattenpass för rätt justering på styret som jag inte testat än. Nu ligger lampan på laddning till premiär i morgon bitti.
Trevligt! Har du något utlåtande eller den kanske inte har kommit till användning än?
Ja, jag ville köra den ett tag för att bli fri från bias. Man är ju alltid glad över nya grejor liksom och sedan kryper nackdelarna fram efter ett par dagar eller veckor. Jag hade egentligen velat posta en bra mörkerbild men det är ju så med pendling att man ofta cyklar med ljus omkring sig och det är väl också det som är poängen med en StVZO godkänd. Jag har ju haft en Ixon IQ Premium innan och jämför främst med den även om jag har haft och har ett gäng olika MTB-lampor.
Den här lampan har en del tekniska finesser som verkar lite som en gimmick först men som visar sig vara riktigt bra. Vi pratar om Trelock 760 I-Go Vision alltså. (Varför måste alla produkter ha så sjukt långa namn? Kan man inte bara kalla dem Lampa Nr1 och sedan öka när man släpper en ny?).
Back on topic. Den har ett inbyggt digitalt vattenpass som man ser i LCD-displayen om lampan är i våg eller inte. Klart smart. Vad är poängen med en lampa som inte bländar om man vrider upp den i nyllet på folk. Den inbyggda displayen visar förutom tiden hur många minuter ljus man har kvar och den skiftar ner till en lägre nivå när det är en kvart kvar av max-styrkan och så fortsätter den ner i nivå från max (5) till 1 tills batteriet är slut. Riktigt bra då de flesta andra lampor bara dör och har man tur kan man starta dem på lägsta och köra några minuter till. Här ser man också tydligt på displayen att lampan är igång så att man inte överraskas av att den är avstängd när man åker in i ett mörkt område. Tiden på displayen som visar hur mycket batteri som är kvar är förvånansvärt exakt. Tyvärr är displayen lite ljus och går inte att blända ner. Lite konstigt. En annan nackdel är att om man står upp och bryter så bländar man sig själv lite för att lampan reflekterar rakt upp konstigt nog. Får tillverka en liten keps eller sno min extra från den som följde med Ixon-lampan. Men en riktigt bra sak och en anledning till att jag köpte lampan är att den lyser genom två smala skåror på sidorna så att man syns från sidan när man närmar sig en korsning eller överfart. (Av samma skäl köpte jag en baklampa med 270 graders ljusspridning.)
Men ljuset då? Det är ju trots allt det viktigaste. Och det är bra. Inte fantastiskt starkt som en fet mtb-lampa men jag skulle kalla det för precis lagom. Det är starkare och med mindre artefakter än Ixon-lampan och har även en bredare ljusbild upplever jag. Med Ixonlampan kunde jag hicka till lite i kurvor när jag inte längre såg vart jag svängde. Den hickan har jag sluppit nu. När jag kör riktigt fort i svåra förhållanden som i stan med isvallar och gropar så skulle jag vilja ha lite mer ljus och med längre räckvidd. Men då är det rätt extrema förhållanden. Missförstå mig rätt, det funkar, men mer är alltid bättre. Och mer.
Byggkvalitén är betydligt bättre än Ixonen som hade en lucka som pajade väldigt lätt och ett klent fäste som bytte vinkel över stök och bök. Trelocken rör sig inte alls trots att jag kör fort över tvättbrädor med is. Den går också att justera i sidled genom att man helt enkelt vrider på den som en ratt. Den vrider sig dock inte av sig själv, så tio poäng för fästet. Jag har tappat den i marken två gånger härligt nog i full fart då jag i början lyckats med konststycket att sätta lampfästet bak o fram och den har klarat sig utan en skråma. På en punkt spöar dock Ixon Trelock och det är batteritid. Ixon hade fyra laddningsbara AA-batterier som räckte 4-5 timmar i 80 Lux. Trelock I-Go vision är på 100 lux med inbyggt Li-Po som räcker 2:15 i starkaste ljusläget. Nackdelen med inbyggt batteri är att när det är trött så är det svårt att byta. Men det underlättar ju i alla fall laddningen (som sker via USB). När man laddar så ser man även laddprocent i displayen. Inte nödvändigt men man ser ju om den strax är klar om inte annat till skillnad från en lampa som bara växlar mellan grönt och rött. Prismässigt så ligger den på drygt tusenlappen medan Ixon kostar ungefär halva. Jag skulle trots det välja Trelocken igen på grund av byggkvalitet, ljusstyrka och ljusbild samt att man syns från sidan. Det finns andra lampor som är starkare men få (om några?) är StVZO godkända och jag gillar idén med att man inte bländar sina medtrafikanter.
När jag får tillfälle så ska jag försöka ta någon bild av ljuskäglan. Jag uppdaterar inlägget då.
Vattenpassfunktionen, de yttre strecken överst på displayen indikerar att lampan är vinklad för högt.
Sidopositionsljuset:
Återstående tid och ljusnivå (5=Max).
Edit: Uppdaterat! Här är en bild från vår baksida. Den lyser starkt ungefär 10 meter och förmodligen längre, men där börjar buskarna man kan ana i bild. Om ljuset ser svagt ut åt sidorna så kolla på fotbollarna nere till höger, det är normalt sett nästan helt mörkt på baksidan. Även garaget till höger får en skvätt ljus. Kontrasterna känns en aning starkare på bilden än i verkligheten.