Arm- och benvärmare, hur får ni det att funka?

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Hur använder ni era arm- och benvärmare - ifall ni nu har några...
Jag har upptäckt att om det är kallt nog för att jag ska vilja ha långärmat och långbenat, då är det också kallt nog för att jag ska vilja ha det varmare kring kroppen.
Och i valet mellan armvärmare och väst eller en jacka så är ju jackan smidigare.
Samma för underkroppen.
Korta cykelbyxor + lösben blir kallt kring rumpa, höft och skrev. Och ta på ytterligare ett par korta tights tillsammans med lösbenen är ju stökigare än att bara välja ett par varmare byxor.
Så hur gör ni?
HTFU?
Har ni några extra tjocka, men kortärmade/kortbenade cykelkläder?

Jag tycker det är perfekt med arm-/benvärmare när det är kallt när man drar men blir varmt under dagen. Typ längre landsvägspass eller höstpendling.

För mig fungerar det perfekt. Har tidigare haft lite liknande problem som dig. Sommarbyxor som var riktigt tunna och sedan benvärmare = problem runt höft och skrev. samt t-shirt var för kallt.

Till detta år satsade klubben jag cyklar med på ett material som kallas "Tempest" från bioracer. Det är ett material som andas bra, men som samtidigt är vattentätt och har som ett tunt, tunt foder på insidan. Det gör att luften passerar, men inte blåser igenom. Är det svalt (läs kallt) har jag dragit på mig en vanligt funktionst-shirt under cykel-t-shirten och sedan arm och benvärmare. Det har fungerat ner på nollan.

Ben och armvärmarna är utöver vattentätheten även vindtäta. Det gör att jag med benvärmare, armvärmare och en vindväst klarar mig väldigt långt ner i temperatur. Har dock inte testat byxorna på nollan på några distanspass, så kanske att det är för kallt då.

Men jag tror att en del i hemligheten är att köpa lite dyrare grejor. Jag har tidigare fixat och trixat med billiga kläder, nu köpte jag kläder för ett par tusenlappar trots att det var ordentligt subventionerat av klubben. Plötsligt var jag hur nöjd som helst och enda nackdelen är att jag sällan har lust att dra på mig mina gamla kläder :)

Armvärmare använder jag ihop med väst när man kan anta att temperaturen kommer att skifta så pass mycket under passet att jag enkelt vill kunna klä av och på mig på cykeln. Kombinationer som är bättre än en jacka som man har på eller av, armvärmare + väst, bara armvärmare och bara väst. Detta kan köras med endast korta cykelbyxor eller knävärmare som också är enkla att ta av på cykeln (eftersom man aldrig kör med bara armar och har knä- eller ben-värmare) :-)
Beroende på temperatur kan man köra vanliga eller flossade cykelbyxor, Raphabyxorna som Henrik tipsade om ovan är ett mycket bra plagg i Sverige. När det är riktigt kallt har jag kört vanliga cykelbyxor med kalsonger eller långkalsonger med windstopper över och sedan ett par flossade långa tajts över det :-)

Edarion sa:
Är det svalt (läs kallt) har jag dragit på mig en vanligt funktionst-shirt under cykel-t-shirten och sedan arm och benvärmare.

Med två tröjor så funkar armvärmarna för mig också. Men då försvinner liksom poängen. En jacka eller lösärmar och extra tröja blir ju samma packvolym.

Dock riktigt skönt med benvärmare för knäna. Samtidigt skönt att kunna ta av något = armvärmarna... Vips så är man förebild och visar att man kan klä sig som man vill ?

Den som skrivit den där regeln om att inte ha täckta ben utan täckta armar måste ha haft väldigt lurviga knän.

Mina knän är täckta med knävärmare i temperaturer långt över där jag inte längre vill ha långa ärmar. Allt annat känns i knäna om inte under tiden så efteråt. Skönt att ha fått gubbknän redan strax över 20. Med de förutsättningarna är knävärmare ett utmärkt plagg.

Armvärmare har jag svårare för att passa in precis som andra ovan. Men med till exempel Raphas classitröja som ändå är hyfsat varm i svalt väder kan det funka rätt OK. Problemet är snarast att de ofta är för korta så att det blir en glipa uppåt armhålan.

Men stiger värmen tar jag ju av armvärmarna och öppnar upp Cykel-T-shirten... Tror iofs jag skulle klara mig utan innersta T-shirten också. Det har bara blivit så att jag kört dubbelt.

Samtidigt handlar det om att det är smidigt. Jag drar i princip på mig samma kläder från 0-20 grader och justerar endast med arm och benvärmare.

Jag tycker inte att en jacka är smidigare än väst+armvärmare. Armvärmare är väldigt lätta att dra ner och upp och om man cyklar i backig terräng där det blir varmt uppför med kallt utför tycker jag ofta det funkar bra med att dra ner armvärmarna och dra ner dragkedjan på västen när man börjar klättra och sen reverserar det hela när man ska åka utför. Detta klarar jag att göra på cykeln utan att behöva släppa styret.

Om det är så kallt att man vet att man hela tiden kommer att ha jackan på sig så är det förstås en annan femma.

Rattnalle sa:
Den som skrivit den där regeln om att inte ha täckta ben utan täckta armar måste ha haft väldigt lurviga knän.

Mina knän är täckta med knävärmare i temperaturer långt över där jag inte längre vill ha långa ärmar. Allt annat känns i knäna om inte under tiden så efteråt. Skönt att ha fått gubbknän redan strax över 20. Med de förutsättningarna är knävärmare ett utmärkt plagg.

Armvärmare har jag svårare för att passa in precis som andra ovan. Men med till exempel Raphas classitröja som ändå är hyfsat varm i svalt väder kan det funka rätt OK. Problemet är snarast att de ofta är för korta så att det blir en glipa uppåt armhålan.

En cyklist har väl inte lurviga knän? ;-)

Skämt åsido, man är väl olika helt enkelt. Jag fryser rätt lätt så jag har armvärmare och väst även när det är hyfsat varmt...sen har jag armvärmare som är väldigt tunna och är sköna även om det är strax under +20.

Långa byxor, jacka när det är svalt. Blir så många konstiga skarvar med värmare. Värmare känns mer kontinentalt. Skoöverdrag istället för riktiga skor bara en sådan sak.

konstruktören sa:
Långa byxor, jacka när det är svalt. Blir så många konstiga skarvar med värmare. Värmare känns mer kontinentalt. Skoöverdrag istället för riktiga skor bara en sådan sak.

3-lagersprincipen pratar man om vid exempelvis vandring. Går ut på att det är bättre att kunna plocka av lite kläder och anpassa efter intensitet och väder. Känna väldigt "svenskt" för det är väl få ställen som temperaturen skiftar så? Hört talas om "svensk sommar"?

Jocke77 sa:
Armvärmare använder jag ihop med väst när man kan anta att temperaturen kommer att skifta så pass mycket under passet att jag enkelt vill kunna klä av och på mig på cykeln. Kombinationer som är bättre än en jacka som man har på eller av, armvärmare + väst, bara armvärmare och bara väst. Detta kan köras med endast korta cykelbyxor eller knävärmare som också är enkla att ta av på cykeln (eftersom man aldrig kör med bara armar och har knä- eller ben-värmare) :-)
Beroende på temperatur kan man köra vanliga eller flossade cykelbyxor, Raphabyxorna som Henrik tipsade om ovan är ett mycket bra plagg i Sverige. När det är riktigt kallt har jag kört vanliga cykelbyxor med kalsonger eller långkalsonger med windstopper över och sedan ett par flossade långa tajts över det :-)

Jag har funderat på det där med att klä av sej benvärmare på cykeln och kommit fram till att det måste gå till så att man drar ner dom över skorna och låter dom hänga kvar på vevarmarna under resten av cykelturen.

Jag är lite anti mot allt för många specialplagg. Jag har dock en vindväst som jag giĺlar . Kombineras med tunn tröja vid behov. Inga arm/benvärmare.

Knävärmare + bibshorts sitter bättre än lite tjockare 3/4 bibs, eller så har jag bara haft otur med mina 3/4. Benvärmare är ju otroligt praktiskt att ha med när kvällskylan kommer.
Tunna armvärmare, gärna vita, bra mot stark sommarsol. Knävärmare har tyvärr en förmåga att försvinna i stora klädhögar, och dyka upp 4 v senare.

För mig som bor i ett platt blåshål är arm-/benvärmare och skoöverdrag ovärderligt, särskilt höst och vår. Det är inte tillräckligt kallt för att ha långärmat eller långbent på sig men det är alldeles för kallt om armarna eller benen för att inte ha dem täckta. Och jag tänker ju inte ta på mig vinterskorna när det är 9 plusgrader men molnigt och blåser 15 m/s, då är det skönare att ha schysst temperatur och hålla blåsten ute.

Jag tror det handlar mycket om hur man vill ha det. Jag vill ha ett flexibelt system och då endast ETT system om det går... Nu har jag shorts som står emot lite vind, men inte vindtäta vilket gör att de funkar även när det blir lite varmare ute. Jag har en t-shirt med samma princip. Sedan har jag arm och benvärmare som är både vind- och vattentäta. De funkar klockrent att ha på morgon/kväll och tar ingen plats i ryggfickan. Möjligen kommer jag komplettera med en vindväst med tiden, men just nu känner jag inte ens behov av det.

Specialplagg? Menar du som i "cykel"xxx eller som i "benvärmare" till cykelkläder? Jag vill ha det enkelt när jag ska iväg och därför har jag en egen hatthylla med galgar under som jag hänger kläderna på. Antingen direkt för tork om jag inte vart speciellt svettig, eller efter att ha tvättat dem för att de ska torka. När jag sedan ska iväg hänger allt i den ordning jag ska dra på det. Snabbt, smidigt och inget letande. Helt perfekt!

Kan någon människa förklara varför det är så förbaskat svårt att få tag på långärmade cykeltröjor. Gärna aningens flossade. Det är ju vad som behövs större delen av den svenska sommaren. Ofta hojar man ju på kvällarna. Det är som att alla cykeltröjor i butik är till för sydeuropa.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Jag har funderat på det där med att klä av sej benvärmare på cykeln och kommit fram till att det måste gå till så att man drar ner dom över skorna och låter dom hänga kvar på vevarmarna under resten av cykelturen.

Har aldrig testat att ta av benvärmare på cykeln eftersom jag bara har det när det är så pass kallt att man vill ha dem på hela passet. Samt att öppningen vid foten är så litet och jag alltid har skoöverdrag på då. Knävärmare är väldigt lätta att ta av eftersom de inte är så långa samt har större öppningar, bara att rulla ner till vristen, klicka ur foten och dra av.

Tillbaka
Topp