[Artikel] De cyklande kvinnorna

Aron

Moderator
wheelsofchange1.jpg

Cykeln har genom historien haft många viktiga uppgifter. Oftast har det handlat om rollen som transportfordon av olika slag. Men att cykeln varit ett viktigt verktyg för kvinnors frihet och självständighet, nämns sällan. I mitten på 1800-talet ansågs en kvinnas plats vara i hemmet och hennes roll var att sköta hushållet. När kvinnor började opponera sig mot denna struktur och krävde plats i det offentliga rummet, kom cykel att bli en symbol för deras krav för frihet.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22147

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Intressant, jag sträckläste.
Mina cykelögon verkar funka, tyckte "Tillie the terrible swede" hade lite tempolår på den första bilden där hon sitter på tävlingscykeln(?) - innan jag läste om hennes framgångar.

Kristin

Ny medlem
Åh så bra!

Som kuriosa kan jag rekommendera den utmärkta SVT-produktionen "Fröken Frimans krig" som utspelar sig i början 1900-talet. Huvudpersonen Fröken Friman som slåss för kvinnors rättigheter färdas allt som oftast genom Stockholm på en cykel :).

Supertramp

Aktiv medlem
Kul läsning!
Speciellt intressant tycker jag var den där Tille som emigrerade till USA och blev framgångsrik tävlingscyklist.

Men jag tycker kanske att du skulle inkluderat Femke van den Driessche (Belgiskan som tävlade med dold elmotor), världens kanske numera mest omskrivna kvinnliga cyklist ;-)

fhloston

Aktiv medlem
Även om jag visste att det var ungefär sådär det var på den tiden. (olämpligt, omoraliskt osv) Så var det intressant att få små glimtar av verkliga personer från den tiden.

Dåtidens män måste ha varit ganska klena om de inte tålde se kvinnor cykla i herrkläder, eller se lite hud.

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
Räknade lite på hastigheterna för de tider som refererade till för Tillie (och som jag antar var på velodrom).
1/2 mile på 52 sekunder = 55,7 km/t.
100 miles på 6:52:15 = 23,4 km/t.

Sprinten låter hyfsat snabbt med tanke på hur hojarna såg ut på den tiden. Men 23,4 km/t över 16 mil känns rätt långsamt tycker jag.

Senast ändrad:

Kristin

Ny medlem
Supertramp sa:
Räknade lite på hastigheterna för de tider som refererade till för Tillie (och som jag antar var på velodrom).
1/2 mile på 52 sekunder = 55,7 km/t.
100 miles på 6:52:15 = 23,4 km/t.

Sprinten låter hyfsat snabbt med tanke på hur hojarna såg ut på den tiden. Men 23,4 km/t över 16 mil känns rätt långsamt tycker jag.

Om 100 miles var i velodromen så ja (även om jag tycker att det är en prestation i sig att cykla 100 miles i en velodrom!), men det kanske mer troligt var på väg? Med dåtidens vägkvalitet och cyklar låter hastigheten mer rimlig.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Roligt att bli påmind om suffragetter och kvinnokamp och de skandalösa vristerna. Det går iaf lite framåt även om det verkar trögt.

Tillies historia var verkligen intressant.

En annan sak som slår mig är hur urbota snygga många av cyklarna är, trots att de har över hundra år på nacken. Märkligt hur "färdig" cykeln blev när man jämför med andra tekniska prylar som funnits lika länge.

Kristin

Ny medlem
Kristoffer R sa:
Roligt att bli påmind om suffragetter och kvinnokamp och de skandalösa vristerna. Det går iaf lite framåt även om det verkar trögt.

Tillies historia var verkligen intressant.

En annan sak som slår mig är hur urbota snygga många av cyklarna är, trots att de har över hundra år på nacken. Märkligt hur "färdig" cykeln blev när man jämför med andra tekniska prylar som funnits lika länge.

Jag besökte National Air and Space Museum i Washington DC nu i januari. Bröderna Wrights första flygplan "The Flyer" som de flög med 1903 finns där och den är bokstavligen byggd av pinnar och tyg. Bröderna finansierade sina flygförsök med inkomster från sin cykelfabrik, och i samma rum som "The Flyer" fanns även en av deras cyklar från sent 1800-tal. Till skillnad från flygplanet hade denna cykel kunnat smälta in i vilket modernt cykelställ som helst. Fascinerande!

Bikzz

Aktiv medlem
Bra artikel, riktigt kul att läsa... !! Undrar hur det ser ut om hundra år till, när någon år 2116 tittar tillbaka på vad folk skrev på Happy år 2016, och har roligt åt alla foton på folk med löjliga kläder/solglasögon och märkliga cyklar ???

geologen

Aktiv medlem
Sorry... Om hundra år kommer inte mycket av nätinnehållet i dag att finnas kvar. Möjligen finns brottstycken kvar i nåt dammigt (bildligt talat) arkiv på ett museum. Jag tror det är svårt att tänka sig att internet som vi känner det i dag finns kvar ens om 30 år.

Däremot är jag pessimist nog att tro att kvinnors ställning i samhället har förbättrats alltför lite om hundra år... :(

Bikzz

Aktiv medlem
Well, No, tror inte jag, om 100 år så kommer arkeologerna och forskarna att använda Super-Google, all världens info ever är lagrad i en sockerbit, dom behöver bara söka på Bikzz 2016 Stupid Comments, eller Geologen, så kommer allt upp. Men problemet är väl att förstå samhällsutvecklingen och Politiska beslut och varför det blev som det blev i samhället. Då hjälper det inte att gräva upp specifika inlägg, dom måste kunna analysera det hela, vad som orsakade Sveriges förfall och kris och tillbakagång för 90-100 år sen .... !!

Hasse#7

Aktiv medlem
Jättebra skrivet. Bra balans mellan text och bild. Cykeln är ett stort steg i historien och steget är inte avslutat än på länge. En uppfinning som gör skillnad för många.

dans

Aktiv medlem
Här på samma tema från min horisont, finns en hel del kvar att göra här.

Men vilken härlig inställning: "...we tell them it's our right, and then we just speed off !"

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer