[Artikel] Debatt: Sörmlandsleden, stigcyklisterna och allemansrätten

Du får nog uppdatera dig lite på forskningsläget, och framförallt i nordisk miljö så att det är representativt för svenska förhållanden. Färsk studie fr i höstas:
Innan någon börjar dra för stora växlar på den där studien är det några saker som behöver klargöras. Det fanns två cykelstigar i studien. På en av dessa var det samma lika slitage som på den vandringsstig som var referens. På den andra "cykelstigen" kunde man se ett ökat slitage. Men, och det är mycket viktigt. Där hade man också kört ett Endurorejs med 300 deltagare. Att ett endurorejs ger ökat slitage råder det ingen tvekan om. Men hur hade den stigen sett ut om den bara använts för "vanlig" stigcykling? Det kan ingen veta och därför anser jag att den som är seriöst intresserad av fakta inte ska dra för långtgående slutsatser. Urvalet är väldigt litet och det finns en "kontaminerande" faktor. Forskarna verkar dock ha tänkt till mer än vanligt vad gäller metod och genomförande och jag skulle gärna se ett större test med fler stigar. Frågan är ju mycket intressant.

Den som bara vill hävda sin egen ståndpunkt kan dock som alltid plocka körsbär och påstå vad som helst.

Men om det är slitaget som är det egentliga problemet så skulle väl SL vara välvilligt inställda till stigcyklisternas inbjudan att underhålla och se efter lederna?

Det verkar mer vara att vandrare inte vill att cyklister far fram på stigen och skrämmer dom som vill ha en lugn naturupplevelse - vilket jag tycker är fullt rimligt. Lösningen på det är att visa ännu mer hänsyn som cyklist, vilket verkar vara svårt eftersom det alltid finns några som inte tycker att det ska behövas - alternativt så får vandrare och cyklister separeras.

Jag tycker att det borde finnas plats för både vandrare och cyklister på samma led - men eftersom det ofta blir så infekterat så kanske det är bra att separera mera?
Hur separerar man på en Stig? Låter som att man är inne i city o cyklar o skall bygga separat cykelbana?

Den som bara vill hävda sin egen ståndpunkt kan dock som alltid plocka körsbär och påstå vad som helst.
Precis, till exempel använda studier fr andra kontinenter med helt andra markförhållanden än i Sverige för att dra slutsatser om markslitage i Sverige...

Hur separerar man på en Stig? Låter som att man är inne i city o cyklar o skall bygga separat cykelbana?

Iaf i området kring Stockholm där Sörmlandsleden går finns det stigar så det räcker och blir över. Vissa kan dedikeras i huvudsak till cykling och andra till vandring.

Sen vet jag inte hur det ser ut resten av sträckningen - men stigar och skog är det iaf inte brist på i det här landet.

Ett par citat nedan.

Angående att man borde begränsa möjligheten till kalhyggen:

Angående att nyttja allemansrätten för att cykla i naturen:

Men jag är inte förvånad att du inte vill ta till dig av självkritik. Du brukar sällan svara när det blir jobbigt. Typ som med de osynliga skadorna på skogen som folk inte känner till. Eller om du låter bli att cykla på vägar där det finns cykelbanor, för man måste ju inte alltid hävda sin rätt.

Forumet har blivit mycket trevligare sen jag satte ooms på ignore-listan för något år sen :) kan rekommendera det! vet inte ens vad han gör här, cyklar han ens?

Leden i sig är väl inte nydragen utan en sammanlänkning av gamla färdvägar och stigar. Det handlar väl snarare om att de får bygga vindskydd, torrdass och dylikt. Samt kanske med tillägg att de gärna vill bygga spänger för att försvåra för vissa brukargrupper.
Av den 20 km sträckan som jag både springer och cyklar är nog 12 km av den nydragen för att länka tillsammans en gammal väg till en kvarn och en friluftsområde. Om markägarn skulle dra tillbaka tillstånd för ledet skulle det vara väldigt svårt att länka upp leden igen.

jag kommer låt bli att cykla på leden i framtiden, finns gott om stigscyklingsmöjligheter utan att förstöra för andra

Precis, till exempel använda studier fr andra kontinenter med helt andra markförhållanden än i Sverige för att dra slutsatser om markslitage i Sverige...
Men du tycker uppenbarligen att det går att dra slutsatser från EN (1) stig i norska Bergen som har en årlig nederbörd på 2876 mm och riktiga berg, och jämföra det med tex Stockholm som helt saknar berg och har en årsnederbörd på 564 mm. I så fall ligger den andra stigen, den i Lillehammer där de INTE kunde se något ökat slitage närmare svenska nederbörds- och lutningsförhållanden. Har du ens läst studien du refererar till?

(Källor på precipitation är Stockholms stad samt YR. Den som känner sig osäker på det där med berg kan kolla på en karta.)

Senast ändrad:
Men du tycker uppenbarligen att det går att dra slutsatser från EN (1) stig i Norska Bergen som har en årlig nederbörd på 2876 mm och riktiga berg, och jämföra det med tex Stockholm som helt saknar berg och har en årsnederbörd på 564 mm. Har du ens läst studien du refererar till?
Aron, du får nog ta och uppdatera dig lite på forskningsläget.

?

Vem är hon? Hon låter inte särskilt i satt i ämnet.

Sista videon är lite talande där hon kommenterar att cykelspår är ett tecken på att det kan komma cyklar i hög hastighet och det också handlar om att minimera risken att bli påkörd.

Köper argumenten att man inte ska förstöra mark, samtidigt är det en definitionsfråga. Det går ju inte sätta en fot på en vandringsled utan förändra den. När hon kallar ett cykelspår i snön förstörelse av mark så lyser hennes personliga uppfattning igenom ganska mycket. De djupa fotspåren man kan se i videon bör således också vara markförstörelsen.
Pratar man förstörelse i förlorat värde för markägarna så är det nog inte så stor skillnad om det är ett hjulspår eller fotspår på stigen.

Det borde inte vara godtyckliga länstyrelsebeslut på att inskränka allemansrätten. Den är en lagstadgad rättighet och skyldighet som är unik och borde behandlas med större respekt. De beslut som fattas förskräcker.

Det borde inte vara godtyckliga länstyrelsebeslut på att inskränka allemansrätten. Den är en lagstadgad rättighet och skyldighet som är unik och borde behandlas med större respekt. De beslut som fattas förskräcker.
Vem ska fatta de besluten då, om inte ansvarig myndighet?

Pratar man förstörelse i förlorat värde för markägarna så är det nog inte så stor skillnad om det är ett hjulspår eller fotspår på stigen.
Du har helt rätt, det är ingen stor skillnad mellan fotspår och hjulspår. Sörmlandsleden har avtal med markägaren som tillåter den ena och inte den andra. Allt andra tyckande och tankande är brus, inskränkning på allemansrätten, eventuellt fart på cyklisterna, osv.
Om en markägare tycker att hjulspår förstör så vips - försvinner den delen av Sörmlandsleden

Om en markägare tycker att hjulspår förstör så vips - försvinner den delen av Sörmlandsleden
Om Sörmlandsleden hänger så löst har de nog ett ganska långvarigt förtroendeproblem med markägaren. Det är intressant att synsättet är att markägarna egentligen inte vill ha en vandringsled men att de för den goda saken möjligen kan acceptera det under förutsättning att inget snedsteg sker.

Spännande twist: Tänk om någon markägare är cyklist och lackar ur på SLs agerande och drar tillbaka sitt avtal av det skälet?

Är inte Naturvårdsverket ansvarig myndighet för allemansrätten?
På nån övergripande nivå om hur den ska tolkas, men när det gäller tillsyn, dispenser, etc är det länstyrelserna man ska vända sig till. Även om man har frågor hänvisar naturvårdsverket till länsstyrelsen i ditt län.

Fel. Markägare får inte förstöra stig eller väg om denna är kartförd, vilket denna led är.
Det som kommer försvinna är kringstruktur såsom vindskydd, grillplatser, skyltar dass, osv

Om Sörmlandsleden hänger så löst har de nog ett ganska långvarigt förtroendeproblem med markägaren. Det är intressant att synsättet är att markägarna egentligen inte vill ha en vandringsled men att de för den goda saken möjligen kan acceptera det under förutsättning att inget snedsteg sker.

Spännande twist: Tänk om någon markägare är cyklist och lackar ur på SLs agerande och drar tillbaka sitt avtal av det skälet?

Har någon frågat vad markägaren tycker? Nu vet vi bara att några i föreningen Sörmlandsleden, och ooms, är emot cyklisten på leden.

Fel. Markägare får inte förstöra stig eller väg om denna är kartförd, vilket denna led är.
Det som kommer försvinna är kringstruktur såsom vindskydd, grillplatser, skyltar dass, osv
Hej.. Inga problem!! Det står horder med stigcyklister och bara väntar på att få lyfta sin feta arslen å ta tag i det som skulle fattas om den befintliga organisationen skulle lägga ner. För det gör det väl?? Inte sant?? Visst är det så?? Klart det är så!! mvh borano20

Hej.. Tack för att du, så fint, för diskussionen till ett högre plan. Bravo!! mvh borano20

Hej.. Inga problem!! Det står horder med stigcyklister och bara väntar på att få lyfta sin feta arslen å ta tag i det som skulle fattas om den befintliga organisationen skulle lägga ner. För det gör det väl?? Inte sant?? Visst är det så?? Klart det är så!! mvh borano20

Du har helt rätt, det är ingen stor skillnad mellan fotspår och hjulspår. Sörmlandsleden har avtal med markägaren som tillåter den ena och inte den andra. Allt andra tyckande och tankande är brus, inskränkning på allemansrätten, eventuellt fart på cyklisterna, osv.

Det hade varit intressant att läsa avtalen och vad som det faktiskt står. Jag skulle gissa att det står att de får rätt att märka upp leder, bygga vindskydd etc. Dvs saker som normalt skulle kunna betraktas som ett brott om det inte fanns ett godkännande från markägaren. Som jag tolkar SVT inslaget så använder man begreppet "vandringsled" i avtalet vilket man själva nu anser blir ett avtalsbrott om folk cyklar på leden (Med samma resonemang bör man avråda från löpning på leden för det är ju inte heller "vandring").
Det är ganska tydligt att man från Sörmlandsledens sida inte gillar cyklister på leden och man hittat det påstådda avtalsbrottet som ett delargument. Jag kan förstå att det blir problem på leden på vissa håll när både cykling och vandring ökat som så mycket som det gjort de senaste åren. Tråkigt man väljer att vara konfrontativ, istället för att vara öppen och försöka hitta lösningar på de problem som beskrivs.

Det undrar jag också, aldrig sett något inlägg som indikerar det. Men ärligt talat tror jag inte det. Snarare förefaller denne vara en markägare som inte gillar stigcyklister och minst av allt elcyklister.
Haha, du får nog lyfta blicken och bredda ditt urval av trådar så kanske det klarnar.

Risken finns ju att detta blir ett bakslag för framföallt Sörmlandsleden. Om cyklisterna exkluderas, varför ska vi/de värna om att Sörmlandsleden ska finnas kvar?

-> Cyklisterna fortsätter cykla på allemansrättens villkor.
-> Sörmlandsledens avtal sägs upp
-> Cyklisterna kan fortsätta cykla som vanligt på allemansrättens villkor.

Stigarna försvinner ju inte om den orangea färgen tas bort.

Rimligt ur självbevarelsedrift vore ju såklart att Sörmlandsleden arbetade inkluderande och inbjudande för att få till bästa möjliga underhåll av leden.

Risken finns ju att detta blir ett bakslag för framföallt Sörmlandsleden. Om cyklisterna exkluderas, varför ska vi/de värna om att Sörmlandsleden ska finnas kvar?

Rimligt ur självbevarelsedrift vore ju såklart att Sörmlandsleden arbetade inkluderande och inbjudande för att få till bästa möjliga underhåll av leden.
Jag tror ju att det är mycket större sannolikhet att cykling förbjuds på Sörmlandsleden.
Saxat från https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/
"Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen."

Det har redan hänt med Fornstigen på Lovön. Där har ett antal företagsamma personer istället skapat en MTB-led på andra stigar och det är fortfarande tillåtet att cykla på stigar utanför vandringsleden. Jag tror att det är den långsiktiga lösningen även på andra ställen i storstadsområden.

Många här verkar tro att det finns ett starkt stöd bland allmänheten att man skall få cykla varsomhelst med stöd av allemansrätten. Jag tror inte att det är så. Om utvecklingen fortsätter som nu, tex genom att man gör som du förutsäger, så är det nog inte osannolikt att cykling i terräng undantas från allemansrätten och då kommer det nog bara vara kvar ett fåtal speciellt iordningställda spår att cykla på.

Tjena!

Upptäckte precis en väldigt rolig sak! Damen som representerar SL säger att markägaren kan säga upp avtalet.
Markägaren, på den biten av leden hon pekar på, har en hemsida. På hemsidan så står det att cykling är en väldigt bra sak i deras skogar, även naturreservatet nån kilometer därifrån.
Markägaren är alltså Nyköpings Kommun.

Bevisar min tes om att SL bara pratar för sig själva och att snacket om markägaren bara är bullshit.

Det är oklart om markägare är emot cyklisten på stigarna. Däremot är det klart att några som är aktivt i föreningerna och i länsstyrelsen är emot cyklister på vandringsleder. Tror tyvärr att Mats65 kan ha rätt.

Undrar bara hur slitaget på våra skogar minskar genom att varje intressegrupp ska ha sin egen stig/led...en för vandrare, en för cyklister, en för ryttare, en för terränglöpare osv.... Vi och de.... Så fruktansvärt många är vi inte i detta land att vi inte ska kunna samsas.. hela diskussion är bisarr tycker jag...

Jag tror ju att det är mycket större sannolikhet att cykling förbjuds på Sörmlandsleden.
Saxat från https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/
"Kommun och polis kan reglera
Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen."

Det har redan hänt med Fornstigen på Lovön. Där har ett antal företagsamma personer istället skapat en MTB-led på andra stigar och det är fortfarande tillåtet att cykla på stigar utanför vandringsleden. Jag tror att det är den långsiktiga lösningen även på andra ställen i storstadsområden.

Många här verkar tro att det finns ett starkt stöd bland allmänheten att man skall få cykla varsomhelst med stöd av allemansrätten. Jag tror inte att det är så. Om utvecklingen fortsätter som nu, tex genom att man gör som du förutsäger, så är det nog inte osannolikt att cykling i terräng undantas från allemansrätten och då kommer det nog bara vara kvar ett fåtal speciellt iordningställda spår att cykla på.

Jag tror cyklingen kommer växa!
Och när elcyklarna blir vanligare, när cyklisten inte behöver vara lika vältränad längre, kommer fler vilja ta sig ut i skogen.
Den kritiska massan kommer då att finnas för att påverka åt ”rätt” håll; mer cykling i skogen, mer underhåll, mer cykelanpassningar. Inte fler förbud.
Kan man dessutom göra business av det så tar det fart fortare.

Jag tror cyklingen kommer växa!
Och när elcyklarna blir vanligare, när cyklisten inte behöver vara lika vältränad längre, kommer fler vilja ta sig ut i skogen.
Den kritiska massan kommer då att finnas för att påverka åt ”rätt” håll; mer cykling i skogen, mer underhåll, mer cykelanpassningar. Inte fler förbud.
Kan man dessutom göra business av det så tar det fart fortare.
Hej.. "Den kritiska massan"?? Är det dom som idag sitter på arslet och låter andra sköta skötseln av t. ex. Sörmlandsleden?? Uppmärkning av skyltar, färgmärkning, spänger sköter ju sig själv, avtal med markägare fixas automatiskt, det vet alla. Visst är det så?? Självklart är det så?? Visst?? mvh borano20

Någon lade ju in det där, numera, ganska roliga klippet på när snowboard var en ny hipp grej som många ansåg vara ett otyg som inte borde få vara i slalombackarna av diverse olika skäl. Så här ett par år senare har det ju visat sig gå ganska bra att samsas i backen och de två sporterna utvecklar varandra. Även om brädåkare fortfarande, faktiskt, är ett otyg, så är de nu accepterade på samma sätt som vilken korrekt utförd vintersport som helst.

Jag misstänker att det kommer att bli samma sak här. Cyklingen växer för mycket för att det ska gå at kväsa den och dess utövare i den skala som man tidigare kunde göra. Herregud till och med Vallentuna kommun vill ju göra något för att främja cyklingen i skogn.

Hoppas jag iaf, det kan ju även bli så att allt förbjuds överallt, hela tiden och endast de med uppmätt lågt marktryck får försiktigt tassa fram på hårda partier av stigarna i skogen.

Tjena!

Upptäckte precis en väldigt rolig sak! Damen som representerar SL säger att markägaren kan säga upp avtalet.
Markägaren, på den biten av leden hon pekar på, har en hemsida. På hemsidan så står det att cykling är en väldigt bra sak i deras skogar, även naturreservatet nån kilometer därifrån.

Bevisar min tes om att SL bara pratar för sig själva och att snacket om markägaren bara är bullshit.
Woooahhh, sån där fakta passar sig INTE här i tråden. Full och enbart åsiktsfrihet tack!
(Men bra grävjobb!)

Jag har en svåger i Mariefred och tänkte prova cykla där i sommar med han och barnen. Hoppas det blir av...

Hej.. "Den kritiska massan"?? Är det dom som idag sitter på arslet och låter andra sköta skötseln av t. ex. Sörmlandsleden?? Uppmärkning av skyltar, färgmärkning, spänger sköter ju sig själv, avtal med markägare fixas automatiskt, det vet alla. Visst är det så?? Självklart är det så?? Visst?? mvh borano20

Nu har ju till och med cyklister erbjudit sig att vara ansvariga för delsträckor vilket skulle innebära att de kan vara behjälpliga med underhåll, men SL har valt att plocka in andra. De verkar ju inte direkt sugna på att få hjälp med underhåll från diverse tvåhjulingar heller.

Jag vet inte vad du vill med ditt inlägg?
"Den kritiska massan" var en metafor för att utvecklingen kommer bli självgående. Cyklingen i skog kommer bli en självklarhet för gemene man. Precis som vandringen är.

Detta är idiotsvaret från SVT och Länsstyrelsen.
Det sista svaret, som innehåller spekulationer kring hur människor möjligtvis kan tänkas tänka kring förekomsten av snabbcyklande cyklister i området, kan väl knappast vara hennes stoltaste stund i sin yrkesutövning, men vi vet inte vilka delar av hennes resonemang som eventuellt har blivit bortklippta.

När det kommer till de andra svaren är de väl klockrena? Eller missar jag något? Alla har samma rätt till och samma skyldigheter gentemot naturen och Allemansrätten.

Välj grusvägar om stigarna är i icke farbart skick, och avstå från att skräpa ner eller förstöra i naturen. Jag tycker gott att resonemanget kring SL:s uttalande, i relation till Allemansrätten, kunde ha fördjupats men det ansvaret ligger i mina ögon snarast hos journalisten i fråga.

Mycket välskriven och relevant artikel. Den förtjänar att publiceras även annorstädes.

Tjena!

Friluftslivfrämjandet brukar arrangera MTB-cykling i naturreservatet upptäckte jag nu. Så nån lokal hjälte i FF borde kunna höja sin röst.
De stod väl även med som samarbetspartners med SL på något sätt. Frågan är om de vill sätta sig emot där, jag kan tänka mig att det finns en ganska stort överlapp mellan medlemmar i SL och FF. Även om FF är en väldigt mkt större organisation. Men ja, de vore ju en bra kandidat.

Tjena!

Det vore ju kul om den infon inklusive länk till markägaren kom upp på SL facebooksida.

Tillbaka
Topp