[Artikel] DH Världscup #2: Toppåkarnas styrkor & svagheter

hannaej

Aktiv medlem
MTB-DH.jpg

Dags för den andra världscuptävlingen i downhill.

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=29127

Jimel sa:
Kul, kommer det något liknande med tjejerna?

Kul du vill ha med tjejerna också! Kan försöka få tag på dem till nästa helgs världscup - svårt när man inte är på plats att få tag på alla åkare bara!

tomcaten sa:
Ja är besviken på att ni inte intervjuat king of the hill > G. Minnaar
Dessa var de som jag lyckades få tag på och prata med personligen. Inte alltid lätt att få tag på allihop :) och tror faktiskt inte Greg har några svagheter på den hör banan efter hans alla vinster på den, haha!

hannaej sa:
Jimel sa:
Kul, kommer det något liknande med tjejerna?

Kul du vill ha med tjejerna också! Kan försöka få tag på dem till nästa helgs världscup - svårt när man inte är på plats att få tag på alla åkare bara!

Tycker nog dom är roligare att titta på faktist ? Vet inte varför egentligen men har blivit så.

Här en rätt intressant intervju med Bruni: http://m.vitalmtb.com/videos/featur...cialized-29er-at-Fort-William,33809/sspomer,2
Den gav mig två insikter:
1. Han tycker (precis som många andra) att banorna blivit för enkla, det handlar bara om höga hastigheter för att producera mycket tid i luften...
Och att detta var en viktig faktor för att Ratboy klev av DH-cirkusen.

2. 29" är snabbare även på DH's men inte lika kul!

Gillar han skarpt och kommer nog heja lite extra på honom!
Go Bruni! Go!!!

hannaej sa:
tomcaten sa:
Ja är besviken på att ni inte intervjuat king of the hill > G. Minnaar
Dessa var de som jag lyckades få tag på och prata med personligen. Inte alltid lätt att få tag på allihop :) och tror faktiskt inte Greg har några svagheter på den hör banan efter hans alla vinster på den, haha!

=)

Bra jobbat borde ja sagt. Kul inlägg

Rachel Atherton kvalade 13,3 sek snabbare än tvåan Tracey Hannah, på samma tidsdiff hamnar herrar P1-25...

Är det bara jag som tror att tjejernas åkning kommer vara ganska förutsägbart vad gäller vinnaren? ;)

Vernersson sa:
Rachel Atherton kvalade 13,3 sek snabbare än tvåan Tracey Hannah, på samma tidsdiff hamnar herrar P1-25...

Är det bara jag som tror att tjejernas åkning kommer vara ganska förutsägbart vad gäller vinnaren? ;)

Jo, hon borde nästa köra bland herrarna (hennes kvaltid hamnar i deras bottenskrap), alt. att dom får en extra pallplats åt fyran...

Josse var väll 18e? Med en krasch. Det är bra tycker jag :) Inte kraschen då alltså.

Spänningen stiger: https://m.pinkbike.com/news/the-classic-fort-william-dh-world-cup-qualifying.html
Tror det kan bli ett episkt race i e.m. bara vädergudarna håller sina regniga "fingrar" i styr...
Även om jag som tidigare nämt hejar lite extra på Bruni så tror jag tyvärr han kokar över lite :/
Gissar på att pallen kommer att bestå av herrarna Minnaar, Gwin och Hart. Vem som står vart vette tusan, men trots att jag själv numera kör wagonwheeler hoppas jag ändå att guldet går till en småhjuling!
Detta då jag tycker det är roligare att titta på teknisk DH än "flat out speed demons" och då borde 27.5" vara att föredra...

Vernersson sa:

Inget ont om Rakel men hennes överlägsenhet har gjort att jag har ledsnat lite på damernas DH.
Litegrann som när AC hade sin storhetstid och kunde vinna stort trots en krasch.

Trista nyheter att Rachel Atherton enl uppgift har slagit axeln ur led tidigare idag och inte kommer köra racet.
Det gör iofs tjejernas race potentiellt spännande igen.

Varför ska man behöva vänta en timma på männens tävling? Jag hade ju avsatt ett par timmar nu från klockan två... värdelöst.

Var är rimligheten i deras nya uppdelning? 80herrar kör final? , 16damer. 16 av typ 25.

Gwin kraschade visst på en relativt enkel del av banan......Hade han hållit sig på hjulen så hade det nog blivit en tid riktigt nära Minnaar. Så hjulstorlek är nog inte allt.....

Dock tror jag att Fort William är en bana som passar 29"or. Med det sagt så tror jag ändå att de flesta teamen kommer köra 29" väldigt snart (så fort de hunnit utveckla sina egna 29").

MCM_team sa:
Gwin kraschade visst på en relativt enkel del av banan......Hade han hållit sig på hjulen så hade det nog blivit en tid riktigt nära Minnaar. Så hjulstorlek är nog inte allt.....

Dock tror jag att Fort William är en bana som passar 29"or. Med det sagt så tror jag ändå att de flesta teamen kommer köra 29" väldigt snart (så fort de hunnit utveckla sina egna 29").

+1 Gwin sa ju i uppsnacket att han såg fram emot YT's 29"are när den väl blir klar...

Sådärja....

Lyckades mestadels undvika alla spoilers på FB ikväll, planen var att efterkolla då jag inte hann kolla live.
Underhållande race idag :-D

marr sa:
Var är rimligheten i deras nya uppdelning? 80herrar kör final? , 16damer. 16 av typ 25.

Det förvånar mig att det där inte skapat mer rabalder. Den bakomliggande idén är att banan blir så uppkörd tills herrarnas toppåkare ska köra så för att minska på slitaget så minskade man på antalet damer och juniorer som får köra finalerna. Men herrarna är lika många, så jäkla urballat resonemang att man blir trött.

Kapa herrarnas startfält med 30% istället och ge lite mer utrymme till damerna och juniorerna. Det är väl de som behöver det mest.

Luthman Photography sa:
marr sa:

Det förvånar mig att det där inte skapat mer rabalder. Den bakomliggande idén är att banan blir så uppkörd tills herrarnas toppåkare ska köra så för att minska på slitaget så minskade man på antalet damer och juniorer som får köra finalerna. Men herrarna är lika många, så jäkla urballat resonemang att man blir trött.

Kapa herrarnas startfält med 30% istället och ge lite mer utrymme till damerna och juniorerna. Det är väl de som behöver det mest.

Kan bara instämma!

Luthman Photography sa:
marr sa:

+1

Tyckte det var trist med lerpartiet på 15m som avgjorde en tävling som var så lång.
Som någon skrev på instagram "det är inte CX där man springer med cykeln" ?

Sen får man se lite lite utav åken, man ser starten sen nästa gång cyklisten dyker upp i bild så har det gått 3-4 minuter.

Jimel sa:
Tyckte det var trist med lerpartiet på 15m som avgjorde en tävling som var så lång.

Sen får man se lite lite utav åken, man ser starten sen nästa gång cyklisten dyker upp i bild så har det gått 3-4 minuter.

Produktionskostanden skulle nog öka avsevärt om man behövde kasta in tillräckligt med kameror och kameramän för att täcka en större del av banan.

Luthman Photography sa:
Jimel sa:

Produktionskostanden skulle nog öka avsevärt om man behövde kasta in tillräckligt med kameror och kameramän för att täcka en större del av banan.

Man borde iaf få se dom avgörande bitarna på alla åkare inte bara några slumpvis utvalda som det var igår.

Jag vet inte vad ni tyckte om kommentatorerna igår men jag var sjuk besviken. Tyckte inte de kunde sina grejer vilket jag aldrig varit med om tidigare? T.ex. när något hände med Coulanges gear box direkt i start gaten - de nämnde knappt det och sen säger de något som "Im not sure but I don't think that bike has a derrailleur" halvvägs ner och sen säger de inget ingen? De måste ju veta om cykeln tycker man? En rätt stor detalj lixom? Sen var de flera punkor som de missade att kommentera eller inte upptäkte förrän halvvägs ner, även om de var tydligt från mycket högre upp? De var lixom bara inte på överhuvudtaget? Nån mer som tyckte det eller är jag bara petig nuförtiden?

H. sa:
Varför ska man behöva vänta en timma på männens tävling? Jag hade ju avsatt ett par timmar nu från klockan två... värdelöst.

Därför att Topp 80 Herr måste komma ner efter damerna innan de kan börja "live"sända Top 30. Håller med - värdelöst men svårt att komma runt om de inte eftersänder damernas med en timme...

hannaej sa:
Jag vet inte vad ni tyckte om kommentatorerna igår men jag var sjuk besviken. Tyckte inte de kunde sina grejer vilket jag aldrig varit med om tidigare? T.ex. när något hände med Coulanges gear box direkt i start gaten - de nämnde knappt det och sen säger de något som "Im not sure but I don't think that bike has a derrailleur" halvvägs ner och sen säger de inget ingen? De måste ju veta om cykeln tycker man? En rätt stor detalj lixom? Sen var de flera punkor som de missade att kommentera eller inte upptäkte förrän halvvägs ner, även om de var tydligt från mycket högre upp? De var lixom bara inte på överhuvudtaget? Nån mer som tyckte det eller är jag bara petig nuförtiden?

Opetigt inlägg enligt mig.

hannaej sa:

De kanske inte heller fick se vad som hände mellan start och 3-4 minuter in i loppet? En åkare tappade dom ju bort och visste inte vad som hänt. Sjukt.
Men håller med, dom brukar ha bättre koll

Luthman Photography sa:
Jimel sa:

Men filma stenar kunde dom lägga tid på, ibland undrade man ju vad han som bestämmer vad som ska sändas höll på med.

hannaej sa:
H. sa:

Därför att Topp 80 Herr måste komma ner efter damerna innan de kan börja "live"sända Top 30. Håller med - värdelöst men svårt att komma runt om de inte eftersänder damernas med en timme...
Tidigare år har de väl eftersänt damernas race. Det tycker jag var bättre rent tittarmässigt. Då kan de dessutom klippa åken bättre eftersom de hade fler kameror än vad som visades under livesändningen.

I övrigt håller jag med om att de hade lite dålig koll, typ Nicolai-hojen var ju rätt uppenbart. Tycker även de hade dålig koll på mellantiderna. Man såg klockan ticka där de kom ut ur skogen och tänkte jaha, 5s back, samtidigt som warner är eld och lågor och skriker om hur fort det går tills mellantiden ploppade upp...

Jimel sa:
hannaej sa:

De kanske inte heller fick se vad som hände mellan start och 3-4 minuter in i loppet? En åkare tappade dom ju bort och visste inte vad som hänt. Sjukt.
Men håller med, dom brukar ha bättre koll

Det måste de ju lösa i så fall tycker man ju... Jag fick snabb och uppdaterad info från kompisar som var på plats om vad som hände istället för via kommentatorerna. Det måste ju finns någonslag kommunikation mellan Rob och Claudia och de som är på banan eller något sånt? Det förstör ju tävlingskänslan när t.ex. när Blenki bara försvinner och det sedan inte nämns någonting om honom? Dessutom blir man ju rätt orolig att han ska ah gjort illa sig ordentligt? Ja, som sagt, lite besviken på både kameravinklarna och kommentatorerna.

De största missarna stod väl bildredaktören för. Trots att det uppenbarligen fanns en kamera vid slutet av det avgörande lerpartiet fick vi se alltför mycket av "motorvägen". Haggis resten av livet vore ett lämpligt straff!

Tillbaka
Topp