[Artikel] Emil Johansson: Historien om slopestylekungen

Redaktionen

Medlem
image006-2000x1333.jpg

Han är slopestylevärldens mest dominanta cyklist, med fler Crankworx-segrar än någon annan i historien. Ändå har den tystlåtna talangen från Trollhättan, Emil Johansson, varit en doldis för många svenskar. Nu släpps dokumentären ”Emil Johansson: den okända världsmästaren” på TV4 Play – ett måste för alla som älskar mountainbike.

Läs hela artikeln:

Cykelsport i Sverige är ju helt under mattan i princip. Lyftes fram massa utövar i år, men så menade jag på att man missat hälften men det är för de inte svettas på asfalt eller kör xc.
Men cykelsport borde exponeras mer.

Vill man inte vända sig till TV4 Play, kan man på söndag kika på herrarnas åkning i RedBull Rampage nu på söndag. Bara ett söka upp på deras Youtube-kanal eller RedBullTV så streamas det live från Utah. Damerna ska köra i dag, men då blir det ingen Emil gissningvis.

Tre damer försvann på träningen inför Rampage. Trek-åkaren Casey skadades väl värst men ser ut att vara vid gott mod på insta och tillbaka i publiken.

Räcker det med konto på tv4play eller måste man betala också?
För de som har tillgång till TV4 Sportkanalen sänds filmen nu
Skall gå att se på TV4 Play för de som har den sortens abb

Tycker Emil fick väldigt låga poäng bara för att han valde en enklare linje pga av blåsten . Trickmässigt så var hans åk det mest avancerande.

Domarnas fel , man måste göra något galet och riskera sitt liv för att dom ska placera en top 3 placering .

Kan inte hitta några uppdateringar efter ”evacuated by helicopter after the crash”…någon som sett något?

Men dra åt helvete. Nu får det vara bra med rampage
Ja utveckling i Rampage går närmre och närmre att någon skall avlida under tävlingen. Trodde de skulle bryta efter Silva och Emil kunde det gått riktigt illa för om han rullat lite längre efter nedslaget. Hela tävlingen har ju gått från downhill till slopestyle också där någon i tråden nämnde att skall man imponera på domarna nu så måste det vara något extremt. Med årets placeringar så gjorde alla rookies det domarna ville ha, man vet ju själv i den åldern också att man inte har några gränser som man har nu när man blivit lite äldre :)
Var någon på Pinkbike som skrev att Rampage borde vara som Rampage var från första början och jag kan hålla med i det.
Som sagt ju extremare det blir ju närmre döden kommer man.

Det känns osmakligt att har tittat på Rampage i år. Jag känner mig fortfarande dåligt. Inte för att det inte hade hänt om jag inte hade tittat.

Hoppas att Emil inte har för allvarliga skador.

Det blåste så han tog en enklare väg ner åk1 och det gav ingen utdelning. Vet inte om vinden påverkade åk2 men alla utom 1 efter Emil struntade i åk2

Reed Boggs is the last rider to drop and is evaluating whether he can complete his run with the current wind conditions.

Vår tids gladiatorspel. Skäms över att ha kollat och blivit så fascinerad men så är det ju med all extremsport. Hoppas det går bra för Emil!

Glöm inte Godzieks krasch som mycket väl också hade kunnat resultera i en helikoptertur. Jag stängde av efter Emils krasch. Man skäms nästan lite över att man tittat på spektaklet. Arrangörerna behöver verkligen ta sig en funderare kring säkerheten innan nån faktiskt dör.

En liten parentes.

Såg bara en mindre del igår, inklusive Emils första åk och jG kan sporten för dåligt (=knappt alls) så jag kan inte säga något om utformning och extremifiering. Dock tycker jag liknelsen med gladiatorspel haltar lite

Gladiatorspelen byggde väl på strid på liv och död, d.v.s. åskådarna förväntade sig dödande av gladiator eller djur. I detta fall är det knappast någon åskådare som tittar på evenamanget med önskan om att få se någon dö, möjligen med undantag för någon störd typ.

Vidare, om någon dör så är det i detta fall inte p.g.a. att någon konkurrent gjort något med syfte att personen ska dö. I gladiatorspelen var död rimligen en direkt effekt av att en konkurrent gjorde något med syfte att döda.

Slutligen, i gladiatorfallet var deltagandet inte alltid men ofta ofrivilligt. Visst, det kan ju säkert finnas sponsorstryck för de bästa att ställa upp i RR, men det är trots allt ingen som skadar dig fysiskt/tar livet av dig om du inte är med.

En liten parentes.

Såg bara en mindre del igår, inklusive Emils första åk och jG kan sporten för dåligt (=knappt alls) så jag kan inte säga något om utformning och extremifiering. Dock tycker jag liknelsen med gladiatorspel haltar lite

Gladiatorspelen byggde väl på strid på liv och död, d.v.s. åskådarna förväntade sig dödande av gladiator eller djur. I detta fall är det knappast någon åskådare som tittar på evenamanget med önskan om att få se någon dö, möjligen med undantag för någon störd typ.

Vidare, om någon dör så är det i detta fall inte p.g.a. att någon konkurrent gjort något med syfte att personen ska dö. I gladiatorspelen var död rimligen en direkt effekt av att en konkurrent gjorde något med syfte att döda.

Slutligen, i gladiatorfallet var deltagandet inte alltid men ofta ofrivilligt. Visst, det kan ju säkert finnas sponsorstryck för de bästa att ställa upp i RR, men det är trots allt ingen som skadar dig fysiskt/tar livet av dig om du inte är med.
Tycker nog liknelsen till gladiatorspel träffar ganska bra. Cyklister som hetsas till livsfarliga situationer i syfte att sälja läsk som ingen behöver. Helt klart att riskmomentet och de många krascherna är en del av spektaklet.

Känns som en machokultur som gått överstyr fullständigt. Den som har flest brutna ben är coolast, typ.

Jag läser på tyska medien att Emil har skrivit på sin Insta. Jag har ingen account där. Har någon läst det?

Tycker nog liknelsen till gladiatorspel träffar ganska bra. Cyklister som hetsas till livsfarliga situationer i syfte att sälja läsk som ingen behöver. Helt klart att riskmomentet och de många krascherna är en del av spektaklet.

Känns som en machokultur som gått överstyr fullständigt. Den som har flest brutna ben är coolast, typ.
Josh Bender som mer eller mindre uppfann Rampage satte ju tonen redan från början. Känns inte som någon ny grej att Rampage till stor del går ut på att krasha och det är macho.

Josh Bender som mer eller mindre uppfann Rampage satte ju tonen redan från början. Känns inte som någon ny grej att Rampage till stor del går ut på att krasha och det är macho.

Säger inte emot dig men jag får känslan, utan att veta, att antalet brutna ryggkotor/åk har ökat senare år.

Säger inte emot dig men jag får känslan, utan att veta, att antalet brutna ryggkotor/åk har ökat senare år.
Ja droppen har blivit större helt klart. Är förvånad att ingen dött än. Sjukt dålig tillgänglighet för sjukvårdpersonal också. Emil låg ju väldigt länge och väntade.
De flesta farliga sporter känns ju som de blir mindre farliga med åren med hjälp av regelverk och teknik, till exempel motorsport. känns inte som det gäller Rampage riktigt.

För det första, jag försvarar på inget sätt RR. Som jag skrev kan jag inte sporten tillräckligt bra för att vilja göra något sådant. I mina ögon ser redan utförsbackarna på en XCO-tävling ut som något för självmordsbenägna. För att inte tala om videorna man ser med masskrascher i t.ex. Megavalanche.

Sen var det jag skrev "liknelsen haltar lite", inte att "inga likheter finns". Man kan absolut hitta gemensamma drag, men jag tycker att skillnaderna är så stora att det närmast är att nedvärdera vidrigheten i gladiatorspel att koppla det till RR.

Dessutom så var det ursprungliga uttalandet "Vår tids gladiatorspel". I mina öron låter det som att detta är den aktivitet i vår tid som ligger närmast gladiatorspel snarare än en aktivitet bland många som har vissa likheter med gladiatorspelen från fött.

Sen beror det förstås hur man värderar olika likheter mot varandra. Jag skulle personligen sätta andra aktiviteter närmare gladiatorspel än RR. Ett viktigt skäl ligger i intentionen. I gladiatorspel är intentionen (i fallet då två gladiatorer slåss) att döda motståndaren. Hur man än bedömer risken i RR är intentionen när en deltagare ger startar sitt åk på inget sätt att orsaka skada eller död åt en annan människa.

Jag tror dessutom att om man listade de aktiviteter/sporter som folk i någon större utsträckning ser som kandidater till titeln om "aktivitet/sport i vår tid som är mest lik gladiatorspel" och låter folk ranka dessa tror jag inte RR skulle "vinna".

Tillbaka
Topp