[Artikel] Facelift av Thule Proride 598

Aron

Moderator
Thule_598-7.jpg

Thule har uppdaterat sitt premiumställ för takmontering Proride 591. Den nya produkten heter Proride 598 och det handlar inte om några revolutionerande förändringar, snarare en förfining av detaljer.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=25438

h.g.j

Aktiv medlem
Jag har likt i testet en 591 och en 598 på samma takräcke och håller helt med om artikeln. Klon är, även om den inte är helt klockren, en storförbättring mot föregångaren. Det jag dock gillar bäst är fastsättningen av hjulen, att det går att spänna riktigt.

Mikva

Aktiv medlem
Ytterligare ett plus för den nya modellen är att den ser ut att vara helt symmetriskt spegelvänd när man monterar den på höger respektive vänster sida.
Den gamla modellen gick också att montera på båda sidor, men på vänster sida hamnar den främre fästpunkten FRAMFÖR det främre takräcket.

Ingen praktisk betydelse men jag misstänker att det kan bidra till ökat vindbrus.

Jensen

Aktiv medlem
Har två 598. Riktigt nöjd. Känns som första me klo där man verkligen inte behöver dra åt den hårt. Dels pga att fästena för hjulen går att spänna riktigt hårt, dels för att klon ju nu är mer "överlappande". Har man bara stängt den lite så blir ju gappet mellan klorna mindre än vad ramen är = den skulle aldrig fara ur (i och med att undre klon går upp mer och omsluter mer av röret). Plus även för gummiskyddet på insidan av klon.

Har köpt deras extraskydd för kolfiberramar. Men ännu inte behövt använda dem med de cyklar jag kört. Men när racern ska upp kommer de garanterat åka på, men mest för att stilla sinnet :-)

Stor plus även för att det är sjukt lött att flytta armen från ena sidan stället till andra.

Enda nackdelen, att det är tight mellan flaskställ och ram att få in klamman, får även köra en av cyklarna "baklänges" för att inte behöva ha armen på fel sida av cykeln (så annars tar den i klingan på vevpartiet). Så tur att man inte har någon S ram :-)

Edit: annan nackdel för mig som inte har aeroprofil är att man måste köpa till byglar för att sätta runt fyrkantsbåge, något de bjuder på med deras andra ställ och som de lika gärna kunnat skicka med här oxå.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Mikva sa:
Ytterligare ett plus för den nya modellen är att den ser ut att vara helt symmetriskt spegelvänd när man monterar den på höger respektive vänster sida.
Den gamla modellen gick också att montera på båda sidor, men på vänster sida hamnar den främre fästpunkten FRAMFÖR det främre takräcket.

Ingen praktisk betydelse men jag misstänker att det kan bidra till ökat vindbrus.

Det ser verkligen inte klokt ut heller, när man kör med den på "fel" sida. Vilket jag gör. På andra sidan har jag ett för thru axel, den vill man inte gärna putta in från fel håll. Blir extremt meckigt.

dnleriksson

Aktiv medlem
marr sa:
Mikva sa:

Det ser verkligen inte klokt ut heller, när man kör med den på "fel" sida. Vilket jag gör. På andra sidan har jag ett för thru axel, den vill man inte gärna putta in från fel håll. Blir extremt meckigt.

Har Outride på vänster sida med Pike-gaffel och det går utmärkt att sträcka in armen under och skruva från fel håll sålänge man har en normalhög bil. Det är bara svårt första gången :-)
Har bara tappat cykeln på taket en gång under montering och då vete fan vad jag höll på med... Tänker inte göra om det iaf. Cykeln kan ju få en repa!

ForesterGuy

Aktiv medlem
dnleriksson sa:
Har Outride på vänster sida med Pike-gaffel och det går utmärkt att sträcka in armen under och skruva från fel håll sålänge man har en normalhög bil. Det är bara svårt första gången :-)
Har bara tappat cykeln på taket en gång under montering och då vete fan vad jag höll på med... Tänker inte göra om det iaf. Cykeln kan ju få en repa!

Min bil är normalhög...för att vara en svensk man, typ. Det kan vara bra att ha med en liten hopfällbar aluminiumpall att stå på...eller är det bättre med kolfiber?

ForesterGuy

Aktiv medlem

h.g.j

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
dnleriksson sa:

Min bil är normalhög...för att vara en svensk man, typ. Det kan vara bra att ha med en liten hopfällbar aluminiumpall att stå på...eller är det bättre med kolfiber?

Annars är ju en lösning att köra med Thule Slidebar så kan man skicka ut hållaren 60cm. :)

ForesterGuy

Aktiv medlem
h.g.j sa:
ForesterGuy sa:
dnleriksson sa:

Annars är ju en lösning att köra med Thule Slidebar så kan man skicka ut hållaren 60cm. :)

Thule Wingbar lågprofil är snyggare. ;-)

h.g.j

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
h.g.j sa:
ForesterGuy sa:
dnleriksson sa:

Thule Wingbar lågprofil är snyggare. ;-)

Säger inte emot... Jag tänkte bara lite praktiskt... :)

ceel

Aktiv medlem
Aron sa:
ceel sa:
lite svart vävtejp från classe löser problemet att de visslar.
Hur applicerar man den?

Jag har lindat ett drygt varv runt röret utanför och precis innanför takfästet på mina Thule fyrkantsrör. Detta för att täcka spåret som man tryckte in takfästet i.

Nu är mina helt tysta upp till 130 km/h (kanske mer men det har inte testats). Före tejpen visslade de redan vid 70 km/h för mig.

MTBiker

Aktiv medlem
Jag har Thule Wingbar och två Thule Pro ride på taket. Mellan 60-75km/h sjunger det rejält om bilen men sen försvinner det. Nån som vet vad det kan bero på?

WipeClean

Ny medlem
MTBiker sa:
Jag har Thule Wingbar och två Thule Pro ride på taket. Mellan 60-75km/h sjunger det rejält om bilen men sen försvinner det. Nån som vet vad det kan bero på?

Jag har ung. samma setup, Fast Wingbar Edge och har samma problem, min teori är att gummilisten som sitter ovanpå som täcker "rännan" saknas då jag var tvungen att ta bort den för att få dit cykelställen. Därav får man visselljud? Ska försöka täcka det och se om det hjälper. vill inte klippa sönder listen då jag behöver den för taxboxen.

Jag köpte först Thule Freeride 532, men dom kändes lite rangliga, bytte till Proride 598 och det var klart bättre i kvalité.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer