happymtb.fr sa:
@westman
Hoppas att du vet vad du ger dig på med korta kedjestag! Jag gillar också kort CS men kombinerat med långt hjulbas blir det en annan femma. Det blir alltså lätt att lyfta framhjulet och sånt som man associerar med korta CS men nackdelen, för min del iaf, är att det kräver mer för att få tillräckligt med vikt på framhjulet. Det är inte nåt som är helt naturligt för mig och det kräver en viss ansträngning vilket gör det hela mindre roligt i slutändan. Men det kan vara jag som har svårt att anpassa mig...?
Jag vill ju inte ha korta, jag vill ha 430 som är balanserat korta. :)
Jag känner igen fenomenet och det är i viss mån en utmaning på alla modernt långa hojar, men jag är inte som du övertygad om att det är kedjestagen som är orsaken. Skillnaden mellan 435-stag är drygt en (1) procent mot 430 mm. Men mer relevant är att titta på placeringen av masscentrum i förhållande till hela hjulbasen eftersom det påverkar hur mycket vikt du lägger på fram resp bakaxel vid neutral position. Alltså var mellan axlarna som vevlagercentrum befinner sig. Om du står 435mm fram från bakaxeln på en total hjulbas av 1222 jämfört med 430 så skjuter du centrum framåt 0,4 %. Noll komma fyra.
Jag vill påstå att betydligt större faktorer för hur lätt eller svårt det är att få tryck på framhjulet är hur lång reach man valt i förhållande till överkropp/armlängd, hur låg stack man har och hur lågt styret sitter samt hur långt bakom framaxeln du har styret (styrstamslängd, offset mm påverkar detta). Högre framände är betydligt svårare att sätta tryck på än lägre, så långgafflade 29or med hög stack och riserstyre upplever jag lätt understyrda och måste kompensera med massor av framåtvikt. Därför skrev jag att jag tycker det var ett plus att GTn har ovanligt låg stack. Och därför kör jag med noll spacers under stammen på 29, kikar efter stammar med så liten rise som möjligt och flatbars eller styren med max 10mm rise. De flesta som väljer rejält lång reach för sin kroppslängd går också ner på 35-45mm styrstamslängd vilket jag tycker ger en kul känsla men kräver massor av framåtvikt. Med 50 är det betydligt lättare att hålla jämnt tryck på fronten tycker jag. Så jag väljer reach så att det blir lagom med 50 och kikar inte på Pole etc. Som referens är jag 187cm lång och gillar 475 reach och 50-stam. Kan köra upp till 500 men det blir obalanserat på ett sätt jag inte vill och kräver kortkort stam.
Sen så väljer jag att köra plattisar snarare än SPD på stighojen och då står jag mer än 5mm längre fram på pedalerna än vad SPD-skorna tillåter. Dvs med pedalerna mer centrerat under skon. Så jag har förskjutit mitt masscentrum mer framåt än vad skillnaden 430/435 gör bara där.
Om man sedan inte får till det med statiskt mekaniska anpassningar för ens anatomi kan man ju kompensera dynamiskt med någon procent mer sag fram vilket gör att fronten hamnar lite lägre och det blir lättare att sätta tryck. Det är inte alltid det passar dock eftersom det påverkar en hel del annat.
Om ni ändå har rätt reach, så låg front som möjligt och 50-stam och tycker att kedjestagen är boven är jag beredd att omvärdera min upplevelse och testa fler 435-hojar!
PS. Jag kör 429mm CS och 1180 mm hjulbas idag, ändringen till 430mm CS och 1220-ish hjulbas är ganska proportionerlig även om det förskjuter mig drygt en procentenhet bakåt. Utmaningen som jag ser det blir att hålla sig så nära 600mm stack som möjligt. DS.