[Artikel] Första titt: Specialized Trail 2014

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
På Camber, Stumpjumper FSR, Enduro och Rumor är det 142+. Hur det ser ut på övriga modeller vet jag inte, men jag fick intryck av att det sitter på de flesta.

Pike:n är en intressant uppdatering. Baserat på vilka betyg den får byter jag nog ut den mot den Fox Talas CTD som sitter på min 2013 Stumpy FSR.

Första intrycket är att Piken är riktigt bra. Jag märkte faktiskt inte av gaffeln så mycket, och det tänker jag är ett positivt betyg.

Bra artikel!

Kommer ni att följa upp med grundligare testning här hemma i Sverige senare på säsongen?

Det du skriver tycker jag är lite tråkigt med Specialized, att de baserar sina modeller kring toppserierna. Man känner sig alltid lite "left out" om man inte har råd eller vill betala 35000 för hojen. Lite tråkigt kan jag tycka, det vore ju smartare att se till att mellansegmentet är riktigt schysst och sen finns det möjlighet att köpa något värre om man vill.

För övrigt verkar den nya line-upen vettigt. Camber Evo var ett kul tillskott.

Med nuvarande stumpy evo tycker jag inte att det är så dock.

Dyra modellen är fruktansvärt dyr, men man får ändå en halvsnikig gaffel. Övriga komponenter är inte heller så stor skillnad, kanske att bromsarna är lite vassare och hjulen är lite bättre med dt-inälvor i naven och så. Den stora skillnaden är bongo-framtiangel, men det mesta andra skulle jag nog inte betala så mkt extra för precis. Det kanske bara är så att alu-evon är väldigt prisvärd och för de pengarna kan man acceptera lite fler kompromisser, börjar en hoj kosta över 6000$ vill jag fan ha en gaffel som inte kommer ur snikhyllan.

Ang. Camber tycker jag det är märkligt att den inte har korta kedjestag bara för att den ska kunna klättra, samma med stumpy och stumpy evo29. Det är ju uppenbarligen värt att göra de korta på 26"-modellerna. Själv tror jag det sitter mer i framväxeln och att de inte vill utveckla en ny ram än. Min gissning (och förhoppning) är att det inom något eller några år när det är dags för ny ram kommer lanseras med sub430mm kedjestag

Jo, jag kan väl hålla med om att Evo Compen är helt ok för vad man får för priset. Sen blir man ju gärna lite snedvriden i prissättning när man ser vad tyskarna tar för sina grejer, dock med lite äldre geometrier, men ändå.

Comp Evo'n som jag har är väl helt okej för vad man får. Jag vill helst ha grejer som fungerar som de ska utan en massa extra lull. Hållbart och pålitligt får det gärna vara också.

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> En Camber S-Works kanske..

Du vet att du vill...

Brain och autosag tycker jag verkar kool men utan det vette tusan.. Är Epic mycket sämre på stigar eller kan någon förklara skillnaderna?

"Värt att notera är att det skett en klar ommöblering bland de två billigare modellerna. Förra årets Camber Comp var i stort sett samma modell som Camber Comp Carbon men med aluminiumram. Årets Comp är helt annorlunda specad än kolfiberkusinen, och motsvarar ganska väl förra årets grundmodell. Årets grundmodell är betydligt sämre utrustad än förra året. Vad som däremot ser ut att vara oförändrat är priset, åtminstone i USA."

Spiken i kistan, nu köper jag en Camber Comp 2013. Jag har fått ner den till 19 tusen på Evans Cycles. Jag vill ju nämligen ha metallram.

Camber Comp 2013 är nog bland det vettigare du kan köpa. På 2013 års modell är skillnaden mellan Comp och Carbon Comp mer eller mindre ramen, men för 2014 är de helt annorlunda specade. Jag tycker det är lite konstigt att man valt samma namn för båda, hade varit mer naturligt om Carbon Comp hade fått heta Elite för att markera skillnaden.

Angående färgen så kallar de den liquid silver, och ska ha inspirerats av filmklassikern Terminator 2.

Som nöjd ägare av Stumpy Evo Carbon 26 2012 måste jag dock säga att spesh i år släppt de två mest intressanta cykelnyheterna. Camber Evo och Enduro 29. Innan dessa cyklar tyckte jag nog ändå att 26:an verkade ha övertaget när det gäller att ha roligt på stig. Nu vette fasen. På tredje plats kommer Santa Cruz bronson. Nu har jag inte testcyklat någon av dessa men min mage säger mig att jag måste börja spara till någon av dessa, vilken återstår att se.

Jo, Camber Evo kan bli en riktig hit.

Camber Evo Comp med aluram och hygglig spec har ett riktpris i USA på 3000 dollar. En nolla till på det brukar ju vara den svenska kursen.

Ja det var det där med +10mm i slag samt ändrad gaffelvinkel som gjorde det tror jag. Stumpy comp, stumpy comp evo och camber comp evo verkar riktigt mulligt.

Då är ju frågan, vilka färgalternativ finns det på stumpy comp, å hur ser stumpy comp evo ut. Svart/grönt går verkligen hem. Något som mon flickvän påpekade. "Den ska du ha" sa hon. "Den e ful, den passar inte dig" fick man även höra om den grå/blå stumpyn :) men den räknas inte ;)

Det där att de inte vill göra kedjestagen kortare på Stumpjumper måste vara den största BS jag hört på länge. De har ju själva länge (t o m 2013 års modeller, dvs årets) argumenterat hårt för korta kedjestag även på deras klätterhojar. Om de hade rätt så borde de själva alltså tycka att deras egen Stumpy Evo 26 klättrar uselt. De har ju i flertalet år satsat på att korta stagen så mycket som möjligt på alla hojar, inkl Enduro29. Jag tror mer det handlar om att nästa Stumpy29-ram inte kommer förrän tidigast 2015 och de inte vill få den att kännas gammal och omodern nu när de själva visat att det går att göra korta stag på Enduro29. Sen när nästa Stumpy29 kommer nästa år, med 425-stag, kommer de troligen hävda motsatsen.. ;)

Korta kedjestag på en 29er med mycket bb-drop ger ju ännu brantare vinkel nedåt på kedjestagen mot vevlagret än på 26, alltså behövs inte lika långa kedjestag för att klättra bra med 29 som 26 tycker jag. Och eftersom de tycker det räcker med 420 på 26 vetefasen varför man ska behöva stå ut med 450 på deras 29er..?

Camber Evo däremot var en trevlig nyhet, den är troligen helrätt för 90% av sveriges stigcyklister..

Westman skrev:
> Det där att de inte vill göra kedjestagen
> kortare på Stumpjumper måste vara den största
> BS jag hört på länge. De har ju själva länge
> (t o m 2013 års modeller, dvs årets)
> argumenterat hårt för korta kedjestag även på
> deras klätterhojar. Om de hade rätt så borde de
> själva alltså tycka att deras egen Stumpy Evo 26
> klättrar uselt. De har ju i flertalet år satsat
> på att korta stagen så mycket som möjligt på
> alla hojar, inkl Enduro29. Jag tror mer det
> handlar om att nästa Stumpy29-ram inte kommer
> förrän tidigast 2015 och de inte vill få den
> att kännas gammal och omodern nu när de själva
> visat att det går att göra korta stag på
> Enduro29. Sen när nästa Stumpy29 kommer nästa
> år, med 425-stag, kommer de troligen hävda
> motsatsen.. ;)
>
> Korta kedjestag på en 29er med mycket bb-drop ger
> ju ännu brantare vinkel nedåt på kedjestagen
> mot vevlagret än på 26, alltså behövs inte
> lika långa kedjestag för att klättra bra med 29
> som 26 tycker jag. Och eftersom de tycker det
> räcker med 420 på 26 vetefasen varför man ska
> behöva stå ut med 450 på deras 29er..?
>

Skönt att det inte bara är jag som tänker så. *lägger undan foliehatten*

Öhlinsdämparna verkar MYCKET intressanta tycker jag. Modellspecifika, vältunade och genomarbetade. Kommer den till vanliga Enduron också till 2015 skulle det vara grumt

En stor begränsning för att kunna korta kedjestagen handlar nog om när SRAM X7 kommer med enkelklinga.

marran skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där att de inte vill göra kedjestagen
> > kortare på Stumpjumper måste vara den
> största
> > BS jag hört på länge. De har ju själva
> länge
> > (t o m 2013 års modeller, dvs årets)
> > argumenterat hårt för korta kedjestag även
> på
> > deras klätterhojar. Om de hade rätt så borde
> de
> > själva alltså tycka att deras egen Stumpy Evo
> 26
> > klättrar uselt. De har ju i flertalet år
> satsat
> > på att korta stagen så mycket som möjligt
> på
> > alla hojar, inkl Enduro29. Jag tror mer det
> > handlar om att nästa Stumpy29-ram inte kommer
> > förrän tidigast 2015 och de inte vill få den
> > att kännas gammal och omodern nu när de
> själva
> > visat att det går att göra korta stag på
> > Enduro29. Sen när nästa Stumpy29 kommer
> nästa
> > år, med 425-stag, kommer de troligen hävda
> > motsatsen.. ;)
> >
> > Korta kedjestag på en 29er med mycket bb-drop
> ger
> > ju ännu brantare vinkel nedåt på kedjestagen
> > mot vevlagret än på 26, alltså behövs inte
> > lika långa kedjestag för att klättra bra med
> 29
> > som 26 tycker jag. Och eftersom de tycker det
> > räcker med 420 på 26 vetefasen varför man
> ska
> > behöva stå ut med 450 på deras 29er..?
> >
>
> Skönt att det inte bara är jag som tänker så.
> *lägger undan foliehatten*
>
> Öhlinsdämparna verkar MYCKET intressanta tycker
> jag. Modellspecifika, vältunade och
> genomarbetade. Kommer den till vanliga Enduron
> också till 2015 skulle det vara grumt

Jag har sett, vad jag bara kan anta är, prototyper sitta på Stumpjumpers 29 och 26 Evo.

oxr skrev:
> En stor begränsning för att kunna korta
> kedjestagen handlar nog om när SRAM X7 kommer med
> enkelklinga.

Så är det naturligtvis. Tyvärr innebär det ju att även dom högre specade 2014-modellerna är utdaterade redan innan dom börjat säljas.

Spec är lite som Apple ibland, allt är världsbäst tills de lanserar en ny version av Mac med Gx+1 processor!

Då är det gamla plötsligt utdaterat... ;)

lundatok skrev:
> Spec är lite som Apple ibland, allt är
> världsbäst tills de lanserar en ny version av
> Mac med Gx+1 processor!
>
> Då är det gamla plötsligt utdaterat... ;)

Ja, och helst skall det vara med egna standarder som inte är kompatibla med något annat.
Skall ses som en helhelt och med eget ecosystem. :)

PinHead skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spec är lite som Apple ibland, allt är
> > världsbäst tills de lanserar en ny version av
> > Mac med Gx+1 processor!
> >
> > Då är det gamla plötsligt utdaterat... ;)
>
>
> Ja, och helst skall det vara med egna standarder
> som inte är kompatibla med något annat.
> Skall ses som en helhelt och med eget ecosystem.
> :)

Exakt, det här med 142+ är ju lite så. Sen kommer jag skratta mig harmynt om dom lanserar 27,5 framöver.

lundatok skrev:
> Exakt, det här med 142+ är ju lite så. Sen
> kommer jag skratta mig harmynt om dom lanserar
> 27,5 framöver.

Jag tror att Specialized har 28,25 på G. Den ultimata hjulstorleken som kommer att få allt annat att kännas gammalt.

/Johan

Alla Stumpjumper FSR utom Comp och Evo-modellerna har Brain.

Alla Camber utom grundmodellen med Suntour-gaffel har 15 mm axel fram.

Med andra ord är Stumpy Comp samma hoj som 2013 bortsett från internt dragen vajer till sadelstolpen & "länkagedetaljer"? Jag funderar på just en Comp men då kan man ju lika gärna köpa en beg./fynda på rea om den inte förfinats något.

Jag har tyvärr inga exakta specar för Stumpyn. Comp är förberedd för intern vajerdragning men har vanlig sadelstolpe. På de bilder jag har syns en Rock Shox-gaffel men jag kan inte se vilken modell.

oxr skrev:
> Alla Stumpjumper FSR utom Comp och Evo-modellerna
> har Brain.
>
> Alla Camber utom grundmodellen med Suntour-gaffel
> har 15 mm axel fram.

Äntligen!

Tillbaka
Topp