[Artikel] Från XC till stig – Trek Top Fuel byter skepnad

Beofred

Aktiv medlem
delormem_05012019-0111-2000x1334.jpg

Nya Top Fuel har bytt kategori från rejs till lek, det framgick på presentationen i Terme di Comano nära Riva i norra Italien i början av maj. Cykeln har glidit ifrån renodlad Cross Country och hamnat någonstans mellan det och Trail-segmentet med en gaffel på 120 mm samt 115 på bakhjulet istället för 100/100 som den gamla plattformen erbjöd. Happyride har fått provrulla nyheten!

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=34916

JesperA

Medlem
61500 för GX, sinnes, värre prissättning än Ripley:n. Var det inte tänkt att GX skulle vara utrustade på hojar i budget segmentet? Verkar som många tillverkare slänger på GX linan på väldigt dyra hojar nuförtiden, har t.om sett NX på 55'000kr hojar...

Min GX hoj (2018 Spectral 8.0) fick jag för halva priset, att betala dubbla & få en "budget" drivlina är ganska överdrivet.

Varför gick inte Trek över till progressivt länkage? Inget som testföraren saknade?

toshiba

Aktiv medlem
JesperA sa:
61500 för GX, sinnes, värre prissättning än Ripley:n. Var det inte tänkt att GX skulle vara utrustade på hojar i budget segmentet? Verkar som många tillverkare slänger på GX linan på väldigt dyra hojar nuförtiden, har t.om sett NX på 55'000kr hojar...
ScreenShot2019-05-23at2.56.28PM.png

castrello

Aktiv medlem
JesperA sa:

Min GX hoj (2018 Spectral 8.0) fick jag för halva priset, att betala dubbla & få en "budget" drivlina är ganska överdrivet.

Varför gick inte Trek över till progressivt länkage? Inget som testföraren saknade?

Att Canyon är billigare är väl ingen nyhet?

Till och med 2019 års Top Fuel (nu alltså "den gamla TF") hade ju "bara" gx eagle på 9.8.

2019 2020
4999 euro 5499
Utan dropper Med dropper
Gx eagle Gx eagle
Samma hjul
Sram Level TL Shimano Slx
Alukedjestag Hela ramen i kolfiber

Jag tycker det är rätt bra att för 500 euro till få dropper, en helt ny rammodell mm med tanke på valutakurser mm.

Varit stor humor att läsa kommentarer på nätet. Folk är DUKTIGA på att bedöma en cykel de aldrig testat. STOR HUMOR!

skier

Aktiv medlem
Screenshot_20190524-063731_Instagram.jpg

Verkar som de har en lättare heldämpad på gång oxå, kul med valmöjligheter ?

ers

Aktiv medlem
Bara jag som tycker att 2020 TopFuel har tagit ganska mycket från Sparken?

NickPick

Aktiv medlem
hm sa:
Är väl XC som byter skepnad och inte top fuel?

Är det därför den nya kortslagiga modellen har setts till inför helgens kommande världscup? ?
Vi får väl se. Jag tror att båda blir bra cyklar och hoppas även att jag slipper se den där eländiga dragningen av remotevajer som på gamla top fuel igen ?

Sixten Fors

Aktiv medlem
750 mm sadelrör på ramstorlek XXL känns liiite långt kanske... :)
Även om Trek tar och korrläser sin geotabell och vänder siffrorna rätt till 570 mm känns det långt.
2019 Jeffsy 29 CF i XXL (samma reach) har 485 mm sadelrör.
2017 SB130 i XL (505 mm reach) har 495 mm sadelrör.

castrello

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
Även om Trek tar och korrläser sin geotabell och vänder siffrorna rätt till 570 mm känns det långt.

Om XL har 520 mm (och där ryms 170 mm dropper för min sadelhöjd 80 cm utan problem) så är 570 mm inte helt omöjligt för Trek kallade XXL förr 23 tum och den är trots allt designad för folk över 196 cm.

Sixten Fors

Aktiv medlem
castrello sa:
Sixten Fors sa:
Om XL har 520 mm (och där ryms 170 mm dropper för min sadelhöjd 80 cm utan problem) så är 570 mm inte helt omöjligt för Trek kallade XXL förr 23 tum och den är trots allt designad för folk över 196 cm.
50 cm på XL och 52 cm på XXL hade varit ok. Att sätta 57 cm på en mtb är meningslöst och feldesign.
Det finns 210 mm droppers som tar sadelhöjden på en XXL (med 52 cm) till 520+375+50=945 mm vilket är normal sadelhöjd för 220 cm lång cyklist. Med 57 cm sadelrör blir det max 995 mm sadelhöjd vilket är normalt för 230 cm cyklist. Cykeln är för kort för 230 cm cyklist.

https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2

H.

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:
50 cm på XL och 52 cm på XXL hade varit ok. Att sätta 57 cm på en mtb är meningslöst och feldesign.
Det finns 210 mm droppers som tar sadelhöjden på en XXL (med 52 cm) till 520+375+50=945 mm vilket är normal sadelhöjd för 220 cm lång cyklist. Med 57 cm sadelrör blir det max 995 mm sadelhöjd vilket är normalt för 230 cm cyklist. Cykeln är för kort för 230 cm cyklist.

https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2
Fast vem sätter en 210 mm dropper på en xc-hoj?

H. sa:
Sixten Fors sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:

Ingen, men alla borde!

Sixten Fors

Aktiv medlem
H. sa:
Sixten Fors sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:
De som är 230 cm långa och cyklar 2020 Top Fuel XXL med 90-100 mm styrstam.

castrello

Aktiv medlem
Uppdaterat nu: det är 55.9. Vilket känns helt rimligt med en dropper som är 170 mm.

50 cm på en XL är däremot ganska kort. Jag hade en 19.5/Large både Superfly och Top Fuel och med min sitthöjd 80 cm var sadelröret nästan för kort (47 cm om jag minns rätt?).

skier

Aktiv medlem
castrello sa:
Uppdaterat nu: det är 55.9. Vilket känns helt rimligt med en dropper som är 170 mm.

50 cm på en XL är däremot ganska kort. Jag hade en 19.5/Large både Superfly och Top Fuel och med min sitthöjd 80 cm var sadelröret nästan för kort (47 cm om jag minns rätt?).

+1, alla vill inte ha dropper post på sin cykel och det är rätt begränsat utbud på fasta sadelstolpar som tål mer än 32cm utstick.
Jag kör med dropper men har inget intresse av mer än 150mm drop på en xc-hoj, tycker snarare 100mm räcker.
När man är riktigt trött i slutet på loppet blir det en onödig ansträngning att göra en benböj för att få ner droppern så långt.

Erik O

Aktiv medlem
skier sa:
castrello sa:

+1, alla vill inte ha dropper post på sin cykel och det är rätt begränsat utbud på fasta sadelstolpar som tål mer än 32cm utstick.
Jag kör med dropper men har inget intresse av mer än 150mm drop på en xc-hoj, tycker snarare 100mm räcker.
När man är riktigt trött i slutet på loppet blir det en onödig ansträngning att göra en benböj för att få ner droppern så långt.

Fast nu när cykeln är stigifierad kan jag tänka mig att målgruppen kan vara intresserad av droppers med rejält drop, 150 kan nog kännas lite onödigt lite om man är lång..

castrello

Aktiv medlem
...

Bilagor

• IMG_20190528_214435_162.jpg
    IMG_20190528_214435_162.jpg
    639.6 KB · Besök: 66
  • IMG_20190528_160105_980.jpg
    IMG_20190528_160105_980.jpg
    240.1 KB · Besök: 67

castrello

Aktiv medlem
Tja. Vad ska jag säga som inte sagts i massa tester?

Plus:

Superbra geo. Verkligen SUPER!
Hyfsad utrustning för priset
Breda däck o fälgar är kanon
Dropper som standard
Nya XR3 2.4 är superba! Men vikten 775 g för hög...

Minus

Lite för tung för min smak (12.4 utan pedaler i XL. Gjort tubeless, ersatt fälgband m tejp, ashima skivor så hoppas få ner den under 12 efter att jag bytt vevar, kassett och däck. Det räcker kanske inte ända till 12 kg inkl pedaler men byter (kanske) hjul senare i år.

lundatok

Aktiv medlem
Alltså min snik-Stumpjumper med 150-gaffel vägde 13.8 med komplett SWAT-kit i ramen. Vikten är ju mer Trail än XC får man ju säga.

castrello

Aktiv medlem
lundatok sa:
Alltså min snik-Stumpjumper med 150-gaffel vägde 13.8 med komplett SWAT-kit i ramen. Vikten är ju mer Trail än XC får man ju säga.

Jo...men många tunga grejer på den: vevarna är helt ovärdiga, kassetten mm. Så ganska lätt att lätta. Och de flesta som har Fs29or under 11 kg har inte dropper, breda fälgar osv. Men visst är den lite mer åt trail än xco. Men xco/xcm innehåller ju ofta rätt mkt stig. Åtminstone i Finland.

castrello

Aktiv medlem
Och ska man jämföra så är t.ex. denna Yeti SB100 (en hoj som känns lite som samma cykeltyp) 11.4 i storlek m, l (?).

https://m.pinkbike.com/news/review-yetis-new-sb100.html

Yetin har dt swiss xrc 1200, full x01 osv. Med de hjulen o x01 på min TF 9.8 skulle den vara dit mot 11.7. Så pretty much samma lika.

Men man ska helt klart inte jämföra nya TF, Yetin o liknande med t.ex. Epic med smala fälgar o Thunder Burts m Eclipse slangar mm.

NickPick

Aktiv medlem
castrello sa:
lundatok sa:

Jo...men många tunga grejer på den: vevarna är helt ovärdiga, kassetten mm. Så ganska lätt att lätta. Och de flesta som har Fs29or under 11 kg har inte dropper, breda fälgar osv. Men visst är den lite mer åt trail än xco. Men xco/xcm innehåller ju ofta rätt mkt stig. Åtminstone i Finland.

Jag hade en camber som xcmcykel en gång. 120mm slag och dropper var väl inte riktigt melodin. Satte på lätta aluhjul och lätta däck så vägde den 12 blankt. Bytte styre och skivor med!

Som vanligt är det ju föraren som sätter farten ska man ju icke förglömma!

Jag är fortfarande nyfiken på när den förmodade Trek supercaliber släpps.

Bilagor

• Screenshot_20190529-215549_Photos.jpg
    Screenshot_20190529-215549_Photos.jpg
    64.5 KB · Besök: 77

aland33

Medlem
Top Fuel 2018 med dropper, eagle, 120mm Pike, 29mm fälgar, 2.35 700+g däck, Swat cage inkl multitool = 11,76kg inkl xtr pedaler. Enligt mig en ultimat stigraket som har den där näsblodskänslan som jag iaf vill ha.

Men nu bort från OT. Jag vill gärna provcykla den här nya TF. Jag hade en Spark (ej RC) innan TF 2018 och fast den var hyfsat snabb i skogen så kändes den tråkig för mig. Jag kom från en Epic som jag älskade, fick precis den där känslan som att man bara vill ge järnet.

Som en glad amatör så söker jag cykelglädje och bryr mig inte sedan om klockan visar 10sek snabbare på ett segment om cykeln inte känns riktigt rolig och fartfylld.

Jag är lite rädd att nya TF är för nära Sparken, dvs för lång och för slack för MIN smak.

Men jag lovar! Jag vill provköra och ska ge den en ärlig chans.

castrello

Aktiv medlem
Jag gillade också min TF 2018 med dropper och 2.35 däck. Dock körde jag med fox 32 sc gaffel och nu inser jag att jag borde ha bytt till en 34 sc på den för länge sen. 34an är så mkt bättre för sånt jag gör (enstaka tävlingar men mest stigcykling i träningssyfte).

Den här nya TF 2020 är absolut längre och slackare. Den känns mkt tryggare vilket på sitt sätt gör den roligare. Med TF 2018 var det hela tiden nära ögat i teknisk terräng...

Mek helt klart så vill jag banta lite vikt den här nya. Jag tycker generellt att cykeln har bra komponentval (för priset) men t.ex. Truvativ Descendant 7k aluvevar hör nog inte riktigt hemma på en sådan här cykel. Men med XX1 Eagle vevar sparar jag iaf 200 g så alltid nåt...

Kanske jag redan nämnde däcken? Nya XR3 från Bontrager är helt suveräna. Synd bara att de väger 780 g... Jag kommer inte att bli löjlig och köra RoRo 2.25 bara för att spara vikt men ngt som är lite lättare iaf (troligen Rekon Race 2.35).

castrello

Aktiv medlem
Ångrar jag mitt val som wattmätarägare och skåpweightweenie? Nej. Alternativet hade varit nya Supercaliber och med min förra TF var jag mest ute efter ngt som är mera kapabelt, inte bara lättare och nyare. Jag vet att det bland ägare till TF funnits de som vill ha ngt lättare mot ht-hållet och de som vill ha dropper plus fart. Jag hörde till senare kategorin.

castrello

Aktiv medlem
Eftersom jag själv inte lyckades googla så kommer här lite vikter:

Bontrager XR3 2019 29x2.40 775/765 g (755 angiven)
Kovee Elite 30 par med ett lager Orange seal tejp istället för de tunga plastbanden: 1780 g (angiven utan tejp eller band: 1715)

Nu vet ni.

Däcken ska jag testbyta till Rekon Race 2.35 på prov ÄVEN om XR3orna är grymt bra.

Hjulparet...får jag se. Vill jag ha 30 mm innermått och säg...max 700 euro som budget får jag ändå bara ett hjul på ca 1600 g. Tveksam om det är värt det.

HiLo

Medlem
castrello sa:
Tja. Vad ska jag säga som inte sagts i massa tester?

Plus:

Superbra geo. Verkligen SUPER!
Hyfsad utrustning för priset
Breda däck o fälgar är kanon
Dropper som standard
Nya XR3 2.4 är superba! Men vikten 775 g för hög...

Minus

Lite för tung för min smak (12.4 utan pedaler i XL. Gjort tubeless, ersatt fälgband m tejp, ashima skivor så hoppas få ner den under 12 efter att jag bytt vevar, kassett och däck. Det räcker kanske inte ända till 12 kg inkl pedaler men byter (kanske) hjul senare i år.

Gick du upp en storlek jmf med din tidigare TP? Läste i en gammal tråd att du då tvekade mellan 19,5 och 21,5 .
Jag är i en liknande sits, har hugg på en TP 9,8 19,5 tum till ett bra pris men är mellan två storlekar (187cm). Var du nöjd med din i 19,5?

castrello

Aktiv medlem
Jag är 188 och jag var sjukt missnöjd med min 19.5! Tyvärr insåg jag det för sent. Tävlade en säsong med den men kände mig mkt nöjdare med en 21.5 som jag bytte till sen. Den hade jag i 1.5 år tills jagg bytte till denna. Den här nya är XL / 21.5 också och är helt perfekt.

Toblu

Medlem
castrello sa:
Jag är 188 och jag var sjukt missnöjd med min 19.5! Tyvärr insåg jag det för sent. Tävlade en säsong med den men kände mig mkt nöjdare med en 21.5 som jag bytte till sen. Den hade jag i 1.5 år tills jagg bytte till denna. Den här nya är XL / 21.5 också och är helt perfekt.

Jag är i samma längd som dig och är nöjd med strl på min 2017 TF P1 9.8 21,5"
Blir nog att i vinter köpa den nya modellen som ram och flytta över de flesta komponenterna?
Upplevde du det som en smal marknad att sälja en XL? Känns som det kommer ut få beggade i XL, men kanske suget är stort? ...eller litet? Vill ju helst inte sitta där med två ramar?

castrello

Aktiv medlem
Toblu sa:
castrello sa:

Jag är i samma längd som dig och är nöjd med strl på min 2017 TF P1 9.8 21,5"
Blir nog att i vinter köpa den nya modellen som ram och flytta över de flesta komponenterna?
Upplevde du det som en smal marknad att sälja en XL? Känns som det kommer ut få beggade i XL, men kanske suget är stort? ...eller litet? Vill ju helst inte sitta där med två ramar?

Jag bor i Finland och sålde min här. Den var också en P1 med Kashima,dropper, Dt swiss xmc 1200 med nya däck,kedja,nyservade dämpare mm. Förutom kassetten var allt i så gott som nyskick. Riktpris ca 6500 euro via P1. Försökte få mellan 3500-4000 i höstas men HELT dött. Sen när jag fick nys om nya modellen sänktr jag till 2800 och då for den samma dag. Vår, tur och lågt pris bidrog säkert.

Men jag skulle nog räkna ordentligt på det där...har du t.ex. 120 mm gaffel? Är dina hjul breda osv.

Jag har förstås ingen aning men skulle gissa du får max 800-1000 euro för en bra beggad gammelfuel?

NickPick

Aktiv medlem
NickPick sa:
hm sa:

Är det därför den nya kortslagiga modellen har setts till inför helgens kommande världscup? ?
Vi får väl se. Jag tror att båda blir bra cyklar och hoppas även att jag slipper se den där eländiga dragningen av remotevajer som på gamla top fuel igen ?

Fanns en ny top fuel på lugnet XCO i helgen som var. Nu är den till salu för de som är intresserade ... Säljes till förmån för HT ??

castrello

Aktiv medlem
Tja...den är inte för alla. Och är man van med en brantvinklig rackare kanske man borde ge den mer tid.

Men kör man mest XCO o ska ha ngt under 10 kg så är nya TF inte din bästa vän.

hm

Aktiv medlem
NickPick sa:
NickPick sa:
hm sa:

Fanns en ny top fuel på lugnet XCO i helgen som var. Nu är den till salu för de som är intresserade ... Säljes till förmån för HT ??

Är väl inte så konstigt att sälja cykeln när Sveriges ända xco lopp har gått ? och skaffa en ny till nästa tävling , cykelvasan...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer