[Artikel] Köpguide: din första mountainbike

Redaktionen

Medlem
Neuron-6-Canyon.jpg

Funderar du på att köpa din första mtb? Känns tillverkarnas produktinformation bara förvirrande? Happyride guidar dig genom djungeln och benar ut begreppen så att du kan hitta rätt cykel.

Läs hela artikeln:

MagerValp

Aktiv medlem
Eller sin 3:e direkt! För är det inte lite som klyschan att bygga/köpa hus: 3:e gången blir det rätt för då vet man vad man vill och behöver :)
Det ligger ju något i det. Jag har köpt tre cyklar på två år och det är nog först nu som jag känner att jag vet vad jag vill ha. Men jag har haft fruktansvärt kul på vägen 👍🏼

Berk

Aktiv medlem
Eller sin 3:e direkt! För är det inte lite som klyschan att bygga/köpa hus: 3:e gången blir det rätt för då vet man vad man vill och behöver :)

Ja, min 3:e stigcykel var första som var riktigt rätt.

Har dock aldrig hört om samma sak vid köpa hus. Bygga hus vet jag inget om som icke-svensk.

PJF

Aktiv medlem
Jag är mindre förvirrad, men fortfarande förvirrad. Vill ha en 29" hardtail, modern geometri, känt märke med luftdämpare, så långt har jag förstått. Hur jag ska lyckas hitta en sån däremot. Och det eviga rådet att leta efter bra begagnat, känner jag igen från när man ska köpa verkstadsmaskiner, det brukar sluta med att man betalar för mycket för nåt gammalt(Tro mig, även kända stora märken har tillverkat floppar, som sen säljs begagnade, enbart på tillverkarens goda renome), eller inte köper nåt alls. Finns det nån under 10?

SocialGimp

Aktiv medlem
Jag är mindre förvirrad, men fortfarande förvirrad. Vill ha en 29" hardtail, modern geometri, känt märke med luftdämpare, så långt har jag förstått. Hur jag ska lyckas hitta en sån däremot. Och det eviga rådet att leta efter bra begagnat, känner jag igen från när man ska köpa verkstadsmaskiner, det brukar sluta med att man betalar för mycket för nåt gammalt(Tro mig, även kända stora märken har tillverkat floppar, som sen säljs begagnade, enbart på tillverkarens goda renome), eller inte köper nåt alls. Finns det nån under 10?
Det finns många köpråds-trådar, använd sökfunktionen. Men i korthet, för runt 10' så titta på Canyon Stoic 2 alt Decathlons RR AM100.

jonte987

Aktiv medlem
under 10 finns bara enklare.
Kolla Marin Bobcat på bikester tex.

EDIT. Sen blir det nog ingen luftdämpare för 10?

Raftö

Aktiv medlem
Jag har nyligen gått igenom första, andra, tredje och fjärde cykeln (blandat mtb, hybrid och racer) och håller med om (nästan*) allt som står i artikeln. Tyvärr missar nog många alla poänger som görs i artikeln. Men jag gillar't!

*nästan: Det finns inget skäl att rekommendera tubeless till den första mtb:n, inga som helst. Tvärtom, har man bara en cykel och ett par hjul så ska det bytas till vinterdäck och tillbaka varje år - bara en massa kladd för obefintlig nytta (på den FÖRSTA cykeln).

MagerValp

Aktiv medlem
Det finns inget skäl att rekommendera tubeless till den första mtb:n, inga som helst. Tvärtom, har man bara en cykel och ett par hjul så ska det bytas till vinterdäck och tillbaka varje år - bara en massa kladd för obefintlig nytta (på den FÖRSTA cykeln).
Jag håller med om att det finns en tröskel för att börja köra slanglöst, men fördelarna när man cyklar i terräng är stora. Alla instegscyklar levereras med slangar monterade, så det är ju bara att ta steget över om och när man känner sig redo. Jag tycker det är viktigt att man har med det i beräkningarna när man köper cykeln så att man inte står med något som inte går att uppgradera. Ett par bra däck är en av de bästa uppgraderingarna man kan göra på en budgethoj, till en rätt liten penning.

Ess85

Medlem
Jätte bra artikel som ger svar på alla frågor en nybörjare kan tänkas ha.
Det enda jag saknar är några exempel på bra nybörjarcyklar.

MagerValp

Aktiv medlem
@Ess85 Det är svårt att ge några bra exempel då tillgången är såpass begränsad nu, speciellt i instegssegmentet. Men om du kollar köprådstrådarna i forumet från de senaste veckorna så nämns oftast Allebike MB31, Orbea Laufey, Marin San Quentin, Rockrider AM 100 och GT Zaskar.

Ess85

Medlem
@Ess85 Det är svårt att ge några bra exempel då tillgången är såpass begränsad nu, speciellt i instegssegmentet. Men om du kollar köprådstrådarna i forumet från de senaste veckorna så nämns oftast Allebike MB31, Orbea Laufey, Marin San Quentin, Rockrider AM 100 och GT Zaskar.
Jag har lusläst forumet efter en billig instegscykel (under 12000kr) och precis som du säger så verkar tillgången vara riktigt dålig just nu, speciellt i den storlek jag behöver (L) Varken RR AM 100 eller Canyon Stoic finns inne just nu.

mattihp

Aktiv medlem
Jag har lusläst forumet efter en billig instegscykel (under 12000kr) och precis som du säger så verkar tillgången vara riktigt dålig just nu, speciellt i den storlek jag behöver (L) Varken RR AM 100 eller Canyon Stoic finns inne just nu.
Har du kollat min decathlontråd? Det dyker upp lite andra alternativ där också!

mattihp

Aktiv medlem

PJF

Aktiv medlem
Det är en Recon RL ser det ut som. Det ska vara luft men stålben 32 mm. Det finns visserligen en ny nu tror jag men luft är det nog ändå
Jah köpte en, för nån vecka sen. Fattade inte att det var luft innan jag fått hem den. Vad innebär stålben 32mm?
Jag är nöjd. Men växlarna borde nog justeras lite.

PCarlstedt

Ny medlem
Neuron-6-Canyon.jpg

Funderar du på att köpa din första mtb? Känns tillverkarnas produktinformation bara förvirrande? Happyride guidar dig genom djungeln och benar ut begreppen så att du kan hitta rätt cykel.

Läs hela artikeln:
Bra artikel. Jag själv köpte loss ett renoveringsobjekt, en White XC275 från ett ställe som i vanliga fall renoverar cyklar. Skicket på den var inte jättebra så jag fick den för 1000:-, beställde därefter hem ny kassett bak och nya drev fram, nya bromsbelägg till skivbromsarna, nya vajrar för växlar. Total kostnad 2400:- + arbetstid istället för 10000:- som den kostar ny. Jag gjorde samma sak med damens MTB då hon aldrig kört det innan heller och vet om det är roligt. Hennes var betydligt äldre modell från 90-talet med aluminium ram. V-bromsar istället för skrivor, även den en hardtail men med fjäderdämpning fram. Fungerar finfint som första cykel.

Topp