Köpguide: din första mountainbike

Datum:
08 mars 2022 13:38

Att köpa sin första mountainbike kan vara en överväldigande upplevelse. Det finns en uppsjö av termer och tekniska lösningar och nya koncept lanseras varje år. Som ny kan det milt sagt vara en utmaning att få en överblick och bilda sig en uppfattning om vad man ska köpa.

Den här guiden riktar sig till dig som tidigare har cyklat på vanliga stadscyklar och som blivit intresserad av börja cykla mtb — som motion, som hobby eller eller bara för att komma ut i naturen.

Anders Wingqvist/HappyrideAtt cykla mountainbike är ett härligt sätt att ge kroppen lite exercis och samtidigt komma ut i naturen

Det är ett försök att samla svaren på några av de vanligaste frågorna och reda ut lite grundläggande begrepp. Fokus ligger på instegs- och mellansegmentet så mer exotiska märken och lösningar tas inte upp.

Björn OlssonKomponenter som bromshandtag, växlar och liknande görs ofta av Sram och Shimano.

Allmänna råd

Vilket cykelmärke skall jag köpa?

När du köper en mtb betalar du i grund och botten för en uppsättning komponenter. De stora komponenttillverkarna (t ex Shimano, SRAM, Fox) har produktserier i olika prisklasser som cykeltillverkarna plockar ihop och paketerar som en cykelmodell.

Det finns också flera budgetmärken (t ex SR Suntour, Tektro, Sunrace) som dyker upp på lite enklare modeller.

Vad gör då egentligen själva cykelmärkena? Det cykelmärkena framför allt tar fram är cykelns ramgeometri, annars är det till stor del samma komponentserier på alla märken. Det gör större skillnad var du köper cykeln än vilket märke det är — om du handlar i en lokal cykelaffär, från en av de stora kedjorna som har egna märken, från en näthandlare, eller från något av cykelmärkena som säljer direkt utan återförsäljare.

Anders Wingqvist/HappyrideAmerikanska Trek är en av de större tillverkarna och köper du en populär modell har du förmodligen ett bra andrahandsvärde på cykeln om du tar hand om den.

Hur välkänt cykelmärket som du köper är kan påverka andrahandsvärdet. Alla som är det minsta cykelintresserade känner till stora varumärken som Scott, Specialized, Canyon och Trek för att nämna några. Att det är så känner självklart de större tillverkarna till, varför deras priser i många fall kan ligga något högre om du köper nytt. För att sammanfatta: du både betalar för varumärket när du köper och får betalt för varumärket om/när du säljer.

Stötdämpning

Det som framför allt skiljer mountainbikes från andra cykeltyper är stötdämpning. Den gör att cykeln kan ta sig fram i stökig terräng utan att man tappar kontrollen. Man skiljer på cyklar som bara har dämpning fram (hardtail, HT) och cyklar som har dämpning både fram och bak (heldämpad, full/dual suspension, FS).

Man anger också vilken slaglängd dämpningen har, dvs hur många mm den kan röra sig upp och ner. Ju stökigare och brantare terräng, desto mer dämpning vill man ha på cykeln. Nackdelen med mer dämpning är att det blir dyrare, cykeln blir tyngre och det du vinner i prestanda utför förlorar du när du ska trampa uppför eller på platten.

CanyonEn modern mtb har som regel dämpning i framgaffel och baktill, här är en Canyon Spectral Mullet som har 160 mm så kallad slaglängd  fram och 150 mm slaglängd baktill.

En heldämpad cykel har betydlig fler rörliga delar och kräver mer underhåll. När bakdelen ska dämpas behöver ju ramen röra sig och därför sitter det lager på flera ställen. I gengäld är en heldämpad mtb lite mer förlåtande och ställer inte lika höga krav på din cykelteknik som en hardtail. Prismässigt blir det lite av en paradox eftersom heldämpade cyklar, oavsett nivå, är dyrare än hardtails.

En hardtail tvingar dig att fokusera på att använda bra teknik och vara mer aktiv med kroppen. Den är billigare i inköp och kräver inte lika mycket underhåll.

SpecializedModellen Chisel Comp från Specialized är en hardtail har alltså en dämpad framgaffeln men baktill är det ingen dämpning.

Något som kanske inte är uppenbart är att stötdämpare måste ställas in för ekipagets vikt för att fungera. Det gäller framgaffel såväl som dämpning baktill. På en bil där passagerarna utgör kanske 10-20% av totalvikten är detta inget man behöver tänka på, men på en cykel utgör cyklisten runt 80% av vikten. Att justera dämparna till din vikt är tämligen enkelt och är du nybörjare är detta något som din cykelhandlare troligen kan hjälpa dig med, när du väl har ställt in detta är det ingenting som du per definition måste pilla med ideligen.

Tumregeln är att ju dyrare dämpare, desto större justeringsmöjligheter får man. Ju mer du cyklar och desto bättre teknik och känsla du får, desto mer kommer du att utveckla din preferenser kring hur dämpningen skall vara inställd.

På de allra enklaste dämparna finns det inga justeringsmöjligheter över huvud taget och då är frågan om man inte hellre skall köra helstelt och spara vikten och stålarna.

Budget

För en hardtail med instegskomponenter får du räkna med 8-10000 kr, för en heldämpad ca 20-25000 kr. När man går upp till cyklar med dyrare komponenter får man generellt sett lägre vikt, mer justerbarhet, högre prestanda och mer exklusiva material.

Det finns cyklar för betydligt mindre pengar men de kommer med enklare komponenter avsedda för vanliga pendlarcyklar och är inte byggda för att tåla de påfrestningar som det innebär att cykla i avancerad terräng.

OneUp ComponentsDropper posten styr du med en knapp på styret, du trycker in den och sätter dig på sadeln så sjunker den ner och om du ställer dig upp och trycker på knappen åker sadeln upp igen.

Många cyklar kommer idag med en sänkstolpe (dropper post) som standard, men det ingår inte alltid på budgetcyklar. Den gör att du snabbt kan sänka ner sadeln med ett reglage på styret så fort det börjar gå utför, och lika snabbt skjuta upp den igen när det är dags att sitta ner och trampa. Ingår den inte får du räkna med minst en tusenlapp för att köpa till en. Dropper post är guds gåva till alla som cyklar mountainbike, så missa inte att antingen köpa en cykel som har en sådan eller komplettera med dito.

Kringutrustning

När man tänkte budget för cykel kan det även vara värt att fundera på om och vilka tillbehör som man behöver köpa. Cyklingen blir roligare med bra grejer.

Anders Wingqvist/HappyrideKringutrustning för den som cyklar stig.

Lite beroende på vilken typ av mountainbike du ska cykla, samt hur långa turer du ska ut på styr vad du behöver införskaffa. För stigcykling har vi gjort en artikel om detta Pryltips för nybörjare: 10 måsten för stigcykling.

Pedaler: plattform eller clippless

Bättre cyklar kommer oftast utan pedaler, så glöm inte att ta med det i beräkningarna. När det gäller pedaler väljer du mellan så kallade plattformspedaler eller clipless.

Plattformspedaler är som vanliga pedaler men för mtb har de ofta små metallpiggar som dina skosulor kan greppa lite bättre, du sitter alltså inte fast med fötterna i en plattformspedal.

Anders Wingqvist/HappyrideClipless till vänster där man sitter fast och plattform till höger där skon är lös.

Clipless är, ironiskt nog sett till namnet, pedaler som du klickar i med särskilda cykelskor. Det finns lite olika system för detta, men Shimano är väl störst med sitt SPD.

Är du osäker på vad du ska välja av clipless eller plattform så har vi resonerat kring det i en annan artikel.

Nytt eller begagnat?

Som en effekt av pandemin och lite annat har mountainbikes överlag ett ganska högt andrahandsvärde, vilket förstås är positivt om du skall byta upp till en nyare cykel eller har tröttnat och skall sälja den.

Nackdelen är att det kan vara svårt att göra begagnatfynd om man inte vet vad man ska titta efter och du behöver bedöma om säljaren har skött underhållet av cykeln. Du har heller inte samma konsumentskydd om du köper från en annan privatperson och beroende på tillverkare så följer inte alltid cykelns garantier med.

Anders Wingqvist/HappyrideEn heldämpad hoj med kolfiberram och hjul till ett vrakpris? Kolla att originalkvitton finns.

Men med det sagt så räcker pengarna som kanske bara ger dig en ny instegsmodell till en betydligt finare cykel med ett par år på nacken. Tänk på att alltid begära originalkvittot för cykeln så att du inte råkar köpa stöldgods, då cykelstölder och häleri tyvärr förekommer, men det finns så klart trix för att försvåra för cykeltjuven.

Underhåll och slitagedelar

Cykling i terräng innebär helt andra påfrestningar på cykeln än vanlig pendling och delar slits ut mycket fortare. Dessutom prioriteras oftast komponenternas vikt och prestanda framför slitstyrkan. Till slitagedelar hör däck, kedja, kassett, framdrev, och bromsbelägg. Räkna med att de behöver bytas ibland, exakt hur ofta beror på hur mycket cykeln körts.

SRAMNya bromsbelägg kostar ca 200-300 kronor och är ganska enkla att byta.

Stötdämpare behöver regelbundet underhåll för att fortsätta fungera. De måste rengöras och torkas av efter varje cykeltur, och med ett visst intervall (t ex efter 50 cyklade timmar) skall en mindre service göras där man byter olja och gör rent. Med längre intervall (t ex efter 200 timmar eller årligen) skall en större service göras och vissa interna delar bytas ut, vilket kan kräva specialverktyg. Sköter man inte dämparservicen försämras prestandan och livslängden förkortas. Dämparna är ofta de enskilt dyraste komponenterna på cykeln och om du köper begagnat vill du veta vilken service som har gjorts, när och av vem.

Om du inte är en ingenjörs-DIY-person som gillar att mecka och tycker att cykelverkstäderna tar hutlösa priser, så kan du faktist köpa underhåll av dämpare och byte av slitdelar genom att lämna in din mtb nån gång per år.

Att hålla cykeln ren och välsmord är dock inget som någon kommer undan, och det gör att delarna håller längre och cykeln fungerar bättre och är roligare att åka på.

Att tvätta sin cykel är inte rocket science, i videon nedan visar vi en bra och rätt enkel tvätt. Det är i princip ingen skillnad att tvätta en landsvägs hoj jämfört med mtb.

 

Byte av slitagedelar är för övrigt ett gyllene tillfälle att uppgradera cykeln. T ex är däcken som följer med ibland ett par enklare allrounddäck och när du slitit ut det första paret kan du satsa på ett par kvalitetsdäck anpassade för de förhållanden som du brukar köra i.

Cykeltyper mountainbike

Ingen cykel är bäst på allt, det är alltid en fråga om att väga olika fördelar mot varandra. Här kommer en lista med de vanligaste mtb-typerna.

5 olika typer av mtb och ungefärliga slaglängder på dämpningen.

Det går så klart lite mode i vilken kategori som är het för tillfället och gränserna förskjuts i takt med tiden, men nedan är en bra överblick. Nyckelfrågorna du ska ställa dig när du väljer kategori är: I vilken terräng ska du cykla i? Och hur ska du cykla?

Anders Wingqvist/HappyrideOm du ska tävla på långlopp med mtb så är en XC-cykel ett bra väl, här bild från Göteborgsgirots 5 mil långa mtb-lopp.

Cross Country, XC

Cyklar framtagna för träning och tävling med fokus på trampeffektivitet och lätt vikt. Vanligtvis 80-110 mm slaglängd på dämpningen. Optimal för tävling och långa turer i högt tempo på stig och grusväg, men när det går utför får man välja linje med omsorg.

OrbeaOrbea Oiz har 100 mm fram och bak, en XC-raket som de visa brukar säga.

Down Country, DC

En lite kraftigare version av XC-cykeln, eller ibland en lite lättare variant av en trailcykel. Jämfört med XC är det mer dämpning, 110-120 mm-ish, och den är kraftigare byggd för att klara av lite tuffare utförsåkning.

Anders Wingqvist/HappyrideTransition Spur är en typsik down country med 120 mm slaglängd, en mtb som är en biffig XC eller en slimmad Trail beroende på perspektiv…

Trail, Stigcykel

Allt-i-allo, byggd lika mycket för en längre fjälltur eller de lokala stigarna som för att åka utför de flesta spåren i en cykelpark. Ofta 130-140 mm dämpning och en geometri som känns trygg utför. Troligen den typ av mtb som är rätt val för lejonparten av de som cyklar på svenska stigar.

Anders Wingqvist/HappyrideTrek Fuel EX med 140 mm fram och 130 mm är en populär stigcykel. Droppet på bilden var i högsta laget, dämpningen gick i botten.

Enduro, All-mountain, AM

Som namnet antyder är cykeln utvecklad för Enduro-tävlingar, där man kör flera sektioner ner för berg med hopp och stenkistor på en och samma dag. De tävlande måste dock ta sig till nästa sektion för egen maskin och de kan därför inte vara lika kompromisslösa som en downhill-cykel, utan de måste gå att trampa på också. Kraftigare än stigcykeln, och begränsar dig inte ens ner för svarta utförslöpor med sina 150-180 mm dämpning.

En enduro-cykel i det lägre spannet, 150-160 mm slag, kan fungera fint på svenska stigar om du är en cyklist som aktivt letar utförslöpor och utmaningar. Alltså i klartext: du måste inte planera att tävla i enduro eller ideligen åka till bike parks för att ha kul med denna typ av cykel.

Johan Åkesson/HappyrideSpecialized Enduro Elite har 170 mm slaglängd fram och bak, ett monster som käkar svenska stigar till frukost, byggd hopplinje i bike park till lunch och stökig svart led till middag, och den trampar dessutom mellan dessa tre.

Downhill, Freeride, Dirt Jump

Specialcyklar för cykelparker som inte tas upp i den här guiden. Om du inte bor intill en cykelpark är det troligtvis inte en sån här du vill köpa.

Sven MartinBröderna Oliver och Ben Zwar tävlar downhill för Sverige, notera dämparen fram som en så kalla dubbelkrona: alltså två rör som fortsätter längre upp för maximal slaglängd.
ScottScott Gambler är en downhill med 200 mm slaglängd, byggd för maximal prestande utför.

Fat Bike

Cykel med extra stora däck för att kunna ta sig fram i snö, sand och lera. Fatbikes har en stel ram som regel, alltså ingen dämpning. I och med att däcken är så enormt stora så finns det luft och volym att fjädra i där istället.

Fatbike har stel ram och otroligt tjocka däck som ger massa grepp och dämpning.

Geometri

För några år sedan gick utvecklingen av mtb över mot det som benämns progressiv eller modern geometri, även kallad ”long, slack, and low”.
Cyklarna har blivit längre vilket gör dem stabilare, pedalerna sitter längre ner i förhållande till hjulaxlarna, vilket gör att man står/sitter mer ”inuti” cykeln än ”ovanpå” och slutligen har gaffelvinkeln blivit flackare vilket gör dem bättre anpassade för brantare terräng.

Happyride.seHjulbasen beskriver längden på cykeln, vevlagrets höjd berättar var pedalerna sitter och styrhuvudets vinkel är samma sak som gaffelvinkel.

Utvecklingen tog fart under andra halvan av 2010-talet och i ett svep blev alla äldre cyklar fort omoderna. Skall du köpa en ny cykel är det inga konstigheter, de flesta tillverkare är numera med på tåget, men skall du köpa begagnat är det något du måste hålla koll på.

Anders Wingqvist/HappyrideEn omodern stigcykel från omkring år 2008: 26″ hjul, kort hjulbas, vevlagret högt upp, brant gaffelvinkel och ingen dropper post.

Det är värt att notera att många XC-cyklar fortfarande håller sig till den äldre geometrin då den moderna innebär att cyklarna blir större och tyngre. Geometri handlar övergripande om användningsområde och vilken terräng cykeln ska vara bra i. På detaljnivå handlar geometri också vad som passar din åkstil och det är dessutom en smula subjektivt exakt vad man på centi- eller millimetern gillar.

Anders Wingqvist/HappyrideEn lång och flack endurocykel är guld i stökiga nedförslöpor och trygg och balanserad i lite större byggda hopp, här Trek Slash.

Om du vill veta lite mer kring geometri på mtb så har vi i den länkade artikeln tämligen redigt listat vad begrepp som reach, stack, gaffelvinkel och liknande faktiskt innebär för din upplevelse på cykeln.

Anders Wingqvist/HappyrideEn downcountry-cykel med lite mer konservativ geometri är rappare och poppigare i lätt och medelsvår terräng, här Specialized Epic EVO.

Hjulstorlek

När mountainbiken lanserades på 80-talet var det med 26″-hjul, eftersom det var i den storleken det fanns lite större däck med grov mönstring.

Under 2000-talet blev mtb med 29″-hjul mer populärt eftersom de rullar snabbare och lättare tar sig över hinder. Nackdelen var att de inte var riktigt lika stabila och hållbara som 26″-hjul, och ett mellanting i form av 27.5″ togs fram.

Idag använder i princip alla mtb 29″-hjul, men ibland har man 27.5″-hjul på XS- och S-storlekarna för att hjulen inte ska bli för stora i förhållande till ramen. 27.5″ återfinns också på vissa cyklar för park- och utförsåkning. Mullet är en variant som kombinerar stolekara, med 29″ fram och 27,5″ bak.

Scott/Jochen HaarScott Spark 900 har 29″ hjul vilket inte är någon överraskning, däremot är den i ramen inbyggda och därmed dolda bakdämparen mer av en innovation.

Boost

2015 lanserades den nya hjulstandarden Boost, för att få 29″-hjul som är lika styva och tåliga som 26″-hjulen. Framnavet breddades från 100 till 110 mm och baknavet från 135/142 till 141/148 mm. Man bytte också hjulaxlarna från 5 mm Quick Release (QR) till Through Axle (TA), 12 mm bak och 15 mm fram. De dubbla måtten bak är för att man mäter olika beroende på om det är QR eller TA, där TA är 7 mm längre än QR för samma nav.

Trek/Bontrager2015 kom hjulstandarden ”boost” som har gett styvare och bättre 29″ hjul.

Rammaterial

Aluminium (Alloy, 6061) och kolfiber (Carbon Fiber, CF) är de två vanligaste materialen, där en heldämpad kolfibercykel är ungefär ett kilo lättare än motsvarande aluminiumcykel. Annars är den största skillnaden att med kolfiber är tillverkarna inte begränsade av att behöva bygga ramen från ihopsvetsade rör och kan vara mycket friare i designen. En annan skillnad är att kolfiber är dyrare.

Anders Wingqvist/HappyrideRam i kolfiber är lättare och styvare, inte så dumt om man ska ta lite luft under däcken.

På lite mer nischade märken hittar man även titan- och stålramar.

Men vad är viktigast?

Givet att du hittar ett par cyklar inom din budget som finns i lager hos en handlare, prioritera så här:

  1. Se till att cykeln finns i rätt storlek. Köper du en för stor eller för liten cykel kommer den bli svår eller obekväm att cykla på. Finns det möjlighet att provcykla är det förstås idealiskt, annars får du ta hjälp av cykelns geometritabell.
  2. Välj rätt cykeltyp. En bra tumregel är att fundera på vad det är för terräng du kommer att köra i 90% av gångerna du ger dig ut, välj sedan en lämplig cykel efter det.
  3. Gå sedan igenom checklistan nedan. Om du är tvungen att prioritera, undvik att kompromissa med dämpningen. Övriga komponenter på cykeln kan uppgraderas senare till en relativt låg kostnad, men nya dämpare är ofta väldigt dyra.

Checklista

Om du har hittat en cykelmodell som verkar intressant kommer här en checklista med tekniska detaljer som du kan kontrollera. På budgetmodellerna kan du använda den för att se var tillverkaren har snålat. Skall du ha en cykel som uppfyller alla krav springer priset fort iväg, så det är som alltid en avvägning du måste göra.

Ram

  • Kontrollera att ramen har koniskt (tapered) styrrör, 1⅛” till 1.5″. Rakt 1⅛” styrrör är svagare och begränsar kraftigt utbudet av framgafflar.
  • Den bör ha 12×148 mm Boost för baknavet. Andra varianter begränsar möjligheterna om du vill uppgradera eller behöver byta ut hjulet.
  • Intern kabeldragning gömmer kablarna inuti ramen, vilket är snyggare och mer aerodynamiskt. Det gör det dock krångligare att meka själv med cykeln.
Anders Wingqvist/HappyrideKombination av invändig (växel) och utvändig (bromsvajern) kabeldragning på Transition Spur.

Framgaffel

  • Gaffeln bör ha Boost 15×110 mm genomgående axel för framnavet.
  • De flesta cyklar kommer med en dämpargaffel från RockShox eller Fox. De har gafflar för alla cykeltyper i alla prisklasser utom det absoluta budgetsegmentet. Tillgången till service och reservdelar är mycket god.
  • Mindre vanliga märken är Öhlins, Marzocchi (ägs av Fox), Manitou, DVO och X-Fusion. Det är också bra gafflar men det kan vara svårare att hitta service och reservdelar.
  • SR Suntour tillverkar hela spannet från toppengafflar för tävlingscyklister till det absoluta bottenskrapet för budgetcyklar. På den svenska marknaden återfinns tyvärr oftast bara deras allra sämsta gafflar med stålfjädring. De är tunga, saknar grundläggande justeringsmöjligheter, presterar dåligt från fabrik och slits fort. Tillgången till reservdelar är i princip obefintlig — å andra sidan går inte speciellt mycket att göra med dem. Undvik Suntour med stålfjäder, men med luftfjäder kan de vara okej.
  • Som ett absolut minimum vill du ha en fjäder som kan ställas in efter din vikt och på en instegscykel innebär detta en luftfjäder. Den kan justeras genom att trycket ändras med en dämparpump. Köper du i en lokal cykelbutik hjälper de dig med grundläggande inställning, annars finns bra guider från tillverkaren och t ex på YouTube.
  • På andra plats är kontroll över återfjädring (rebound) och kompression. Kan du justera tryck, återfjädring och kompression kommer du att kunna ställa in dämparen så att den passar dig och din åkstil.
Anders Wingqvist/HappyrideAlla specifikationer på framgaffeln: Fox Rhythm 36, Float EVOL-luftfjädring, GRIP-dämpare, koniskt styrrör, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-axel, 170 mm slaglängd.

Bakdämpare

  • På en heldämpad cykel gäller i princip samma för bakdämparen som för framgaffeln, men även de billigaste bakdämparna verkar ha en justerbar luftfjäder och inställning för återfjädring.

Växlar och drivlina

  • Sedan bakväxlar med 11 och 12 växlar introducerades behöver man inte längre en framväxel, vilket sparar vikt, minskar underhållet och friar upp utrymme på styret för ett dropper-reglage.
  • De flesta cyklar har växlar från Shimano eller SRAM, som båda har växelgrupper för alla cykeltyper i alla prisklasser.
  • Shimanos växelgrupper utan framväxel, från billigaste till dyraste:
    • Deore M41xx/M51xx/M61xx
    • SLX
    • XT
    • XTR
  • SRAMs växelgrupper utan framväxel, från billigaste till dyraste:
    • SX
    • NX
    • GX
    • X01
    • XX1
  • Dyrare växelgrupper innebär framför allt lägre vikt och lite tajtare känsla i växlingen, men till och med instegsgrupperna från Shimano och SRAM har idag bra prestanda.
  • Alla SRAMs komponenter för 12-växlat går att blanda med varandra, man behöver inte hålla alla komponenter på cykeln inom samma grupp.
  • Det går även bra att blanda de flesta komponenterna mellan Shimanogrupperna.
  • Det går till viss del att blanda komponenter från olika tillverkare, men det kan innebära att du tappar växlingsprestanda.
  • 12-växlat är idag standard på allt utom de billigaste cyklarna, men att gå ner till 11 växlar behöver inte innebära någon större uppoffring. Med 10 växlar får man inte samma omfång som med 11 eller 12.
  • Bakväxeln bör ha en släpkoppling (clutch) som gör att kedjan hålls spänd även i skumpig terräng, vilket minimerar risken för att den hoppar av eller slår i ramen. Alla växelgrupper listade här ovan har en, utom SRAM SX och Shimano Deore M4120.
  • Framdrevet bör vara av typen narrow/wide, där varannan kugge är bred och varannan smal, vilket matchar länkarna i kedjan. Det hjälper också kedjan att sitta kvar i stökig terräng.
Johan Åkesson/HappyrideEtt växelreglage är numera tillräckligt, eftersom kassetterna numera har 11 eller 12 drev baktill.

Bromsar

  • Cykeln skall ha hydrauliska skivbromsar. Mekaniska skivbromsar och fälgbromsar fungerar mycket sämre än hydrauliska.
  • Bromsok kan ha antingen två eller fyra bromskolvar. Fyrkolvsok ger mer bromskraft, bättre kontroll (modulering) och tappar inte bromskraft på samma sätt vid längre utförsåkning.
  • Bromsskivor för cyklar som tas upp här är 160, 180 eller 200/203 mm. Större skiva innebär mer bromskraft, men högre vikt — ibland sätter man en mindre bromsskiva bak för att spara vikt.
  • Bromsbelägg är antingen av harts (resin) eller sintrade (metalliska). Metallbelägg nyper hårdare och håller längre, men kan låta mer.
  • Billigare bromsskivor och enklare bromsok kan bara användas med resinbelägg.
  • Se till att bromshandtagen går att justera så att de sitter långt in på styret (ofta tvärt emot hur de är monterade på billiga cyklar). Du skall ha tre fingrar som greppar om styret och pekfingerknogen skall nå längst ut på bromshandtaget, för maximal kraft.
Anders Wingqvist/HappyrideHydrauliska skivbromsar är ett måste på mtb.

Hjul och däck

  • Sedan några år tillbaka kan man använda däck utan innerslang (tubeless), vilket sparar vikt, minskar risken för punktering och möjliggör lägre däcktryck vilket ger bättre grepp.
  • Enklare cyklar levereras med slangar men är fälgarna förberedda (tubeless ready, TLR) kan du själv uppgradera till slanglösa däck.
  • För att skydda mot punktering och läckage har man tätningsvätska i däcken (tubeless sealant, guck). Tänk på att den torkar över tid och behöver fyllas på.

Sadelstolpe

  • En sänkbar sadelstolpe (sänkstolpe, dropper post) bör finnas på cykeln, annars är det en av de första uppgraderingar du skall titta på att skaffa.
  • Har du ingen sänkstolpe måste du stanna och kliva av för att skjuta ner sadeln när det går utför.
Anders Wingqvist/HappyrideAtt kunna sänka sadeln utför är ett måste.

Fråga till forumet: Vilken var din första mtb och vilka misstag och/eller succéer hade du i samband med det köpet? Vad hade du gjort annorlunda om du hade gjort samma köp med den kunskap och erfarenhet som du har idag?  

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

PCarlstedt 2022-07-30

Bra artikel. Jag själv köpte loss ett renoveringsobjekt, en White XC275 från ett ställe som i vanliga fall renoverar cyklar. Skicket på den var inte jättebra så jag fick den för 1000:-, beställde därefter hem ny kassett bak och nya drev fram, nya br...

Ess85 2022-07-23

Jag lyckades få tag på en Stoic 2 till slut. Har kört med den en månad ungefär. Trevlig cykel även om jag inte har så mycket att jämföra med

Berk 2022-07-23

32 mm diameter ovanben gjort av stål (så tung).

PJF 2022-07-23

Jah köpte en, för nån vecka sen. Fattade inte att det var luft innan jag fått hem den. Vad innebär stålben 32mm? Jag är nöjd. Men växlarna borde nog justeras lite.

mattihp 2022-07-23

Läste för snabbt! Prima pris.

jonte987 2022-07-23

Det är en Recon RL ser det ut som. Det ska vara luft men stålben 32 mm. Det finns visserligen en ny nu tror jag men luft är det nog ändå

mattihp 2022-07-23

Inte dum alls, hade det varit luftdämpat hade det varit otroligt! Skön färg istället för alla metallics och mattsvarta/grå.

jonte987 2022-07-23

Nu verkar det vara en gammal fråga men jag han kolla på Bikesters rea https://www.bikester.se/marin-san-quentin-2-27.5-special-edition-M1173545.html?vgid=G1732793&cgid=36897

mattihp 2022-07-23

Har du kollat min decathlontråd? Det dyker upp lite andra alternativ där också!

kaffe_2 2022-05-11

Jag fick lite flashback till denna underbara köpguide :D yotOZVELSMc