7 sätt att göra livet svårare för cykeltjuven

Datum:
16 oktober 2020 10:41

Omkring sjuttio tusen cyklar stjäls årligen i Sverige. Högsäsong för stölderna är sommaren. Att helt undvika stöldrisk är svårt, men här är några tips som gör livet aningens mer surt för cykeltjuven.   

1. Lås

Ett ordentligt lås är det mest grundläggande stöldskyddet. Viktigt att du låser fast cykeln genom ramen och helst även hjulen. Det finns många bra lås på marknaden från exempelvis ABUS eller Kryponite.

Abus Granit Plus 640Abus granit plus 640 är ett SSF-godkänt byggelås på ca 900 gram och kostar runt 1000-lappen.

Kolla att låset är märkt med SSF-symbolen som betyder att det är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Att ditt lås är godkänt av Stöldskyddsföreningen är ofta något som ditt försäkringsbolag troligen kräver för att du vid eventuell stöld ska få igen några slantar. Som så ofta finns det ett samband mellan pris och kvalitet, men även vikt dessvärre – säkra lås är tunga.

KryptoniteKryptonite Evolution Chain Lock finns i olika längder.

Vill du göra det dubbelt så jobbigt för tjuven? Använd två lås. YouTube:ern LockLockPickingLawyer, som får upp såväl cykellås som andra anordningar i sina videos, berättar i denna video att han själv använder ett kedjelås från Kryptonite, ett av skälen är att det är jobbigare för en tjuv med vinkelslip att få upp jämfört med ett bygellås av motsvarande tjocklek då länkarna i kedjan rör sig mer och försvårar illdådet.

Anders Wingqvist/HappyrideVajerlås med kod som väger 316 gram och kostar 79 kr. Man får vad man betalar för…

2. Placering

Tyvärr stoppar inget lås mot en portabel vinkelslip, läs exempelvis testfaktas artikel där de prövade cykellås år 2017, men att kapa ett lås med en sådan låter och drar till sig uppmärksamhet – därför är en upplyst och befolkad plats bättre än en mörk och avskild. Riktigt grova kättingar i låset är bra av detta skäl – de går knappast att kränga upp med en skruvmejsel eller klippa upp med en bultsax, utan det krävs vinkelslip.

Anders Wingqvist/HappyrideBedrövligt dåligt lås, men en öppen och ljus placering utanför mataffär. 1 av 2 rätt i alla fall.

3. Sadeln

Tar du bort sadeln blir det svårare och oskönare att cykla på den stulna cykeln, men har tjuven en lastbil är det inte så stor poäng. Har du en fin sadel finns givetvis risken att sadeln blir stulen och då kan det vara klokt att du tar med den oavsett.

Anders Wingqvist/HappyrideBjud tjuven på en oskön cykeltur hem i alla fall.

4. Registrering

Det finns flera register för cyklar idag – både fristående och kopplade till en viss tillverkare. Nackdelen med de flesta av dessa register är att ingen kontroll av ägarskapet görs vid registreringen. Dessa register är till för att underlätta för polisen att hitta ägaren om cykeln blir stulen. Ett sådant register är till exempel www.cykelregister.se.
För att bevisa att du äger din cykel vid till exempel en försäljning måste du välja ett register där ägarskapet kontrolleras vid registreringen – det görs i dagsläget av Veloproof (www.veloproof.se). Förutom själva registreringen ingår en app med smarta funktioner, en av dessa är att du kan bevisa ägarskapet vid försäljning.

VeloproofVeloproofs dekal med sökbar QR-kod och deras app

Solid Försäkring är störst i Sverige på cykelförsäkringar och erbjuder en självrisks-eliminering där en kontrollerad registrering ingår, det är Sveriges största register och ingen annan än polisen kan söka i det. Ofta ingår försäkringen gratis i 3 månader när du köper ny cykel.

Anders Wingqvist/HappyrideSolid Försäkring är störst i Sverige, har ett register och självrisk-eliminering (men ditt vanliga hemförsäkringsbolag tar alltså den stora kostnaden vid stöld).

5. DNA-märkning

En märkvätska penslas på det som ska märkas. Vätskan är färglös i vanligt ljus men syns i UV-ljus. Köpet registreras i en databas som endast polisen har tillgång till. Att skrapa bort märkningen är svårt och det behövs väldigt lite märkning för att spåra ägaren. Eftersom vem som helst kan köpa ett märk-kit är det inget bevis för att man verkligen äger cykeln. Mer om MärkDNA på polisens hemsida.
Säljs av t ex Stöldskyddsföreningen eller Kjell & Company.

Kjell & CompanyDNA-märkning som klarar minst 5 år utomhus, denna variant kostar 499 kr.
SSFSSF Cykel-märkning kostar 399 kr för en cykel och innehåller flera lager av stöldskyddsmärkning: MärkDNA med mikropunkter, UV-etsningskod och en ID-dekal med QR-kod.

6. GPS-tracker

Inte att blanda ihop med den GPS som finns i cykeldatorn… Tanken med en GPS-tracker är att den monteras i t ex styr- eller sadelröret och gör det möjligt att spåra cykeln om den stjäls. Det finns olika lösningar och prisnivåer. Finns till exempel på www.prylstaden.se.
Vissa tillverkare har även skapat kompletta säkerhetslösningar med GPS-tracker och stöldskyddat batteri – till exempel Crescent har sitt koncept Koppla. Nackdelen är att om trackern hittas eller förstörs så går inte cykeln att spåra.

PrylstadenGPS-tracker som göms i styrröret, stand by-tiden för batteriet är ca 30 dagar.

7. Försäkring

Om cykeln trots rejäla lås, klok placering, borttagen sadel, registrering och märkning försvinner så gäller i de flesta fall din hemförsäkring – vissa bolag har dock ett maxbelopp. Det finns bolag som erbjuder en separat sakförsäkring som gäller till fullvärde, tex if. Efter avdrag för självrisk och värdeminskning så blir ersättningen tyvärr sällan så stor. Då kan det vara bra att komplettera din hemförsäkring med en separat självrisks-eliminering som täcker självrisken. Det erbjuds av tidigare nämnda Solid försäkring.

Anders Wingqvist/HappyrideHar du en cykel som är värd mer än 35 000 kronor behöver du sannolikt komplettera hemförsäkringen.

God tro

Att köpa en begagnad cykel är både smart och miljövänligt men då gäller verkligen devisen att ”om något verkar för bra för att vara sant…”
Du som köpare måste förvissa dig om att säljaren verkligen äger cykeln. Om cykeln har en dekal med någon form av märkning eller registrering kan man försöka kolla där. I vissa register behöver man kontakta polisen för att få fram uppgift om cykeln är stulen eller ej. Är cykeln registrerad hos Veloproof kan du som köpare själv kontrollera att säljaren äger cykeln och att den inte är anmäld stulen. Om cykeln är försedd med SSF cykel-märkning kan man skanna QR-koden för att i alla fall utesluta att cykeln är anmäld stulen, söka i registret kan bara polisen göra. En genomgång om vad lagen säger om god tro hittar du här.

Hur gör du?

Vilka är dina bästa tips för att minska risken för cykelstöd? Kommentera gärna!

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Jensen 2021-03-18

Kolla hiplok ankr. Den tror jag går att demontera om man vill. Men blir låst så fort man drar ett lås igenom.

Manurhin2 2021-03-18

I Karlstad jobbar skolbarnen extra som cykelvakter

123456789 2021-03-18

Eller så kan man göra som jag. Köra jävligt repig cykel som ingen vill ha ...🙄

338federal 2021-03-17

Tror att jag köper en gps bikefinder. Söker upp jäveln. Resten vill ni inte veta.

Emil777 2021-03-17

Tjyv-slöddret hänger helt klart med i utvecklingen och snabbare än jag själv... Såg iaf denna "bikefinder" som verkar intressant då det ingår försäkring (undrar bara vad abonnemanget kostar per år) . Hade jag jobbat som cykelbud hade jag nog skaffat...

__jp 2021-03-17

Ja, det var det jag misstänkte. Tanken är att sätta en i ett lägenhetsförråd. Kan bli problem om man ska flytta. Men får väl ringa låssmeden då, antar jag...

Hälsingland 2021-03-17

Petar du i pluggarna till skruvarna får du nog ta fram vinkelslipen. Det är ju lite av vitsen att den inte ska gå att ta bort så enkelt.

__jp 2021-03-17

Snyggt! Kollar på liknande lösning. Men hur får man loss golvöglan efter montering om man nu skulle behöva det?

__jp 2021-03-16

Polisen hittade en av familjens två cyklar som vi blev av med tidigare i höstas. Åkte dit för att identifiera. Tjuven hade misshandlat cykeln ordentligt så det mesta var trasigt inklusive kolramen som hade spruckit. Vad jag tyckte var intressant o...

MrSthlm 2020-11-12

Visst är det så men om så många cyklister som möjligt både skulle låsa ram + bakhjul i ett objekt samt framhjul i ram (eller objekt) så tror jag att cykelstölderna skulle minska en hel del i Sverige. Problemet är att ganska få cyklister orkar med de...