Byta bromsbelägg på cykel – HappyMTB:s Mekskola

Datum:
18 februari 2014 00:09

HappyMTB och Specialized Concept Store Stockholm har tillsammans tagit fram en serie instruktionsfilmer för att ge en hjälpande hand i verkstaden. I HappyMTB:s mekskola #10 är det dags för skivbromsarna att få nya bromsbelägg.

I den här videon visar vi byte av bromsbelägg på skivbromsar. I det här exemplet används Avid-bromsar, men andra märken byts ofta på liknande sätt.

 

Verktyg för att byta bromsbelägg:

  • 2,5 mm insex
  • luftningsblock eller annat långsmalt verktyg av plast
  • ev. 5 mm insexnyckel

Så här byter du bromsbelägg på cykel

1. Montera av hjulet.

belgg

2. Ta bort låsclipet i änden på skruven som håller beläggen på plats, och lossa därefter skruven med hjälp av en 2,5 mm insexnyckel.

3. Drag ut de gamla bromsbeläggen.

4. Inspektera bromsbeläggen. Om det är mindre än en halv millimeter slityta kvar ska beläggen bytas.

4. Tryck isär kolvarna i bromsoket. Använd ett luftningsblock eller ett verktyg av plast. Var försiktig så att inte kolvarna skadas. Om de gamla beläggen ska kasseras kan du använda dessa som skydd och trycka med en vanlig skruvmejsel.

5. Sätt i de nya beläggen. Glöm inte returfjädern!

6. Skruva tillbaka skruven som håller beläggen på plats. Skruven behöver inte dras åt hårt. Sätt tillbaka låsclipet.

Klart!

Oket kan behöva centreras kring bromsskivan efter att beläggen byts. Till detta behöver du en 5 millimeter insexnyckel.

När du tagit bort beläggen kan du passa på att motionera bromskolvarna. Tryck försiktigt ut dem med bromshandtaget och tryck tillbaka kolvarna in i oket. Upprepa proceduren några gånger till båda kolvarna rör sig samtidigt.

Ta del av Happyrides nyhetsbrev med spännande nyheter!

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.

Senaste kommentarer

Acura 2018-04-07

DOT vätskan är hygroskopisk och binder vatten som gör att den tar mer plats när den blivit äldre. /Anders

Judarn 2018-04-06

Lyckades trots rätt mycket våld inte få in kolvarna tillräckligt mycket (Formula R1S). Den slutliga lösningen blev att släppa ut lite olja genom luftningsventilen. Hur kan oljevolymen "öka" i ett slutet system?? Förra gången jag bytte belägg var det ...

oxr 2014-03-04

Jag kan tyvärr inte fylla i luckorna där. Någon ny version av filmen är inte aktuellt.

frippegubben 2014-03-04

Det känns som att det fattas en bit av filmen? I början pratar han om att man skulle få tips om att köra in bromsarna, men det finns inte med i filmen. Och i texten pratas det om att man kan behöva centrera beläggen mha 5mm insex, inte heller det fin...

Kaffekask 2014-02-25

jomper skrev: ------------------------------------------------------- > Om man har luftat sina bromsar med slitna belägg > så kan det vara ett litet överskott av > bromsvätska när man stoppat dit nya, tjockare > belägg. Då får man släppa ut det på lä...

jomper 2014-02-25

Om man har luftat sina bromsar med slitna belägg så kan det vara ett litet överskott av bromsvätska när man stoppat dit nya, tjockare belägg. Då får man släppa ut det på lämpligt vis, t.ex. vid nippeln nere vid bromsoket.

RasmusMtb 2014-02-25

Det ser ju inte svårare ut än att byta Bromsklossar.

Kaffekask 2014-02-25

oxr skrev: ------------------------------------------------------- > Har du fått kolvarna i botten? Lite trögt kan > det vara i början men det brukar ge sig. Japp, kolvarna är i botten. Hjulen kan snurra men segt fram. Går kanske till sig vid inkör...

oxr 2014-02-24

Har du fått kolvarna i botten? Lite trögt kan det vara i början men det brukar ge sig.

Kaffekask 2014-02-24

Om man bytt beläggen (efter att ha tryckt tillbaka kolvarna) men bromsskivan ändå knappt får plats mellan beläggen, vad kan man då göra?