Vad tycker ni om Makadam Sport graveln?

AAA_AA

Medlem
Några åsikter eller nån som äger en sådan och kan rekommendera? Eller åsikter om Borås cykelfabrik i allmänhet?
MAKADAM-STUDIOBILD-1-scaled.png
Makadam Sport

Jag är mest nyfiken om den verkligen tar 55mm däck, dvs. med standardiserade 4 mm tillgodo runtom. Många som spottar ur sig generösa frigångssiffror och sen visar det sig vara open mould ramar som officiellt har betydligt mindre clearance.

Tråden om Borås cykelfabrik här på forumet kan du läsa igenom om du vill ha en läxa i utväxling. Står dock inte så mycket om just Borås cykelfabrik där.

Det är min cykel som är på bilden, därför det är så stor ram 😅
Jag har bara hunnit med två rundor, skadade handen med en brytbladskniv så ingen cykling på ett tag nu.

+ Bra support från bcf, upplevde dem som hjälpsamma vid beställning och fixade så jag fick cykeln relativt snabbt.
+ deras hemmabyggda hjul med silver-nav är riktigt snygga och verkar välbyggda
+ geometri som passar min kropp
+ snygg design
- det helintegrerade styret har märkliga mått och är rejält flexigt
- halvdan lackkvalitet
- inframe storage är bra i teorin, men inte så meningsfullt på en ram med smala rör, inget får plats
- helt otätad styrlagertäcklock, en plastbit utan o-ringar, så styrlagret lever nog inte så länge

Med 45mm däck (mätt med skjutmått) är det 7,5mm utrymme där det är som trängst (vid kedjestagen) på den storleken jag har. Så 52mm däck med 4mm utrymme.

Jag har en bekant som har Ican-ramen, jag är 99% säker på att det är samma ram. Inget överraskande egentligen, jag ser BCF som katalogramar med egen design, med support och garanti i Sverige, sen får man själv avgöra vad man tycker att det är värt.

Jag har noll problem med open mould/ katalogramar - det jag däremot är allergisk emot är när man säljer katalogramar och tillskriver dem magiska egenskaper som jättestort däckutrymme osv. för att skaffa sig en konkurrensfördel och det sen visar sig att det var hittepå.

Amerikanska State är ett annat exempel där de hävdar 2.2" clearance vilket flera köpare fått erfara inte riktigt stämmer....(katalogramen har 50 mm angivet om jag inte minns fel).

@skier tack för konstruktiv feedback om ramen 👍

Jag har noll problem med open mould/ katalogramar - det jag däremot är allergisk emot är när man säljer katalogramar och tillskriver dem magiska egenskaper som jättestort däckutrymme osv. för att skaffa sig en konkurrensfördel och det sen visar sig att det var hittepå.

Amerikanska State är ett annat exempel där de hävdar 2.2" clearance vilket flera köpare fått erfara inte riktigt stämmer....(katalogramen har 50 mm angivet om jag inte minns fel).

@skier tack för konstruktiv feedback om ramen 👍
Jag håller med, finns ju ingen anledning att skriva 55mm om det bara är vissa däck (som uppenbarligen inte är 55mm) som får plats. För att förvirra det lite mer verkar det finnas två standarder för hur många mm frigång det ska vara i ramen, en landsvägstandard och en offroad, där tillverkarna väljer olika till gravelcyklar.

Däcksutrymmet kommer inte jag att använda upp ändå, så det har ingen praktisk betydelse, men specen ska vara rätt. Jag stör mig mer på att kedjestagen utan problem kunde varit 10mm kortare med samma däcksutrymme, dåligt utnyttjad design.

Lite bilder på däcksutrymmet. Det röda skaftet är 8mm och får inte riktigt plats, så 7,5mm frigång med 45mm däck. Resten av ramen och framgaffeln hade fått plats med mycket mer, förmodligen uppåt 60mm.
67bf165c-1cfb-4548-81fd-73e93b8cd277-1_all_26599.webp
1000014355.webp
1000014356.webp

Tillbaka
Topp