Köpråd första Gravel för en lång person

Longcat

Medlem
Hej, ny här!

Jag är 204cm, så har rätt begränsat utbud att prova på trots att man bor i Stockholm.

Har varit och provat en Merida Silex 400 XL och en Scott Speedster 30 XXL.
Provades i olika butiker men tyckte de kändes snarlika att cykla på.

Har även försökt jämföra online:
Och där verkar det vara främst olika vinklar och mått som skiljer dem åt. Hur påverkar det sittpositionen?

Är det någon annan skillnad jag missar?
Och vilken skulle ni rekommendera?

Meridan har mycket längre reach (men har kortare styrstam) och högre stack, vilket innebär att styret är ~2cm högre och lite längre bort på meridan. Scott är ofta låga, en stack på 627 kan vara för låg beroende på din rörlighet, cykelvana osv. För folk över två meter brukar det vara förmånligt att försöka hitta en "riktig" 2XL cykel, exempelvis en 2XL canyon eller storlek 64 specialized diverge. Specialized concept Store i Stockholm har i alla fall förr haft storlek 64 i butik vilket är ett av de bättre alternativen.

I min personliga erfarenhet är det vanligaste problemet för långa cyklister (iallafall dom med långa ben) att benlängden gör att sadeln hamnar så långt upp och bakåt att det blir svårt att få fram sadeln långt nog och att det blir för stor höjdskillnad mellan sadel och styre så de blir för obekvämt.

Tillbaka
Topp