Canyon Spectral 7.0 EX stulen på Isaberg 13/9

Roy Mance

Aktiv medlem
Vi blev av med en vinröd Canyon Spectral AL 7.0 EX, strl M, på Isaberg idag. Kännetecken: ordentligt djupt skav på höger gaffelben, vita spd-pedaler och rejält svampig reverbdropper. Ett par färgade zipties sitter på en av vajrarna på styret. Tips som leder till återfunnen cykel och/eller tusen nålar på tjyven belönas.

20240802_142055~3.webp

Senast ändrad:
Fasen vad tråkigt! Nu i somras var det en kille i en MTB-grupp på FB som också hade blivit av med sin cykel på Isaberg. Tydligen måste man ha med sig lås om man åker dit...

Var den parkerad nere i dalen någonstans?

Fyy faaaan vad Trist å läsa ! Är det dags för parker att ha Designerade p-ytor för hojjar med Kameror riktade 24/7 i Ultrahd upplösning ? Ja det är dags .

Hoppas ni får åter Hojjen ! Någon är onödigt ledsen kan jag tänka mig .

Fasen vad tråkigt! Nu i somras var det en kille i en MTB-grupp på FB som också hade blivit av med sin cykel på Isaberg. Tydligen måste man ha med sig lås om man åker dit...

Var den parkerad nere i dalen någonstans?
Den stod vid stället som är alldeles nedanför rodelbanan, intill minigolfen. Vi satt alldeles intill medan kidsen spelade golf så det var en fräck stöld.

Tack för att du skriver.

Alltid varit fundersam hur mycket stölder det är på sådana ställen, förmodligen rejält mörkertal. Inget som Isaberg helst vill varna om, iom marknadsföring.

”Kom och cykla, men se upp för tjuvarna ”

Håller utkik, kan komma ut på marketplace

Min bild är att det är rätt säkert att lämna hojen olåst när man äter lunch eller fikar. Däremot kan man ju inte vara helt blåögd och lämna en mtb på bilen eller låst ute över natten.

Sen beror det ju mycket på vilken ort det är. Isaberg ligger ju nära större orter med generellt högre kriminalitet. Det är ju inte otroligt att det finns grupper som trålar runt bikeparks för att stjäla cyklar och annat.

Sen har man ju utländska stöldligor som passerar via Jönköping norrut. Inte otroligt att de har Isaberg som ett stopp på vägen under säsong.

Min sista fundering är att man helt enkelt kanske har en grupp dh-åkare som stjäl cyklar för att komma åt delar eller få en hoj åt brorsan. Det är ju en dyr sport.

Jag har haft en del erfarenheter inom andra sporter där förvånansvärt många haft en rätt låg förstående av konceptet ditt och mitt. Ofta en mindre klick med lokal anknytning men som ger stort avtryck.

Men att hålla koll på marketplace är nog smart.

Min bild är att det är rätt säkert att lämna hojen olåst när man äter lunch eller fikar. Däremot kan man ju inte vara helt blåögd och lämna en mtb på bilen eller låst ute över natten.

Sen beror det ju mycket på vilken ort det är. Isaberg ligger ju nära större orter med generellt högre kriminalitet. Det är ju inte otroligt att det finns grupper som trålar runt bikeparks för att stjäla cyklar och annat.

Sen har man ju utländska stöldligor som passerar via Jönköping norrut. Inte otroligt att de har Isaberg som ett stopp på vägen under säsong.

Min sista fundering är att man helt enkelt kanske har en grupp dh-åkare som stjäl cyklar för att komma åt delar eller få en hoj åt brorsan. Det är ju en dyr sport.

Jag har haft en del erfarenheter inom andra sporter där förvånansvärt många haft en rätt låg förstående av konceptet ditt och mitt. Ofta en mindre klick med lokal anknytning men som ger stort avtryck.

Men att hålla koll på marketplace är nog smart.
Nej över natten har vi alltid haft cyklarna inne i stugorna eller i undantagsfall låsta och ihoplåsta med mc-kätting på stugaltanen. Men här var det ju verkligen mitt på ljusa dagen där vi dessutom befann oss utomhus och alldeles intill. Vi har varit där många år men aldrig upplevt något liknande. Det går ju inte att börja släpa på lås heller om man ska ut och köra stig eller liftburet. Får väl bli att placera ut kättingar på sina favoritpausställen på morgonen...

Tack för hjälpen med att hålla utkik men det ser dessvärre inte ut att vara rätt cykel. Den som försvann var en EX så den hade 150-slag fram samt klart fulare skav på gaffelbenen. Hade även lite andra handtag men det kan man ju såklart byta. Där hann jag jobba upp både puls och hopp innan jag hade granskat bilderna noga.

Böjd att hålla med. På rockerlänken står det hur lång slaglängd den har, svårt att se på bilderna men jag kan tycka att det står 140 och inte 130 som han skrivit i annonsen.
Säljaren har en Fuel EX 8 ute också, nån som saknar en sån?

Jag har gjort samma observationer ang. ziptien och fästet för bakaxeln men det övriga var nytt. Snyggt jobbat! Vid det här laget har jag samlat på mig en finfin forensisk sammanställning och även samlat på mig bra information om säljaren. Han har skrubbat bort mycket av sitt webbspår och finns t.ex. inte i Ratsit men det är fantastiskt vad man kan få tag på via offentliga register samt tjötiga bekanta till personen. Fortsättning följer...

Vad som är rena indicier såklart men som inte stärker hans case är att han införskaffade en skåpbil 3 dagar innan stölden. Skulle inte bli förvånad om Easypark har registrerat en passage på bilen i fråga där. Isaberg vill dock inte lämna ut sådan info till mig men gör det gladeligen till polisen.

Tillbaka
Topp