Hola! Jag förstår att det är en och annan som är nyfiken på hur allt har utvecklat sig. Efter allt engagemang här är väl det minsta jag kan göra att ge tillbaka genom att dela med mig av det:
När annonserna kom ut på Blocket och Fejjan så blev det febril aktivitet i tråden så jag blev livrädd att tjuven skulle se det och bli skrämd så jag skrev ganska omgående i tråden att det var fel cykel. Inledningsvis var jag dessutom osäker men efter det gemensamma detektivarbetet här i tråden var jag tämligen säker på att det var frugans cykel.
Jag kontaktade Polisen som sa att man får göra som så att jag skulle agera köpare och när cykeln är bekräftat den rätta så rullar de in och plockar tjyven och drar ett streck i sin statistik. Att cykeln fanns på Blocket och att jag hade forskat fram namn, id, telnummer och adress till säljaren väckte inte Polisens intresse tillräckligt för att agera utan krattad manege.
Eftersom jag bor 1,5h bort från säljaren var det ett inte helt okomplicerat åtagande men jag gjorde ett försök.
Känslan av att vara så nära men riskera att cykeln går förlorad pga. någon annan köpare hinner före var inte fantastisk så jag bytte taktik och gick över från entrapment till recovery med detta meddelande:
Jag kunde se att meddelandet blev läst men jag fick inget svar. Så på kvällen, innan jag gick och lade mig skickade jag detta meddelande på säljarens mobilnummer som jag hade lyckats hitta på lite omvägar.
Vaknar på morgonen och hittar inget svar på mobilen eller på Blocketmeddelandet. Förundersökningen på stöldanmälan är redan nedlagt och är det en luttrad tjuv så vet ju denne att det är rätt riskfritt att stjäla cyklar så jag känner hoppet börjar falna. Jag drar ett meddelande till på Blocket:
En halvtimme senare plingar det till i mobilen. Det är säljaren som säger sig ha köpt den av en bekant och fått kvitto på den.
Jag skickar över en länk där alla likheterna är presenterade. Ändrar även tonen mot honom för att inte framstå som hotfull eller på något annat sätt sumpa chanserna att få tillbaka hojen.
Säljaren utger sig också för att vara offer i detta så det är bara att spela med
Nu verkar det i alla fall som att cykeln ska få hitta hem igen men jag vill ju gärna ha tillbaka de pedaler och grepp som satt på när den stals men det ser mörkt ut att få den genom säljarens "bekant" (som inte alls har stulit cykeln).
Nu känns det som att vi börjar tappa fart och säljaren är inte alls så framåtlutad i återlämnandet av cykeln som jag skulle tänka mig att någon som blivit ertappad med försök till häleri skulle vara. Det verkar inte som att jag kommer få den leverad hem till garageuppfarten och när han börjar snacka om Postmord så börjar jag känna att det är prio 1 att få hojen ur säljarens händer och över till någon som jag litar på.
Jag får ett meddelande från min bekante på orten som meddelar att säljaren hört av sig och de har bestämt en tid
Och så till sist kommer upplösningen på hela den här energislukande skiten när jag får detta meddelande från min bekante på orten:
Som en liten avslutning får jag ett meddelande från säljaren.
Om det skulle visa sig finnas ett uns av sanning i säljarens story hoppas jag att han ser över sin bekantskapskrets och sina livsval. Hade jag bott på orten hade jag gått hårdare på Polisspåret men nu är jag mest nöjd över att cykeln är tillbaka. Försäkringsbolaget hade bara betalat ut peanuts och för att få en likvärdig så är det ändå en skaplig slant som ska ut.
Vad som gjorde allt lite jobbigare också var ju att ramnumret inte stod på Canyons kvitto och jag hade inte skrivit upp det så Polisen betraktade det i princip som att jag aldrig skulle kunna styrka att det var frugans cykel. Ett tips till alla där ute i stugorna är: Skriv upp era ramnummer.
Stort tack till alla som hjälpt till och engagerat sig!