[Artikel] Längtan efter alper – MTB i Verbier

hannaej

Aktiv medlem
1-1800x1200.jpg

Vår reporter Hanna drömmer sig tillbaks till en av sitt livs bästa cykelveckor. Följ med på äventyrscykling i Verbier.

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22707

Sven Martin är ett av de internationella toppnamnen inom MTB-foto, så det är extra roligt att kunna presentera några av hans bilder här på Happy.

Senast ändrad:
Härligt, nu ångrar jag att jag skippade verbier på sommarens alpresa. Ser fantastiskt ut!

Senast ändrad:
Ojojoj vilken berättelse och vilka bilder. Ren njutning att läsa och vad sugen man blev på att packa bilen och dra dit.

Bra och välskriven artikel med snygga bilder!!

Hur ser det ut på skadefronten (knäet?) inför den stundande säsongen? Vore kul att se dig tillbaka på cykeln igen!

Oj vilket verbiersug jag fick nu!

Verkar som det hänt en del positivt på stigåkningsfronten senaste åren. Kul att Phil o Lucy fortfarande kör på.

Fantastiskt. Hyrde lgh och cyklade lvg där när touren passerade 2009 har jag för mig. Vandringen var fantastisk, önskar bara att jag hade upptäckt mtb då...

Vad ska man ha för hoj om man vill cykla där? Endurobanan/downhill/hopp lockar inte men stigarna. 29" med 120mm skulle fungera?

DanielW sa:
Fantastiskt. Hyrde lgh och cyklade lvg där när touren passerade 2009 har jag för mig. Vandringen var fantastisk, önskar bara att jag hade upptäckt mtb då...

Vad ska man ha för hoj om man vill cykla där? Endurobanan/downhill/hopp lockar inte men stigarna. 29" med 120mm skulle fungera?

Alpcykling är i princip enduro. Det går inte att komma ifrån att det är brant och tight. Sen beror det så klart på hur skicklig du är också, men bra bromsar, däck och mer fjädring än vad du har hemma är oftast bra

Åh' Hanna, MÅSTE du lägga upp ett sånt här resereportage nu! När det knappt ens går att ta sig ut på våra is beklädda skogsstigar, ens med broddar på...
Men som vanligt, superfin RR o ett till tips på kandidat till "bucket list'n" :)

Grymt äntligen hade man tid å läsa. Svinbra å inget sugen på att ungarna ska bli vuxna så man kan åka på fint nä då inte alls....

Den här artikeln ska jag ha som övertalningspropaganda när jag vill få med folk på cykelresa... oj, vad stort utrymmet kommer bli för besvikelse... haha

Roligt när man kan sprida lite cykelglädje! Jag själv blev inte mindre sugen att cykla medan jag satt och drömde mig tillbaka :) verkligen bland det grymmaste jag gjort!

Soderblom: jag har kört otroligt tuff rehab hela vintern (2ggr/dag 6 dagar i veckan) och har precis börjat trampa lite på min pendlarhoj. Bara att hålla tummarna på att allt ska bli bättre, kommer dock inte bli så mkt tävlingar för mig. Prio att bli helt skadefri!

DanielW. Jag håller med H. Många stigar är ganska branta och då kan det vara skönt med mer dämpning än hemma. Stigarna är tuffare och sliter därmed mer på både cykel och kropp! Jag hade 150mm och var tacksam för det :)

Tack alla andra för härliga kommentarer! Alltid roligt att skriva när det uppskattas!

Najs! Men att kalla Verbier underskattat cykelparadis var väl att ta i. Det finns väl inget alpresmål som haft fler happyiter och happygruppresor på besök, första gången 2003 om jag minns rätt och de flesta som varit där har varit grymt nöjda. Det är brant, är man nybörjare i alperna finns det lämpligare (flackare) resmål.

Ja, vi var där 2003 precis i samma veva som jag drog igång Happy. Sen har det blivit några besök till.

Men det är brant, brant och ofta ganska klurigt. Har definitivt skördat sina offer..

Tack för ett härligt reportage. Det hade jag missat. För oss som är lite mer XC-fokuserade kan jag även rekommendera Swiss Epic, som går från Verbier till Zermatt fördelat på fem etapper. I år körde jag tvådagarsvarianten (Leukerbad-Zermatt): mer svett, mindre flow, samma fantastiska panorama.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp