Artikel : Maximum Torque

Westman

Aktiv medlem
torque6.jpg

För lätt och nervös för downhillbanorna och för tung och klumpig för skogen - eller en lyckad kompromiss? Det ska vi ta reda på när vi testar vad en Canyon Torque duger till som utförshoj i Verbier, Gesunda och runtomkring i dalaskogarna. Häng med!

Läs artikeln

Senast redigerad av en moderator:
Westman: när jag parkeringsplats-trampade cykeln i Gesunda tänkte jag på att det satt ett, som jag upplevde det, smalt styre på. Det lugn som tillförs av ett brett styre (>68) där man får gott med moment kände jag saknades. Kan inte det ha bidragit till nervositeten?

Bra recension!

Fuck vilken artikel...lång som ett dasspapper.

Jag känner igen din ironi i textmaterialet Westman...din idealism

"A power bulge is a raised part (a bulge) of the hood of a car. "

och dom rosa pedalerna som naturligtvis är ett MÅSTE!

Jag blir grymt sugen på att cykla när jag läser.

Bra jobbat!

Senast redigerad av en moderator:
Superbt skrivet, "powerbulge", ha ha :D Nu känner jag att jag måste motstå att skaffa rosa pedaler när mina tar slut, vill ju inte härmas ;)

Sådär, en ny standard för recensioner, bra jobbat.

Körde du inte en för stor hoj? En medium hade gett dig 25mm kortare överrör och 35mm lägre överrör..

Hur tyckte du den var att trampa uppför? Framgick inte helt ur recensionen...

Köpsugen som få är jag iallafall, lite rea så slår jag till direkt =).

fint!
jag har en torque fr 7.0 och den är ungefär som recensionen, så bra recension :) den blev också mycket roligare med bättre däck. tyvärr ser den inte speciellt kul ut, så jag har dekaltrimmat den med ksyrium sl märken.

Tack för all feedback alla! Extra kul att ens första artikel blir bra mottagen. =) Jag hoppas kunna fortsätta på inslagen bana och återkomma med fler tester och artiklar så småningom.

Och så lite svar på frågor...

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
>Körde du inte en för stor hoj? En medium hade gett dig 25mm kortare överrör och 35mm lägre >överrör..

Kanske att den var något stor för ren utförslek, men då hojen är tänkt att fungera till lite allt möjligt hade en medium blivit för liten och inte trampbar på samma sätt. Jag tycker inte att den var för lång generellt, den kändes bara ngt lång i t ex branta lågfarts-rolldowns när man sitter över bakhjulet och dylika situationer. Large är vad jag ska ha med min längd enligt Canyons geometritabell. Däremot kunde jag gott ha haft 40 eller 50 mm styrstam istället för 60.

Det är dock en viktig poäng att tänka på att ramarna är ganska långa i överrörslängd, så välj storlek baserat på personlig preferens utifrån detta. Du bör definitivt ta en L Fredrik, det tycker jag.

>Hur tyckte du den var att trampa uppför? Framgick inte helt ur recensionen...

Nej, testet gick ju ut på att testa den som utförshoj, får återkomma med test 2 - Torque som uppförshoj. ;) Skämt åsido så testade jag den inte så mycket uppför. Dom klättringar jag gjorde var på grusväg motsv. dvs jämnt underlag. Sittandes med 35-40% sag och noll lågfartskompression tyckte jag hojen var gungfri på båda klingorna. Ståendes gungade det rejält, men då körde jag också för mycket sag. Med 25% sag och lite lågfartskomp. påslaget håller den sig nog lite stabilare. Jag tycker dock som helhet att den var helt ok att trampa och klättra med. 17 kg cykel är ingen uppförssprinter men utefter förutsättningarna var den bra. Bygger du den kring 15.5 kg blir den naturligtvis lite bättre.

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Westman: när jag parkeringsplats-trampade cykeln
> i Gesunda tänkte jag på att det satt ett, som
> jag upplevde det, smalt styre på. Det lugn som
> tillförs av ett brett styre (>68) där man får
> gott med moment kände jag saknades. Kan inte det
> ha bidragit till nervositeten?

Ja, i viss mån kan man kompensera med ett bredare styre. Det ska dock sägas att det inte är ett smalt styre som sitter på. Jag mätte det inte men skulle uppskatta att det faktiskt var 68+. Och ett bredare styre innebär också nackdelar i form av (ännu) klumpigare teknisk lågfartsmanövrering runt träd o switchbacks etc. Men styrkombon tycker jag man med fördel skall byta efter tycke och smak på alla cyklar, så det är upp till individuell preferens.

Tillbaka
Topp