Hej,
Tänkte berätta lite om min erfarenhet av POC´s sortiment som jag har testat (Hjälm,armbågsskydd,Pressuresuit), inte bara på cykeln utan i ett verkligt fall.
I Juli i år bestämde jag mig för att cykla i alperna, skrev en forumtråd här på happy och vips dök det upp två killar från växjö. Resan ner tog väl ca 18 timmar och själva chalet var super.
Första åkdagen började för min del med diarre, en söndrig starnut och camelbacken gick sönder i liften och alla saker blev kletiga eftersom att jag hade enerigdryck i den =).
Ca fem timmar senare var vi ganska glada och bestämde oss för att testa världscupbanan i Morzine, visade sig att den var helt ok att åka.
Lite längre ner på berget valde mina resekamrater att ta en svårare väg ner, jag kände att jag inte var tillräckligt duktig och valde därför en lättare väg ner.
I och med att det var typ "familje-spåret" så brände jag på rätt ordentligt, helt plötsligt runt en krök blev det sinnesjukt brant och jag hade väldigt hög hastighet med mig ur svängen och efter det ligger jag på marken.
Minns att jag tittade rakt upp i himmelen och försökte komma på vad som hade gått sönder, eventuellt om jag hade åkt på någon nackskada eller ryggskada. Det pulserade lite väl konstigt i vänster handled och det slog mig ganska snabbt att den med största sannolikhet var bruten.
Några Engelsmän hittade mig sittandes i backen och frågade hur det var med mig?
- Not so good, svarade jag
Fick hjälp att ta mig ner dem sista 3-400 metrarna eftersom att jag inte kunde leda cykeln själv.
Där nere fick jag tag på Andreas och Anton som nog inte heller hade fattat hur illa det hade gått.
En ambulansfärd senare och ett besök hos den lokala läkaren kunde han smått road konstatera att jag krossat handleden.
SOS international bestämde sig för att det var bäst att jag flögs hem så dagen efter var jag hemma i göteborg igen.
5 operationer senare så är jag väldigt glad över hur bra jag klarat mig.
Att jag inte hade någon skallskada sa läkaren att det kunde jag tacka hjälmen för, detta med tanke på den höga hastigheten och fallhöjden.
I övrigt gick det väldigt bra, det tråkiga är att jag inte kommer att kunna cykla som jag vill igen. Passar på att tacka både Anton & Andreas för att dem utan tvekan gjorde allt för att hjälpa mig i en utsatt situation. Tack.
I sex veckor hade jag en rolig lite apparat med mig överalt och en egen antenn.
Hjälmen som rädda mitt liv