[Artikel]POC - Svenska skydd för den kräsne

Jag tycker att POC skall se till att möta upp den fina exponeringen med kampanj för happyiter. Vad tycker ni? Det verkar ju som det kommer att droppas lite ordrar p.g.a artickeln. Givetvis i botten för att skydden verkar bra men exponering på happy är slagkraftigt och redaktionell positiv information svårköpt.

Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
<->
> Jag tror att det är ungefär så, jag har aldrig
> hört talas om någon som det hänt, det skall nog
> ganska mycket otur till för att det skall hända.
> Man har ju inga såna skydd i enduro heller, eller
> orientering för den delen :)
<->

Tydligen så händer ibland åtminstone inom orienteringen: http://www.dn.se/sport/svensk-skadad-i-vm-orienteringen-1.935827

Nu ska jag inte svära för jag har inte siffrorna framför mig, men när jag undersökte skadestatistik för cykling och mtb så var skador på buken extremt ovanliga. Man hade en period under något VM i Schweiz eller Österrike (har jag för mig) några skador på buken som var direkt relaterade till barends som var inåtböjda ungefär som skiten som sitter på billiga cyklar på stan. Då handlade det om att man föll med styret mot magen och när man sedan landade så trycktes den inåtvända delen in i magen. Antingen "stansade" den ut ett väldigt fult sår, eller så blev det krosskador på organen innanför. Man förbjöd dessa barends och skadorna försvann helt.

Det är överlägset mest skador på nyckelben och handleder, speciellt inom downhill. Jag själv har mosat hela axelpartiet och är intresserad av att gå vidare med axelskador som examensjobb i vår för jag vet hur otroligt tråkigt det är att skada sig på sättet jag har gjort. Min karriär i pistolskyttelandslaget är antagligen över pga. detta om jag inte sadlar om och blir vänsterhänt.

Såhär i efterhand tänker jag inte spara på pengarna när det gäller skydd. Jag vill absolut inte uppleva den här skadan igen och POC's grejer känns seriösa och pålitliga.

greblleM skrev:
> Nu ska jag inte svära för jag har inte siffrorna
> framför mig, men när jag undersökte
> skadestatistik för cykling och mtb så var skador
> på buken extremt ovanliga.

Hade på känn att det var så.

> Man hade en period
> under något VM i Schweiz eller Österrike (har
> jag för mig) några skador på buken som var
> direkt relaterade till barends som var inåtböjda
> ungefär som skiten som sitter på billiga cyklar
> på stan. Då handlade det om att man föll med
> styret mot magen och när man sedan landade så
> trycktes den inåtvända delen in i magen.
> Antingen "stansade" den ut ett väldigt fult sår,
> eller så blev det krosskador på organen
> innanför. Man förbjöd dessa barends och
> skadorna försvann helt.
>
> Det är överlägset mest skador på nyckelben och
> handleder, speciellt inom downhill. Jag själv har
> mosat hela axelpartiet och är intresserad av att
> gå vidare med axelskador som examensjobb i vår
> för jag vet hur otroligt tråkigt det är att
> skada sig på sättet jag har gjort. Min karriär
> i pistolskyttelandslaget är antagligen över pga.
> detta om jag inte sadlar om och blir
> vänsterhänt.

Surt som fan. Hoppas att det inte är så.

> Såhär i efterhand tänker jag inte spara på
> pengarna när det gäller skydd. Jag vill absolut
> inte uppleva den här skadan igen
<->

Word.

Jag har ju tänkt köpa skydd nu kommande vecka och har funderat på "SixOne Assault Pressure Suit -09"
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24907, men kanske ska man kika på POC:s alternativ istället...?

EDIT:
Såg nu att Spine Protection Tee kostar strax över 2000kr. I för sig ska man inte snåla på det viktigaste, men är VPD-tekniken värd den extra slanten mot andra skydd, som t.ex. SixOne:s Assault Pressure Suit?

Senast redigerad av en moderator:
Simon G skrev:
> Spännande läsning :)
>
> Någon som har koll på om VPD skyddsjackan
> fungerar bra ihop med en leatt brace?

Funkar skit bra. Jag kör med det och det är inga problem.
Har både kört med den under och utanpå ryggplattan.
Står ju i leat bracens manual att man skall ha den innanför men
kör med min utanpå nu, vet inte riktigt vad det skulle kunna skada??
Hur som helst fungerar det toppen.

Stealth Black skrev:
> Är det nån som vet om deras "Hip VPD Shorts" har
> ngn Chamois/blöja?
>
> http://www.pocsports.com/products/showproduct.asp?
> id=S92034
>
> Och isåfall om den är något bra? Jag letar
> efter en efterföljare till min Fox Launch blöja
> som har lite skydd i sig och har varit väldigt
> bra.

Nej. ingen blöja i dem. dock sköna ändå, men kanske inget för långpass i sadeln.

Chopha skrev:
> Jag har ju tänkt köpa skydd nu kommande vecka
> och har funderat på "SixOne Assault Pressure Suit
> -09"
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=24907, men kanske ska man kika på POC:s
> alternativ istället...?
>
> EDIT:
> Såg nu att Spine Protection Tee kostar strax
> över 2000kr. I för sig ska man inte snåla på
> det viktigaste, men är VPD-tekniken värd den
> extra slanten mot andra skydd, som t.ex. SixOne:s
> Assault Pressure Suit?

Vad man vill betala är en personlig fråga men Spine Tee är ett mycket bekvämare och svalare(utom längs ryggen) skydd som inte känns lika stelt och begränsande.

Kul att så många delar med sig av sina egna erfarenheter i tråden!

Plötsligt känns inte mitt 3000kr Dainese-skydd särskilt prisvärt. Synd att inte POC hade något 2006 när det begav sig. :P

Du skall icke klaga på Dainese, de har lite längre erfarenhet och jag kan personligen säga att jag skulle ligga skadad fortfarande om jag haft POCs jacka istället för Daineses Psuit. Varför? jo för att Dainese har lite mer padding bredvid de uppenbara ställena som POC skyddar, exempelvis för skulderbladen.

Jag fick intrycket att POC gör mycket bra skydd, men att de inte riktigt har filosofin att skydda så mycket att du skall kunna resa dig upp och fortsätta cykla efter en VÅLDSAM vurpa, utan mer skydda dina livsviktiga organ och inte så mycket mer. Lite tid på sjukhuset får det vara värt...

Jag vet inte varför en del klagar på Pressure suiten, kanske har de fel storlek???

Dessutom tycker jag att POC ska försöka få samma orange kulör på sina grejer om de ska fortsätta ha den färgen.

Kör själv med VPD knee och de gillar jag, men de är lite varma.

mats412: Nä, jag gillar mitt Daineseskydd, men POC-skydden är snyggare. Inget annat än fåfänga som ligger bakom det. Dessutom skulle ett nättare skydd vara bra, då skulle jag köra med skydd även när jag vet att det är fotografer i spåret. :D

Är det någon som vet hur mycket en värsting cykelhjälm väger? under ett kilo? Mopedhjälmen väger nämnligen 1.7 kilo och är i tyngsta och största laget för att ha på cykeln kan jag tänka mig. men när den ändå kostade sina 2700kr så lär den väl skydda en minst lika bra som den värsta cykelhjälmen om man orkar ha den på sig. Bara utför såklart då.

Låter som POC är på gång att få till det snart då, men att de är fortfarande lite på utvecklingsstadiet med en del av produkterna. Det känns ju lite sådär om kunderna ska leka crash test dummies för att produkterna ska nå till en nivå som man väntar sig från början? Dock är det väldigt bra att företaget tar till sig av kundernas erfarenheter och tips på vad som behöver vidare produktutveckling.

Har inte haft chans att klämma på POC produkter, än, men hur är det med vikten? Rent spontant så låter det som "vingummimaterialet" väger en del jämfört med t.ex. Dainese's honeycomb Race Jacket som ligger på ca 1600 gram??

/Leo

En mycket bra artikel som vanligt! POC är helt klart intressanta, kommer de bar ifrån barnsjukdomarna så kan det bli något riktigt bra. Inom en snart framtid så blir det dax att skaffa nya skydd och då ligger POC bra till och de är främst för att det är en svenskt märke.

Bra artikel! Jag har armbågsskydden från POC och de är rätt sköna och det är kul att leka med degen som blir hård när man slår på den. :-) Ska nog skaffa knäskydden också så småningom.

mats412 skrev:
> Dessutom tycker jag att POC ska försöka få
> samma orange kulör på sina grejer om de ska
> fortsätta ha den färgen.

Just det där är oklart om det beror på att grejerna jag lånade är föreserieexemplar eller ej, så jag har inte kommenterat det.

För er andra : nyansen på det orangea på kragen på jackan är inte samma orange som race-jerseyn. Färgerna skär sig i halsen.

Leo skrev:
> Har inte haft chans att klämma på POC produkter, än, men hur är det med vikten? Rent spontant så >låter det som "vingummimaterialet" väger en del jämfört med t.ex. Dainese's honeycomb Race Jacket >som ligger på ca 1600 gram??

Jag upplevde skydden som lika lätta eller lättare än andra plastskydd jag provat, men jag har inte kört med Daineses väst. VPD-armbågsskydden väger ungefär lika som Daineses plastvariant som jag körde med innan.

Ska se om jag kan väga VPD-jackan i veckan!

Är helt inne på att beställa ryggskyddet bara pengar finns...
Varit på G. flera gånger men någe annat lyckas ju komma ivägen.
Skulle va kul å höra någe om det... typ av vem som helst :D

Angående benskydd så har jag äntligen hittat hem. Scott 0-Zero Knee Guards.
Helt överlägsna allt annat jag testat, vilket inkluderar diverse 661, Dainese m.m.

Lite klumpiga för de som vill köra AM eller så, men för utförsåkning är de grymma.
Inte en enda gång under säsongen, vare sig det har varit regn, 30grader o sol, jeans, shorts,eller regnkläder, har jag behövt röra skydden från det att jag tar på mig dem på morgonen till det att jag tar av mig dem när jag åker hem.
De sitter som gjutna och skyddar riktigt bra.

Rejält förböjda, urgröpning för knäskålen så de verkligen sluter åt om knäet, bekväma remmar som inte skaver i knävecket och den tunna delen som man drar upp över den övre remmen och upp på låret är gummerad på insidan för att ytterligare förhindra att skydden rör sig.
När man sträcker på benet så är det endast neoprenen ovanför plasten (är lite veckad på bilden) som rör sig, vilket gör att de inte flyttar sig.

Avtagbart skydd för skenbenet är i mina ögon ett stort plus också.

Kan ju tillägga att jag (efter att ha lärt mig den hårda vägen flera gånger vad gäller både knän och armbågar) måste säga att helt mjuka skydd utan hardcap är rätt värdelösa för knä och armbåge.
De funkar om man ramlar och det tar stopp, men ramlar man med fart och mera glider längs marken så blir friktionen mellan skyddet och marken för hög så de flyttar sig och man får nöja sig med att lämna hudslamsor längs backen tills det tar stopp.

scottzerokneeguards.jpg

Instämmer till fullo!

Körde två dagar i Gesunda med O-zero, fungerade mycket bra. Efter ett tag var jag tvungen att se om jag hade glömt ta på mig skydden, så jäkla skönt satt dom på mina pinnar! Ska helt klart köpa dom så fort jag får tummen ur...

Om fler intresserar sig för O-Zero kan jag säga att jag hade storlek L på de jag lånade. Har rätt smala ben men de passade sjukt bra ändå. 180cm/70kg.

Nu har jag vägt en del av skydden då det efterlysts :

* Skyddsjacka Spine VPD Tee storlek M - 1288g
(varav VPD-plattan för ryggen 470g)
* Armbågsskydd Joint VPD Elbow 130g styck
* Hjälm Cortex Flow storlek L/XL 978g

Betydligt lättare än t ex de Daineseskydd som nämndes som referens alltså.

Peter E skrev:
> tack för all info, har du möjlighet att mäta
> tjockleken på VPD plattan ?

Done, jag får den till ca 17mm.

Kompletterar med knäskydd Bone VPD Leg 445gr/st (ink lite lera)

Känner inte igen det där med att dom skulle flytta på sig men det kan vara för att jag inte gjort någon ordentlig skrotning med dom än.
När ni testat det har ni kört med eller utan vadskyddet?

Mike å skrev:
> När ni testat det har ni kört med eller utan
> vadskyddet?

Nästan enbart utan.

Det här med att testa skydd kompliceras lite av att det är egentligen först vid de rejäla krascherna man får svaren ifall de sitter kvar. Och såna är man ju inte överdrivet pigg på att göra.

Benskydden har dock roterat ur läge även vid små skitvurpor för min del. Det beror lite på personlig anatomi det där, hur spetsiga/smala knän man har etc.

Det som funkar för den ena behöver inte funka för en annan och vice versa.

Reckar dessa till dh. Sitter som en smäck och glider inte. Inte lika varma som kyle straight knäskydd dessutom, man kan lossa lite på knädelen lite så att man luftar knäet när man trampar uppför. Att tillverka vita skydd däremot är ju helt idiotiskt.
LandingZoneKnee.jpg

Intressant läsning, bangade att köpa ett ryggskydd till
föregående skidsäsong men vill bestämt ha deras till nästa.

Någon som har denna?

Bilagor

• L_SPINEERGO_F08.jpg
    L_SPINEERGO_F08.jpg
    18.1 KB · Besök: 57
POC-hjälmen sitter inte alls bra på mitt huvud, klämmer illa där den slutar högt vid bakhuvudet ovan nacken.

Behöver en ny kraschjacka men jag vill ha just en jacka med armbågsskydden integrerat, hoppas POC kommer med en sådan till nästa säsong annars får det bli Dianese.

En vecka i Åre + ett par dagar i Gesunda med POC VPD Tee och jag är jättenöjd. Den sitter fantastiskt mycket bättre på kroppen än min gamla 661 SP-1 jacka som bara kasade upp hela tiden. POCen sitter som gjuten.

Tycker f.ö. att det är en fördel med lösa armbågsskydd. Lättare att ta av vid pauser, eller långklättring. Och inte minst så kan man själv välja ett par som sitter bra.

Jag gillar också lösa armbågsskydd. Helt klart en smaksak det där! Vi får väl se vad POC kan tänkas visa upp på Eurobike snart..

Tack för ett bra reportage!
Har själv testat vpd elbow och knee och gillar dem verkligen.
Har POC verkligen utvecklat VPD materialet?
Är inte det vad som här kallas för VPD ett standard skydds material i MC skydd?

Materialet låter som Temperfoam som förut satt (kanske gör det fortfarande) i en del mc-skydd av den icke-raciga sorten.

42Hz skrev:
> Nu på nyteknik med ny teknik. :)
>
> "Nu tar den svenska tekniken att skydda hjärnan
> mot rotationsvåld revansch. Tretusen ridhjälmar
> med den inbyggda tekniken har nyligen skeppats
> till Sverige och Tyskland. Och i vår kommer den
> första cykelhjälmen.. "
>
> http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forsknin
> g_utveckling/article650483.ece
>
>

Låter lätt...

Hej,
Tänkte berätta lite om min erfarenhet av POC´s sortiment som jag har testat (Hjälm,armbågsskydd,Pressuresuit), inte bara på cykeln utan i ett verkligt fall.

I Juli i år bestämde jag mig för att cykla i alperna, skrev en forumtråd här på happy och vips dök det upp två killar från växjö. Resan ner tog väl ca 18 timmar och själva chalet var super.
Första åkdagen började för min del med diarre, en söndrig starnut och camelbacken gick sönder i liften och alla saker blev kletiga eftersom att jag hade enerigdryck i den =).
Ca fem timmar senare var vi ganska glada och bestämde oss för att testa världscupbanan i Morzine, visade sig att den var helt ok att åka.
Lite längre ner på berget valde mina resekamrater att ta en svårare väg ner, jag kände att jag inte var tillräckligt duktig och valde därför en lättare väg ner.
I och med att det var typ "familje-spåret" så brände jag på rätt ordentligt, helt plötsligt runt en krök blev det sinnesjukt brant och jag hade väldigt hög hastighet med mig ur svängen och efter det ligger jag på marken.
Minns att jag tittade rakt upp i himmelen och försökte komma på vad som hade gått sönder, eventuellt om jag hade åkt på någon nackskada eller ryggskada. Det pulserade lite väl konstigt i vänster handled och det slog mig ganska snabbt att den med största sannolikhet var bruten.
Några Engelsmän hittade mig sittandes i backen och frågade hur det var med mig?
- Not so good, svarade jag
Fick hjälp att ta mig ner dem sista 3-400 metrarna eftersom att jag inte kunde leda cykeln själv.
Där nere fick jag tag på Andreas och Anton som nog inte heller hade fattat hur illa det hade gått.
En ambulansfärd senare och ett besök hos den lokala läkaren kunde han smått road konstatera att jag krossat handleden.
SOS international bestämde sig för att det var bäst att jag flögs hem så dagen efter var jag hemma i göteborg igen.
5 operationer senare så är jag väldigt glad över hur bra jag klarat mig.
Att jag inte hade någon skallskada sa läkaren att det kunde jag tacka hjälmen för, detta med tanke på den höga hastigheten och fallhöjden.
I övrigt gick det väldigt bra, det tråkiga är att jag inte kommer att kunna cykla som jag vill igen. Passar på att tacka både Anton & Andreas för att dem utan tvekan gjorde allt för att hjälpa mig i en utsatt situation. Tack.

I sex veckor hade jag en rolig lite apparat med mig överalt och en egen antenn.
bild122.jpg

Hjälmen som rädda mitt liv
skrotadpoc.jpg

Uj!
Det var en olycklig krasch det där. Hoppas att det går bra med all rehab när du kan börja med den.

Vet flera som pajjat sina handleder som kommit gång med att cykla trots att läkarna trott det var näst intill omöjligt. Ingen som har en bild på jockes handled från åre 2005 eller om det var 2006 ? :)

/E

42Hz skrev:
> Nu på nyteknik med ny teknik. :)
>
> "Nu tar den svenska tekniken att skydda hjärnan
> mot rotationsvåld revansch. Tretusen ridhjälmar
> med den inbyggda tekniken har nyligen skeppats
> till Sverige och Tyskland. Och i vår kommer den
> första cykelhjälmen.. "
>
> http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forsknin
> g_utveckling/article650483.ece
>
>

Åkte buss tof jobbet idag och på Skeppsbron på hemvägen vid 17:30-tiden körde en vit moppe om oss i cykelbanan med föraren i vita snowboardkläder och en vit POC fullfacehjälm med fler lufthål i än den på bilden, har dom en fullface snökruka elelr är det en ny luftigare dh-modell på gång ? :-) T

Tillbaka
Topp