[Artikel] Strava skapar förbud mot MTB

strava-1800x833.jpg

Är det kanske dags att fundera på hur Strava används i vissa områden? Ett naturreservat har nu fått cykelförbud och ett av argumenten var de hastigheter som Strava avslöjade att cyklisterna for fram med i reservatet. 

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=24057

Senast ändrad:
Bra artikel! +1 på att diskutera detta. Undertecknad har ju länge varit den tråkiga gubben som ansett att DH-segment i exempelvis Tyresta kanske inte är så smart.... :)

Senast ändrad:
Borde inte frågan vara huruvida för höga hastigheter skapar förbud?

Att skylla på Strava är lite att som kriminell skylla på butikens övervakningskamera när man blir gripen för snatteri.

*gräver ett djuuuuuuupt värn*

Cliff Barnes sa:

Att skylla på Strava är lite att som kriminell skylla på butikens övervakningskamera när man blir gripen för snatteri.

Skulle det vara lämpligt att tävla på de där stigarna vid aktuell tidpunkt? Om inte, då är nog inte strava en bra ide heller, för det är oomkullrunkeligen en tävling. Den som cyklar på tid har man inte marginaler att stanna och spårka med vandrare, låta hundar nosa på en eller ens vara trevlig mot folk.

Bra att det kommer upp tycker jag. Stravahetsandet gör också att folk kör rakt fram istället för att följa stigen osv och det förstör för alla

marran sa:
Cliff Barnes sa:

Skulle det vara lämpligt att tävla på de där stigarna vid aktuell tidpunkt? Om inte, då är nog inte strava en bra ide heller, för det är oomkullrunkeligen en tävling. Den som cyklar på tid har man inte marginaler att stanna och spårka med vandrare, låta hundar nosa på en eller ens vara trevlig mot folk.

Bra att det kommer upp tycker jag. Stravahetsandet gör också att folk kör rakt fram istället för att följa stigen osv och det förstör för alla

Ja, man märker rätt tydligt om någon utförslöpa är ett attraktivt stravasegment tycker jag, då genas det friskt till både höger och vänster. I våra lokala skogar släpar jag stockar var och varannan tur för att blockera genvägar runt tekniska "svårgiheter" som sänker snitthastigheten. Överväger snart inplastade lappar där jag erbjuder teknikkurser för de som tycker att naturen är lite för stökig.

Luthman Photography sa:
marran sa:
Cliff Barnes sa:

Ja, man märker rätt tydligt om någon utförslöpa är ett attraktivt stravasegment tycker jag, då genas det friskt till både höger och vänster. I våra lokala skogar släpar jag stockar var och varannan tur för att blockera genvägar runt tekniska "svårgiheter" som sänker snitthastigheten. Överväger snart inplastade lappar där jag erbjuder teknikkurser för de som tycker att naturen är lite för stökig.

Vad skönt att du tar på dig att bestämma vad som ska anses som lägsta tekniska nivå på övriga cyklister.... :-)

Om man inte klarar av att cykla en stig där den faktiskt går utan att ta genvägar runt det man tycker är för svårt kanske man ska låta bli den stigen?

Jag har sett liknande tendenser på många ställen, väldigt tråkigt. Det fanns en riktigt fin, smal och underbart knölig stig i Umeå som blev 1,5m bred när xc-svettona hittat den och börjat cykla runt alla knölar.

I områden där det rör sig många olika typer av människor så kan jag tycka att det kan vara olämpligt med stravasegment, men förbjuda cykling för att det går "för fort" är orimligt. Då är det bättre att sunt förnuft får råda.

Kan man inte bara cykla på knölarna då? Alternativspår är ju inget som hindrar en från att ta en svårare linje. Roligt om fler folk kan cykla fler stigar och får ta sig runt ett hinder som är för krångligt.
Men du kanske menar att det "slaktar" flowet i stigen när man inte längre ser hur den ursprungligen gick? I såna fall förstår jag vad du menar.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Släpa runt stockar för att göra segmenten svårare? Känns som kränktheten över förlorade KOMs är hög här inne.

Jag använder inte Strava om det var mig du syftade på. Anledningen till att jag försöker förhindra att det skapas genvägar är att det ser rätt tråkigt ut för andra som nyttjar skogen om stigarna blir bredare och bredare. Framförallt när det sker i ett område som frekventeras av många och som dessutom har rätt känsliga miljöer.

Vill man köra så fort som möjligt utan hinder finns det mängder av grusvägar eller gamla traktorvägar. Om man väljer att köra en stig tycker jag att man ska cykla på just den stigen, inte göra nya vägar bara för att man själv väljer att inte lära sig ta sig fram i de svårare partierna.

Allemansrätten säger att inte får störa eller förstöra, vilket känns rimligt, jag skulle nog säga att slita stigar bredare i onödan är att förstöra. Sen kan man ju hävda att så fort man använder en stig så sliter man och om många kör på samma stig sliter det ännu mer. Men det är skillnad på att en stig breddas för att den används mkt mer eller om den breddas av att folk med flit kör bredvid.

Senast ändrad:
Niklassonen93 sa:
Kan man inte bara cykla på knölarna då? Alternativspår är ju inget som hindrar en från att ta en svårare linje. Roligt om fler folk kan cykla fler stigar och får ta sig runt ett hinder som är för krångligt.
Men du kanske menar att det "slaktar" flowet i stigen när man inte längre ser hur den ursprungligen gick? I såna fall förstår jag vad du menar.

Det är väl klart att man kan det, och det brukar jag göra också, eftersom jag gillar knölar. Men nej, det är inte bara roligt att fler folk cyklar fler stigar om de inte cyklar stigarna utan brevid. Slakta flowet är ett sätt att beskriva det, men det ser dessutom sjukt trist ut, både för mig och för alla som går/hjular/rider/leder sin ko. Dvs alla förutom stravahetsarna.

Min gissning är att konkurrensen på de släta stigarna är så hård att folk hellre far till andra stigar och tar genvägar där för att få sin Kom. Sen kommer fler och fler och kör fler och fler genvägar för att få sina efterlängtade komar, och till slut är det ändå de snabbaste som har Kom men stigen ser ut som skit. Slutresultatet är detsamma, men i processen blev det ännu en stig som kördes upp till 2m bredd, ännu ett gäng hundägare blev förbannade och ännu lite mer dålig stämning spreds. Sjukt värt...

Och nej, jag använder inte strava. Tävlar jag så gör jag det i verkligheten mot riktiga människor på tävling, men för det mesta cyklar jag för att det är kul, knasigt va?

Sist någon diskuterade elcyklar så blev det ett förbaskat liv.

Som jag skrev då så är Strava-svetto-hetsandet är ett mycket större problem än vad elcyklar kan bli.

Problemet är ju att en del av oss inte visar hänsyn, oavsett var det cyklas eller på vad.

Om vi som grupp kunde bete oss vettigt, värna naturen och anpassa åkning efter situation skulle access-arbetet vara mycket lättare.

Senast ändrad:
En skulle väl nästan kunna jämföra det med när kidz i snöparkerna kör sönder hopp istället för att just hoppa i dem. Nu använder ju så vitt jag vet ingen bräd/skidåkare Strava men ändå.

Jag säger nej till breddning av stigar, är det för svårt cyklar en andra stigar!

Värt att nämna i debatten tycker jag är att Strava inte bara är hets. Appen och tjänsterna de erbjuder är en mycket bra och genomtänkt "träningslogger" och socialt nätverk. Deras route builder är den bästa jag hittat och heatmap (strava metro) saknar motsvarigheter så vitt jag vet.

Man kan (och de flesta gör) använder Strava utan att hetsa. Segmentfunktionen fyller också sin funktion utan att man hetsar.

Lulle sa:
Värt att nämna i debatten tycker jag är att Strava inte bara är hets. Appen och tjänsterna de erbjuder är en mycket bra och genomtänkt "träningslogger" och socialt nätverk. Deras route builder är den bästa jag hittat och heatmap (strava metro) saknar motsvarigheter så vitt jag vet.

Man kan (och de flesta gör) använder Strava utan att hetsa. Segmentfunktionen fyller också sin funktion utan att man hetsar.
Absolut! Jag använder appen precis så men visst blir jag glad när jag efter passet sitter och kollar in mina PB's och eventuella KOM's. Nästan alla gillar väl att känna sig bra, Strava gör det lite enklare (eller så blir en bara kränkt, hehe).

Jag hänger inte med så mycket i cykla-i-skogen-debatten pga. avsaknad av MTB men förmodligen skulle något liknande kunna hända LVG-cyklister med tanke på att någon alltid blir ledsen av att andra cyklar snabbare än normalt (dvs. snabbare än 15km/h) och dessutom i DERAS skog! Det skulle nog behövas något allmänt beslut från kommunen och riktiga, erkända leder för MTB-cyklister där hundägare, hästägare, vandrare och annat löst folk kan undvika att bli påkörda av cyklister i full fräs.

Det är ju här vi tyvärr är i moment 22. Med handen på hjärtat så behövs det i vissa områden speciell dragning av stigar för cykel. Men eftersom vi har dåligt rykte får vi inte dessa. Då cyklas det fort förbi vandrare. And around it goes...

Kör Strava. Bromsar alltid in vid hästar, hundägare och andra som är i skogen. Hälsar och ler. Det är inte Strava som förstör, det är att inte visa hänsyn. Hellre missad kom / pb än cykelförbud...

Luthman Photography sa:
... Anledningen till att jag försöker förhindra att det skapas genvägar är att det ser rätt tråkigt ut för andra som nyttjar skogen om stigarna blir bredare och bredare. Framförallt när det sker i ett område som frekventeras av många och som dessutom har rätt känsliga miljöer.
...
Allemansrätten säger att inte får störa eller förstöra, vilket känns rimligt, jag skulle nog säga att slita stigar bredare i onödan är att förstöra. ...

Jag håller nog egentligen med dig.

Det är bara det att ibland är det skillnad på hur naturen får användas.

http://www.vasterasbilder.se/wp-content/uploads/2013/07/DSC00201.jpg

På platsen för bilden ovan fanns tidigare ett skogsparti. Det skogspartiet ansågs så känsligt och skyddsvärt att den lokala orienteringsklubben starkt avråddes från att bedriva några aktiviter där.

Vad hände med "Don't widen the track"?

Trodde det var en av grundreglerna för trailcykling/mtb och som vi alla borde följa.

Ubåt sa:
Vad hände med "Don't widen the track"?

Trodde det var en av grundreglerna för trailcykling/mtb och som vi alla borde följa.

Du lever i det förgångna. Idag är de me me me! Hänsyn och respekt är historia precis som höghjuligar och helstela mtb med 26" hjul. Nu blir man hotad med stryk när man påtalar det olämpliga i att cykla på barnvagnslingan mot direkt cyelförbud när det är fullt med vandrare, småbarn och barnvagnar på slingan.

Jag har slutat bry mig faktist - nästan så att lusten att cykla mtb försvinner när man förknippas med självupptagna hänsynslösa "cyklister". Men men - snart nog har vi väl totalförbud för mtb i skogen. Elcrossarna hjälper till att späda på hatet, men det är ju så bra med elpsyklar.... *suck*

trailbiker sa:
Kör Strava. Bromsar alltid in vid hästar, hundägare och andra som är i skogen. Hälsar och ler. Det är inte Strava som förstör, det är att inte visa hänsyn. Hellre missad kom / pb än cykelförbud...

Jag erkänner gärna att jag är en Strava-hetsare för det är skitkul när man cyklar ensam som ändå typ hälften av turerna innebär. Jag cyklar dock på ursprungsstigarna för hur kul är det att vara snabbast om man fuskar? Dessutom beter jag mig som ovan och det går ju faktiskt köra igen om man får möte.
I Uppsala är det sällan så snabba utförs-segment heller så hastigheten är inte så där jättehög. Inte när jag sköter pedalerna iaf. Om man dessutom känner sina stigar vet man på ett ungefär när det är mycket folk i rörelse och då kan man välja något annat. Idag körde jag dock ett segment där jag inte trodde någon gick, men det är skitbrant och helt öppet så vi såg varandra och de var glada och undrade om det verkligen gick att cykla där :-)

Tråkigt att det ska behöva bli så att folk genar för att "vinna", kanske hade det varit svårare att "fuska" om Strava krävde större överensstämmelse mellan segmentets data och kandidaternas rundor men det kanske är svårt mtp hur mycket onoggrannheten för GPS-systemet ökar när det inte är fri sikt till skyn.

Jag tror att man gör det väldigt lätt för sig om man skyller breddning av stigar och respektlös cykling på strava. Visst finns det säkert en och annan, men de flesta kan nog behålla förnuftet även med en app igång.

H. sa:
Jag tror att man gör det väldigt lätt för sig om man skyller breddning av stigar och respektlös cykling på strava. Visst finns det säkert en och annan, men de flesta kan nog behålla förnuftet även med en app igång.

Jag tror visserligen att respektlösa hetscyklare återfinns i gruppen stravaanvändare. Men i gruppen stravaanvändare återfinns säkert såna som sköter sig också.

Det är klart att det inte är stravas fel, men det verkar inte precis som att strava heller uppmuntrar hetshattar, stigbreddare och allmänna knölar att ta det lugnt och uppföra sig heller.

Fenomenet att en liten grupp cyklister som sprider hat mot oss andra förekommer i allra högsta grad även på landsvägen. Jag är generellt sett en förespråkare av att vi cyklister också har rätt till vägen och att bilister snällt får ligga bakom ett tag precis som om en traktor är ute. Men man kollar bakåt med jämna mellanrum och är det dålig sikt/svårt att köra om eller mycket trafik ser man till att hjälpas åt och hålla åt sidan. Eftersom de bakomvarande bilarna håller samma hastighet som dig blir omkörningen tämligen ofarlig och mycket frustration kan undvikas. Men så finns det lvgcyklisterna som tar upp nära nog hela filen (eller vägen i det fallet det är en vanlig landsväg) och gör absolut ingenting för att underlätta. Resultatet är att vi andra får utstå tutande, idiotiska omkörningar och väldiga diskussioner kring varför man inte alltid kan träna på cykelbanor.

Liksom att "vanliga" religiösa måste stå upp mot extremister som begår vidrigheter i religionens namn måste vi vanliga cyklister stå upp för att det inte är okej att bete sig hur som helst, vare sig på vägen eller i skogen. I fallet strava är det ju enkelt, vi ser på topplistan vilka personer som är ett problem. Det får inte vara för bekvämt att missköta sig på samma sätt som att man inte tar bilen när man har druckit utan att folk ingriper.

Svårt detta. Håller givetvis med om man inte bör köra bredvid stigen och runt hindren. Brukar försöka följa det.

Men en sak som inte nämnts än. Om stigen är helt sönderkörd och full med vatten/lera. Ska man köra där då också? Då brukar jag iaf köra lite bredvid om det är alldeles jävligt.

Om stigen är blöt såpass att det är ett problem så ska den egentligen inte cyklas på alls. Trist, javisst, men det är det rätta svaret.

Senast ändrad:
KOM = King Of the Mountain.
Borde mao bara få finnas segment när det går uppför.

Strava är väl nåt man använder hemma efteråt för att analysera eller för för att hitta rundor?

Jag tror det finns några olika anledningar till att folk kör så förbannat fort, främst tror jag det är en "annan" kultur, där man inte cyklar för att det är kul utan för att prestera. Sen tror jag också att de senaste årens explosion av Vasacyklister också har gjort att det kommit ett nytt träningsfokus i sporten, det är inte jättesällan man får lov att skälla på folk som cyklar skitfort på de stadsnära motionsspåren.

+1
Spiken på huvudet. Sporten har numera en ganska stor undergrupp, "svetto-cykla-överallt-i-lycra". Det är prestation som gäller, inte att leka i skogen samtidigt som man njuter av naturen. Inget fel i det per se, men det finns i princip inga stigar/leder som är anpassade för den typen av åkning.
Då blir det att man antingen kör i motionsspår eller på vanliga stigar. I motionsspåren går det fort så det kan bli farligt för andra, och i skogen kör man sönder onödigt mycket.

Lösningen vore om de idioter som återfinns i strava-svetto-kategorin kunde tänka till lite, samt att vi kunde få till spår för de som vill träna inför vasan eller valfritt annat XC-lopp.

Samma sak gäller ju egentligen Enduro/DH. Uppstår ju ibland konflikter pga. att det går fort utför i vanlig skog. Sporten behöver lite legitim plats i skogen helt enkelt så att 1) den inte körs sönder till breda gegghål och 2) vi kan dra på lite om vi vill utan att riskera vare sig olyckor eller skäll.

Men som sagt, moment 22. Så länge vi har dåligt rykte lär vi inte få gehör för cykelstigar / separat dragning. Och så länge detta inte finns lär en del fortsätta bete sig som egoistiska idioter.

Den här debatten har rullat förr och jag tror inte att cykelspecifika spår är lösningen.

Det finns gott om folk som klarar av att uppföra sig trots att de tränar stenhårt inför xc, långlopp eller multisport, så det är inte där skon klämmer.

Principiellt håller jag med. Men alternativet är att få alla som cyklar att bete sig vettigt. Är det realistiskt? :)

Tillbaka
Topp