Artikel: Tillbaka på Sidenvägen.

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
S0.jpg ht=278

Stellan rapporterar från ännu en lång cykeltur.

Läs artikeln

Edit av the_TnT: Direktlänk till artikeln då den smitit från förstasidan.

Senast redigerad av en moderator:
Har aldrig trott att jag skulle vara sugen på att åka till Georgien, men du får mig verkligen att vilja toura (nåja) i bizarra världsändar Stellan! Grymt.

Jag vill!

Var i Azer och Georgien förra sommaren.
Måste hålla med om att Georgien är det trevligare landet, för oss som använder sig av för små taxibiliar istället för cykel som transportmedel.
Riktigt roligt att höra om din resa och att det går bra att cykla.
Körde du ända uppe vid ryska/Tjetjenska gränsen? Går det någon väg där eller är det bara att köra rätt över berget?

Kazbegi:
CNV00029.JPG ht=485

Ja, det är en liftstolpe ;)

Grymt! Ser inte helt fel ut.. Synd att man är för dålig på att ta tag i sitt liv och göra sånt här, bara..

Grymt inspirerade läsning!

När Happyrevolutionen inträffar tycker jag att vi gör Stellan till Utrikesminister.

Stellan, jag blir mållös! Helt fantastiskt reportage. Finns din cykel specad med bilder någonstans?

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Har aldrig trott att jag skulle vara sugen på att
> åka till Georgien

Tydligen ska dom ha riktigt juste vin i Georgien och Armenien....

Kul att texten blev uppskattad... Jag är nu utanför Tehran och kommer att stanna här några dagar för att fixa lite visum. Mina planer är att fixa visum till Turkmenistan och Uzbekistan innan jag fortsätter.

Jag håller på att uppdatera min hemsida för tillfället så snart kommer det att finnas ett nytt inlägga att läsa på http://www.sandstorm.se och även nya bilder från Iran. Men för att jag är så snäll dumpar jag även lite bilder här på Happy. Bilderna är tagna de senaste dagarna på vägen mellan Kaspiska Havet och Tehran. En vacker väg över bergen men med för mycket trafik tycker jag...

DSC_0604.JPG ht=399

DSC_0608.JPG ht=399

Jag behövde aldrig känna mig ensam...

DSC_0613.JPG ht=399

Gäller dygnet runt... Det var ungefär samma trafik mängd 3 på natten eller tre på eftermiddagen.

DSC_0625.JPG ht=399

Ibland kan man ha tur och hitta gamla avstängda delar av vägen utan trafik.

DSC_0650.JPG ht=399

Jag hade tänkt ta den gamla vägen över passet istället för att cykla genom en 3 km lång tunnel med tät trafik men på 2750 m höjd hade man glömt ploga.

DSC_0652.JPG ht=399

I Iran finns det skyltar med jämna mellanrum som som visar hur långt det är till nästa stad.

DSC_0655.JPG ht=399

Det finns även andra cyklister som väljer samma väg som jag.

Jag skriver mer när jag hittar ett bättre internet

/Stellan

OdenXT skrev:
> Skaffa dig ett liv Stellan...

Har du pratat med mina föräldrar?

/Stellan

Inga dåliga stenbumlingar på vägen! Hoppas du hade nedförsbacke tillbaka efter 'återvändsgränden' över passet! Nu skall jag kolla länken..

42Hz skrev:
> Inga dåliga stenbumlingar på vägen! Hoppas du
> hade nedförsbacke tillbaka efter
> 'återvändsgränden' över passet! Nu skall jag
> kolla länken..

Det finns inget utlagt ännu men det kommer senare. Har problem med uppkopplingen här...

/Stellan

perzzon skrev:
> Du har inte den lite mer höguplöst?

Tyvär inte... Jag kan försök fixa en ny senare när jag är i Tehran. Känns som om jag har suttit framför datorn i för många timmar nu...

/Stellan

Jattekul lasning. Lycka till med visum till Turkmenistan - var dar tva ganger forra aret och det kan vara lite struligt med deras visum. Uzbekistan ar lattare - mitt favoritland i Centralasien vad galler mat. Ploff till lunch och Uzbekisk sashlik pa kvallen gor vem som helst glad ;). PM:a mig om du vill halsa pa folk jag kanner i Tashkent.

Det verkar vara samma väg mellan Teheran och Kaspiska havet som jag och min bror cyklade 2005. När vi kom fram till den 3 km långa tunneln nedanför platsen där vägen var oplogad för Stellan blev vi och våra cyklar inkastade i en ambulans och körda med sirenerna på till andra sidan. Sådan är den iranska gästfriheten. Men vi var tacksamma över att de var så bestämda när vi åkte igenom tunneln. Den såg inte alltför rolig ut att cykla igenom.

Mange

Stormange skrev:
> Det verkar vara samma väg mellan Teheran och
> Kaspiska havet som jag och min bror cyklade 2005.
> När vi kom fram till den 3 km långa tunneln
> nedanför platsen där vägen var oplogad för
> Stellan blev vi och våra cyklar inkastade i en
> ambulans och körda med sirenerna på till andra
> sidan. Sådan är den iranska gästfriheten. Men
> vi var tacksamma över att de var så bestämda
> när vi åkte igenom tunneln. Den såg inte
> alltför rolig ut att cykla igenom.
>
> Mange

Om det är vägen från Charlos till Tehran ni tog så är det samma väg. Hemsk trafik och extra mycket pga nyårsfirande. Tunneln är under 2 km och jag cyklade den... Inga mysiga avgaser. Jag kunde oxå ha åkt ambulans och hade jag vetat att sirenerna skulle ha varit på skulle jag inte ha tackat nej...

/Stellan

Jag fick mitt visum till Kazakstan idag så nästa visum kommer att bli till Turkmenistan... Ska söka det imorgon och sedan blir det att lämna Tehran på riktigt. Ska bli skönt att komma ut på vägarna igen efter för många dagar i stadsmiljö...

Jag träffade en annan cyklist igår och han är från Holland och har cyklat från Holland till här. Om det finns intresse så finns en del bilder från hans tur på:

http://www.panoramio.com/user/164996

/Stellan

Gud va härligt det låter...

Jag ska jobba på fiskebåt i norge hela sommaren för att finansiera lite resande i höst..
Har lite planer på att hitta nån båt att segla över atlanten med men oj va mycket alternativ det finns..

Tack för att du vidgar mina vyer!

JLarsson: Jag frågade angående skivbromsarna och tydligen har de inte varit fungerande bromsar på cykeln de senaste 100 milen. Det är bara att ta de lungt i backarna.

lleberg: Varför jobba på sommaren? Det är då man ska cykla.. Under vintern när vädret är dåligt jobbar man och när vädret blir bättre börjar man sin nästa cykeltur... Det är så jag gör i alla fall.

SuperApe: Killen blev rånad och kidnappad under vapenhot nära den Turkmenska gränsen och förlorade allt förutom de kläder han hade på sig. Så det känns lite meningslöst att ge ett tips om att smörja kedjan. Om jag träffa kidnapparna så kan jag framföra tipset...

/Stellan

Jag är fortfarande kvar i Iran... Kommer att stanna här i en vecka till innan jag cyklar vidare mot Turkmenistan. Jag skulle ha kunnat korsa gränsen tidigare om mitt visum varit giltigt men så är inte fallet. Så nu finns det inte mycket mer än att goera än att cykla runt i bergen och döda tid...

Lite bilder från de senaste dagarna...

DSC_0077.JPG ht=426

På väg uppför på sydsidan av bergen.

DSC_0099.JPG ht=426

På väg nerför på nordsidan av bergen

DSC_0106.JPG ht=426

Varför kombinera man väg och bäck?

DSC_0109.JPG ht=426

Trevlig stig att cykla på

DSC_0111.JPG ht=426

Det gäller att hålla sig på stigen och inte vingla för mycket

DSC_0122.JPG ht=426

Ibland är det för osäkert för att cykla

/Stellan

Blev inte kidnappad i Iran och blev inte saltförgiftad i Turkmenistan... Jag är nu i Kazakstan och kommer att ta det lungt idag. Har legat på ungefär 7 timmar/dag effektiv cykling (dvs alla pauser borträknade) sedan jag lämnade Iran och lite mer de sista dagarna när jag insåg att det fortfarande var långt till gränsen...

Kommer att lägga upp nya bilder inom de närmaste dagarna när jag har hittat ett internetkafe. Sitter på ett vanligt kafe och snott deras dator...

Kaffet är gott...

/Stellan

Stellan, du är min idol. Det är helt sjukt hur länge du är ute. Jag ställde just in en 40-milsrunda för att det regnade. Fan vad jag skäms. :)

bigmollo skrev:
> Stellan, du är min idol. Det är helt sjukt hur
> länge du är ute. Jag ställde just in en
> 40-milsrunda för att det regnade. Fan vad jag
> skäms. :)

Dåligt val av dig... Jag försöker välja länder där det inte regnar...

Har dumpat några bilder i andra trådar men det kommer fler senare...

/Stellan

Jag sitter nu i Aktau vid Kaspiska Havet och försöker uppdatera min hemsida. Det kommer att ta ett tag till och sedan ska allt läggs ut och det kan jag inte göra från här så det blir lite extra fördröjning till...

Jag har i alla fall fixat kartan och här är den senaste
karta10.jpg ht=437

/Stellan

Här kommer lite bilder från Kazakstan...

DSC_0414.JPG ht=399

I skuggan under en bil.

DSC_0488.JPG ht=399

Mitt hem på stäppen

DSC_0503.JPG ht=399

Vägen som lokalbefolkningen kallar för "Autoban". Detta är vägen som kopplar ihop västra Kazakstan med resten av landet.

I Kazakstan är det ett stort problem att folker sticker och lämnar efter sig öde byar..

DSC_0549.JPG ht=399

Centrum i en större by

DSC_0552.JPG ht=399

Järnvägsstationen som är stängd

DSC_0553.JPG ht=399

Skola utan barn

/Stellan

SuperApe skrev:
> underbara bilder. det lite läskigt ut med
> övergivna byar. fick du veta varför de lämnade
> byarna?

De som är kvar i byarna skyller på USA... När Sovjet föll (USA:s fel) så slutade allt att fungera i Kazakstan och samtidigt blev landet självständigt. Utan ett fungerande samhället och utan jobb är det lätt att ge sig av. En stor del av befolkningen drog direkt till Tyskland eller Ryssland. Efter hand flyttar alla unga till städerna och det blir mer öde, de gamla dör och snart finns det inga kvar... Det är inte en by det handlar om utan hundratals byar. Jag pratade med några om det och de tycker om hälften av husen är kvar så ha byn klarat sig bra... I många av byarna är det över 90% av husen övergivna och det blir värre för varje år. Det är en ganske tydlig skillnad i år jämnför med 2002-03 när jag var här sist... Man räknar med att ungefär 6 miljoner har flyttat ut av ursprungliga 18. Idag har landet runt 12 miljoner men troligtvis så är siffran lägre. Om man jämför Kazakstan med de andra länderna i Central Asien så har Kazakstan klarat sig bra...

/Stellan

Tillbaka
Topp