[Artikel] Tryggare Köp & Sälj på Happyride med BankID

camber16

Ny medlem
Ett bra initiativ så man försöker stäva de som inte vill hålla sig till normala regler.

CBrandel

Aktiv medlem
Bra initiativ tycker jag. Tyckte kontraktet var lite väl jobbigt att fylla i men detta är ju super.

Sveriges största marknadsplats borde skämmas (ja, jag tittar på dig Blocket) i hur de hanterar sin säkerhet.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bra initiativ tycker jag. Tyckte kontraktet var lite väl jobbigt att fylla i men detta är ju super.

Sveriges största marknadsplats borde skämmas (ja, jag tittar på dig Blocket) i hur de hanterar sin säkerhet.
Ha, tänk förlusten för blocket om alla annonser med stöldgods försvann :)

Mycket bra löst av happy.

kroem

Aktiv medlem
Funkar inte för mig, står bara och tuggar när jag verifierat via bankID. Betyder det att jag är en bedragare? :(

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det kan betyda att du behöver stänga av din annonsblockerare på Happy.

MangeBange

Ny medlem
Jag har också lite problem med BankID verifieringen. När jag verifierar mig loggas jag ut, loggar in igen och verifierar för att lägga in annons men loggas ut. Vad kan det vara för problem?
Använder Safari på telefonen.
Tack för hjälpen!

JohanA

Administrator
För att svara på en köpes-annons krävs det nu att man verifierar sig.

Några tips att testa om det krånglar att verifiera sig:
- Stäng av ev. adblocker genom att vitlista happyride.se
- Använda din mobils standardwebbläsare.
- Starta verifieringen på en dator

jonte987

Aktiv medlem
För att svara på en köpes-annons krävs det nu att man verifierar sig.

Några tips att testa om det krånglar att verifiera sig:
- Stäng av ev. adblocker genom att vitlista happyride.se
- Använda din mobils standardwebbläsare.
- Starta verifieringen på en dator
Hur då? Jag skickade precis PM på en annons - utan nåt mankemang - och jag såg ingen annan möjlighet.

fredrikw

Aktiv medlem
I köpes-annonserna ser man inte längre vem det är som annonserar, ska det verkligen vara så? Detta gäller även retroaktivt, annonser som jag tidigare har sett namnet på döljs nu. Är tanken att man behöver identifiera sig för att ens se vems annons man eventuellt ska svara på?

Senast ändrad:

GurraG

Aktiv medlem
Hur gör vi (kanske få?) som inte har mobiltBank-ID?
Edit: Jag har bank-id men via SMS + lösenord.

fredrikw

Aktiv medlem
Ja, antar att det är så tanken är, men det borde ju vara tydligt att kontakten inte sker identifierat i så fall. Alternativet nu är ju att alla köpes-annonser är anonyma, och det finns ju trots allt en liten poäng i att veta vem man svarar, innan man delar med sig av sitt personnummer till happy, om man kanske inte väljer att svara om det är en person man av någon anledning inte vill göra affärer med. Att personnumret ska skickas och lagras, om än temporärt, så tidigt i processen är ju inte helt självklart tänker jag.

Men det är ju inte en jättestor fråga egentligen, blev mest förvånad över ändringen som anonymiserade alla annonser.

Vad det gäller gafflar kan man alltid PMa mig direkt utan att gå via en annons :)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är svårt att komma med en riktigt bra lösning. Vanligaste tillgångavägssättet för bedragare senaste tiden har varit att kontakta köpes-annonsörer.

Men kanske skulle man kunna ha att allt var som förut för de som verifierat sin användare.

fredrikw

Aktiv medlem
Det är svårt att komma med en riktigt bra lösning. Vanligaste tillgångavägssättet för bedragare senaste tiden har varit att kontakta köpes-annonsörer.

Men kanske skulle man kunna ha att allt var som förut för de som verifierat sin användare.
Det är en ganska klassisk avvägning, enkelhet/användbarhet i ena vågskålen och säkerhet i den andra. Ofta svårt att lösa på ett bra sätt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer