Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Haft min gravel några månader nu, en Trek Checkpoint ALR 4. Väldigt nöjd. Men, det slår i vevpartiet, tex när man slutar trampa, så slår det till. Kickback?
Vad är orsaken och vad behöver göras för att få en lenare cykling?

Haft min gravel några månader nu, en Trek Checkpoint ALR 4. Väldigt nöjd. Men, det slår i vevpartiet, tex när man slutar trampa, så slår det till. Kickback?
Det låter som ett självklart garantiärende.
Låt de som du köpte den av fixa det på garantin.

Jag hävdar att inre tänder är bättre om du inte måste ha yttre pga ex 15 mm axel som jonte skriver.
Ja inre känns tekniskt bättre
Jag tänker tvärtom, ffa för att belastningen på "tänderna" blir högre med inre
Men det krävs förstås ett bra verktyg, typ
1727_2dp%23629613%23image_1024.jpg
'

'
Problemet med den typen av verktyg att det ibland är svårt att få grepp om den väldigt låga låsringen. Framförallt om bromsskivan har en nitad infästning. Använder man en hylsa så är de ibland fasade på insidan och greppar knappt om en låsring när de är skapta för de lite djupare splinesen på ett vevlager. I vissa fall så kan även den större diametern på en extern låsring bli problematiskt med ytrymmet mot exempelvis tighta gaffelben.

Problemet med den typen av verktyg att det ibland är svårt att få grepp om den väldigt låga låsringen. Framförallt om bromsskivan har en nitad infästning. Använder man en hylsa så är de ibland fasade på insidan och greppar knappt om en låsring när de är skapta för de lite djupare splinesen på ett vevlager. I vissa fall så kan även den större diametern på en extern låsring bli problematiskt med ytrymmet mot exempelvis tighta gaffelben.

Dessutom skrapar verktyget mot skivan. Jag fick repor på svart-anodiserade inre alu delen av en skiva. Jag har nu lagt tejp på mitt verktyg för att förhindra det.

'
Det må vara ett bra verktyg men det är inte ändamålsenligt. Som gjort för att slinta.
Lägger man hjulet fastlåst på något sätt så att man har en fri hand att hålla nere verktyget över låsringen fungerar det någorlunda. Men att kunna applicera 40 Nm samtidigt är för mig en gåta.
Det finns säkert bättre men det köper man inte för något enstaka hjul. Åtminstone gör inte jag.

Det må vara ett bra verktyg men det är inte ändamålsenligt. Som gjort för att slinta.
Lägger man hjulet fastlåst på något sätt så att man har en fri hand att hålla nere verktyget över låsringen fungerar det någorlunda. Men att kunna applicera 40 Nm samtidigt är för mig en gåta.
Det finns säkert bättre men det köper man inte för något enstaka hjul. Åtminstone gör inte jag.

Ja, man måste hålla verktyget fastlåst. Jag brukar luta hjulet mot mina ben. Man kan sätta hjul mot en dörrkarm som mothåll.

Jag ser inte hur ett "bättre" verktyg skulle lösa det. Vid en kassett och QR kan man låsa verktyget med QR axeln. Det går inte här. Dålig konstruktion, säger jag. Tur att man nästan aldrig behöver demontera en skiva på en lvgcykel.

Har likadan cykel, ny sedan 2 veckor med exakt samma symptom. Jag tolkar det som att det är frihjulet som har för få klackar så nav och hub har ett "spel". Har aldrig ägt cues innan, så vet inte om det kan vara en egenhet från den eller att vi både fått dåliga från samma batch.

Har likadan cykel, ny sedan 2 veckor med exakt samma symptom. Jag tolkar det som att det är frihjulet som har för få klackar så nav och hub har ett "spel". Har aldrig ägt cues innan, så vet inte om det kan vara en egenhet från den eller att vi både fått dåliga från samma batch.
Det har inget med Cues att göra då Cues/Linkglide kassetten monteras på en standard HG-body som de flesta andra 11 och vissa 12-delade kasetter. Låter som en dålig konstruktion i Treks egna nav/body

Tillbaka
Topp