Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Haft min gravel några månader nu, en Trek Checkpoint ALR 4. Väldigt nöjd. Men, det slår i vevpartiet, tex när man slutar trampa, så slår det till. Kickback?
Vad är orsaken och vad behöver göras för att få en lenare cykling?

Haft min gravel några månader nu, en Trek Checkpoint ALR 4. Väldigt nöjd. Men, det slår i vevpartiet, tex när man slutar trampa, så slår det till. Kickback?
Det låter som ett självklart garantiärende.
Låt de som du köpte den av fixa det på garantin.

Jag hävdar att inre tänder är bättre om du inte måste ha yttre pga ex 15 mm axel som jonte skriver.
Ja inre känns tekniskt bättre
Jag tänker tvärtom, ffa för att belastningen på "tänderna" blir högre med inre
Men det krävs förstås ett bra verktyg, typ
1727_2dp%23629613%23image_1024.jpg
'

'
Problemet med den typen av verktyg att det ibland är svårt att få grepp om den väldigt låga låsringen. Framförallt om bromsskivan har en nitad infästning. Använder man en hylsa så är de ibland fasade på insidan och greppar knappt om en låsring när de är skapta för de lite djupare splinesen på ett vevlager. I vissa fall så kan även den större diametern på en extern låsring bli problematiskt med ytrymmet mot exempelvis tighta gaffelben.

Problemet med den typen av verktyg att det ibland är svårt att få grepp om den väldigt låga låsringen. Framförallt om bromsskivan har en nitad infästning. Använder man en hylsa så är de ibland fasade på insidan och greppar knappt om en låsring när de är skapta för de lite djupare splinesen på ett vevlager. I vissa fall så kan även den större diametern på en extern låsring bli problematiskt med ytrymmet mot exempelvis tighta gaffelben.

Dessutom skrapar verktyget mot skivan. Jag fick repor på svart-anodiserade inre alu delen av en skiva. Jag har nu lagt tejp på mitt verktyg för att förhindra det.

'
Det må vara ett bra verktyg men det är inte ändamålsenligt. Som gjort för att slinta.
Lägger man hjulet fastlåst på något sätt så att man har en fri hand att hålla nere verktyget över låsringen fungerar det någorlunda. Men att kunna applicera 40 Nm samtidigt är för mig en gåta.
Det finns säkert bättre men det köper man inte för något enstaka hjul. Åtminstone gör inte jag.

Det må vara ett bra verktyg men det är inte ändamålsenligt. Som gjort för att slinta.
Lägger man hjulet fastlåst på något sätt så att man har en fri hand att hålla nere verktyget över låsringen fungerar det någorlunda. Men att kunna applicera 40 Nm samtidigt är för mig en gåta.
Det finns säkert bättre men det köper man inte för något enstaka hjul. Åtminstone gör inte jag.

Ja, man måste hålla verktyget fastlåst. Jag brukar luta hjulet mot mina ben. Man kan sätta hjul mot en dörrkarm som mothåll.

Jag ser inte hur ett "bättre" verktyg skulle lösa det. Vid en kassett och QR kan man låsa verktyget med QR axeln. Det går inte här. Dålig konstruktion, säger jag. Tur att man nästan aldrig behöver demontera en skiva på en lvgcykel.

Har likadan cykel, ny sedan 2 veckor med exakt samma symptom. Jag tolkar det som att det är frihjulet som har för få klackar så nav och hub har ett "spel". Har aldrig ägt cues innan, så vet inte om det kan vara en egenhet från den eller att vi både fått dåliga från samma batch.

Har likadan cykel, ny sedan 2 veckor med exakt samma symptom. Jag tolkar det som att det är frihjulet som har för få klackar så nav och hub har ett "spel". Har aldrig ägt cues innan, så vet inte om det kan vara en egenhet från den eller att vi både fått dåliga från samma batch.
Det har inget med Cues att göra då Cues/Linkglide kassetten monteras på en standard HG-body som de flesta andra 11 och vissa 12-delade kasetter. Låter som en dålig konstruktion i Treks egna nav/body

Så måste det vara. Tror inte det är "trasigt", utan det är nog ett spel i bodyn. Det får bli nya hjul (va ändå på tapeten) då det är riktigt störande.

Problemet med den typen av verktyg att det ibland är svårt att få grepp om den väldigt låga låsringen.
Jag har mest använt Shimano SM-HB20, inga problem med den
Shimano_SM_HB20.webp

Dessutom skrapar verktyget mot skivan. Jag fick repor på svart-anodiserade inre alu delen av en skiva.
Jag har ett lite lätt utåtvinklat verktyg, inga skrap eller slintproblem för mig

Kan det vara så att ni har haft otur? Eller är det tvärtom jag som har haft tur?
Oavsett kommer jag att fortsätta med SM-HB20.

Jag har mest använt Shimano SM-HB20, inga problem med den
Visa bilaga 832716

Jag har ett lite lätt utåtvinklat verktyg, inga skrap eller slintproblem för mig

Kan det vara så att ni har haft otur? Eller är det tvärtom jag som har haft tur?
Oavsett kommer jag att fortsätta med SM-HB20.
Vill inte påstå att jag haft otur och tror inte det gäller för Pfaff eller Berk heller. Snarare att den med utvändiga tänder är sämre enligt mig. Om man kan välja.

Jag har nämnt två anledningar ovan. Här kommer ett par till. Om man skall resa och packar verktyg så slipper man dra med ett HTII verktyg, framförallt om man inte har HTII vevlager. Sällan jag behöver fixa med vevlager om jag åker iväg, men det lilla kassettverktyget kan vara bra att ha med oavsett.

Är man sån som gillar att dra med moment och har en momentnyckel så är vi tillbaks på att det länkade verktyget ovan inte fungerar. Så får man välja så ser jag inga fördelar alls med externa tänder.

Edit. Använder Parktoool BBT-9 som är helt platt. Ett problem är också att verktyget inte "bygger" så man har ju knogarna på ekrarna, med ett spärrskaft och kassettavdragare så kommer man ut från hjulet. Det löser man såklart med hylsa för HTII också

Men om man skall hitta en gemensam fiende så kan vi kanske enas om att Campa/Fulcrum med sin egen låsring med utvändiga tänder och utvändiga (på navet) gängor är sämst. Dvs ingen annan låsring passar

Senast ändrad:
Men om man skall hitta en gemensam fiende så kan vi kanske enas om att Campa/Fulcrum med sin egen låsring med utvändiga tänder och utvändiga (på navet) gängor. Dvs ingen annan låsring passar
+MASSOR
Jag köpte sådana hjul avplockade från en ny cykel för att använda dem på en cykel på landet. När jag jag ngn månad senare monterade däck, kassett och sist skivor fick jag en rejäl överraskning. Säljaren lyckades leta fram de idiotiska låsringarna och postade dem till mig så det löste sig till slut.
De undviker jag gärna i fortsättningen.

Men om man skall hitta en gemensam fiende så kan vi kanske enas om att Campa/Fulcrum med sin egen låsring med utvändiga tänder och utvändiga (på navet) gängor är sämst. Dvs ingen annan låsring passar

Det är ju ungefär som Shimanos nyare vevlager som ser ut som standard HT men har en några mm mindre diameter. Shimano ger då en flimsig plastadapter till verktyget.

EDIT: "ger" är fel formulerad. Man får hoppas att butiken skriver vid vevlagret att man behöver köpa till en adapter.

Det är ju ungefär som Shimanos nyare vevlager som ser ut som standard HT men har en några mm mindre diameter. Shimano ger då en flimsig plastadapter till verktyget.

EDIT: "ger" är fel formulerad. Man får hoppas att butiken skriver vid vevlagret att man behöver köpa till en adapter.
"Förr" fick man plastadaptern med vevlagret.

Oerhört drygt. Det finns nog till och med 3 storlekar. Tror det snarare är "dyrare" än "nyare", BBR-60 har det lite mindre storleken och det har funnits i ganska många år. Sen tror jag att typ nyaste Dura Ace och XTR har ännu mindre diameter

Det finns ju ett universellt verktyg som funkar med olika externa kopp-vevlager, Sam Pilgrim-style!

1779897592389.webp

Tillbaka
Topp