[Artikel] Unga killar väljer hellre damcykel

Rhino

Aktiv medlem
http://www.sydsvenskan.se/lund/article869509/Unga-killar-valjer-hellre-damcykel.html

Vanligtvis brukar jag ta cykel-artiklar med en klackspark, en axelryckning och kanske flina lite. Men de här gången
"... när det handlar om en ny cykel så blir det damcykel till både unga och lite äldre killar. Jag tror att de har insett att det är betydligt lättare att stiga av och på en sådan cykel... "
Är det verkligen så otroligt jobbigt att slänga benet över?

"Både cykelhandlare och manliga cyklister vi talar med tar upp den där smärtsamma upplevelsen, som väl alla killar varit med om, när snoppen slår i stången. Det slipper man på tösacykel. "
Blir det inte mer fallhöjd och större smäll när det väl tar i?

Har inte träffat överröret med familjejuvelerna vid nån av mina vurpor. Däremot är det inte ovanligt att folk har på tok för stora cyklar, så att det räcker med att grensla den för att få ont i skrevet. Men det är ju folks inkompetens som är fel på, inte cyklarna i sig.

Mina två bröder, som inte delar mitt cykelintresse, vill båda ha kärringhojar.

en gammal rundram som artikeln illustreras med är ju bland de bästa cykelupplevelseran som finn! Helt rätt val i stan eller på en stilla grusväg./J :)

Bilagor

• cykel1_451554a.gif
    cykel1_451554a.gif
    76.6 KB · Besök: 381
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> en gammal rundram som artikeln illustreras med är
> ju bland de bästa cykelupplevelseran som finn!
> Helt rätt val i stan eller på en stilla
> grusväg./J :)

Jag klarar knappt att cykla på en sån cykel. Det flexar som fan så fort man trycker ner pedalen och det känns som om man trampar runt i lervälling när man cyklar. Sittställningen är så bakåtlutad att man inte får nån kraft ner i pedalerna.

Med tanke på vad de där cyklarna används till är det väll inte ett problem. Det hela gäller ju mest folk som inte cyklar aktivt. Att göra skillnad på dam och herrcyklar är det ju inte någon direkt mening med. Vill man ha något och vingla fram i under 20 är väll dylikt utmärkt.

...efter ett tag lär man sig att leva med den spänstiga rörelsen i ramen, kul och spännande att ta kurvor med, kvick från rödljus. Och jag har testat Ithera och har upplevt skillnaden på flex och flex.../J ;-)

Senast redigerad av en moderator:
En modern damcykel flexar väl inte. Dessutom, försök att svinga benet över hojen med en unge i barnstolen...

De flesta verkar inte vilja ha moderna "damcyklar" utan just de gamla flexiga modellerna tycker jag det verkar som.

Det finns inget snabbare än en 28" herrcykel!
I övrigt håller jag med om att en kärringsnurra är härligare.

Har spräckt två par jeans på herrcykel.

Många har väl helt enkelt kommit på hur förnämligt det är att transportera sig på cykel men vill positionera sig så långt bort från fjantar i taights som möjligt.

Sittkomforten på en bra designad damcykel är mkt svår att slå. Varje gång jag lånar sambons 30 år gamla damcykel med trasig sadel, trampor och hjul slås jag av hur skönt det är om man inte ska cykla så långt eller snabbt. Tanthoj FTW

geologen skrev:

>
> Jag klarar knappt att cykla på en sån cykel. Det
> flexar som fan så fort man trycker ner pedalen
> och det känns som om man trampar runt i
> lervälling när man cyklar. Sittställningen är
> så bakåtlutad att man inte får nån kraft ner i
> pedalerna.

Lite kraft måste väl ändå leta sig ner pedalerna... Jag klarar i alla fall att cykla på damcyklar :)

Militärhojjar verkar va snabba annars.
Igår cyklade jag längs med det som på hitta.se kallas för Wallenbergs allé vilket är den cykelväg som löper ovanför jämte Ekerövägen på Ekerö (Stockholm, Sverige).
Jag var iaf ute med min cross med räserdäck och kände mig lite småmosig på hemväg efter en längre runda. När jag vänder på huvudet så ser jag en kille på en militärhoj med cykelkorg cyklandes parallelt på Ekerövägen som höll samma fart som mig.
Det såg iofs såg ut att va en lite mer erfaren cyklist (även om det är dumt att hojja på ekeröv. som är ganska trafikerad) då han hade snygg hjälm och la händerna över cykelkorgen ungefär som om han körde tempo.
Iaf jag blev lite stressad när jag såg att han skulle svänga upp på samma cykelväg som jag var på, man ville ju inte bli kränkt av en militärhoj så jag trampade på så fort jag kunde med mina spagettiben och lyckades hålla undan..den här gången..:)

saltgurkan skrev:
> Militärhojjar verkar va snabba annars.
> Igår cyklade jag längs med det som på hitta.se
> kallas för Wallenbergs allé vilket är den
> cykelväg som löper ovanför jämte Ekerövägen
> på Ekerö (Stockholm, Sverige).
> Jag var iaf ute med min cross med räserdäck och
> kände mig lite småmosig på hemväg efter en
> längre runda. När jag vänder på huvudet så
> ser jag en kille på en militärhoj med cykelkorg
> cyklandes parallelt på Ekerövägen som höll
> samma fart som mig.
> Det såg iofs såg ut att va en lite mer erfaren
> cyklist (även om det är dumt att hojja på
> ekeröv. som är ganska trafikerad) då han hade
> snygg hjälm och la händerna över cykelkorgen
> ungefär som om han körde tempo.
> Iaf jag blev lite stressad när jag såg att han
> skulle svänga upp på samma cykelväg som jag var
> på, man ville ju inte bli kränkt av en
> militärhoj så jag trampade på så fort jag
> kunde med mina spagettiben och lyckades hålla
> undan..den här gången..:)

Jag vet vad du snackar om! Vägen från Danvikstull till Sjöstan är en klassisk sprintsträcka för frustande nexuspendlare med laptopryggsäck. Av skräck för att bli kränkt av en sådan tillämpar jag två strategier på denna sträcka; antingen vevar jag på för allt jag är värd eller så cyklar jag överdrivet långsamt med en arrogant uppsyn, som om jag väntade på något viktigt och absolut inte har bråttom.

evo skrev:
> En modern damcykel flexar väl inte. Dessutom,
> försök att svinga benet över hojen med en unge
> i barnstolen...

Jo, de flexar som faaan! I alla fall morsans Crescent City (+ nåt nummer) från 2007.

Och det går alldeles utmärkt med barnstol på. Inte om man kör cowboy-varianten, men om man lyfter benet över överröret (som jag själv alltid gör när jag "äntrar" en cykel).

Det är bra. En cykeltyp som försvårar hetskörning kan man bara uppskatta att folk skaffar för vardagsbruk. Det är tillräckligt många hetspendlargubbar som det är.

Det är också en cykeltyp som försämrar möjligheten att snabbt väja för hinder och att snabbt bromsa i en nödsituation. Så jag delar inte din entusiasm!

Ahh...såna där situationer som man lätt hamnar i när man hetskör på cykelbanorna bland hundar och barnvagnar. Tänkte inte på det.

ironiskt att cykeln på bilden är nått gammalt nymålat lik, är väll kanske med tillgängligheten som gör de populära. gamla damcyklar finns ju överallt att köpa för nån hundring eller slängd i nått dike.

har svårt o se mr bohem gå o köpa en ny "tösa" cykel hos handlare...

Fikasvettot skrev:
> Ahh...såna där situationer som man lätt hamnar
> i när man hetskör på cykelbanorna bland hundar
> och barnvagnar. Tänkte inte på det.

Öh, ser det verkligen ut så i Stockholm? För i Gbg gör det inte det.

dr7 skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är också en cykeltyp som försämrar
> > möjligheten att snabbt (---) bromsa i en
> nödsituation.
>
> Så mycket bättre. Bromsar är livsfarliga, ju.
>
> http://www.svd.se/naringsliv/motor/bilbromsar-ett-
> miljoproblem_4695799.svd
>
> (Väntar med spänning på att det ska införas
> bromsförbud i städerna...)

Haha!

Lillskeden skrev:
> mm. gamla hederliga damcyklar är jävligt mysiga.
> synd bara att de har så kort livslängd när jag
> får tag på en..

Cyklar du sönder dem eller blir de stulna?

Undra om det finns något samband mellan preferens för damcyklar och byxor som hänger nere vid knävecken. Själv är man så gammal att man helst drar upp byxlinningen till naveln, då är det inte svårt att äntra en herrcykel, varken om man svingar benet framåt eller bakåt.

....dagens hopplösa ungdomar.... :-D

/Peter

Av alla cyklar jag har och har cyklat på är min vita, strippade Monark-damhoj den klart skönaste stadscykeln. Bra rull, bra uppsikt över trafiken, stabil, lättrampad, bakbroms.

Det är väl bra att man tar den hoj man tycker är skönast och smidigast i dagligt bruk. Trots att jag själv av lång och obruten vana cyklar med landsvägshoj och vant mej vid landsvägshojens nackdelar, blir jag ibland förvånad över hur smidiga det gamla damhojarna med "svanhalsram" är.
Det enda som ibland skrämmer mej är de dåliga bromsarna. De gamla har ofta bara fotbromsen i baknavet att ta till. Det var bara lyxigare modeller som förr hade trumbroms i framnavet som ytterligare säkerhet.
Där vinner nog de senare årens "retromodeller" i säkerhet då de har en användbar frambroms förutom fotbromsen.

Harryupp skrev:
> Där vinner nog de senare årens "retromodeller" i
> säkerhet då de har en användbar frambroms
> förutom fotbromsen.

Problemet är väl snarare att folk inte vågar använda frambromsen...

Minns ett inslag på nyheterna för några år sedan där en dam i Saltsjöbaden var upprörd över att försäljaren inte hade varnat henne för de livsfarliga bromsarna vilka orsakade att hon flög över styret och fick hjärnskakning...

På väg mot årstabron mötte jag ett medelålders par på varsin dam/flickcykel. Mannen skulle promt rejsa upp för en liten backe och fick cykeln att flexa såpass att framhjulet tappade kontakten med marken. Han tog emot sig väldigt bra med ansiktet men klarade sig rätt ok.

rikard skrev:
> På väg mot årstabron mötte jag ett
> medelålders par på varsin dam/flickcykel. Mannen
> skulle promt rejsa upp för en liten backe och
> fick cykeln att flexa såpass att framhjulet
> tappade kontakten med marken. Han tog emot sig
> väldigt bra med ansiktet men klarade sig rätt
> ok.

en bild hade ju suttit fint såhär på morgonkvisten.

Tillbaka
Topp