Artikel : Utförs på cykelmässan

Westman

Aktiv medlem
intro.jpg

I helgen som gick tog jag en tur till Svenska Cykeldagarna i Jönköping för att ta tempen på utförsscenen bland utställarna på mässan.

Under stora protester lät jag mig övertalas att ta en tur till Elmia i Jönköping för att klämma på nya prylar. Det ska sägas att jag kämpade emot in i det sista, för det här med att titta på nya produkter är verkligen ingenting jag går igång på. Eller hur var det nu...?

Läs mer

Kommentera och diskutera gärna här!

Senast redigerad av en moderator:
Tyvärr fattar jag inte grejen med Treks länkage. Hjulet rör ju sig föfan som en vanlig single pivot. Och det kan ju ej fungera som en horst link, eftersom en horstlink ska ha länken på kedjestaget både FRAMFÖR och UNDER hjulaxeln.

Cykeln i sig kan ju vara en kanoncykel ändå.

Kalas!
Trevlig läsning och bilder även om man inte är i utförsbranschen :)

/Johan

Och här kommer lite ABP-mumbojumpo till Chrillepille :)

The active brake pivot puts the rear suspension pivot concentric to the rear wheel axle, as opposed to Trek’s current design or the ‘Horst’ link where the pivot is located above (Trek) or Below (Horst) the rear axel.

What is the Benefit?
-The ABP keeps the suspension active and the rider in control while braking. Lock-up, or stiffening of the suspension under braking is virtually eliminated. Skidding is reduced; the tire stays in contact with the ground. Because the tire stays in contact with the ground, the brakes are more effective when they are used, and thus the time spent braking is reduced. Less braking also equals better handling and suspension by not loading the front fork.
Less time braking = more time going fast!
-Wide stance pivot bearings – same as the main pivot. Because the rear pivot bearings are spaced wider apart, the frame structure is torsionally stiffer.

How does it work?
The ABP allows the suspension to be active and independent of braking by separating the braking and drive-train components. The ABP allows the brake caliper to keep a near constant relationship to the brake rotor, so the caliper doesn’t rotate around the brake disk as the suspension moves through its range of travel.

What’s the science behind ABP?
Abp_explaination_revkb Think that claim sounds too much like unsubstantiated marketing speak? Here’s the real deal, in-depth explanation (in other words, most of us will now tune out, and simply go riding and experience a ride like never before…)
The ABP allows the brake caliper to keep a near constant relationship to the brake rotor, so the caliper doesn’t rotate around the brake disk as the suspension moves through its range of travel.
Huh?
Brake force occurs between the ground and the tire. There is a contact patch on the bottom of the tire that is in contact with the ground. All modern, current suspension designs move the rear axel in an arcing motion. So when the brakes are applied, the wheel has to move in an arcing motion because it is fixed to the swing-arm. What this means is that the ground and the tire don’t exactly move together.
If you look at the bike with the suspension fully extended (bike completely un-weighted), there is a contact patch the tire has with the ground at 6 o’clock on the tire. With the wheel (and the tire) fixed to the swing-arm because of the brake being applied, when the suspension tries to move in the arc we described earlier, that original contact patch the tire had with ground moves.
However, because of friction between the tire and the ground, this contact patch doesn’t want to move. The rider feels this as “suspension stiffening” under braking, or a skidding, skipping feeling as the suspension bounces over bumps.
All suspension designs experience this to varying degrees, and all suspension designs can be analyzed to measure and quantify the amount of “contact patch rotation.” The lower or smaller the amount of rotation, the more active the suspension will be under braking.
ABP has the lowest rotation factor – lower than single pivot, lower than VPP, lower than FSR.
However, because the movement of the wheel is still based on our proven R1 design, all this active suspension comes without unwanted suspension movement. The bike is still highly efficient, bob-free, and without the need for suspension lock-outs.

Small bumps, big bumps, braking bumps, fast bumps – full time smooth, active, efficient suspension.

Here's how the Fuel EX compares to some of its competition. The first comparison is at the mid-stroke of the suspension, or at 50% travel. This is the most important measure because it's a bit past sag, and where the suspension is most likely to be during braking, and especially braking during high speed bumps.

Comparison of Contact Patch Rotational Factors – Mid-Stoke of Suspension Compression

2008 Fuel EX - 2.3 degrees
2007 Stumpjumper - 3.1 degrees
2007 Blur LT - 4.5 degrees
2007 Mojo - 4.0 degrees

Remember again, the lower the rotational number, the more active the suspension under braking.

Comparison of Contact Patch Rotational Factors – Full Suspension Compression

2008 Fuel EX - 6.0 degrees
2007 Stumpjumper - 7.3 degrees
2007 Blur LT - 6.3 degrees
2007 Mojo - 9.3 degrees

Maloja-kläderna är riktigt nice. Spanade lite på dem på eurobike. Gillar de rutiga shortsen och den tröjan som visades i artikeln, men föredrar färgerna brunt/grönt/vitt. Även den vita jackan i liknande utförande som tröjan i artikeln var jäkligt nice.

Men Maloja-kläderna verkar inte vara helt gratis...

Härlig läsning, stiligt! Och man undrar ju när industrin skall fatta på allvar att här finns en exploderande marknad.

Dom där Mongoosarna var nog den stora behållningen av mässan. Dom hade även en fin pendlarhoj. Trevlig artikel!

Kul läsning och bra skrivet!
Och ja, jag är okunnig om länkage. Men rent utseendemässigt, och därmed till viss del funktionsmässigt(?); är inte treken väldigt lik kona stab av senare modell? /Carl

Hellman skrev:
-------------------------------------------------------
> Kul läsning och bra skrivet!
Tackar! :)

> Och ja, jag är okunnig om länkage. Men rent
> utseendemässigt, och därmed till viss del
> funktionsmässigt(?); är inte treken väldigt lik
> kona stab av senare modell? /Carl

Svär nu inte i kyrkan.. ;) Det är dom små skillnaderna som har den stora betydelsen:
1. Det undre dämparfästet på Treken rör sig med länkaget, och ändrar utväxling för dämparen genom slaget.
2. Konans fjädring styvnar vid inbromsning. Trek (och amerikanske testare) hävdar att Treks fungerar lika bra när man bromsar bak.
3. Treks ram är lätt, Stab är tung.

Utseendemässigt håller jag dock med dig. Ser ut en framtriangel från en Demo som begått äktenskapsbrott med bakänden på en Kona Stab. Ungefär så.

Tack för den infon! Blir alltid lite skeptisk när en ny produkt (oavsett område) hypats som treken gjorts, men har på tok för lite kunskap för att egentligen ha fog för det i det här fallet. Nu vet jag lite mera ;) /Carl

Westman skrev:
> Utseendemässigt håller jag dock med dig. Ser ut
> en framtriangel från en Demo som begått
> äktenskapsbrott med bakänden på en Kona Stab.
> Ungefär så.

Isåfall är det ett ovanligt lyckat exempel på evolution. Men visst finns det likheter

Trevlig artikel. Varit lite nyfiken på vad happyartikeln skulle fokusera på i år.

Anledningen till att fler märken inte var där tror jag beror mycket på att vi köper så mycket utomlands. To:kind var väl inte där över huvudtaget eller? Hade de varit de borde vi sett en hel del Specialized förutom de i Evalds affär/monter. Cannondale har ingen distributör i Sverige som kan ställa ut, vore inte helt billigt för en butik att ställa ut då vi kanske åker till en annan Cannondalehandlare och köper då. Får komma till Vista Mountain mtbtävling nästa år, i år hade Öster Cykel en massa Cannondales att visa upp där, bl.a. en Moto som kunde varit intressant för denna artikeln.

Lite synd att inte Arne från Öster Cykel satsade på att visa upp Cannondale. Men det kanske kostar mycket mer än det smakar. Ta en sväng förbi butiken i Jönköping iställlet och titta på det breda utbudet av Cdale

the_TnT skrev:
> Kul kängat Westman!
>
> Trek är bajset 2009 alltså, ser riktigt stiligt
> ut.
>
> Kul också att Crescent spottat ur sig något med
> vettig komponentspec igen.

Faktum är att dom redan hade detta till denna sesong som nu är över...

JojjeM skrev:
> Och här kommer lite ABP-mumbojumpo till
> Chrillepille :)
>

Ja, visst låter det bra. Men i mina öron låter det som det fungerar precis som en flytande bakbroms, där alltså bromsinfästningen kan rotera runt hjulaxeln (precis som på ABP). En del gillar flytande bakbroms, andra inte. I tävlingssammanhang (i alla fall på världscupcirkusen) har väl dock i princip alla gått ifrån flytande bakbroms (men de bromsar ju nästan aldrig heller).

Atlas skrev:
> Härlig läsning, stiligt! Och man undrar ju när
> industrin skall fatta på allvar att här finns en
> exploderande marknad.

Industrin har nog fattat. Varenda tillverkare (tom Trek...) spottar fram AM/FR-hojar. Men den svenska marknaden verkar vara död.

Bra skrivet Westman!

Jag gillar verkligen Mongoose, hade jag inte haft min Nicolai UFO-ST så hade det blivit en Mongoose.

Grymt skrivet Westman, kul att läsa.

Imponerande inställning också, gå runt en hel dag i FiveTen-skorna om utifall att du skulle få provrulla lite =)
session883.jpg

Peter_K skrev:
> Imponerande inställning också, gå runt en hel
> dag i FiveTen-skorna om utifall att du skulle få
> provrulla lite =)

Alltid redo. =)

Mathias skrev:
> Lite skillnad kanske på den du hade som var mer
> av en Freeride-light/XC-heavy än "Boot´R".
>
> PinkBike är lite (väl?) lyriska:
> http://www.pinkbike.com/news/Mongoose-Bootr-review
> -2009.html

Finns ganska många tester på tyngre bestyckade Mongoose med Freedrive-länkaget som kommer till samma slutsats. Poängen är att länkaget styvnar när du står på pedalerna. Det beror på att baksvingen i allt väsentligt roterar framför vevpartiet - URT. Det gör att den går rätt stiff över breakbumps och rötter när det går snabbt utför (givet att du inte sitter). Trampa stående/sittande, cruisa gnarly nerfarter eller använda den som landningsställ funkar kanon.

Jag tror detta gäller oavsett hur du böjer rören, mäter upp slaglängden eller lackar ramarna. Det sitter i grundkonstruktionen (Freedrive). Sitta (belastar framtriangeln) stå (belastar baksvingen).

Tjena!

Lustigt att Freedrive beter sig så.. I-drive är ju samma system fast andra punkter och det beter sig tvärtom när jag har provat.. Äter brakebumps som jag dricker öl..

Jag har själv funderat på samma sak och kommit fram till en teori om att I-drive inte låser upp på samma sätt när man lägger vikten på pedalerna iom att vevlagret är bättre frikopplat från baktriangelns rörelser jmf Freedrive. Det skiljer faktiskt en del i konstruktionen.

Jag tolkade det du sade om att du kör vad som helst utom DH med dem baserat på att du har haft en MG som du kört sönder. Men du hade alltså samma länkage på din f.d. MG?

Mathias skrev:
> Jag tolkade det du sade om att du kör vad som
> helst utom DH med dem baserat på att du har haft
> en MG som du kört sönder. Men du hade alltså
> samma länkage på din f.d. MG?

Jepp, Freedrive-länkaget har funnits från alla 05-modeller och framåt, inte bara Teocalin. Tror säkert att man kan få ut mer av MG än vad jag fick när jag moddade min cykel med längre coildämpare än orginalluften. Det finns dock vissa naturlagar inom mekaniken som liksom inte bra försvinner :)

Jag är inte ute efter att snacka ner MG. Mätt som bang for the bucks levererar de stort. Ville bara föra in lite erfarenhetsbaserade reflektioner när Westman så fint visade upp de nya modellerna. Alla cyklar har sina unika fördelar. Nu har förvisso min Intense ca 0,5" mer slag än vad MG hade. Det är dock mer som skiljer på trampbarheten. Där var Teocalin överlag lite vassare.

Fjärdebrunn skrev:

Nu har förvisso min Intense ca 0,5"
> mer slag än vad MG hade. Det är dock mer som
> skiljer på trampbarheten. Där var Teocalin
> överlag lite vassare.

mm, visst är det konstigt att en xc hoj är mer trampbar än en 4x, verkligen jättejättejättekonstigt.

Chrillepille skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och här kommer lite ABP-mumbojumpo till
> > Chrillepille :)
> >
>
> Ja, visst låter det bra. Men i mina öron låter
> det som det fungerar precis som en flytande
> bakbroms, där alltså bromsinfästningen kan
> rotera runt hjulaxeln (precis som på ABP). En del
> gillar flytande bakbroms, andra inte. I
> tävlingssammanhang (i alla fall på
> världscupcirkusen) har väl dock i princip alla
> gått ifrån flytande bakbroms (men de bromsar ju
> nästan aldrig heller).

Exakt, och har inte stab en sån för det mesta? Trek har återuppfunnit hjulet, slår sig för bröstet och tar saftigt betalt. Angående dämparutväxlingen så borde det gå att lösa ändå, genom att justera vinkeln mellan övre länkplattorna och dämparen på ett passande sätt.
I mina ögon är treken ngt som redan funnits länge men i ny snygg förpackning, inget ont om det i sig. Synd bara att alla ska tro att det är ngt helt revolutionerande

...nu börjar jag få lite dåligt samvete för att jag gnällt lite. Sorry, Westie, meningen var inte att gnälla på din artikel, det är ju alltid gott att se! Och Treken är ju onekligen en snygg cykel. Tycker bara att dämpningen inte verkar så revolutionerande som Trek vill få oss att förstå.

Det är ju inget nytt, finns det någon tillverkare som INTE hävdar att deras system är något helt nytt, revolutionerande och dessutom väldigt mycket bättre än alla andras?

Det skulle vara Ellsworth då, dom brer på ännu mer :)

jomper skrev:
> Det är ju inget nytt, finns det någon
> tillverkare som INTE hävdar att deras system är
> något helt nytt, revolutionerande och dessutom
> väldigt mycket bättre än alla andras?
>
> Det skulle vara Ellsworth då, dom brer på ännu
> mer :)

HAHA!

Ja, det låter som en ganska bra beskriving av verkligheten tycker jag...

Chrillepille skrev:
> ...nu börjar jag få lite dåligt samvete för
> att jag gnällt lite. Sorry, Westie, meningen var
> inte att gnälla på din artikel, det är ju
> alltid gott att se! Och Treken är ju onekligen en
> snygg cykel. Tycker bara att dämpningen inte
> verkar så revolutionerande som Trek vill få oss
> att förstå.

No offense taken! Diskussion är av godo. :)

Ang diskussionen om Treks länkage så är det verkligen inget nytt. Som jag ser det är det ett sätt att få horst link / flytande broms utan att behöva betala licensavgifter för horst samt utan extra vikt av fula stag.

Floater är inget nytt, men bra teknik.

Lätta ramar är inget nytt, men bra skit.

Custom-valvade dämpare är inget nytt men brukar inte vara standard på hojar i den här prisklassen. PUSH /TF kostar onekligen en slant extra annars.

Att kombinera alla dessa egenskaper med fräsch design och mycket hype gör dock att helheten blir ganska attraktiv. Jag ser det lite som att man kombinerat många bra egenskaper i en ram. Hoppas kunna testa under året och avgöra i verkligheten.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp