[Artikel] - Varför blir vi trötta? Del: 2

Aron

Inventarie
IMG_4016.jpg

Detta är andra artikeln i vår serie om trötthet och prestationsförmåga. Här får du lära dig mer om hur miljö och psykologi påverkar din prestation, samt tips på hur du kan förhålla dig till din trötthet.

Läs artikeln: http://happyride.se/2016/03/04/varfor-blir-vi-trotta-del-2/

(Del 1 om trötthet: http://happyride.se/2016/02/24/vad-ar-trotthet/)

Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla! Jag är inte trött, jag kan cykla!

Att enbart träna teknik när man är utvilad och pigg lär straffa sej om man ska köra långa, tuffa tävlingar. Om man tränar teknik när man är riktigt trött lär man sej att bli "kostnadseffektiv" dvs man kan passera ett hinder utan att göra åt med mer energi än nödvändigt.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Att enbart träna teknik när man är utvilad och pigg lär straffa sej om man ska köra långa, tuffa tävlingar. Om man tränar teknik när man är riktigt trött lär man sej att bli "kostnadseffektiv" dvs man kan passera ett hinder utan att göra åt med mer energi än nödvändigt.

Det skrev han väl också, att man skulle träna att bibehålla teknik under trötthet? Och om man skall pressa gränserna för sin teknik bör man vara utvilad. Så tolkade i alla fall jag artikeln.

Botis sa:

Det skrev han väl också, att man skulle träna att bibehålla teknik under trötthet? Och om man skall pressa gränserna för sin teknik bör man vara utvilad. Så tolkade i alla fall jag artikeln.

Kan nog hända. Jag var inte utvilad och pigg när jag läste artikeln. Jag får nog träna mer på läsförståelse när jag är trött.

Botis sa:

Kan nog hända. Jag var inte utvilad och pigg när jag läste artikeln. Jag får nog träna mer på läsförståelse när jag är trött.

:)

Grym del två till en grym del ett. Mycket bra och intressant skrivet. Gäller att läsa detta flera gånger så det sätter sig. En amatörreflektion är att det pass jag mår sämst efter rent fysiskt är spinningpasset. Det ger huvudvärkskänsla ibland, startar nån timme efter pass och håller i sig hela dagen. Det är jag själv som satt ihop passet och jag vet vad jag vill göra. Har bra koll på passen genom Garmin pulsklocka som kanske inte visar helt sant men som visar lika från gång till gång. När jag kör det kan jag disponera krafterna väl ända till slutet samtidigt som jag har många dåliga förutsättningar mot mig. Alla i rummet har tillgång till antingen fläkt eller inkommande ventilation utom jag som dessutom sitter högst i rummet. Om jag vill förbättra möjligheterna utan att tumma på ansträngningen skulle jag alltså kunna börja med att att skaffa en "ledarfläkt" och skippa morgonkaffet för nånting riktigt kallt att dricka samt ha med kyld dryck till passet. Skall prova det.

Så mycket text för en så enkel slutsats, träna och bli trött :)

Btw grymt bra artikel!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp