[Artikel] Varför blir vi trötta?

Aron

Inventarie
nature-667779_1920-1800x1013.jpg

Vad är trötthet? Happys träningsexpert Mikael Flockhart förklarar vad som händer i kroppen då den belastas. Du får också tips för hur du kan pressa ut det där "sista".

Läs hela artikeln: http://happyride.se/?p=22684

Intressant!
Jag har märkt att jag orkar mer på halvkorta (4 min) intervaller om jag dricker sportdryck än utan sportdryck trots att kroppen borde ha energi nog i sig för 45 min arbete. Jag har tolkat det som att det mest är huvudet som inte orkar mer.

Jag märker ingen skillnad om jag dricker sockerdryck eller bara vatten. Däremot gör det enormt stor skillnad om jag får i mig vätska eller inte. Tyvärr smakar rent vatten i flaska så illa att jag sällan dricker.

Det där med plastflaskor är ett kapitel för sig. Jag har bara hittat en sorts flaska som ger acceptabel plast smak, en Enervit-flaska. Övriga jag testat är otäcka. Den värsta är en som enligt varudeklarationen skulle ge mindre plastsmak, ger istället en ohyggligt otäck smak av något annat, efter bara en kort stund.

Uppslag till artikel kanske? Flasktest med kemisk analys av vattnet under olika tidsintervall? (jag vet att det gjordes en Flasktest ganska nyligen, men den var väl subjektiv?)

Intressant artikel med bra timing, jag går och funderar på just dessa frågor för närvarande. Speciellt vad som händer när glykogen är slut. Jag får den där lukten i näsan, ammoniak eller aceton, och försöker identifiera vilken av dessa det är, eller en kombination. Och om det är bra eller dåligt...

fhloston sa:
Intressant artikel med bra timing, jag går och funderar på just dessa frågor för närvarande. Speciellt vad som händer när glykogen är slut. Jag får den där lukten i näsan, ammoniak eller aceton, och försöker identifiera vilken av dessa det är, eller en kombination. Och om det är bra eller dåligt...

Det borde ju vara att du gå över på rejäl fettdrift, om det är önskvärt eller inte vid tillfället kan bara du svara på :)

garfunkel sa:
fhloston sa:

Det borde ju vara att du gå över på rejäl fettdrift, om det är önskvärt eller inte vid tillfället kan bara du svara på :)

Fettdriften är där hela tiden men eftersom kolhydraterna inte kan "toppa" så sänks arbetstempot.

Specializeds Purist-flaskor tycker jag inte ger någon smak, men de kostar en förmögenhet (för att vara en plastflaska). Är också känslig för smak, råkade köpa nån Zefal-flaska som smakade tändvätska när jag ville ha en stor flaska med mig till Sicilien, det var inte alls roligt.

Skogling sa:
När jag cyklar så dricker jag inte vatten för att det skall vara gott.

Inte jag heller. Men i valet mellan att dricka vatten som inte smakar gott, och att inte dricka, blir det oftast att jag inte dricker. Det funkar fint på distanspass. 4-5 timmar utan vatten gör jag regelbundet.

Jag måste ha ett otroligt outvecklat smaksinne....enda gången jag har problem med att dricka ur vattenflaskor är om det är väldigt kallt och jag dricker för mycket åt gången. Då får jag ont i magen en liten stund (vilket inte har med smaksinnet att göra).

fhloston sa:

aceton från ketos, dvs glykosbrist, ammoniak från proteinnedbrytning och "surt" arbete. Väldigt normalt att kläderna luktar extra äckliga efter ett krävande distanspass.

Micke S sa:
aceton från ketos, dvs glykosbrist,

Ketos inte samma sak som glukosbrist (däremot är glukosbrist en av de möjliga orsakerna till ett Ketost tillstånd) Ketos innebär att mängen ketonkroppar i blodet ökar som en effekt av kroppen använder fett som bränsle istället för glukos/glukogen. Aceton är en av dessa ketonkropps molekyler. Ketos kan t.ex också uppstå vid insulinbrist (Det finns massor med glukos men muskel/lever kan inte ta upp det och måste använda fett istället).

jomper sa:
Specializeds Purist-flaskor tycker jag inte ger någon smak, men de kostar en förmögenhet (för att vara en plastflaska). Är också känslig för smak, råkade köpa nån Zefal-flaska som smakade tändvätska när jag ville ha en stor flaska med mig till Sicilien, det var inte alls roligt.

Såna kör jag med. De kostar visserligen rätt mycket men byter man flaskor en gång om året så kanske man har råd ändå?

Johan A sa:
jomper sa:

Såna kör jag med. De kostar visserligen rätt mycket men byter man flaskor en gång om året så kanske man har råd ändå?

Byta flaskor? Min äldsta är sen 2005......vattenflaskor är som vin, det blir bättre med åren.

För de som kör mtb med flaskor på ramen så borde flaskans plastsmak vara obefintlig i jämförelse med smaken av HÄSTBAJS! +ANNAT.

geologen sa:
Skogling sa:
När jag cyklar så dricker jag inte vatten för att det skall vara gott.

Inte jag heller. Men i valet mellan att dricka vatten som inte smakar gott, och att inte dricka, blir det oftast att jag inte dricker. Det funkar fint på distanspass. 4-5 timmar utan vatten gör jag regelbundet.

4-5 h utan vatten? Det låter faktiskt helt idiotiskt.

Vafan får man inte dricka som man vill längre nu heller utan att happypolisen ska ingripa?

Tror aldrig jag druckit mer än en flaska på vinterdistans nånsin. Förmodligen har jag kronisk vätskebrist nu och kommer dö inom en snar framtid, kanske rent av inom 50 år.

Micke S sa:
Stumpy sa:
Micke S sa:
ammoniak från proteinnedbrytning

Då är det kanske dags att avbryta om det är träning, men HTFU om det är tävling.
ett par procent energi från proteinnedbrytning tar vi alltid. Ett distanspass som utmanar kan dra kring 40 g protein.

I mitt fall verkar det inte som om jag luktar, jag har bett min sambo att lukta på mig, det verkar som bara jag känner lukten. Och jag är osäker på om det är aceton eller ammoniak.

Aceton KAN ju vara diabetes, vad jag förstår, men i detta fallet tror jag inte det eftersom det bara kommer efter kraftig ansträngning. Men om det är av fettförbränning så är det väl bara bra?
I mina träningspass från Aktivitus står det att jag inte ska äta 2-3 timmar innan passet, just för att träna kroppen att bränna fett, tror jag.

Ammoniak, ska man se till att äta mer, innan passet då? alltså typ 2-3 timmar innan för att undvika det? Är det bara dåligt med ammoniaklukt?

Jag funkar ganska bra även utan mat 3-5 timmar innan passet, både korta intervallpass och 3 timmars lågintensiva pass Visst, jag blir säkert långsammare, men jag bonkar inte. Och jag dricker bara vatten under passet.

fhloston sa:
Micke S sa:
Stumpy sa:
Micke S sa:
ammoniak från proteinnedbrytning

Då är det kanske dags att avbryta om det är träning, men HTFU om det är tävling.
ett par procent energi från proteinnedbrytning tar vi alltid. Ett distanspass som utmanar kan dra kring 40 g protein.

I mitt fall verkar det inte som om jag luktar, jag har bett min sambo att lukta på mig, det verkar som bara jag känner lukten. Och jag är osäker på om det är aceton eller ammoniak.

Aceton KAN ju vara diabetes, vad jag förstår, men i detta fallet tror jag inte det eftersom det bara kommer efter kraftig ansträngning. Men om det är av fettförbränning så är det väl bara bra?
I mina träningspass från Aktivitus står det att jag inte ska äta 2-3 timmar innan passet, just för att träna kroppen att bränna fett, tror jag.

Ammoniak, ska man se till att äta mer, innan passet då? alltså typ 2-3 timmar innan för att undvika det? Är det bara dåligt med ammoniaklukt?

Jag funkar ganska bra även utan mat 3-5 timmar innan passet, både korta intervallpass och 3 timmars lågintensiva pass Visst, jag blir säkert långsammare, men jag bonkar inte. Och jag dricker bara vatten under passet.

Som tumregel brukar det anges 3 h för matsmältningen att klaras av efter ett mål mat. Blodet behövs i benen och matsmältningen snor annars en stor del av detta vilket brukar resultera i ökad kroppsvärme, högre puls etc. Därför är det bra att inte äta för tätt inpå träning. Men det är ju ett mål mat det och självklart påverkar inte en banan eller liknande halvtimmen innan passet för att (piggna till) detta i samma utsträckning.
Hur du uppfattar din egen doft kan jag inte ha åsikter om tycker jag. Protein använder kroppen hela tiden för att få fram energi med. Inget konstigt med det.

Senast ändrad:
Spännande och intressant läsning! Roligt att du kommenterar och diskuterar i forumet oxå Micke S.
Ser fram emot fortsättningen där jag hoppas på konkreta tips på träning för att förebygga och förskjuta bonkning..

Kul läsning, tolkar jag dig rätt att man ska tillföra kolhydrater även på långpassen och inte enbart köra vatten?

Luthman Photography sa:
Jag måste ha ett otroligt outvecklat smaksinne....enda gången jag har problem med att dricka ur vattenflaskor är om det är väldigt kallt och jag dricker för mycket åt gången. Då får jag ont i magen en liten stund (vilket inte har med smaksinnet att göra).

Du bor inte på Hisingen heller. Riktigt gott vatten på de platser i Stockholms län som jag bott jämfört med det klorerade badvattnet norr om älven i Göteborg.

fhloston sa:
Aceton KAN ju vara diabetes, vad jag förstår, men i detta fallet tror jag inte det eftersom det bara kommer efter kraftig ansträngning. Men om det är av fettförbränning så är det väl bara bra?.

För att klargöra: Det är närvaron av ketoner och och glukos i höga doser i blodet samttidigt som är det farliga. Det är det som uppstår vid insulinbrist (diabetes typ 1). Den samtidiga förekomsten rubbar ph balansen i kroppen alvarligt. Tillståndet kallas Ketoacsidocis och är inte att leka med. Leder till kräkning, koma, död i den ordningen om man inte gör nåt åt det (Dvs. tillför insulin). Det var därför jag ansåg det viktigt att poängtera att Ketos inte är samma sak som glukosbrist. För någon som är i Ketos pga insulinbrist är det farligt att tro att orsaken är för lite glukos, I det läget är det sista man vill tillföra just glukos.

Ketoner och låga blodglukos värden är inte farligt, eller åtminstone inte i detta kontext.

Tillbaka
Topp