Micke S sa:
Stumpy sa:
Micke S sa:
ammoniak från proteinnedbrytning
Då är det kanske dags att avbryta om det är träning, men HTFU om det är tävling.
ett par procent energi från proteinnedbrytning tar vi alltid. Ett distanspass som utmanar kan dra kring 40 g protein.
I mitt fall verkar det inte som om jag luktar, jag har bett min sambo att lukta på mig, det verkar som bara jag känner lukten. Och jag är osäker på om det är aceton eller ammoniak.
Aceton KAN ju vara diabetes, vad jag förstår, men i detta fallet tror jag inte det eftersom det bara kommer efter kraftig ansträngning. Men om det är av fettförbränning så är det väl bara bra?
I mina träningspass från Aktivitus står det att jag inte ska äta 2-3 timmar innan passet, just för att träna kroppen att bränna fett, tror jag.
Ammoniak, ska man se till att äta mer, innan passet då? alltså typ 2-3 timmar innan för att undvika det? Är det bara dåligt med ammoniaklukt?
Jag funkar ganska bra även utan mat 3-5 timmar innan passet, både korta intervallpass och 3 timmars lågintensiva pass Visst, jag blir säkert långsammare, men jag bonkar inte. Och jag dricker bara vatten under passet.