[Artikel] Vätternrundan 2018 Bilder

frankfurt

Moderator
DSC03843-2000x1330.jpg

Happyride var på plats i närheten av kilometer 280, strax efter Medevi. Lägg på någ0n minuter på tiden som du hade vid depån i Medevi så kan du enkelt bläddra tills du hittar en bild på dig själv eller gänget du cyklade med. Vi kommer under dagen lad

Läs hela artikeln: https://happyride.se/?p=31719

Kanske:
"Undantag: Konstnärligt eller journalistiskt
Även om GDPR är en EU-lag som gäller för alla medlemsländer, finns det på nationell nivå möjlighet att göra inskränkningar i lagen. Bland annat undantas lagar kring yttrande- och informationsfrihet. I Sverige innebär det att all behandling som omfattas av Tryckfrihetsförordningen (TL) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) faller utanför GDPR. Men även behandling av personuppgifter som sker utan koppling till TF och YGL undantas om ditt syfte är journalistiskt, konstnärligt, litterärt eller akademiskt skapande."

CarlPedal sa:
Hur löser Happy GDPR frågan?

julgus sa:
Kanske:
Även om GDPR är en EU-lag som gäller för alla medlemsländer, finns det på nationell nivå möjlighet att göra inskränkningar i lagen. Bland annat undantas lagar kring yttrande- och informationsfrihet. I Sverige innebär det att all behandling som omfattas av Tryckfrihetsförordningen (TL) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) faller utanför GDPR. Men även behandling av personuppgifter som sker utan koppling till TF och YGL undantas om ditt syfte är journalistiskt, konstnärligt, litterärt eller akademiskt skapande."

CarlPedal sa:

Ah, tackar!

VR hade ju ett formulär du fick godkänna på "Mina sidor" om du godkände att va med på bilder som togs längs med banan.

Så det behövdes alltså egentligen inte?

Nja, riktigt så enkelt kan man nog inte gör det för sig.. du godkände att VR tar bilder på dig o hanterar dem i enlighet med GDPR.. vad andra sedan gör får ju hanteras separat.. man kan inte glida med på annans samtycke så att säga.

En detalj.. när jag skulle cykla HV sa hon vid efteranmälan att jag inte godkänt att VR hanterar mina uppgifter. Jag sa då att jag inte samtycker. Hon tappade talförmågan och stammade efter en stund .. då får du inte cykla och att det hade hon inte hört förr..
CarlPedal sa:
julgus sa:
Kanske:

CarlPedal sa:

Ah, tackar!

VR hade ju ett formulär du fick godkänna på "Mina sidor" om du godkände att va med på bilder som togs längs med banan.

Så det behövdes alltså egentligen inte?

Den som tappade en pump 12:26 kan återfå den mot beskrivning. PM innan 21:30 ikväll så levereras den i Motala, annars finns den i Solna.

3min in och vidare.

https://suzannedibble.com/gdpr-and-taking-photographs-in-public-places-at-large-events/

Den som tänker att det behövs individuella godkännanden för detta får gå tillbaks till grundarbetena i GDPR, en sådan här hantering är inte inom det tänkta GDPR scopet. Vad Happy måste göra däremot är att upplysa var man kan höra av sig för att få sitt foto raderat och agera på det om sådant inkommer.

MVH Pär S / Certified Data Protection Officer / Information Security Lead Implementer

Atlas sa:
3min in och vidare.

https://suzannedibble.com/gdpr-and-taking-photographs-in-public-places-at-large-events/

Den som tänker att det behövs individuella godkännanden för detta får gå tillbaks till grundarbetena i GDPR, en sådan här hantering är inte inom det tänkta GDPR scopet. Vad Happy måste göra däremot är att upplysa var man kan höra av sig för att få sitt foto raderat och agera på det om sådant inkommer.

MVH Pär S / Certified Data Protection Officer / Information Security Lead Implementer

Här kommer ytterligare lite skön helg-läsning om GDPR och då specifikt vad som gäller på Happy :)
https://happyride.se/integritetspolicy/

När det gäller bilderna i övrigt vill jag bara säga, bra jobbat Kalle och Alexander och snygga bilder!

Vi håller på att ladda upp fler bilder. Det var lite problematiskt att ladda upp från skogen med elverk och allt vad det innebär. Snart har vi uppkoppling med bättre fart igen.

Kommer ni ladda upp bilder från senare än 14:45? Jag borde åkt förbi kring 17.30. Minns att jag såg happyride.se:s banner men det satt ingen fotograf där när jag cyklade förbi.

Hej
Grymt fina bilder men undrar om ni kommer ladda upp flera bilder
Nämligen är ett "glapp" mellan 14:10-14:30 (själv skulle passera ca 14:15h)
Mvh
Bojan

Heja Happy! I love it!

Sportograf tog offentliga bilder. Via Mina Sidor fick man godkänna publicering av bilderna pga GDPR.

Men hur gör man om det är två cyklister i bilden som har gett olika svar? Och hur gör man om någon har sagt ja och ångra sig efteråt?

Intressant för mig som proffsfotograf (främst inom cykling) att ni har samma uppfattning som mig i frågan.

Dvs ut och ta bilder och publicera utan att fråga.

Jag kommer att fortsätta då jag inser att GDPR inte gäller detta.

Vill någon stämma mig så går jag till europadomstolen i frågan.

Det där om att någon kan höra av sig för att få bilden borttagen stämmer inte. Det är att ger rätt till GDPR idioter. GDPR är opt in och inte opt out. Så om man ger någon rätt att opt-out så erkänner man att det borde ha varit opt-in och i så fall erkänner man GDPR gäller i detta fall. (Vilket jag påstår det inte gör).

Jag säljer mina bilder på cyklister och jag har aldrig frågat om man vill bli publicerat eller inte. Jag säljer till reklambyråer, kommuner, cykeltidningar i UK osv. Jag ger bort till cyklister som vill ha.

Jag ska kolla igenom minneskorten för att ta reda på vad som hände 14:10-14:30. vi lämnade aldrig platsen, så någonstans borde det finnas.

GarryJones sa:
...

Jag säljer mina bilder på cyklister och jag har aldrig frågat om man vill bli publicerat eller inte. Jag säljer till reklambyråer, kommuner, cykeltidningar i UK osv. Jag ger bort till cyklister som vill ha.
Redan långt innan PUL och GDPR så fanns det krav på att ha tillstånd att sälja bilder på folk till tredje part, en sk modellrelease. Det finns gott om exempel på fotografer som blivit stämda och fått betala för att "modellen" inte velat vara modell.

Tillbaka
Topp