[Artikel] Whip it God - En pratstund med Sveriges snabbaste präst

jag är atheist och ser många anledningar till att itne tro på gud men jag har dock inget emot folket som gör de.

Fascinerande att man kan hålla på med normala aktiviteter om man är så totalt sopslut som man är om man tror på en gud.

Fakta.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilka normala aktiviteter var det han höll på
> med?

Vad som helst som inte har med religion att göra.

Riktigt bra artikel tycker jag och intressant tråd.

Gillar och förstår människor som har en drivkraft som de lever för, och vågar stå för det. Bra skrivet av Fredrikw om spridning av sin tro med. Men att vara ateist har jag aldrig förstått. Vad gör livet värt att leva då? Känns som det är mycket mer intressant, spännande och lättare om man har ett mål som evigt liv med Jesus eller kanske att återfödas som något bättre.

oxr skrev:
> Var är bilden på Landrovermannen när den
> behövs som bäst?

+1

Ööööhhhhhh, ja undra varför man väljer att inte tro på gud, undra verkligen varför! Kan ju bara för att man inte är en totalt hjärntvättad idiot som borde omyndigförklaras och låsas in.

FyFAN vilken misslyckad person man måste vara om man inte ser värdet med livet om man inte har nån saga att tro på. Men du kanske vill sätta på Jesus i tvåan i evigheten?

cerro skrev:
>Men att vara ateist har jag aldrig
> förstått. Vad gör livet värt att leva då?
> Känns som det är mycket mer intressant,
> spännande och lättare om man har ett mål som
> evigt liv med Jesus eller kanske att återfödas
> som något bättre.

Senast ändrad:
Edit: Dubbelpost pga frustration pga hat av personer som tror på dagor + ANNAT.

Senast ändrad:
cerro skrev:
> Gillar och förstår människor som har en
> drivkraft som de lever för, och vågar stå för
> det. Bra skrivet av Fredrikw om spridning av sin
> tro med. Men att vara ateist har jag aldrig
> förstått. Vad gör livet värt att leva då?
> Känns som det är mycket mer intressant,
> spännande och lättare om man har ett mål som
> evigt liv med Jesus eller kanske att återfödas
> som något bättre.

Livet är värt att leva för att man har ett mål i form av att få leka med Jesus när man dör?

Just det argumentet är nog det jag har svårast att greppa hos religösa. Att tro på en Gud för att kunna förklara sin omgivning känns ju ändå helt förståeligt. Människan strävar efter att förstå saker och allt går ju faktiskt inte att förklara med vetenskap. Men att målet med livet är det som kommer efter livet, då kan man ju lika gärna lägga sig ner och dö direkt.

Oskar_ skrev:
> FyFAN vilken misslyckad person man måste vara om
> man inte ser värdet med livet om man inte har
> nån saga att tro på.

Carolina Klyft tror på Pippi Långstrump och hon är väl inte misslyckad? Hon hoppar längre och högre (utan cykel då) än vad du någonsin kommer att göra

örgelgörgel skrev:

>
> Nu känner jag mig ännu mer blåst på det där
> sketna festivalpasset som kostade 250 jävla
> spänn till ingen nytta alls, när man skulle ha
> det då kunde man bara gå in iaf som på tex
> Nikons fototävling. Dom kan fan stoppa upp sitt
> festivalpass någonstans nästa år.

Till ingen nytta alls? Jag kan säga att alla pengar du betalade gick rätt in i Åre Bergscyklisters kassa, där ett överskott gör det möjligt för klubben att bl.a. bygga en superpopulär dirtbana (med belysning) och anordna fler cykelfestivaler. Det är ett gäng eldsjälar som jobbar gratis för att skapa ett bättre cykel-Åre. Men tycker du att det är waste of money så är det bara att låta bli att köpa passet. För övrigt tycker jag inte att dessa festivalpassförmåner var helt usla och kanske till och med lät någon spara in de där 250 kronorna:

Skistar 20% på 10-dagars liftkort.
Skistar 10% på 5-dagars liftkort.
Åre Äventyrsbutik 20% på Norröna, 20% på Sombrio, 10% på Evoc, POC och 661. 10% på cykelhyra.
Åre Skidsport 10% på cykelhyra, 15% på cykelskydd och hjälmar.
Åre Bikes 10 % rabatt på skydd,15 % på däck och slang.
Åre Skidsport 10% på cykelhyra, 15% på cykelskydd och hjälmar.
Åre Bageri 10 % rabatt på frukost
Åre Naprapaterna 20% på naprapatbehandling, första besöket. 20% på ortopediska sulor till cykelskorna.
Hyddan 10 % på mat.
Fjällgården 10 % på mat och boende.
Dahlboms 10% på mat.
Grädda 10% på allt.
Stormköket 10% på mat och dricka.

Jösses! Kul, tragisk och överaskande tråd samtidigt!

- Kul med en tråd där cykling och religionsdebatt mixas!
- Överaskande Att så många fångas in av provokationen från frustrerade småtroll igen!
- Att andelen anhängare är såpass trångsynta, och har så liten grad av "open minded" är överaskande!
- Tragiskt att våra småtroll aldrig växer upp och klarar av en lite mer nyanserad hållning!

JPL skrev:
> Jösses! Kul, tragisk och överaskande tråd
> samtidigt!
>
> - Kul med en tråd där cykling och
> religionsdebatt mixas!
> - Överaskande Att så många fångas in av
> provokationen från frustrerade småtroll igen!
> - Att andelen anhängare är såpass trångsynta,
> och har så liten grad av "open minded" är
> överaskande!
> - Tragiskt att våra småtroll aldrig växer upp
> och klarar av en lite mer nyanserad hållning!

+1

Jag tror på spaghettimonstret, när jag cyklar så har jag ett durkslag på huvudet.

design_or_divine__by_special_kay-d499i6v.jpg

http://www.venganza.org/

saltgurkan skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > FyFAN vilken misslyckad person man måste vara
> om
> > man inte ser värdet med livet om man inte har
> > nån saga att tro på.
>
> Carolina Klyft tror på Pippi Långstrump och hon
> är väl inte misslyckad? Hon hoppar längre och
> högre (utan cykel då) än vad du någonsin
> kommer att göra

Senast ändrad:
Är det inte dags att kategorisera det här forumet? Trådar för ateister, troende, troll, +ANDRA...

oxr skrev:
> Var är bilden på Landrovermannen när den
> behövs som bäst?

Det var en Range Rover

Jag har rensat bort lite inlägg som definitivt skulle kunna klassas som förtal.

Bianchi-Oskar får än en gång lära sig acceptera att alla inte är som han.

Jösses vilken havererad tråd!

Bra artikel, bra med människor som bryr sig och som håller på med såna aktiviteter som ungdomar gillar. Bra med eldsjälar som ordnar festivaler och aktiviteter som verksamheten tjänar på, till 99,99% procent utförs detta utan att eldsjälen får ett öre i reda pengar.

Min salig far sa "När du är med människor du gillar och respekterar skall du aldrig tala politik eller religion. Det är dömt att misslyckas."

Tyck vad fan ni vill, men han hade rätt!

Tyckte han var riktigt trevlig den där Kristian, det lilla jag träffat honom. Kul att han vågar stå för det han tror på också fastän det går emot normen idag och uppenbarligen lyckas reta gallfeber på en del vuxna människor.

Tjusigt namn hade han också

Egentligen borde det röra upp fler känslor om någon gillar läsk eller resor till sydostasien, än om den tror på en religion. I år, i västvärlden. Det är ju inte direkt spanska inkvisitionen längre.

erik h skrev:
> Egentligen borde det röra upp fler känslor om
> någon gillar läsk eller resor till sydostasien,
> än om den tror på en religion. I år, i
> västvärlden. Det är ju inte direkt spanska
> inkvisitionen längre.

Faktum är att det förs några som helst krig idag på grund av religion. Således borde alla bli religiösa.

H. skrev:
> Men att målet med livet
> är det som kommer efter livet, då kan man ju
> lika gärna lägga sig ner och dö direkt.

Lite annorlunda formulerat:

Senast ändrad:
erik h skrev:
> Det förs heller inga krig på grund av Mumin. Således borde alla bli Mumin.

Det där planerar jag iofs att ändra på inom kort. Så mitt tips är att avvakta med köpet av den där Mumindräkten.

Jag såg en dokumenär om olika religioner för ett tag sedan och ett av kriterierna för att lyckas och vara en framgångsrik religion var att den innehöll något sjukt/extremt/jobbigt/konstig. Dvs en religion kan inte vara för vettig då kommer den inte var framgångsrik, kanske det som håller på att hända med den "svenska" kristendomen. Man har anpassat den och gjort den (relativt) vettig. Eller snarare man lyfter fram saker som är relativt vettiga och döljer saker som är sjuka.

Ps: Jag förstår VARFÖR folk tror på gud men jag förstår inte HUR man kan göra det. Jag körde hela racet med konfirmation och liknande när jag var liten men de lyckades inte indoktrinera mig. (Föresten nu när jag tänker på det så kan det vara för att jag rörde vid mig själv på ställen man inte bör, det får man väl fortfarande inte och då tog inte gud emot mig!?)

Så, en liten recap:

DörnHill = Krig! Tufft som fan. Eller har jag missuppfattat? Dörnhill = Mumin? Åjavars, det funkar det med.

@3barnsfar:
Att du orkar argumentera med zodah, underscore o carl-pedal... "How do I reach these kids!" tänker jag mig dig framför tangentbordet :)

@örgelgörgel
QQ mer...

@<alla som hetsar upp sig på religion, trollar o sprider neggo stämning o blandar in sjuka NAMBLA grejer>
Väx upp! På vilket sett är intolerans mot religiösa ett dugg bättre än t ex nynazisters intolerans mot judar/invandrare?

(Hmm, undrar om det funkade? Undrar om de som tog åt sig av den kommentaren insåg storheten i mitt budskap o plötsligt "växte upp"? Njae, de sitter nog o citerar o flejmar ngt ännu mer puckat tillbaka skulle jag tro...)

carl-pedal skrev:
> Kristen dåwnhill låter lite som kristen
> hårdrock eller kristna bikers...

Asså, jag brukade tänka som du och såga kristen hårdrock, tills jag bara för något år sen upptäckte att kristen hårdrock kan va rätt... brutal. Helt klart inget att göra sig lustig på. Ta o lyssna in lite exempel som får tala för sig själv:
* August Burns Red, sample: http://open.spotify.com/track/3lPowVtoNuC6YmX7xg49U1
* The Devil Wears Prada, sample: http://open.spotify.com/track/09CyJ5SqgQhgBazUBktPrF
* As I Lay Dying, sample: http://open.spotify.com/track/3bGhETl0dsy0XHqVL2iadb
* Killswitch Engage, har väl alla riktiga metal heads hört hoppas jag...

JPL skrev:
> Jösses! Kul, tragisk och överaskande tråd
> samtidigt!
>
> - Kul med en tråd där cykling och
> religionsdebatt mixas!
> - Överaskande Att så många fångas in av
> provokationen från frustrerade småtroll igen!
> - Att andelen anhängare är såpass trångsynta,
> och har så liten grad av "open minded" är
> överaskande!
> - Tragiskt att våra småtroll aldrig växer upp
> och klarar av en lite mer nyanserad hållning!

+9000

@Klippan mfl som verkar tycka att argumentera för ett minifierat sekulariserat samhälle för barn är negativt:

Väx upp, det är 2011, moral och etik har ingen positiv förankring i religion.

@underscore: Haha, fan vad du är störd - på ett skönt sätt. Underbart att du delar med dig! Jag får värsta känslan av att du är typ en LARP-spelare som kör ngn slags single player Mutant i en apokalypisk framtid där moral o etik för länge sedan kastats åt sidan. Eller Half Life 2 om det säger mer.

Obs --> ;)

Hehe. Jag tänker mig honom mer som en hardcore-programmerare som ser världen i matrixkod och tar ställning till allting som booleaner, antingen true eller false. Ingen gråzon (där jag tycker att det mesta utspelar sig i verkliga livet). Kanske delvis gör den kopplingen för att han lyckas blanda orden minifierat och sekulariserat i samma mening och inte så mycket baserat på innehållet i det senaste inlägget dock.

När vi ändå pratar Gud. Jag kan köpa att en del har svårt att tro att det inte finns någon större anledning till att vi finns på jorden och att vetenskap inte kan förklara allt, men jag har mycket svårt för hallelujandet och att benhårt tro på en bok/en viss religion. Vad är det som säger att kristendomen är rätt och att de andra religonerna har fel?

Kan man inte bara nöja sig med att "tro" och låta sin egen fantasi utgöra de fantastiska historierna och drömmarna om hur världen har skapats?

Det mest intressanta med den här typen av trådar är att många visar sitt riktiga jag. Både positivt och negativt!

jomper skrev:
> Det mest intressanta med den här typen av trådar
> är att många visar sitt riktiga jag. Både
> positivt och negativt!

Ordspråket säger ju "Var och en blir salig på sin tro". Jag kan inte tolka det annorlunda än att var och en skall kunna tycka vad man vill så länge man inte försöker tvinga andra att tycka likadant.

Tänk att det finns så många trångsynta människor på Happymtb år 2011. Att namnet Jesus kan väcka så mycket känslor efter 2000 år. Helt otroligt. Vad är problemet? Vad är så hemskt? Visst, många har i kristendomens namn ställt till med mycket elände genom åren. Men det är ju knappast nya testamentets budskap! Jesus uppmanade väl aldrig någon att döda eller skada någon i hans namn? Älska din nästa som dig själv har jag för mig att han sade. Att bibelns budskap är svårt att ta till sig förstår jag när man läser inläggen ovan. Varför detta "hat" mot kristna? Var kommer det ifrån. Kristendomen är tillsammans med islam de snabbast växande religionerna i världen. Kolla hur det ser ut i Brasilien eller Sydkorea t ex. Men i Sverige blir man hånad för att man har en tro. Jag är verkligen inte extrem på något sätt och prackar absolut inte på någon min tro. Men det känns riktigt schysst att veta att det finns en mening och ett mål med livet. Jag har min tro och den skäms jag verkligen inte för! Det finns dock vissa andra i inläggen ovan som borde skämmas. Snacka om påhopp och personangrepp! Sådana påhopp är bara "ok" mot kristna i Sverige. Men vi får väl "vända andra kinden till".

Mats W skrev:
> Snacka om påhopp och
> personangrepp! Sådana påhopp är bara "ok" mot
> kristna i Sverige. Men vi får väl "vända andra
> kinden till".

Nja, det finns några andra också, men kristna har en förmåga att få det till att de är unika även i detta hänseende.

Bjuder på en kort lista över andra som det i stora kretsar är okej att angripa:
abortmotståndare
dammsugarförsäljare
hare krishna
heroinister
leninister
maoister
muslimer
nazister
sverigedemokrater
telefonförsäljare
transvestiter
trädkramare
tunnelbaneväktare
veganer

@Westman: Det stämmer att jag inte ser några gråzoner när det gäller kristna kyrkliga aktiviteter. Detta då det saknas gråzoner i den grundläggande religionen som dessa organisationer grundar sina aktiviteter på. När du startar en kyrka som "kanske tror på jesus" kommer jag inte ha något emot att eran kyrka sponsrar ungdomsaktiviteter, till then - vänta med hjärntvättningen tills människan har tillräckligt stor kunskapsbas att stå på för att kritiskt kunna granska dina kristna påståenden. För om människan ni skall påverka inte har denna kunskapsbasen så kan personen aldrig aktivt tro på religionen, acceptera den och utöva den - javisst, men inte tro på den.

Det är så himla nyanserat att tala om "religiösa" som en homogen grupp. Nästan som "cyklister" faktiskt.

Tillbaka
Topp