Artros

Tesla

Medlem
Artros
Hallå!
Jag är 40 år gammal och har drabbats av artros i knäna, framför allt det ena. Jag cyklar mtb och har skapligt flås. Tävlar lite i H-40 och har ambitioner om att förbättra mig. Jag tränar ca 5-6 timmar/v. Hyggligt varierat men ej så långa distanspass då jag märkt att jag får mer ont av den typen av monoton cykling. Vår och sommar är det nästan uteslutande mtb, höst och vinter tränar jag även rullskidor och längdskidor samt lite styrketräning. Löpning och liknande är helt uteslutet.
Oftast får jag ej så ont under själva passen utan smärtan kommer mest efteråt. Den är då av varierande grad och när det är illa så kan det sitta i 2-3 dagar och jag haltar ngt. Knät känns ömt och stelt och vid översträckning är det stark smärta. Jag äter i stort sett inga värktabletter, har dock vid några tillfällen tagit en veckas behandling med voltaten. Jag har varit i kontakt med vården och sjukgymnast. Tyvärr verkar det ej finnas så mycket att göra åt eländet.. Sjukgymnasten var behjälplig med träningsprogram, hon tyckte dock att jag kanske cyklade lite för hårt och mycket.
Är det någon mer som har erfarenhet av artros i knäna? Har ni några tips och idéer? T.ex. träningstips, sadeljustering, sittställning, behandling, medicin, alternativa behandlingar, bra kliniker eller läkare/sjukgymnaster.
Jag har inga planer på att sluta cykla, tvärtom!

Artros
Jag är inte drabbad själv (ännu). Men om du söker hela forumet med google och sökord "artros" får du flera träffar. Jag tror att den som senast tog upp ämnet var nicket "När". Som vanligt är det en massa oväsentligt i trådarna men lycka till.

Artros
Hej
Vet inte var du bor, men jag har fått bra hjälp i Västerås.
Hade mycket smärtor och åt mycket antiinflammatoriskt förut, men kan träna på ganska bra idag.
Tejpning och styrketräning till en början nu bara styrketräning.
www.ppfysioterapi.se
Mvh
Leif

Artros
Tack för tipsen! Jodå det har googlats mycket, tyvärr är det svårt att hitta ngt vettigt om man vill träna lite hårdare och tävlar.
Jag bor utanför Vetlanda men ska kolla länken iaf.
Tusen tack till er!
/ Calle

Artros
Har själv artros dock axlarna och tyvärr finns det inte mycket att göra, utom extrema saker som proteser m.m. för mig gäller det bara att hålla värken i schsck vilket jag gör med ett eller två morfinplåster

Lycka till
Fritz

Artros
Glukosomin, acroxia och operation..! Så hade jag gjort om jag får samma problem om några år.
Hoppas det löser sig så du kan forsätta träna.

Artros
Har artros i vänster knä för mig har cykling hjälpt mot smärta men springa är bara att glömma
Äter också Litomove nyponpulver vet inte om det bara är placeboeffekt men det känns som att det hjälper

Artros
Jag pajade menisken på Kungsholmen runt halvmara för tre år sen och har läst "allt" om knäproblem för idrottande 40+ gubbar.
Koncensus verkar vara att träning i lagom dos är bästa medicinen. Styrketräning av benen I kombination med försiktig löptäning verkar ge betydligt bättre resultat än operationer för att undvika/mildra symptom av artros och meniskproblem. Speciellt löpträning verkar vara viktigt för cyklister. Troligtvis pga att det stimulerar kroppens endogena mekanismer att återbilda ledvätska/brosk optimalt.
För egen del är jag helt symptomfri idag. Cyklar 10 tim/vecka och har trappat upp löpträningen försiktigt. Började med 2,5 km lugn jogg och ökade distansen långsamt. Kan nu lufsa 2 mil i lugn fart utan problem med knäna. Konditionsträningen fixar jag på cykeln istället. :-)

Artros
Har själv begynnande problem. De yttrar sig som bakercystor vilket ger smärta i knävecken innan det börjar kännas i knäna.

Har märkt att sittposition och bra skor är viktigt. Funkar rätt bra på rajsern men tex daglig vinterpendling på dubb gick hårt åt knäna. Långsamma återhämtningspass gör gott.

Jag har börjat dra i mig en citron varje morgon. Tycker att det hjälper.

Artros
Ok, mkt intressant och positivt att höra. Operation med protes tror jag ej på heller. Det får vänta tills jag är 60+. Eller förstås helst aldrig. Det finns mycket intressant i detta ämne och jag är tacksam för alla svar. I mitt fall ska jag variera träningen lite mer.
Väd tänker ni kring olika stretch och rörlighetsövningar? Kost är helt klart oxå intressant, även om jag tror att "riktig" mat är det bästa, men det finns säkert vissa saker som är bättre än andra att stoppa i sig.
/ Calle

Artros
Hallå Calle!
Jag ger dig min varmaste rekommendation...
Ät Magnesium och Zink som tillskott. Det behöver alla som har den mängd träning som du har. Magnesium jätteviktigt!!
Jag har ätit det i 1 år och hade innan själv känningar av artros men det är minimalt efter det jag började med Magnesium o Zink
KÖP och Lycka Till :-)
//Lars

Artros
Du pratar om sadeljusteringar, jag skulle göra en ordentlig bikefit om jag hade haft den typen av problem eftersom jag inbillar mig att dålig sittposition gör allt ännu värre. Visst att det kostar några tusen, men det känns som väl spenderade. Okej att det inte är lika viktigt på en MTB som på LVG, men ändå.

Artros
Lingon sa:
Jag pajade menisken på Kungsholmen runt halvmara för tre år sen och har läst "allt" om knäproblem för idrottande 40+ gubbar.
Koncensus verkar vara att träning i lagom dos är bästa medicinen. Styrketräning av benen I kombination med försiktig löptäning verkar ge betydligt bättre resultat än operationer för att undvika/mildra symptom av artros och meniskproblem. Speciellt löpträning verkar vara viktigt för cyklister. Troligtvis pga att det stimulerar kroppens endogena mekanismer att återbilda ledvätska/brosk optimalt.
För egen del är jag helt symptomfri idag. Cyklar 10 tim/vecka och har trappat upp löpträningen försiktigt. Började med 2,5 km lugn jogg och ökade distansen långsamt. Kan nu lufsa 2 mil i lugn fart utan problem med knäna. Konditionsträningen fixar jag på cykeln istället. :-)

Bra svar! Jag tror också på styrketräning och lite löpträning kanske. Lingons "lufs" brukar vara av det snabbare slaget. ;)

Båda mina föräldrar har bytt varsitt knä efter kraftig artros och fram till operation så var det klassisk styrketräning som var ordinerat av sjukgymnasten för att stärka musklerna runt knät så det utslitna området fick hjälp att bära vikten.

/M

Tillbaka
Topp