Artroskopi, när kan jag cykla igen?

ablund

Ny medlem
Hallå där!

Jag har tid för Artroskopi nästa vecka och dom befarar en Meniskskada efter att jag gjort en magnetröntgen. Nu är min fråga, om jag gör operationen nästa vecka, kommer jag att vara i okej skick att cykla downhill efter ca 4-5 veckor?

Tydligen så ska det inte behövas kryckor efter operationen utan man ska vara svullen ett par dagar och sen kan man börja med rehab. Någon som har erfarenhet av något liknande?

Jag är i bra form nu och har inte tappat några muskler i/runt knät pga detta då jag tränar trots skadan, detta borde ju minska rehabtiden antar jag...

Vad har ni för erfarenheter? Ska till Artro Clinic vid Sophiahemmet...

Tack på förhand!

Jag har fem knäoperationer på kontot. Efter en artoskopi där man bara tar bort en del av minisken eller friserar till den kan du gå utan kryckor på en gång. Knät kan som du var inne på vara ganska svullet dock.

Rehabträningen brukar börja med lättare cykling på motionscykel för att få igång rörligheten och min erfarenhet är att det går att cykla även utomhus ganska så snart efter ingreppet. Eftersom det inte rör sig om ett ingrepp där något nytt ska fästas (typ korsband) krävs det ingen extra tid för att saker och ting ska växa fast och stabiliseras. Enda faran borde vara om du vurpar och får en överjävlig blödning i knät.

Detta var min helt oakademiska teori. Om det finns någon cyklande ortoped på sidan kan han/hon säkert vara av en annan uppfattning.

prata med läkaren och inte minst sjukgymnasten som du ska göra rehabträningen med. Att göra atroskopi säger ingenting om läketiden i sig, det är din exakta skada som avgör.

När du inte har besvär efter operationen längre kan du cykla igen, måttligt i början såklart. Rådgör med läkare/sjukgymnast först.

Thomas

Kör du VM eller håller på och kvala in till OS eeller är beroende av ditt livsupphälle att du kan återuppta cyklandet efter 5 veckor?
Min poäng är att knäet är en av de mest komplicerade leder kroppen har och att ge den ordentligt med läktid är att investera i sitt framtida välbefinnade. Är det värt att chansa och sen ha återkommande problem mad knäet för resten av livet? Det kan bara du avgöra förstås.
Ge knäet den tid den behöver för at läka.
Du frågar ju naturligtvis ortopeden som gör ingreppet hur lång tid han/hon räknar med för läkning och att du också berättar vilken sport du utövar och vilka påfrestningar detta utsätter knäet för. Då får du ett mer exakt svar än vad Happy kan ge.

Självklart så frågar jag ortopeden efter operation, då man har full bild över vad som är gjort och vad som har fixats. Ortopeden kan nu endast gissa och komma med godtyckliga svar då magnetröntgen inte ger full bild förrän dom tittat in. Har redan fått information från min Naprapat som säger att det inte ska vara några problem då jag är i bra form innan operationen. Dock så sa han att jag kanske inte slår något världsrekord efter 5 veckor, men det har jag inte lyckats med innan heller ;-).

Min fråga var med generell, hur det har gått för andra som gjort liknande operation, då menisken som dom säger är skadad..vad jag behöver tänka på etc...vad jag kan räkna med?

Har du haft full rörlighet och kunnat använda benet normalt innan operationen? I så fall är nog rehaben kort. Sår läker rätt snabbt, det som tar tid är att bygga upp muskler & senor.

När jag gjorde min operation så hade jag inte kunnat sträcka benet till 100% sista halvåret (det var de sista graderna som jag inte kunde sträcka). Detta gjorde att jag tappade 70% av en mindre del av benmuskulaturen så att jag blev som bambi på hal is efter operationen, dvs jag blev i praktiken mkt sämre än innan operationen... Tog 5-6 månader att återställa, men detta var jag förberedd på innan operationen iofs.

Plockade bort en liten bit av menisken för några år sedan, otroligt smidigt. Jag la av med de starka värktabletterna jag fått i förtid eftersom det visade sig att jag hade inte ont och det är inte kul att vara snurrig i onödan. 1-2 dagar efter operation var knät fullt av var eller någon vätska och lät äckligt när jag rörde mig men efter 5 veckor senare var det definitivt full fart.

Enda skadan i samband med operation var att när jag vaknade efter oparation så frågade de hur jag mådde, bra sa jag, ok då kan du gå upp sa personalen på sofiahemmet och gick därifrån. Sen minns jag inget mer men killen i sängen bredvid berättade senare om smällen när jag svimmade i sittande läge och gick rakt ner i golvet. Jag hade en bula precis mitt på huvudet, högst upp.

Sen vart det ännu roligare, eftersom personalen var lite nervösa efter incidenten så blev jag nedbäddad igen med en pulsmätare på fingret, och varje gång jag dåsade till så larmade den för att pulsen gick under 35, nåt jag senare hört inte är så konstigt om man är cyklist med vanlig vilopuls på 42, men det visste ju inte de stackare som jobbade där!

Så, var försiktig när du reser dig ur sjuksängen.../J :)

Marcus L skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom hem från en artroskopi idag. 4-5 veckor sa
> dom till mig.

Berätta gärna ur det går.
Jag skulle artroskoperas på samma klinik för kanske en månad sedan. NMR hade hittat en spricka i bakre menisken men ortopeden på Artro Clinic tyckte efter lite mekande med mitt knä att det var bättre att avvakta än att operera. "Det är inte NMR-utlåtandet utan ditt vänstra knä jag skall behandla."

/Martin

Marcus L skrev:
-------------------------------------------------------
> Kom hem från en artroskopi idag. 4-5 veckor sa
> dom till mig.

Marcus L: Hur har det gått för dig? Är du på benen i okej fart? Hur lång tid tog det innan du kunde gå okej och kanske springa/cykla?

Jag var där igår och jag hade tydligen en horisontell ruptur i bakhornet av mediala menisken. Som jag förstog det så tog dom bort ett par milimeter av den trasiga menisken på insidan så att säga av den som sitter närmast knävecket. Dom berättade hela tiden vad dom gjorde och jag fick se det på en monitor medans dom berättade vad dom gjorde, mycket intressant. Dom tog iaf och klippte till den och spolade bort de trasiga bitarna som hade legat och skavt på ledytorna. Själva operationen var okiej men det värsta var lokalbedövningen som fick mig att gå upp i brygga av smärta och då har man ändå fött barn tidigare ;-). Tre stora sprutor med massor av vätska skulle in i mitt lilla knä...

Igår så kändes det ganska okej efter operationen men vaknade i morse med en himla värk, vimmelkantig och illamående. Helt veck på förmiddagen men nu börjar det ordna sig igen. Men idag ska jag endast ta det lugnt och ligga med benet i högläge och ropa efter service :-)

Nu 9 dagar senare går jag helt smärtfritt och utan obehag. Drog några tramptag på motionscykeln och det kändes helt ok. Ska träffa sjukgymnast imorgon för vidare rehabhjälp.
Enda smolket i bägaren är molande värk på morgontimmarna då knät legat i ett visst läge under natten.

Jag fick inte cykla ute på någon månad efter min operation utan det var motionscykel. Däremot sa de åt mig att starta rehab så snabbt som möjligt så du ska nog ringa sjukgymnast i förrgår typ ;)

Ringde Sjukgymnaster igår, typ 4 veckors väntetid :-( så jag får gå till min naprapat som har tid innan, han har även kunskap om detta säger han så vi får hoppas det funkar! Började med de 3 övningarna jag fick med mig hem efter operationen igår. Gick lite sådär med att böja knät men idag känns det redan lite bättre. Tänker köra dessa nu under första veckan och nästa så får jag gå till naprapaten för ett nytt träningsschema. Nog måste det funka nästan lika bra som en sjukgymnast? Det var trots allt naprapaten som sa att jag skulle iväg och fixa knät och att han inte kunde göra något innan operationen utan misstänkte skadan och fixade tid till läkaren åt mig, så det känns som att jag kan lita på honom!

Gjorde atroskopioperation för två veckor sedan. Lite ömt de första dagarna. Testade cykla (trainer) efter 3 dagar - inga problem. Fick tipset från läkaren att köra på som vanligt och känna efter, gör det ont ta det lite lugnare, känns det ok - kör på!
/A

Sjukgymnasten: "Ut och cykla, det är ren medicin för knät". Dock platt och lätta växlar.

Och det kändes ju helt ok.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp