Åsarna MTB Challenge - bana?

Bjornen

Ny medlem
På söndag är det premiär för Åsarna MTB Challenge ju. Är det ngn med lokalkännedom/insyn som kan tala om hur banan ser ut. Procent grussväg, stig etc? Är det blöta partier?
Det ser på banprofilen ut att vara en del längre stigningar och 2st intressanta nästan 200m "drops" på ca 1 km. Kollar man flygbilder på Eniro tex så ser man att det finns ganska långa grusvägssträckor.
Har någon information så skulle det uppskattas!

/Björn

Jag vill också veta, bor i ÖSD bara några mil därifrån och har funderat på att
åka dit och bara trampa lite på leden. Jag hörde något om 5km singeltrack?

Om det är svag nedförslutning så kan det vara roligare än åre med rätt cykel! =)

Var väl någon som provkört för ett litet tag sedan och skrev lite om banan, kolla trådarna lite längre bak så kanske ni hittat den.

Edit: Prova sökfunktionen

Senast redigerad av en moderator:
jag körde nästan hela banan idag. det var andra halvan av första loopen som jag missade pga att klockan nästan blev mer än vad resturangen har öppet till.

banan börjar med en klättring på ca 50 hm från start, sen är det asfalt och grusvägsrally i nån mil, sen bär det svaaagt uppför på grus och kostig som sedan blir skogsväg. sen efter en utför på grus så börjar den större klättringen (som jag inte körde.

den andra loopen är en blandning mellan sköna stigningar på grus och stig roliga snabba utförskörningar och lite snabba grusvägar. sista 12 km av 35 km på loopen är uteslutande skidgator. rätt platta och skakiga, men snabba. de sista km är nedför mot målet. den andra loopen har ca 600 höjdmeter, den första lika mycket (enl uppgift). så 1200 hm på 70 km är ju en backig ll-bana med svenska platta ögon sett.

jag tyckte banan var rolig och en skön omväxling till de andra platta banorna. backar är roligt :)

micke s: Var det torrt och fint nu och hur tål banan väta? Är det risk att det blir en lerig tillställning? Det verkar ju som regn är på väg nu till helgen.

/Jörgen

blött endast vid två bäckpasager. bitvis kan det bli halt om det regnar dagarna innan. men banan går i huvudsak på bredare vägar och leder. den singeltrack som finns är rätt gräsbevuxen, så det är ju ingen öppen jord som blir lerig, och startfältet är ju relativt litet, så banan lär inte bli sönderkörd.

andra delen av första slingan: först 60 hm uppför på stig, sedan bär det av utförs 200 hm nedför ett brant skoterspår/stig. resten av banan in till varvning är skidspår och grusväg och småkuperat.

Tack för recensionen Micke! Med tanke på att du säger att den är utslagsgivande och backig så tycker nog jag som motionär att det är alplikt :-).

backarna uppför är rätt snälla, de är brantare utför. däremot så är det ju lite längre stigningar än vad som är vanligt på långloppen. kör man bara i sin egen takt är det lugnt.

just nu har det slutat regna, vilket dte har gjort i omgångar sedan ett-tiden idag. det sak vist regna imorn och på söndag också. inga skyfall, men banan lär vara fuktig och blöt åtminstonde. men som sagt. den kommer inte bli sönderkörd.

Tillbaka
Topp