Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Såg precis ett IRL-test som visade att fälgbredden var av minimal betydelse. Däcksval utefter underlag var det som var viktigt och gav fördelar i fart.Tänker så också, vad är skillnaden? Trenden för lvg-hjul går mot inte bara bredare däck utan även bredare fälgar. Förutom 3T Discus och Roval Rapide CL II (21 innerbredd) får man väl leta just bland grushjulen för att hitta det. Cyclingnews har en låst artikel om däckbredd som jag inte har läst men där man i ingressen hävdar att ännu bredare däck än idag (40) är bättre för de flesta.
![]()
Lab tested: 40mm road tyres are faster for nearly everyone, and here's why
Comparing wind tunnel and rolling resistance data on a variety of tyre widths, rims, surfaces and speeds to find out what is the future of road tyreswww.cyclingnews.com
Ja, det verkar som om bredden inte spelar så stor roll - Aerocoach har ju tittat på det och även undersökt 105%-regeln. Deras slutsats är att fälgprofilen spelar större roll än själva bredden, men det verkar ändå inte bli några stora skillnader. Viktigast är nog val av däck och rätt däcktryck. Vad gäller aerodynamik finns det större vinster att hämta hem på annat håll.Såg precis ett IRL-test som visade att fälgbredden var av minimal betydelse. Däcksval utefter underlag var det som var viktigt och gav fördelar i fart.
Nu är jag ute på hal is, men bredare fälg passar bäst till ett brett MTB-däck med lågt tryck. Men jag gissar att man vanligtvis kör mycket lägre tryck på MTB-däck än på grusdäck.Ja, det verkar som om bredden inte spelar så stor roll - Aerocoach har ju tittat på det och även undersökt 105%-regeln. Deras slutsats är att fälgprofilen spelar större roll än själva bredden, men det verkar ändå inte bli några stora skillnader. Viktigast är nog val av däck och rätt däcktryck. Vad gäller aerodynamik finns det större vinster att hämta hem på annat håll.
![]()
Cycling wheel rim width vs tyre width - is there a simple relationship with aeroydnamics?
AeroCoach is a UK company devoted to improving the speed of cyclists. We offer cutting edge components such as aero wheels and accessories, as well as aero testing and bike fit services.www.aero-coach.co.uk
Svar: 33,4mm på fälg. Ca 1mm tillgodo på sidan mot ram och 2mm mot framväxeln.Blir intressant att se hur det blir med en så bred fälg och minna 32mm däck på cykeln som max tar 32mm bak.. där ser ut att finnas 1mm tillgodo på varje sida.
Stor risk att du förstör ramen. Även stor risk att det fastnar sten mellan ram och däck. Stor risk att du sliter sönder sidorna på däcket. Risk för att du skadar dig. Risk att däcket tar i ramen när du trycker på. Jag avråder till detta försök till 100 procent.Svar: 33,4mm på fälg. Ca 1mm tillgodo på sidan mot ram och 2mm mot framväxeln.
Jäkla kass tejp (eller tejpare), jag satte ventilgummiringen på insidan och då höll det lite tätare, får se hur det utvecklas..
Ja, kanske läge att hoppa ner till 30mm bak.Stor risk att du förstör ramen. Även stor risk att det fastnar sten mellan ram och däck. Stor risk att du sliter sönder sidorna på däcket. Risk för att du skadar dig. Risk att däcket tar i ramen när du trycker på. Jag avråder till detta försök till 100 procent.
28mm är att föredra.Ja, kanske läge att hoppa ner till 30mm bak.
Äh, ska ju ändå bara köra den på trainern.28mm är att föredra.
Kan bidra till studien med att mitt 30mm GP5000 TL R mätte ganska exakt 32mm på fälg.Roade mig med att prova däck med olika bredd på Ican G25 eftersom jag hade några Conti GP 5000 (vanliga, inte tubeless) i olika bredder liggande hemma och kanske har någon glädje av det. Mekaniskt skjutmått med nonieskala.
25 mm: Uppmätt bredd på fälg 28,3 mm
Visa bilaga 815613
28 mm: Uppmätt bredd 30,3 mm
Visa bilaga 815614
30 mm: Ett däck jag inte har eftersom det är en lite annan gummiblandning även avsedd för elcyklar (E50-märkning).
32 mm: Uppmätt bredd 33,0-33,4 (olika resultat vid mätningar på olika ställen, till skillnad mot de smalare däcken)
Visa bilaga 815615
Om man "vecklar ut" däcken mäter 25 mm-däcket 65 mm kant till kant och 32 mm-däcket 80 mm. Detta mått verkar kunna skilja sig mellan däck med samma storleksangivelse från olika tillverkare. Om jag har uppfattat det rätt är nyare däckmodeller för en given storlek lite smalare för att inte bli så breda på moderna, bredare fälgar.
Stort tack för testet och mätningen. Sånt är väldigt intressant för många i forumet idag och framöver vid en framtida sökning.Roade mig med att prova däck med olika bredd på Ican G25 eftersom jag hade några Conti GP 5000 (vanliga, inte tubeless) i olika bredder liggande hemma och kanske har någon glädje av det. Mekaniskt skjutmått med nonieskala.
25 mm: Uppmätt bredd på fälg 28,3 mm
Visa bilaga 815613
28 mm: Uppmätt bredd 30,3 mm
Visa bilaga 815614
30 mm: Ett däck jag inte har eftersom det är en lite annan gummiblandning även avsedd för elcyklar (E50-märkning).
32 mm: Uppmätt bredd 33,0-33,4 (olika resultat vid mätningar på olika ställen, till skillnad mot de smalare däcken)
Visa bilaga 815615
Om man "vecklar ut" däcken mäter 25 mm-däcket 65 mm kant till kant och 32 mm-däcket 80 mm. Detta mått verkar kunna skilja sig mellan däck med samma storleksangivelse från olika tillverkare. Om jag har uppfattat det rätt är nyare däckmodeller för en given storlek lite smalare för att inte bli så breda på moderna, bredare fälgar.
Ja, det är förfinade och har ett annat upplägg av väven i fälgen - där det behövs, något som sänker vikten.Jag nämnde G25SL i mitten av november och då var det andra, lättare nav (D91) som var det nya. Har inte tittat på videon, har de även gjort något med fälgarna nu?