ASSOS vs Rapha

frossarn

Medlem
ASSOS vs Rapha
Dags att investera i ett par nya Bibs & jag är lite sugen på att kliva upp ett par steg i kvalité. Så vad skall man välja? Är i valet & kvalet mellan

Assos T.cento_s7
eller
Brevet Bib Shorts II

Användingsområdet är längre runder så därav tanken att ha ett par Bibs med bättre chamios för att ytterligare förbättra komforten.
Idag har kör jag 8848 Bibs som är helt OK, men frågan är om någon av dessa är speciellt mycket bättre?
Låt höra argumenten för att Rapha är ett bättre/sämre val än Assos eller tvärtom.

ASSOS vs Rapha
Smaksak. Jag har av båda märken och för mig passar Rapha bättre. Men det är inget fel kvalitetsmässigt på Assos. Märkesmässigt skulle jag hellre köra Assos då det är lite mindre hipsterkänsla över det :-)

Raphas Pro bibs får man även köpa med längre ben vilket är trevligt om man är lång.

Beställ hem Rapha och prova och jämför mot Assos som du kan prova i butik.

ASSOS vs Rapha
Eg vilken som helst av ett känt märkes dyraste bralla. Uppåt en 2000 kr och mer. Tycker som ngn ovan att Castelli är prisvärda. Har ett par Rapha också och de är bra men lite för stela i tyg och resårer. Smaksak

Har inte Assos-byxor men de som har säger samstämmigt att det är de bästa byxorna. Punkt.

ASSOS vs Rapha
Sixten Fors sa:
GOREs dyra brallor är bra. Men inte coola nog förmodar jag.
Nja, din slutsats är felgrundad då coolhetsfaktor är helt oviktigt! Så Gore kan segla upp som en kandidat, men lite osäker på vilken modell som du menar skall vara i paritet med de två i ursprungsinlägget?

ASSOS vs Rapha
Har idag 13 par byxor i rotation (pga jobb på annan ort. Orkar inte ta med mig grejor mellan ställena utan har köpt på mig mer kläder)

Bäst enligt mig är:

1. Assos
2. 2XU
3. Gore
Delad 3. Castelli
5. Craft
6. Endura
7. Stolen goat (men koolast namn)
8. Mavic

Rapha är jag lite tveksam till. Har haft kvalitetsproblem med 2 par byxor..

ASSOS vs Rapha
frossarn sa:
Sixten Fors sa:
GOREs dyra brallor är bra. Men inte coola nog förmodar jag.
Nja, din slutsats är felgrundad då coolhetsfaktor är helt oviktigt! Så Gore kan segla upp som en kandidat, men lite osäker på vilken modell som du menar skall vara i paritet med de två i ursprungsinlägget?
De som heter OXYGEN är riktigt bra. Skön passform och hög densitet i padding för rumpan och stabil stretch i tyget, ingen tunn, mesig och genomskinlig lycra. Lite kompressionskänsla som är positiv. Av den anledningen har jag storlek L i OXYGEN men måste ha stl. M i enklare/billigare/stretchigare GORE och Mavicbrallor för att de skall sitta kvar på rätt ställe.
Herr bibs: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=153678
Herr shorts: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=153710

Märker nu förstås att OXYGEN bara finns i herr. Damer får antingen köra herrbrallor, eller dam i serien snäppet under som heter POWER. Dessa är bra men inte lika bra som OGYGEN. Dam bibs:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196355
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196351
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196346

Enklaste serien ELEMENT är lite för enkel för min smak, inget för längre rundor direkt.

Många modeller borde finnas på t.ex. Cykloteket som brukar ha rätt mycket GORE på lager.

ASSOS vs Rapha
Tack Sixten för en utförlig djupdykning.
Dessvärre finns inte Cykloteket i stan jag emigrerat till. Så jag får hålla till godo med de LBS som finns i stan. Inte att de är osorterade, men just bibs har de ganska dåligt med..:-( Så det får nog bli lite internetshoppande!

ASSOS vs Rapha
Sixten Fors sa:
Märker nu förstås att OXYGEN bara finns i herr. Damer får antingen köra herrbrallor, eller dam i serien snäppet under som heter POWER. .

Damerna hittar sina Gore-bibs med högdensitetspad i serien Xenon. Dessa har också en fantastiskt blixtlås runt midjan för att snabbt kunna dra ner shortsdelen vid toalettbesök. Mycket sköna för att nöta på trainern under vintern.

ASSOS vs Rapha
frossarn sa:
Dessvärre finns inte Cykloteket i stan jag emigrerat till. Så jag får hålla till godo med de LBS som finns i stan. Inte att de är osorterade, men just bibs har de ganska dåligt med..:-( Så det får nog bli lite internetshoppande!

Oxygen L passar om man har W31 i sina Diesel Larkee jeans :)

ASSOS vs Rapha
Sixten Fors sa:
frossarn sa:

LOL, tack men jag äger inga Diesel jeans....:-)
Kan iofs testa din tes genom att gå & prova jeans?!
Dock så drar jag W34 i jeans ifrån US Polo, så innebär det XXL i Gore?
:-)

ASSOS vs Rapha
frossarn sa:
Sixten Fors sa:
frossarn sa:

Nu var det drygt 4 år sedan jag köpte Gore Power (II ?) bibs men de passade bäst i stl M på W31 jeans som visserligen inte Diesel utan Nudie Slim Jim och Straight Sven .

ASSOS vs Rapha
NLC sa:
frossarn sa:
Sixten Fors sa:
frossarn sa:

Nu var det drygt 4 år sedan jag köpte Gore Power (II ?) bibs men de passade bäst i stl M på W31 jeans som visserligen inte Diesel utan Nudie Slim Jim och Straight Sven .

Jag har Medium i POWER och och Large i OXYGEN. Power är slappare/stretchigare och kan alltså väljas en stl. mindre om man gillar tighta brallor. Diesel Larkee W31 motsvarar ofta W32 i andra jeansmärken/modeller är min upplevelse.

Mina mått är 194 cm / 78 kg ungefär.

ASSOS vs Rapha
Assos för den härliga genomskinliga looken bakifrån efter en tids användning.

I Rapha-tråden tokhyllas vissa Rapha-modeller, men det är lite sektvarning på det där märket så vet inte om man vågar lita på det.

ASSOS vs Rapha
DT sa:
Assos för den härliga genomskinliga looken bakifrån efter en tids användning.

I Rapha-tråden tokhyllas vissa Rapha-modeller, men det är lite sektvarning på det där märket så vet inte om man vågar lita på det.

Jag erkänner mig skyldig till tokhyllning av Rapha Pro Team Thermal bibs i den nämnda tråden.

Men Assos har också nån variant på lätt fodrade bibs, som gissningsvis heller inte blir genomskinliga utan vara fortsätter att vara svinbra assosbrallor.

Det är mest själva konceptet - dvs att i vår del av världen är det otroligt användbart att ha lite extra värme omkring lår och röv - som jag gör mitt yttersta för att marknadsföra.

ASSOS vs Rapha
DT sa:
ohellstrom sa:
Men Assos har också nån variant på lätt fodrade bibs, som gissningsvis heller inte blir genomskinliga

Fast om de inte blir genomskinliga är det ju ingen mening med Assos. Det hör ju liksom till.

Du har en poäng där.... men jag tänkte att det kunde vara lite snitsigt med ett byxtyg som håller i 64 år precis som blöjan.

NLC har dock förstört min argumentation genom att påpeka att produkten, av oförklarliga skäl, utgått ur sortimentet.

ASSOS vs Rapha
NLC sa:
Abret där är bara att Tk.607_S5 utgått ur Assos sortiment, annars var det en hyggligt bra byxa.
De har väl bara ersatts av de nyare Tiburu S7 som knappast borde vara sämre?
https://www.assos.com/en_m/assos-road-cycling-collection/t-tiburushorts-s7

Förhållandevis nöjd med mina Campionissimo S7 förutom en idiotiskt placerad traditionell söm precis på framsidan som skaver. Funderar på att lämna in shortsen till en skräddare för att ersätta med en flatlock söm.

Senast ändrad:
ASSOS vs Rapha
Jag snikköpte nya Castelli på XXL i veckan. Riktigt nöjd en bit under busingen. Det jag gillar var att jag fick en lika fin KISS-dyna som i mina dyra Castelli. Har aldrig unnat mig de där svajndyra Rapha och ASSOS-modellerna men sitter gärna av både 40- och 60-milare i mina Castelli.

ASSOS vs Rapha
Mayhem sa:
NLC sa:
Abret där är bara att Tk.607_S5 utgått ur Assos sortiment, annars var det en hyggligt bra byxa.

Förhållandevis nöjd med mina Campionissimo S7 förutom en idiotiskt placerad traditionell söm precis på framsidan som skaver. Funderar på att lämna in shortsen till en skräddare för att ersätta med en flatlock söm.

Jamendåså! Enligt Assos själva är användningsområdet "Spring and Fall, also ideal for Nordic summers.".

What I said.

ASSOS vs Rapha
Håller med om att flossade shorts är underskattat men väldigt användbara för oss nordbor.
Har lite olika från DHB som funkar bra och mina favoriter är nog även dom från La passione.

ASSOS vs Rapha
ohellstrom sa:
Mayhem sa:
NLC sa:

Jamendåså! Enligt Assos själva är användningsområdet "Spring and Fall, also ideal for Nordic summers.".

What I said.

#caseclosed

Om det inte vore för att jag egentligen inte gillar padsen i Assos-byxor, funkar inge bra med min bak efter 35 mil.

ASSOS vs Rapha
Oklart om TS fortfarande läser tråden.

Jag tycker att diskussioner om bibs mm ofta blir väldigt ensidiga. Någon rekommenderar Assos och som kommer det ett antal +1 på det utan motivation. Jag har åtminstone 20 bibs och min erfarenhet är att det är svårt att generalisera. Passform är individuellt och jag gillar t ex mina 2XU bibs med en stor reservation, hängslena går över bröstvårtorna vilket gör att de inte funkar för långpass. Material och stoppning kan skilja mycket mellan olika modeller av samma märke (som Sixten redan var inne på, även jag behöver en storlek större i Oxygen). Det går knappast att ha ett par bibs för alla väder och distanser. För att visa på två ytterligheter så har jag ett par Assos som jag får skavsår av varannan gång jag använder dem även vid pass under 5 mil. Jag har å andra sidan kört ett flertal 15 mila pass i en Saucony tridress med enkel och minimal stoppning utan några som helst problem. Fritt fram för var och en av dra sina egna slutsatser...

Tillbaka
Topp