Återuppliva en Nishiki Pro Eight

Scrappy

Medlem
Jag har haft min Nishiki Pro Eight som pendlingscykel i över 10 år, men nu är baknavet slut. Handen på hjärtat – jag har inte servat det som jag borde. Nu har det tydligt glapp, och jag kan rucka bakhjulet i sidled flera millimeter.

Navet är ett Shimano Alfine 8, och ett byte verkar kosta över 3000 kr. Jag skulle kunna köpa en ny cykel, men det tar emot att skrota min trotjänare. Även om jag köper en ny skulle jag gärna få den i bruksskick som extra- eller vintercykel. Eftersom allt är slitet känns det svårt att motivera ett nytt Alfine-nav (nypriset på cykeln var ca 9000, om jag minns rätt).

Själva ramen verkar vara samma som Nishiki Pro SLD. Skulle det gå att göra en budgetreparation, antingen genom att konvertera den till single speed eller med enklare utanpåliggande växlar? Vilka komponenter och verktyg skulle jag behöva i så fall?

Tacksam för tips!

IMG_8633.webp

Lite glapp behöver inte betyda att navet måste bytas, kanske räcker med att lagren justeras och tror det finns lösa lagerkonor att köpa om det skulle behövas.

Låter iofs lovande, var förbi cykelkraft och deras bedömning var att man byter alltihop. Kanske får gå någon annan stanns, tror inte jag reder ut det på egen hand.

Tjena!

Bakhjul, kassett, kedja, backväxel, vajer och reglage är det du behöver för att bygga om till utanpåliggandes. Hjul, bakväxel och reglage är saker som brukar dyka upp i i bytes/skänkes tråden. Då behöver du bara köpa kassett, kedja och ny vajer+höjle.
Bästa är ju egentligen att hitta en tilldelade Deore med 11-46 kassett för att få en riktigt bred utväxling och hållbara prylar. Det är inte jättemånga pengar att köpa nytt heller.

Jo, först såg jag glipan vid kalla-det-plastkoppen, innanför kedjan. Sedan såg jag motsvarande vid axelmuttern, tyckte jag tralala.

En budgetreparation borde ju vara att undersöka vad som är problemet i navet. Kulringar till Shimanos nav kostar några tior. Alternativen som du angav i ditt första inlägg lär bli mycket dyrare. Och växlar navet som det skall, så finns det väl ingen anledning att skrota det.

En budgetreparation borde ju vara att undersöka vad som är problemet i navet. Kulringar till Shimanos nav kostar några tior. Alternativen som du angav i ditt första inlägg lär bli mycket dyrare. Och växlar navet som det skall, så finns det väl ingen anledning att skrota det.
ja om det växlar som det ska, bör en lagerrenovering vara en smidig affär.

sen när det gäller underhåll är nr 1 att inte spruta avfettning eller vatten med tryck mot dessa inte helt avkapslade lager. i övrigt brukar de utan kärlek hålla en livstid.

en värdefull räckviddsförlängare för drivlinan är ett bra stänkskydd på framhjulet, gärna nästan ned till asfalten.

ps viktigt att lagren inte dras för stumt, varvet runt. litet glapp gör inget, snarast önskvärt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp