Att sälja sin cykel

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Att sälja sin cykel
Som många andra flickar jag ofta igenom både blocket och andra säljsajter för att se om det finns något kul ute. Det slår mig att väldigt många lägger ut annonser som är väldigt undermåliga.

Jag gillar att sälja beggade saker och blir alltid fascinerad när man ser dessa annonser.

Så jag gjorde en video med bra tips och trix kring hur man kan optimera sin försäljning! Hoppas det är till hjälp om/när du ska göra plats för nästa cykelköp!

Senast ändrad:
Att sälja sin cykel
Som många andra flickar jag ofta igenom både blocket och andra säljsajter för att se om det finns något jul ute. Det slår mig att väldigt många lägger ut annonser som är väldigt undermåliga.

Jag gillar att sälja beggade saker och blir alltid fascinerad när man ser dessa annonser.

Så jag gjorde en video med bra tips och trix kring hur man kan optimera sin försäljning! Hoppas det är till hjälp om/när du ska göra plats för nästa cykelköp!

Jag är själv rätt glad i att sälja gamla grejer, och kan ofta ta bra betalt då konkurrerande annonser håller så otroligt låg kvalitet. För min del får det gärna fortsätta i samma spår, men å andra sidan uppskattar jag allt som gör andrahandsmarknaden mer lockande för både köpare och säljare ? Så bra initiativ!

Att sälja sin cykel
Jag håller med helt. I sak.

Å andra sidan har mina absolut bästa köp oavsett hobby alltid varit när jag har sett igenom den dåliga annonsen och förstått vad personen "egentligen" säljer.

Som senast en mycket fin och tidig M900 XTR-utrustad 90-tals MTB för 1000 kr (och den var INTE stulen). Hade personen annonserat den rätt hade det slutat helt annorlunda...

Så - det är lite dubbelt.

Att sälja sin cykel
Jag skulle säga att vad som har betydelse beror mycket på vilken slags cykel det handlar om.
Ja och nej. Storleken är ju rätt viktig oavsett. Komponenter är kanske mindre intressant på en damtralla, men det säger jag med. Hur man prissätter är väl också relevant. Men visst, på en hoj för 1500 kr så rör det sig om mindre summor att tjäna/behålla än om hojen kostar 15 eller 30 tusen.

Att sälja sin cykel
Ja och nej. Storleken är ju rätt viktig oavsett. Komponenter är kanske mindre intressant på en damtralla, men det säger jag med. Hur man prissätter är väl också relevant. Men visst, på en hoj för 1500 kr så rör det sig om mindre summor att tjäna/behålla än om hojen kostar 15 eller 30 tusen.
Absolut är det bra med uppgifter, men det jag menade var att olika köparkategorier värderar olika. Som exempel att skriva om lopp man kört osv., det är roligt att läsa och för en del ökar det kanske köpintresset men för mig är det tvärtom, det ger signaler om att cykeln är mycket använd och kanske t.o.m. slutkörd med många komponenter som behöver bytas.

Mycket proffsigt gjord video (y)

Edit. Om jag skall lägga till vad jag tycker är absolut viktigast är det att sätta ut pris, utan det minskar intresset klart.

Att sälja sin cykel
Absolut är det bra med uppgifter, men det jag menade var att olika köparkategorier värderar olika. Som exempel att skriva om lopp man kört osv., det är roligt att läsa och för en del ökar det kanske köpintresset men för mig är det tvärtom, det ger signaler om att cykeln är mycket använd och kanske t.o.m. slutkörd med många komponenter som behöver bytas.

Mycket proffsigt gjord video (y)

Edit. Om jag skall lägga till vad jag tycker är absolut viktigast är det att sätta ut pris, utan det minskar intresset klart.
Jo, så kan man ju se det.

Tack! Och jag håller med. ”Kom med bud” är ett no go för mig.

Att sälja sin cykel
Videon måste vara tillräckligt lång för att skaparen ska kunna få reklam i den. Därför du aldrig ser några korta videos på Youtube, bara ordsoppa för att dra ut på tiden.
Fast det är ju bara skitsnack. Min kortaste video är under 2 min lång och jag får inget för att youtube stoppar in reklam
I mina videos. Jag gör videos så korta jag kan och finner bra. Om du tycker det är för långt, titta på något annat. ?

Att sälja sin cykel
underhållande:)

men två diskutabla upplägg.

en hotande prisökning säljer mycket mer än förhoppningar om prut. så vid bristande intresse höj priset en aning, gärna ett par gånger. funkar klockrent. efter ett par svängar kommer spekulanter i drivor. förutsätter förstås att priset är sas rätt.

sen om vill man undvika löst folk på hemmaplan och som pladdrar till midnatt är det bättre att leverera. gärna längs en färdväg man redan planerat ta. brukar ange ett område i annonsen. prutandet blir faktiskt mindre, för att inte säga noll.

Att sälja sin cykel
underhållande:)

men två diskutabla upplägg.

en hotande prisökning säljer mycket mer än förhoppningar om prut. så vid bristande intresse höj priset en aning, gärna ett par gånger. funkar klockrent. efter ett par svängar kommer spekulanter i drivor. förutsätter förstås att priset är sas rätt.
Utveckla gärna höjningsstratdgin?! Tänker du som en budgivning eller hur menar du?
sen om vill man undvika löst folk på hemmaplan och som pladdrar till midnatt är det bättre att leverera. gärna längs en färdväg man redan planerat ta. brukar ange ett område i annonsen. prutandet blir faktiskt mindre, för att inte säga noll.
Ja, adressen sätter jag aldrig heller ut. Området skriver jag och sen får seriösa spekulanter adressen.

Att sälja sin cykel
Utveckla gärna höjningsstratdgin?! Tänker du som en budgivning eller hur menar du?

Ja, adressen sätter jag aldrig heller ut. Området skriver jag och sen får seriösa spekulanter adressen.
alltså du har ett gäng presumptiva spekulanter som ser din annons, kanske tycker den ser intressant ut, men vill fundera vidare.

när samma personer en tid senare åter lägger märke till din annons har du markerat med din lilla prisökning att det inte kommer den sänkning de kanske hoppats på, och närmast kan få dem att tendera att vänta ytterligare. och även att du är seriös och säker på din sak.

när det här upprepar sig är min och andras erfarenhet att det verkligen lockar till köp. här och nu. konstigt men sant.

ett bra exempel; minns en gång ett ovanligt objektiv jag skulle sälja, med få presumptiva köpare. först när jag höjt gradvis från 1300 till 1800 började folk höra av sig, verkligen! det här var länge sedan, så högre penningvärde. faktiskt har jag just nu en sats vinterhjul ute på blocket till ett riktigt bra pris, men inga hör av sig. skall nog höja lite:)

prissättningen tenderar att bli prutfriare om den är exakt, alltså inte skriva 12000 utan 12250.

sen att tänka på vid privatförsäljning är att du bara behöver en enda kund, du har ingen glädje av att bli nerringd,

Att sälja sin cykel
Jag gillar att sälja på Tradera. Inga prutare, det blir ofta bättre betalt än vad man tror sig kunna få. Jag sätter ut allt på startpris en krona.
Finns det köpare där? Jag upplever att det finns ett väldigt litet utbud av cyklar och cykelprylar där? Har du något lägsta accept pris? Om du sätter ut för 1 kr kan du ju annars bara få 1 kr? Jag har aldrig sålt där och vet inte helt hur det funkar.

Att sälja sin cykel
Jag köpte en XTR -kassett här på happy. Många mil kvar i bra skick. Såg ok ut på bilden.

När jag fick den var den knappt avtorkad och i så kass skick att den knappt växlade. Försökte få till den hjälpligt genom att slipa lite. Men den var körd.

Jag kastade den och köpte en ny. Sånt är livet.

F.ö. så skrev jag ju en tråd om nästan oanvända saker för en tid sedan. ?

Att sälja sin cykel
Jag är själv rätt glad i att sälja gamla grejer, och kan ofta ta bra betalt då konkurrerande annonser håller så otroligt låg kvalitet. För min del får det gärna fortsätta i samma spår, men å andra sidan uppskattar jag allt som gör andrahandsmarknaden mer lockande för både köpare och säljare ? Så bra initiativ!
Hehe, jo, det är klart att som säljare som har koll på läget kan man tycka att det är bra att konkurrensen är sämre. Men, försäljningens lagar brukar ju visa att det finns stora fördelar med konkurrens. Exempelvis så säljer skoaffärer som ligger i kluster mer än skoaffärer som ligger själva. Av den enkla anledningen att fler folk tar sig till ett ställe med större utbud.

Om alla annonser är kassa på en säljsajt finns en risk att ingen går dit för att det ändå är kass där. Din enda bra annons får då färre exponering än om det funnits många bra annonser som lockat dit många köpare. ?

Tillbaka
Topp