Att välja rätt däck till Superfly

tim_eriksson

Aktiv medlem
Hej!

Är ganska ny på det här så jag behöver lite hjälp med att tänka rätt. Det kanske är fåniga frågor men hoppas någon klok kan svara på ett enkelt sätt.

Jag har köpt en Superfly 5 och börjat trampa med den. 16 mil i skogen hittills. Den är utrustad med däcken XR1 TLE Team Issue i olika dimensioner fram och bak (någon smalare bak). Den rullar lätt och har väl i stort varit nöjd men upplevt däcken lite hala på lösgrus och på flisade spår, då främst på framhjulet som lätt tappar greppet. På stigar har det funkat även om det är svårt att behålla bra grepp när man ställer sig upp.

När det nu regnat lite så upplever jag däcken ännu mer hala och det styr dåligt på stigarna.

I helgen var jag ute med en Top Fuel 9.7 som hade Rocket Ron med en röd rand.
Nu kanske man inte kan jämföra cykeltyperna men jag upplevde dessa som mycket tryggare, ett helt annat bett i styrningen men även drivet kändes betydligt bättre. De kändes inte speciellt mer tungtrampade heller men har inte erfarenheten att bedöma det egentligen ?

Så min fråga blir då, ska jag lägga på andra däck på Superflyn och vilka ska jag då välja?
Som det ser ut nu så är det 65% småländsk mjuk stig med massor av rötter och stenar, 25% barkspår (löparspår) och resten grusväg.

Jag vill få ut mer trygghet på stigen med Superflyn eller det kanske inte är rätt sorts cykel från början?
Har inga tävlingsambitioner men vill inte köra med fel saker heller i onödan. Mål Ett är att klara hela banan utan ramla en enda gång...

Schwalbe Nobby Nick. 2,25, Lågt tryck.

Superfly är inte allts trygg på blöta rätter. Jag hade in Superfly (2014) 9,7 lättad till 9 kg i 3 år. Snabb och kul på släta snabba stigar.

Numer åker jag Fuel EX. Helt annan grej på stökiga stogar. Fett nöjd. :)

XR1 är väl mer som Racing Ralph/Race King än Rocket Ron/X-King som har greppigare mönster så om du Körde du med samma tryck på båda hjulen?

Vad är för rekommendationer när det gäller däcktrycket?
Jag ser att det står 30-50 psi på specat men läser att många kör på tryck lägre än så.

Vad vågar man testa med?

73 kg plus cykel och utrustning = 85 kg (minst).

Låt säga att ditt bakdäck mäter 50 mm bredd. 85 kg / 50 mm = 1,7 bar. Lägg till 5-7% för att bakhjulet tar större del av din vikt så blir det 1,8 bar bak. Vilket är samma sak som 26 psi.

Låt säga att ditt framdäck mäter 55 mm bredd. 85 kg / 55 mm = 1,55 bar. Dra ifrån 5-7% för att framhjulet tar mindre del av din vikt så blir det 1,45 bar fram. Vilket är samma sak som 21 psi.

Sixten Fors sa:
73 kg plus cykel och utrustning = 85 kg (minst).

Låt säga att ditt bakdäck mäter 50 mm bredd. 85 kg / 50 mm = 1,7 bar. Lägg till 5-7% för att bakhjulet tar större del av din vikt så blir det 1,8 bar bak. Vilket är samma sak som 26 psi.

Låt säga att ditt framdäck mäter 55 mm bredd. 85 kg / 55 mm = 1,55 bar. Dra ifrån 5-7% för att framhjulet tar mindre del av din vikt så blir det 1,45 bar fram. Vilket är samma sak som 21 psi.

Tack så mycket, då är det bara att åka hem och testa ikväll!

NLC sa:
XR1 är väl mer som Racing Ralph/Race King än Rocket Ron/X-King som har greppigare mönster så om du Körde du med samma tryck på båda hjulen?

Japp, samma tryck men har fått lite nya tips att testa med

Skogling sa:
Schwalbe Nobby Nick. 2,25, Lågt tryck.
Superfly är inte allts trygg på blöta rätter. Jag hade in Superfly (2014) 9,7 lättad till 9 kg i 3 år. Snabb och kul på släta snabba stigar.
Numer åker jag Fuel EX. Helt annan grej på stökiga stogar. Fett nöjd. :)

Den där Top Fuelen råkade följa med hem så förstår precis :)

tim_eriksson sa:
Jag ser att det står 30-50 psi på specat men läser att många kör på tryck lägre än så.

Vad vågar man testa med?

Det beror lite på om du prioriterar lågt rullmotstånd (men mindre grepp) eller mer grepp (och mer rullmotstånd).

Själv kör jag vanligtvis med Conti X-kings 2.2" med ~1.25-1.35 bar fram och ~0.1 mer bak, väger ca 70 + 10 kg cykel. Har RaceSport-versionen fram och Protection bak. Är det torrt och fint byter jag bakdäcket till RaceKing (2.2" Protection). Är det blött, lerigt och räligt byter jag till en annan cykel.

NLC sa:
tim_eriksson sa:

Vad vågar man testa med?

Det beror lite på om du prioriterar lågt rullmotstånd (men mindre grepp) eller mer grepp (och mer rullmotstånd).

Själv kör jag vanligtvis med Conti X-kings 2.2" med ~1.25-1.35 bar fram och ~0.1 mer bak, väger ca 70 + 10 kg cykel. Har RaceSport-versionen fram och Protection bak. Är det torrt och fint byter jag bakdäcket till RaceKing (2.2" Protection). Är det blött, lerigt och räligt byter jag till en annan cykel.

Inga problem med att det slår igenom däcket och skadar fälgen med rötter och stenar?

Beror förstås på åkstil, men hittills har jag klarat mig bra. Det är känsligare fram med RS-versionens tunnare sidor men känns det som att man slår igenom för ofta är det ju bara att höja ~0.1 bar tills det man är nöjd.

NLC sa:
Beror förstås på åkstil, men hittills har jag klarat mig bra. Det är känsligare fram med RS-versionens tunnare sidor men känns det som att man slår igenom för ofta är det ju bara att höja ~0.1 bar tills det man är nöjd.

Suger åt mig all info som en svamp - tackar!

itisasitis sa:
Jag väger också 73 kg, jag kör typ 1,3 bar bak och 1,2 bar fram... Du får testa dig fram vad som känns lagom stötigt.

Har en rätt kass tryckmätare på pumpen upptäckte jag.
Tror jag låg på typ 1,8 både fram och bak och pyste ur lite.
Fick något genomslag på en stor rot men annars funkade det, nu hade det iofs torkat upp men vågade köra med lite mer attack eller vad man ska säga. Ska testa att sänka lite till fram.

Finns det några vettiga tryckmätare för rimliga pengar?

Rocket Rons monterade och håller på att känna mig fram för att hitta optimalt tryck.

Hursomhelst en galet bra uppdatering att byta däck.
Känns som en helt annan hoj och bara det är ju värt massor!

Tillbaka
Topp